مزایا و معایب مهد کودک برای کودکان 3 تا 5 سال

مزایا و معایب مهد کودک برای کودکان 3 تا 5 سال

این روزها مادران زیادی در بیرون از منزل شاغل هستند. این مساله باعث شده است تا کودکان خود را از سنین 3 تا 5 سالگی نیز به مهد کودک بفرستند. اما بهترین سن برای مهد کودک چه سالی است؟ چگونه کودک خود را برای رفتن به مهد کودک آماده کنیم؟ مزایا و معایب مهد کودک برای کودکان 3 تا 5 سال چیست؟ با ما همراه شوید تا در این مقاله به تمامی این پرسش ها پاسخ دهیم.

 

 بهترین سن برای مهد کودک چه سنی است؟

انتخاب بهترین سن مناسب برای مهد کودک فرزندان، هنوز به نتیجه ی قطعی نرسیده است. بر اساس آمارهای مرکز ملی آموزش و پرورش آمریکا، حدود 6 درصد از کودکان مهد کودک خود را از 4 سالگی آغاز کرده اند. 42 درصد از کودکان در سن 5 تا 5.5 سالگی پا به مهد کودک گذاشته اند. 43 درصد از کودکان بین 5.5 سالگی تا 6 سال داشته و 9 درصد از آن ها بالای 6 سال سن داشته اند.
نگرانی والدین بابت انتخاب بهترین سن برای مهد کودک آن است که اگر کودک هنوز امادگی ورود به محیط جدید را نداشته باشد، ممکن است دچار تشویش و اضطراب شده و نه تنها تاثیر مثبت نگذاشته بلکه باعث پیامدهای منفی نیز شود. از طرفی والدین دیگر نگران این مساله هستند که دیر فرستادن کودکان به مهد کودک باعث شود یادگیری مهارت های فرزندشان به تعویق افتاده و نسبت به همسالان خود در یادگیری مهارت ها کندتر شوند.

 

چه کودکانی برای رفتن به مهد کودک در سنین 3 تا 5 سال آماده نیستند؟

کودکان بعد از سنین 3 سالگی می توانند زمان بیشتری را دور از والدین و در معاشرت با افراد همسن و سال خود سپری کنند. می توانند در این دوره به تدریج حس مستقل شدن از والدین را تجربه کرده و بدون ترس چند ساعتی را به دور از آن ها و در محیط مهد کودک سپری کنند. 
نکته قابل ذکر آن که این ویژگی ها می تواند درباره تعدادی از کودکان صادق نباشد. از این رو فرستان آن ها در سنین 3 تا 5 سالگی به مهد کودک نه تنها مفید نبوده بلکه بر سلامتی روان و جسم ان ها تاثیر منفی خواهد گذاشت.
اگر کودک شما اضطراب جدایی بسیاری دارد و به سختی از شما جدا می شود، هنوز آمادگی رفتن به مهد کودک را ندارد. اگر با وجود ترس و اضطراب جدایی کودک خود را به مهد کودک بفرستید، آسیب های روحی شدیدی به او وارد خواهد شد.

مهد کودک

 نکته دیگر که نشان می دهد کودک شما هنوز آمادگی رفتن به مهد کودک را ندارد، آن است که هنوز مهارت دست شویی رفتن به تنهایی را یاد نگرفته است. در این شرایط شما مجبور خواهید شد کودک خود را پوشاک کنید که هم برای او سخت و آزار دهنده خواهد بود و هم اگر تنها کودکی باشد که در مهد کودک پوشاک شده است، ممکن است در مقایسه با هم سالان خود احساس ضغف به او دست دهد.
همچنین اگر کودک شما نسبت به محرک های بیرونی مانند سروصدای بالا، موسیقی، صدای خنده واکنش های غیر طبیعی نشان می دهد، فرستان او در سن 3 تا 5 سالگی به مهد کودک چندان انتخاب مناسبی نخواهد بود.

مطلب پیشنهادی: معیارهای رتبه بندی مهدکودک ها

قبل از فرستان کودک 3 تا 5 ساله خود به این موارد توجه کنید:

قبل از آن که به سراغ مزایا و معایب مهد کودک برای کودکان 3 تا 5 ساله برویم، بهتر است از قبل کودک خود را آماده کرده تا خیالتان تا حد زیادی راحت شود. توجه به موارد زیر می تواند به شما و کودکتان کمک کند:

  •  از قبل راجع به این که مهد کودک چیست و در آن چه کارهایی انجام می دهد با فرزند خود صحبت کنید.
  • مطمئن شوید که کودکتان به این میزان از استقلال رسیده است که چند ساعتی از شما دور بوده و به بازی با همسالان خود علاقه مند است.
  • می توانید قبل از ثبت نام او را به مهد کودک مورد نظرتان برده تا با محیط کلاس ها، همکلاسی ها و مربیان خود آشنا شود.
  • هنگام خروج از مهد کودک به فرزند خود این اطمینان را بدهید که حتما در ساعت تعیین شده دنبال او خواهید رفت.
  • اسباب بازی مورد علاقه او که ممکن است باعث افزایش احساس امنیت و اعتماد به نفس شود را به همراه او به مهد کودک ببرید.
  • به عنوان پدر و مادر زمانی که فرزندتان را به مهد می سپارید، اضطراب و نگرانی نداشته باشید و یا سعی کنید آن را به فرزند خود انتقال ندهید.
کودکان

 مزایای مهد کودک برای کودکان 3 تا 5 سال

بعد از آن که با نکات مهمی قبل از فرستادن کودکان خود به مهد کودک آشنا شدیم، می خواهیم مزایا و معایب مهد کودک برای کودکان 3 تا 5 سال را نیز بدانیم. 
علاقه کودک شما به یادگیری مهارت های جدید بیشتر می شود
از آن جا که آموزش ها در مهد کودک به صورت گروهی انجام می شود، کودکان نسبت به یادگیری مهارت های جدید علاقه مند شده و چون مورد تشویق و تحسین نیز قرار می گیرند، نسبت به ابراز توانمندی های خودشان نیز علاقه مند تر خواهند شد.

مهارت های فیزیکی فرزند شما افزایش پیدا خواهد کرد

یکی از فواید مهد کودک برای کودکان 3 تا 5 سال تقویت و افزایش مهارت های فیزیکی آن ها است. کودکان در مهد کودک بازی هایی مانند نقاشی و تمرینات ورزشی، بازی با خاک رس، بازی با خمیر مجمسه و ژل اسلایم [بخوانید: ساخت ژل اسلایم] و غیره را انجام می دهند. این بازی ها در کنار افزایش خلاقیت آن ها، باعث بهبود مهارت های فیزیکی نیز می شود.

قدرت تفکر و تصمیم گیری در آن ها تقویت می شود

از دیگر مزایای مهد کودک برای کودکان 3 تا 5 سال، افزایش مهارت تفکر و تصمیم گیری در آن ها است. شاید در منزل کودکان برای هر تصمیم گیری به شما وابسته باشند. اما در مهد کودک، فرزند شما کار درستی درست می کند، مشکلات خود را با مربی و همسالان خود مطرح می کند، یاد می گیرد برای انجام کارها فکر کرده و تصمیم گیری کند.

مهد کودک

 مهارت های اجتماعی در او تقویت می شود

از دیگر مزایای مهد کودک برای کودکان آن است که ترس آن ها از قرار گرفتن در محیط های غیر از خانه و اجتماع کم کم می ریزد. فرزند شما یاد می گیرد چگونه با دیگران ارتباط و تعامل موثر برقرار کرده و در فعالیت های گروهی شرکت کند. حضور به موقع در مهد کودک باعث می شود از بروز بسیاری از بیماری های روانی و مشکلات عصبی که به خاطر ترس از حضور در اجتماع شکل می گیرد، جلوگیری شود.

عزت نفس، خودباوری و استقلال شخصیتی در کودک شما بهبود پیدا می کند

حضور کودکان در مهد کودک تاثیر بسیار زیادی بر شکل گیری استقلال شخصیت آن ها دارد. تا قبل از مهد کودک فرزند شما تصور می کند برای انجام تمامی کارها به شما وابسته است، اما با حضور در مهد کودک او بسیاری از فعالیت ها را به تنهایی انجام داده و احساس اعتماد به نفس و استقلال شخصیت در او تقویت می شود. 

شما با توانایی ها و نقاط ضعف فرزند خود آشنا می شوید

از آن جا که در مهد کودک فرزند شما در چالش با مهارت های مختلف از نقاشی، تا کاردستی، موسیقی، ارتباط با دیگران و غیره قرار می گیرد، مربی او بعد از مدتی متوجه خواهد شد که فرزند 3 تا 5 ساله شما در چه زمینه هایی  توانایی بالایی داشته و در چه زمینه های دیگری نیاز به تمرین بیشتر دارد.

مطلب پیشنهادی: چگونه فرزندانی شاد تربیت کنیم؟

 

معایب مهد کودک برای کودکان 3 تا 5 سال

همان طور که در بخش های بالاتر نیز اشاره شد، زمانی که شما کودک خود را به مهد کودک می فرستید باید مطمئن باشید که او آمادگی این تغییر را دارد. در غیر این صورت حضور در مهد کودک می تواند معایب و آسیب هایی نیز به دنبال داشته باشد. از جمله این معایب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

شیوع بیماری

یکی از معایب مهد کودک برای کودکان 3 تا 5 سال و بزرگ تر آن است که کودکان بیش از حضور در خانه در معرض بیماری قرار می گیرند. بیماری هایی مانند سرما خوردگی به راحتی در مهد کودک بین کودکان منتقل شده و فرزند شما را بیمار خواهد کرد.

مهد کودک

تداخل تربیتی

از دیگر معایب مهد کودک برای کودکان 3 تا 5 سال تداخل تربیتی است. کودکان در این سن از مربی و معلمان خود حرف شنوی زیادی دارند، از این رو اگر اصول و مواردی که در مهد کودک به فرزند شما آموزش داده می شود با اصول تربیتی شما متفاوت و یا حتی متضاد باشد، احتمالا دچار چالش خواهید شد. از این رو قبل از انتخاب مهد کودک برای کودک 3 تا 5 ساله خود دقت بیشتری به خرج دهید.

عدم توجه کافی

در صورتی که کودک خود را به یک مهد کودک مناسب نبرید، ممکن است عدم توجه کافی به فرزند شما باعث بروز مشکلاتی شود. طبق استانداردهای تعریف شده برای هر 8 تا 10 کودک بین 3 تا 4 سال باید یک مربی و برای 6 تا 9 کودک بین 1.5 تا 3 سال یک مربی نیاز است. از این رو هنگام انتخاب مهد کودک برای فرزند 3 تا 5 ساله خود به تعداد مربیان و کودکان توجه کنید.

مشاهده بهترین مهدکودک ها

11 اسفند 1399 - نویسنده : تحریریه باهوشک

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 12 رای ) 3.9 از 5

شاید تمایل داشته باشید این ها را هم بخوانید.

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!