مراحل ثبت نام فرزند در پایه اول ابتدایی - به همراه نمونه سوالات آزمون سنجش کلاس اول

مراحل ثبت نام فرزند در پایه اول ابتدایی - به همراه نمونه سوالات آزمون سنجش کلاس اول

ورود به مقطع ابتدایی و شروع تحصیل به طور جدی و رسمی آغازگر روند رو به رشد کودکان است از لحظه ای که آنها وارد مقطع ابتدایی می شوند در حال پایه ریزی برای آینده خود هستند و از این زمان است که کودکان با تلاش و پشتکار جدی باید همه تلاش خود را برای ساختن آینده ای بهتر به کار گیرند. در این مقاله سعی می شود مراحل ثبت نام پایه اول ابتدایی را با هم مرور کنیم تا والدین راحت‌تر و با آرامش بیشتر بتوانند مراحل ثبت نام فرزند خود را انجام دهند.

چه کسانی برای ورود به پایه اول ابتدایی مجاز می شوند ؟

دختران و پسران دلبند شما که سن 6 سالگی را به طور کامل تمام می کنند و وارد 7 سالگی می شوند، مجاز خواهند بود در مقطع اول ابتدایی در مدارس دخترانه و مدارس پسرانه ثبت نام شوند (طبق اعلام آموزش وپرورش ثبت نام دانش آموزان پایه اول ابتدایی سال تحصیلی 1401-1402 برای متولدین 1395/07/02 تا 1395/07/30 مجاز است) . هر ساله تاریخ تولد دقیق کسانی که می‌توانند وارد پایه اول شوند توسط آموزش و پرورش اعلام می‌شود. این ثبت نام با صلاحدید والدین و هم چنین آموزش و پرورش منطقه محل زندگی دانش آموز انجام می شود. والدین مختلف ممکن است در انتخاب مدرسه فرزندشان عوامل متعددی را مدنظر قرار دهند از جمله : هزینه پرداختی دوری یا نزدیکی مدرسه ، شیفت صبح یا بعد از ظهری بودن مدرسه و یا حتی نو یا کهنه بودن مدرسه و یا انتخاب با توجه به سابقه مدیر و کادر اجرایی مدرسه را مدنظر قرار دهند، که هرکدام از این عوامل می‌توانند در جای خود مهم و اثرگذار باشند.

در ادامه بیشتر به مراحل ثبت نام کلاس اول خواهیم پرداخت.

مراحل ثبت نام در مدرسه ابتدایی:

مراجعه به آموزش و پرورش و یافتن مدرسه نزدیک محل زندگی

در ابتدا والدین اگر می خواهند فرزندشان در دبستان دولتی ثبت نام شود باید با توجه به کروکی محل زندگی ببیند که به کدام مدرسه در اطراف محل زندگیشان می خورند. سپس با مراجعه به مدرسه مراحل بعدی را انجام دهند.

مراحل ثبت نام در مدرسه

تحویل مدارک مورد نیاز به مدرسه

بعد از اینکه والدین به مدرسه مراجعه کردند و آدرس منزل مورد تایید مدرسه بود آنها باید مدارکی را برای مدرسه جهت تشکیل پرونده و ثبت نام بیاورند که این مدارک عبارتند از :

  • کپی شناسنامه و کارت ملی پدر ، مادر و خود دانش آموز
  • 4 قطعه عکس 4*3
  • مبایعه نامه و یا سند قطعی منزل به جهت اطمینان از آدرس محل زندگی
  • کارت واکسن معتبر

پس از آنکه مدارک مشخص شده را به مدرسه تحویل دادید یک پیش ثبت نام برای فرزند شما انجام می شود حالا نوبت مرحله بعدی است.

واکسن های لازم برای پایه اول ابتدایی

واکسن هایی که قبل از شروع مدرسه کودکان موظف به تزریق آن هستند و کارت واکسن آن به مدرسه تحویل داده میشود شامل واکسن دیفتری، کزاز و سیاه سرفه می باشد که به صورت ترکیبی در آمده است و به بازوی کودک زده می شوند که عموما درد اندکی دارد که با گذاشتن حوله گرم برای کودکان قابل تحمل می شود. شما میتوانید با مراجعه به خانه بهداشت این واکسن ها را بزنید و کارت آن را به مدرسه تحویل دهید.

معرفی به پایگاههایی جهت انجام آزمون سنجش

حال معاون مدرسه وظیفه دارد تا نامه ای از مدرسه به شما به جهت مراجعه به یکی از پایگاههای سنجش و انجام تست های آن که پاسخ این تست یکی از مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام فرزند شما خواهد بود، بزند و شما را به نزدیک ترین مرکز راهنمایی کند. (اغلب مدارس یک ثبت نام اینترنتی انجام می‌دهند و نوبت دقیق برای دانش آموز می‌گیرند و زمان آن را به شما اطلاع می‌دهند.)

مطلب پیشنهادی: انواع مدرسه

تست سنجش چیست ؟

طرح سنجش سلامت یکی از طرح هایی است که چند سال است به طور مداوم برای ورود دانش آموزان به پایه اول ابتدایی انجام می شود. هدف از این طرح بررسی سلامت جسمی و ذهنی دانش آموزان است . در این طرح سعی می شود دانش آموزان دارای شرایط خاص و استثنایی شناسایی شوند و به مدارس استثنایی معرفی شوند و یا حتی مشکلات جسمانی مانند کم شنوایی یا ضعف بینایی در این آزمون شناسایی شود و تا قبل از اینکه مشکل بزرگتر شود به پزشک متخصص ارجاع داده شود. پس به همین جهت لازم است بدون هیچ نگرانی فرزندتان را به انجام این تست تشویق کنید و به او اطمینان دهید که خواهد توانست مراحل این تست را به آسانی انجام دهد .

این تست مراحل مختلفی دارد که هر دانش آموز با عبور از این مراحل از سلامت جسمانی و ذهنی خود مطمئن می شود. در پایان این تست دانش آموزان نرمال موفق به ورود به مدارس عادی می شوند. گروهی از بچه ها هم که از نظر جسمی دچار مشکلاتی هستند به پزشک متخصص ارجاع داده می شوند. این افراد جواز ورود به مدرسه را کسب می کنند اما والدین باید پیگیر مشکل فرزندشان باشند. و گروه دیگری از بچه ها که استثنایی شناخته می شوند نیز به مدارس استثنایی ارجاع داده می شوند. که این مدارس دارای امکانات بیشتری است تا درس خواندن این دانش آموزان آسان‌تر باشد. والدین عزیز توجه داشته باشید که ثبت نام فرزند شما در پایه اول ابتدایی، چه در مدارس دولتی و چه مدارس غیرانتفاعی، منوط به انجام این تست است و اگر به هر نحو در انجام آن کوتاهی کنید، ممکن است روند تحصیلی فرزند خود را دچار مشکل نمایید .

مراحل انجام تست سنجش ورود به مدرسه

این تست به طور خلاصه در دو بخش انجام می‌شود: یکی در بخش سلامت جسمی که مربوط به معاینات پزشکی می‌باشد و یکی در بخش روحی، ذهنی و هوشی که مربوط به روانشناسی می شود. که در زیر مراحل انجام تست را به طور کامل شرح می‌دهیم.

شنوایی سنجی و بینایی سنجی

در این مرحله متخصصین مربوط به بینایی وشنوایی به کمک دستگاه شنوایی سنج و تابلو بینایی سنج میزان بینایی و شنوایی فرزند شما را اندازه گیری می‌کنند و اگر مشکلی را مشاهده نمایند، حتما شما را به متخصص ارجاع خواهند داد تا مشکل فرزندتان حل شود.

شنوایی سنجی در تست سنجش اول ابتدایی

روانشناسی

در این قسمت فرزند شما از نظر توانایی سخن گفتن ، کاربرد صحیح حافظه، تجسم فضایی و درک و دریافت مطالب و پاسخدهی به آنها سنجیده می‌شود.

ارزیابی توسط پزشک عمومی

در مرحله پایانی نیز فرزند شما به طور کامل توسط یک پزشک عمومی معاینه می‌شود و از نظر سلامت جسمانی کاملا مطمئن خواهید بود که مشکلی وجود ندارد.

مطلب پیشنهادی: انواع تست هوش

سوالات متداولی که در تست سنجش کلاس اول پرسیده می‌شود

سوالات مختلفی با عناوین و شکل های مختلف ممکن است از کودکان پرسیده شود اما از پرتکرارترین ها میتوان به این موارد اشاره کرد:

پرسیدن نام و نام خانوادگی کودک، سن کودک، اطلاعاتی در مورد والدین ، سوالاتی برای سنجش حافظه کوتاه مدت مثل نام بردن چند شی و سپس سوال در مورد یکی از موارد، انجام جورچین ها ، تکمیل کردن شکل ، شمارش تا عدد ده، حل یک پازل و....

این سوالات نیز پر تکرار است:

  • سه تا پرنده بگو
  • از چه حیوانی شیر می گیرند؟
  • یک سگ چندتا دست و پا دارد؟
  • چرا ما لباس می پوشیم؟
  • چرا ما غذا می خوریم؟
  • شبها در آسمان چه چیزی می درخشد؟
  • انگشت شستتان را بالا بگیرید.
  • اسم چند میوه را بگو
  • اسم چند موجودی که در آب زندگی می کنند؟
  • تا چند بلدی بشماری؟
  • چرا نباید با کبریت بازی کنیم؟
  • چرا نباید با چاقو بازی کنیم؟
  • برای راه رفتن از پاها استفاده می کنی برای پرت کردن از ….
  • اسم این رنگها را بگو
  • آیا حاضری از خوراکی های خودت به دیگران بدهی؟ در پاسخ منفی بپرسید اگر آنها هم از خوراکی هایشان به تو بدهند چی؟

شما می‌توانید از قبل برای آشنایی فرزندتان با این فعالیت ها این بازی های ذهنی را با آنها انجام دهید تا از استرس آنها کاسته شود. همچنین برای آگاهی دقیق از مراحلی که باید پله به پله در سنجش کلاس اولی ها انجام شود میتوانید به مقاله سنجش کودکان کلاس اولی مراجعه نمایید.

اگر فرزندم در آزمون سنجش رد شود چه اتفاقی می‌افتد؟

گاهی پیش می‌آید به دلایل گوناگونی فرزند شما از آزمون اولیه سنجش رد می‌شود که این الزاما به معنای استثنایی بودن فرزند شما نیست. ممکن است عوامل متعددی روی آن اثر بگذارند مثلا: فرزند شما روابط عمومی خوبی نداشته باشد، در این صورت او از حرف زدن خجالت می‌کشد و به همین دلیل ممکن است در آزمون رد شود. یا اینکه شما با فرزندتان هیچ نوع تمرین یا بازی آموزشی انجام نداده باشید. در این صورت هم او به دلیل ناآشنا بودن و نه الزاما هوش کمتر داشتن در آزمون نمره قبولی نمی‌آورد. در این صورت شما میتوانید در مدت سه ماهی که تا سنجش مجدد وقت دارید فرزندتان را آماده کنید. سنجش دوم مشخص می‌کند که آیا فرزند شما استثنایی است یا خیر.

در ادامه پس از ثبت نام در مدرسه لازم است ملزومات اولیه تحصیل را برای فرزند کلاس اولی خود تهیه کنید که با تعدادی از آنها آشنا می شویم.

مطلب پیشنهادی: معیارهای انتخاب دبستان مناسب

لباس فرم مدرسه چیست و از کجا تهیه می‌شود؟

ممکن است برای والدین این سوال پیش بیاید که آیا حتماً لازم است برای فرزندانمان لباس فرم تهیه کنیم و یا اینکه می‌شود از هر جایی لباس فرم مورد نیاز فرزندمان را تهیه کنیم؟ در پاسخ باید گفت: خیر. لباس فرم مدارس لباس متحدالشکل و خاص هر مدرسه است که هر ساله طراح آن مدرسه لباس را با فرم رنگ و شکل خاصی طراحی و آماده دوخت می کند و والدین برای تهیه آن باید به مدرسه مراجعه نموده و آدرس محل خریداری لباس فرم را از مدرسه بگیرند. و سپس با مراجعه به مکان مورد نظر سایز فرزندشان را اندازه گرفته و با پرداخت پول لباس را تهیه کنند. البته ممکن است بعضی با این روند مخالف باشند اما چاره ای نیست و این قانون مدرسه است.

اگر با پوشیدن لباس فرم در مدرسه مشکل دارید، در ادامه مزایا و معایب پوشیدن لباس متحدالشکل را برای شما عنوان می کنیم.

لباس فرم مدرسه

مزایای پوشیدن لباس فرم مدرسه

کاهش تفاوت های ظاهری دانش آموزان

  1. ممکن است در یک مدرسه افراد مختلف با سطح درآمد های مختلف و فرهنگ های مختلف در حال درس خواندن باشند، اگر لباس فرمی برای این دانش آموزان وجود نداشته باشد، باعث میشود از یکدیگر متفاوت شده و این باعث دعوا و جدل بین آنها می شود. حتی گاهی اوقات توصیه می شود در مورد کفش و کیف مدرسه بچه ها نیز مسئولین مدرسه تذکراتی را به والدین بدهند تا آن‌ها از خرید وسایل غیر متعارف و بسیار گران قیمت جلوگیری کنند. زیرا این وسایل هم باعث حواس پرتی دانش آموزان دیگر و هم خود آن دانش آموز خواهد بود و گاهی ممکن است باعث ایجاد جر و بحث و ناراحتی بین دانش آموزان شود.

افزایش تمرکز در یادگیری درس

  1. همانطور که در مورد قبلی گفتیم اگر لباس دانش آموزان و یا وسایل آنها خیلی متفاوت باشد باعث حواس پرتی و جلب توجه دانش آموزان به آن می‌شود و به این نحو آنها به جای توجه به تدریس معلم به مسائل جانبی دقت کرده و از درس عقب می مانند.

کاهش تمسخر و افزایش اعتماد به نفس

  1. می‌دانیم که سلایق دانش آموزان با هم متفاوت است، پس نوع لباس پوشیدن آنها نیز متفاوت است. یعنی ممکن است لباسی از نظر یک دانش آموز بسیار عالی و از نظر دانش آموز دیگر بسیار زشت و مسخره باشد در این صورت وقتی لباس بچه ها متفاوت است آنها راه مسخره کردن یکدیگر پیدا می کنند. اما زمانی که متحدالشکل هستند نمی توانند به پوشش یکدیگر ایرادی وارد کنند و به این صورت اعتماد به نفس همه دانش آموزان بالا می رود.

متفاوت شدن از دیگران

  1. یکی از مهم ترین فایده های لباس فرم مدرسه متفاوت شدن از دیگران است به این نحو کادر اجرایی مدرسه که شامل مدیر و معاونین و معلمان هستند، دانش آموزان مدرسه را از دیگر مدارس و همچنین دانش آموزان هر پایه را از پایه های دیگر به آسانی تشخیص می دهند و به این صورت امکان گم شدن دانش آموزان از بین می رود.

عدم حواس پرتی معلم

  1. داشتن پوشش متفاوت یا وسیله خاص علاوه بر حواس پرتی دیگردانش آموزان، تمرکز و حواس معلم را نیز از بین می‌برد. همانطور که میدانیم مدرسه مکان درس خواندن است نه مکانی برای نشان دادن وسایل خاص و عجیب و غریب.

مطلب پیشنهادی: مدرسه شناختی چیست؟

معایب پوشیدن فرم مدرسه

با تمام مزایای که در بالا اعلام شد بعضی افراد هنوز هم در مورد پوشیدن لباس های مدرسه مردد هستند. آنها معایبی را برای آن عنوان می‌کنند که عبارتند از:

جنس بد لباس های مدرسه

بعضی والدین از جنس بد و دوخت نامناسب لباس های مدرسه شکایت می کند. که البته این اعتراض کاملاً بجا است و در این مورد باید با مدیریت مدرسه صحبت کنید تا این مشکل کم کم رفت شود.

ایجاد هزینه اضافی برای خانواده ها

بعضی خانواده ها از گرانی قیمت لباس های مدرسه شکایت می‌کنند که باید گفت این نیز در حیطه اختیارات مدیر است و باید تلاش کند تا با کمترین هزینه لباس مدرسه با کیفیتی را در اختیار دانش آموزان قرار دهد.

عدم علاقه بعضی دانش آموزان و خانواده هایشان به لباس فرم مدرسه 

 مدرسه رفتن نوعی کار و فعالیت مهم برای دانش آموزان تلقی می شود و مانند کار کردن که لباس مخصوص به خود را دارد رفتن به مدرسه نیز لباس خاص خود را دارد چون به این نحو بچه ها متوجه مهم بودن و جدی بودن کار خود می شوند و این باعث خواهد شد آن را بیشتر جدی بگیرند.

وسایل و ابزار لازم برای ورود به پایه اول ابتدایی

یکی دیگر از سوالاتی که والدین مطرح می کنند لوازم التحریر و وسایل لازم برای پایه اول ابتدایی است، که ما در این قسمت سعی می کنیم مواردی را که همگانی هستند شرح دهیم.

لوازم التحریر لازم برای آغاز مدرسه
  • دفترخط دار ساده: معمولا برای پایه اول یک دفتر مشق فارسی یک دفتر برای حل تمرینات ریاضی و گاهی نیز دفتر علوم لازم است که می‌توانید مقدار آن را در جلسه‌ای که با اولیا گذاشته می‌شود از معلم مدرسه بپرسید و تهیه نمایید.
  • دفتر نقاشی: یک دفترساده بدون خط است که می‌توانید آنرا به سلیقه فرزندتان تهیه نمایید.
  • دفتر املا: این دفتر اغلب در مدرسه می‌ماند ودر روزهایی که بچه‌ها املا دارند در همان مدرسه استفاده می‌شود در خرید این دفتر عجله نکنید چون احتمال دارد مدرسه نوع خاصی از آن را برای همه بچه‌ها تهیه کند.
  • مدادهای نرم: دو عدد مداد مشکی و قرمز برای نوشتن مشق‌های بچه ‌ها لازم و ضروری است و باید حتما تهیه شود. مراقب باشید هرگز برای آنها در پایه اول ابتدایی مداد نوکی نخرید. زیرا بچه‌ها هنوز با نحوه صحیح مداد دست گرفتن و فشارهای لازم برای نوشتن آشنا نیستند، به همین خاطر هر بار نوک مدادشان می‌شکند و زمان زیادی را در این بین هدر می‌دهند و از کلاس عقب می‌مانند. در مورد خودکار هم همین بحث صدق می‌کند و نیازی نیست شما در پایه اول ابتدایی به بچه‌ها خودکار بدهید. فقط یک جفت مداد قرمزو مشکی نرم کافی است.
  • مداد رنگی: چون یکی از عمده‌ترین فعالیت های پایه اول نقاشی و رنگ آمیزی است (حتی در درس فارسی و ریاضی هم تمرین ها نیاز به رنگ آمیزی دارند.) شما به یک بسته مداد رنگی نیاز دارید.
  • خط کش: هم خط کش ساده برای اندازه گیری و هم خط‌کش شکل دار لازم است تا از شابلون های آن استفاده کنید.
  • پاک کن: یک عدد پاک کن نرم و تمیز برای رفع ایرادات لازم است.
  • کلیربوک: با توجه به نظام ارزشیابی توصیفی معلمان در نمره دهی نیازمند معیار و ملاک هستند که این معیار و ملاک‌ها همان کارهای عملی بچه‌ها و امتحان ‌های حین کلاس می‌باشد.معلمان ابتدای سال اغلب از شما خواهند خواست کلربوکی برای فرزندتان تهیه کنید و کارهای بچه ها را در آن نگهداری کنید.
  • چند برگه شطرنجی: جهت انجام فعالیت های مربوط به قرینه وشکل کشیدن.
  • مکعب‌های چینه و چوب خط برای درس ریاضی
  • وسایل درست کردن کاردستی مثل قیچی چسب کاغذ رنگی مقوا و.......
  • لیوان آب: برای رعایت بیشتر بهداشت
  • برچسب برای درج نام دانش آموز روی وسایلش: چون بچه‌ها در این سن کوچک هستند احتمال دارد وسایلشان را فراموش کنند یا با یکدیگر قاطی کنند برچسب نام و نام خانوادگی باعث خواهد شد وسایلشان با هم مخلوط نشود.

لوازم التحریری که در بالا توضیح داده شد، همگی لوازم ضروری هستند که باید حتما تهیه شوند. اما ممکن است با مراجعه به مدرسه معلم ابزار کمک آموزشی دیگری را نیز لازم ببیند که با صلاحدید معلم باید تهیه شوند.

در پایان باید گفت ورود به پایه اول ابتدایی برای فرزندان ما جالب و شگفت انگیز است و مرحله خاصی از زندگی هر کودکی می‌تواند باشد. پس سعی کنیم با عوامل مختلفی که برای آنها جذاب است این شروع را خاطره انگیزتر و مهیج تر کنیم.

13 تیر 1401 - نویسنده : مریم صفری

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 2 رای ) 4.3 از 5

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!