کودک من چه استعدادی دارد؟

کودک من چه استعدادی دارد؟

هر فردی به طور ذاتی با ویژگی ها و خصوصیات خاص و منحصر به فرد به دنیا می آید. همان طور که هر کدام از ظاهر متفاوتی داریم، درون ما و خصوصیات هر کدام از ما با یکدیگر متفاوت است. این خصوصیات شامل استعدادهای هر فرد نیز می شود. افراد مختلف در زمینه های هنری، ورزشی، ریاضی و فنی، ادبی و غیره استعدادهایی دارند که اگر در کودکی شناسایی شوند، به افراد کمک می کنند که در آینده بتوانند حرفه و شغلی مناسب داشته و بتوانند هم از کار خود لذت برده و هم موفق باشند. در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد که بدانید کودک شما چه استعدادی دارد.

 

استعداد، وراثت یا محیط؟

یکی از سوال هایی که برای بسیاری از افراد پیش خواهد آمد آن است که استعداد و هوش، ذاتی است یا اکتسابی؟ نتایج تحقیقات سالیانه در این حوزه نشان می دهد، که حدود 80 درصد هوش و استعداد افراد ذاتی بوده و 0 درصد آن به محیط زندگی او بر میگردد. بین هوش و محیط زندگی یک تعامل دو طرفه وجود دارد، هم هوش بر محیط زندگی تاثیر می گذارد و هم محیط بر هوش.
نکته مهم شکوفایی این هوش و استعدادها در افراد است. یعنی به این معنا است که اگر یک کودک باهوش بالا به دنیا بیاید، این هوش خود به خود در زندگی او شکوفا نخواهد شد. بلکه باید محیط و شرایطی در رشد، تربیت و پرورش کودک فراهم آورده شود تا رشد و استعدادهای او شکوفا شود.

 

استعدادیابی چیست؟ و با چه راهکارهایی می توان در منزل استعدادهای کودکان را شناسایی کرد؟

استعدادیابی فرایندی است که در آن توانایی های بالقوه و ذاتی افراد کشف و شناسایی خواهد شد. بعد از کشف شما می توانید با فعالیت ها و کارهایی این استعدادهای بالقوه را بالفعل کنید.
والدین می توانند با انجام بازی های مختلف با فرزندانشان، قدم های موثری در راه استعدادیابی آن ها بر دارند. در ادامه با چند راهکار ساده شما را بیشتر با استعدادهای ذاتی فرزندانتان آشنا خواهیم کرد:

مطلب پیشنهادی: روش های افزایش خلاقیت در کودکان

استعداد ریاضی و علوم

اگر فرزند شما به بازی هایی که مربوط به جفت کردن وسایل، دسته بندی کردن آن ها، مرتب کردن آن ها طبق قاعده ای خاص مانند بزرگی و یا رنگ علاقه مند است، به احتمال زیاد هوش و استعداد ریاضی و علوم در فرزندتان بالا است.

قدرت خلاقیت بالا

اگر کودک شما خیال پردازی های قوی می کند، دوستانی تخیلی دارد و از چیزهای غیر واقعی حرف می زند، به جای نگرانی، خوشحال باشید که کودکی باهوش با خلاقیت بالا دارید.

مهارت کودک

مهارت ورزشی

اگر متوجه شدید که کودک شما به مهارت های ورزشی علاقه زیادی دارد، در انجام کارهای فیزیکی توانایی دارد، تعادل دارد، از پیاده روی خسته نمی شود و به دنبال یادگیری ورزش های جدید است، کودک شما می تواند یک فرد موفق در حوزه ورزشی شود.

استعداد تجسم فضایی

می توانید از کودکتان بخواهید یک جسم را در ذهن خود تجسم کرده و سپس بکشد، از او بخواهید چشمان خود را ببندد و بگوید هر وسیله در کجا قرار دارد، چشمان او را ببندید و ببینید می تواند به خوبی مسیر همیشگی خود را پیدا کند. اگر فرزند شما در مهارت تجسم فضایی مهارت داشته باشد، می تواند یک معمار، طراح، نقشه کش و یا مهندس الکترونیک موفق شود.

مهارت های علمی و فنی

اگر متوجه شدید که فرزندتان در مقایسه با فعالیت های دیگر دوست دارد کار دستی درست کند، مدام به دنبال باز کردن وسایل و دیدن داخل آن ها است، از ایده های ابتکاری برای تزئین اتاقش استفاده می کند، در استعدادیابی کودک شما، مهارت فنی او بالا است و می تواند یک معمار، نقاش، جراح و یا دندان پزشک موفق شود.

مطلب پیشنهادی: بازی های مهارتی برای کودکان

مهارت های گفتاری

پیدا کردن مهارت گفتاری در استعدادیابی کودکان در مقایسه با مهارت های دیگر شاید کمی راحت تر باشد. اگر متوجه شدید کودک شما کلمات را به خوبی یاد به حافظه می سپارد، از کلمات مختلف استفاده می کند، معنی کلمات مختلف را می پرسد و یا دفتر خاطرات دارد، مهارت گفتاری او بالا است. فرزند شما به احتمال زیاد می تواند در کارهایی مانند مشاوره، نویسندگی، خبرنگاری، بازاریابی و غیره موفق شود.

مهارت های گفتاری


مهارت تعامل اجتماعی

اگر فرزند شما به فعالیت های گروهی علاقه نشان می دهد، به غم و ناراحتی دیگران واکنش نشان داده و می خواهد دیگران را با هم اشتی دهد، به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کرده و اسباب بازی هایش را با کودکان شما به اشتراک می گذارد، تعامل اجتماعی او بالا است. کودک شما در آینده می تواند معلم، مشاور، مددکار اجتماعی و غیره شود.

 

چه زمانی شما واقعا استعداد یک موضوع خاص را دارید؟

این که شما در یک موضوع خاص استعداد دارید یا خیر؟ باید سه فاکتور جداگانه و مهم را بررسی کنید. اولین فاکتور برای استعدادیابی کودکان و افراد علاقه به انجام آن کار است. برای مثال فرزند شما به انجام آن فعالیت علاقه داشته باشد. فاکتور مهم دیگر توانایی فیزیکی برای انجام فعالیت مورد نظر است. برای مثال اگر شما به حوزه ورزشی علاقه مند هستید، باید توانایی بدنی و فیزیکی انجام آن را داشته باشید. فاکتور سوم نیز هوش و توانایی روانی انجام فعالیت مورد علاقه تان است.

 

آیا استعدادیابی فقط مخصوص به کودکان است؟

در پاسخ به این سوال باید به شما بگوئیم همان طور که ویژگی های ظاهری شما طی سال ها تغییر نمی کند، استعدادهای شما نیز بعد از چند سال کم تر نمی شود. اگر رنگ چشمان شما آبی است، در سن 10 یا 30 سالگی هنوز چشمانی رنگی خواهید داشت. استعداد نیز یک خصوصیت ذاتی در افراد است که در وجود آن ها از بین نخواهد رفت، فقط باید در زمان مناسبی شکوفا شود. تصور کنید که چه حسرت بزرگی خواهید داشت اگر در آخرین سال های زندگیتان متوجه شوید که شما می توانستید یک نقاش بزرگ شوید اما هیچ وقت استعداد واقعی خود را کشف نکرده اید!
این روزها آگاهی افراد نسبت به مساله استعدادیابی و پرورش کودکان بسیار افزایش پیدا کرده است. پدر و مادرها سعی می کنند از همان کودکی استعداد واقعی فرزندشان را شناسایی کنند تا از همان ابتدای تربیت کودکشان استعداد ان ها را پرورش دهند.

استعدادیابی

بهترین سن برای استعدادیابی کودکان چه سالی است؟

اکنون ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که در چه سنی بهتر است به دنبال استعدادیابی کودکان خود باشیم. همان طور که در بالا نیز اشاره شد، هوش و استعداد یک مساله ذاتی است و هوش و استعداد شما در 5 سالگی به همان اندازه ای است که در بزرگسالی خواهد بود.
نکته مهم این است که شما باید در زمان مناسب این استعدادها را شکوفا کنید تا بتوانید در مسیر درستی از زندگی حرکت کنید. همچنین بهتر است استعدادیابی زمانی انجام شود که کودک هنوز سمت و سوی فکری نگرفته و کلاس آموزشی شرکت نکرده باشد. به این صورت در زمان کوتاه تر و به شکل مناسب تری استعدادهای واقعی کودک شناسایی خواهد شد.
به طور کلی می توان گفت که بهترین زمان برای استعدادیابی کودکان سن 3 تا 6 سالگی است. بنابراین اگر به آینده فرزندانتان اهمیت می دهید، در این سنین، کشف و شکوفایی استعدادهای آن ها را جدی بگیرید. 

 

آیا استعدادیابی کودکان توسط والدین کافی است؟

آیا استعدادیابی کودکان توسط والدین و با ترفندهای ساده بیان شده کافی است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت خیر! یکی از مشکلات جدی در استعدادیابی کودکان توسط خانواده ها و والدین، دخالت دادن سلیقه والدین است. چگونه؟ متاسفانه بسیاری از پدر و مادرها دنبال آن هستند که فرزندانشان آرزوهای آن ها را دنبال کنند.
برای مثال ممکن است یکی از والدین آرزوی پزشک شدن داشته باشد، اما کودک او این توانایی، استعداد و علاقه را نداشته باشد. اما والدین در اثر عدم آگاهی سعی می کنند کودک خود را به سمت علوم پزشکی سوق دهند، در حالی که ممکن است که استعداد کودک در زمینه ورزش و یا کارهای هنری باشد. این کار هم باعث سرخوردگی فرد در آینده شده و هم باعث می شود فرد از دنبال کردن راه هایی که می توانست در آن موفق شود، باز بماند!

مطلب پیشنهادی: بازی های افزایش تمرکز در کودکان

مساله دوم ان که ممکن است شما با انجام چالش ها و راهکارهایی متوجه استعدادهایی در کودک خود شدید، خوب بعد از آن چه؟! آیا می توانید به خوبی استعداد شناسایی شده را شکوفا کنید؟ تنها کشف استعداد کافی نیست، شما باید بتوانید این هوش و استعداد ذاتی که در کودکتان وجود دارد را با انجام تمرین ها و کارهایی شکوفا کنید.
مساله سوم این است که هر فرد می تواند همه یا تعدادی از استعدادهای مختلف را داشته باشد. اگر شما تنها به تعداد خاصی از جنبه های فرزندتان توجه کنید و تنها متوجه یکی از استعدادهای او شوید، ممکن است استعدادهای دیگر او را متوجه نشوید. در نتیجه استعدادهای دیگری که در فرزندتان وجود دارد، در استعدادیابی کودکان مشخص نخواهد شد.

استعدادیابی کودکان

استعدادیابی کودکان در مراکز استعدادیابی چگونه انجام می شود؟

ممکن است شما تصور کنید که استعدادیابی فرزندتان در این مراکز با چند تست روانشناسی و چند جلسه صحبت با مشاور انجام خواهد شد! اما باید به شما بگوئیم که استعدادیابی کودکان یک فرآیند بسیار طولانی تر بوده و نیازمند زمان بیشتری است.
در سازمان های استعدادیابی کودکان در فضاهای مختلف و چالش های گوناگون متناسب با سنشان قرار خواهند گرفت. پاسخ آن ها به فعالیت های مخلتف سنجیده می شود، انواع هوش آن ها مورد بررسی قرار گرفته، علاقه آن ها به فعالیت های گوناگون مورد ارزیابی قرار می گیرد تا میزان هوش کودک و استعدادهای واقعی او مشخص شود.
کودکان شما به طور تخصصی در مهارت های مختلف سنجیده خواهند شد تا شما متوجه شوید کودکتان دقیقا در چه موضوعی مهارت و استعداد دارد، به چه موضوعی علاقه مند است و یا در چه زمینه ای هوش و استعداد کمی دارد؟
نکته مهم آن که بهتر است قبل از بردن کودکتان به مراکز استعدادیابی کودکان، آن ها را به دوره آموزشی دیگری نبرده باشید. زیرا کار را کمی برای متخصصان سخت می کند. زیرا در مراکز استعدادیابی، کارشناسان به دنبال کشف استعدادهای حقیقی و ذاتی کودک هستند و ممکن است فعالیت کودک در یک کلاسی که قبلا رفته مانند موسیقی، ورزش و یا ریاضیات بیشتر باشد.
بهتر است حداقل یک سال برای کودکتان زمان بگذارید تا در این مراکز تمامی چالش ها و دوره ها را گذرانده تا استعداد واقعی کودکتان شناسایی شود.

25 بهمن 1399 - نویسنده : تحریریه باهوشک

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 7 رای ) 4.3 از 5

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!