معرفی بازی هایی جهت افزایش تمرکز در کودکان

معرفی بازی هایی جهت افزایش تمرکز در کودکان

تمرکز، واژه ای که امروزه دغدغه بسیاری از افراد است. این روزها بسیاری از ما و کودکانمان درگیر تبعات بسیار سنگین استفاده زیاد از فضای مجازی و بازی های رایانه ای شده ایم. یکی از این تبعات کم شدن  تدریجی میزان تمرکز ما بوده است. اگر در فرزندان امروز دقت کنید می بینید که کمتر روی کارهایی مثل کتاب خواندن و مطالعه، نوشتن و یا حتی نظافت اطراف خود تمرکز و دقت میکنند و یا اینکه اگر به بیماری ها و اختلالات یادگیری شایعی که اطراف ما را پرکرده است مانند اوتیسم، بیش فعالی، خوانش پریشی بنگرید، متوجه می شوید که در تمام این موارد کودکان تا میزان زیادی از مشکل ناتوانی در حفظ تمرکز رنج می برند. ما قرار است در این مقاله بازی های ساده ای را به شما معرفی کنیم تا به کمک آنها مهارت تمرکز را به فرزندتان برگردانید.

 

تمرکز چیست؟

برای همه ی ما پیش آمده است که تصمیم به انجام کاری میگیریم اما وقتی شروع به انجام آن کار می کنیم هر چه تلاش می کنیم اصلا رو به جلو حرکت نمی کنیم و نمیتوانیم ان کار را تمام کنیم. در این مواقع اصطلاحا می گوییم تمرکز ندارم و نمیتوانم اینکار را انجام دهم. تمرکز به معنای هدایت دقت و توجه فرد با میل و اراده شخصی خودش به یک موضوع است. یعنی شما تصمیم می گیرید که با میل خودتان و مغزتان به یک موضوع خاص توجه کنید و فقط آن را مدنظر قرار دهید و بتوانید باز هم با میل خودتان تمامی افکار و موضوعات دیگر را به طور کامل از ذهنتان دور کنید. به نظر می رسد اینکه کم کم روی دقت و توجهتان تسلط پیدا کنید و بتوانید هر زمان که لازم است بهترین تمرکز را داشته باشید مهارت و توانمندی مهمی است که باید کم کم آن را در خود تقویت کنید. به همین خاطر باید از سنین کودکی شروع به تمرین این  مهارت کنید . همانطور که می دانید، کودکان به بازی و سرگرمی علاقه زیادی دارند پس بهتر است هر کاری را که دوست داریم در آن ها تقویت کنیم با بازی انجام دهیم تا آن را با علاقه بیشتری پیگیری کنند. ما در این مقاله تعدادی از بازی ها را به شما معرفی میکنیم که در تقویت تمرکز کودکان موثر هستند.

تمرکز در کودکان

 

معرفی بازی هایی برای افزایش تمرکز کودکان

در این بخش ما بازی های جذابی را که مناسب افزایش تمرکز در سنین کودکی است به شما معرفی می کنیم.

بازی فوت نکردن شمع

یک شمع را روشن کنید و در ابتدا آن را جایی ثابت بگذارید. سپس از کودک بخواهید شروع به فوت کردن اطراف  شمع کند اما جوری که شمع خاموش نشود. کم کم میتوانید بازی را پیشرفته‌تر کنید و شمع را متحرک کنید تا کودک تمرکز کند که شعله را خاموش نکند.

بازی اسم میوه را حدس بزن

چشم کودک را ببندید و از او بخواهید تا میوه ها را بو کند، سپس اسم آن را حدس بزند. در این بازی نیز کودک باید روی حس بویایی خود تمرکز کند تا بتواند تشخیص دهد.

بازی درست کردن حباب

برای درست کردن حباب تمرکز زیادی لازم است ،هم باید آرام و با طمئنینه فوت کنید و هم حباب به آرامی از دایره جدا شود که حباب نترکد. این بازی نیز تمرکز زیادی لازم دارد و شما میتوانید خیلی ارزان ابزار آن را تهیه کنید.

بازی هایی برای افزایش تمرکز

بازی شطرنج

بازی شطرنج برای حفظ تمرکز در مدت طولانی بسیار خوب است. زیرا زمان بازی زیاد است و اگر بازیکن تمرکز نکند شکست میخورد. پس بازیکن مجبور به تمرکز است . اگر کودک بازی شطرنج را بلد نیست می توانید با مراجعه به مقاله  معرفی سایت های مناسب برای کودکان با سایت آموزش بازی شطرنج آشنا شوید و از آن استفاده کنید.

بازی هایی برای افزایش تمرکز

بازی پازل درست کردن

یکی دیگر از بازی هایی که نیاز به تمرکز، حوصله و دقت زیاد دارد درست کردن پازل است. از این بازی کمک بگیرید و با تهیه پازل هایی که عکس های آن مورد علاقه فرزندتان باشد او را به زمان گذاشتن و چیدن پازل علاقمند کنید.

مطلب پیشنهادی: چگونه به تقویت حافظه فرزندمان کمک کنیم؟

بازی رنگ آمیزی کردن

یکی از تمرین های خوب برای افزایش تمرکز، رنگ آمیزی و تلاش برای بیرون نزدن از خط است. حتما دفتر رنگ آمیزی تهیه کنید و از کودک بخواهید بدون بیرون زدگی رنگ کند. این کار را میتوانید از سنین پایین شروع کنید اما اصلا کودک را به خاطر بیرون زدگی سرزنش نکنید و بگذارید کم کم و با تمرین به تمرکز کافی برسد.

ورزش کردن

ورزش و کارهای بدنی شما را آرام می کند و انرژیهای منفی را دور می کند و به این صورت تمرکز شما بر میگردد و میتوانید آسان تر تمرکز کنید. البته به طور خاص مدیتیشن تمرینی عالی برای افزایش تمرکز است.

افزایش تمرکز در کودکان

بازی معکوس شمارش 

 این یکی از تکنیک های قدیمی و واقعا موثری است که توصیه میشود حتما انجام دهید از هر عددی که کودک آن را بلد است شروع به شمارش معکوس کند. مثلا اگر از 0 تا100 را بلد است معکوس از 100 شروع به پایین آمدن کنید. این کار ذهن قوی و تمرکز لازم دارد.

مکعب روبیک

امروزه انواع مختلف روبیک در سایزها و اشکال مختلف در بازار وجود دارد که یکی از بهترین بازی های فکری به شمار میرود که می توانید از آن بهره بگیرید. همچنین درجه سختی های متفاوت آن نیز وجود دارد که میتوانید از آسان تر شروع کنید. بازی مکعب روبیک، بازی بسیار خوبی برای تمرین تمرکز است.

مکعب روبیک

بازی پیدا کردن تفاوت ها

این بازی که یکی از آشنا ترین و ارزان قیمت ترین بازی ها و در دسترس ترین آنهاست. دو تصویر مقابل کودک قرار می گیرد و او قرار است تفاوت های دو تصویر را پیدا کند.( از این باز یها در سایت باهوشک نیز زیاد وجود دارد که میتوانید از انها استفاده کنید)

بازی سودوکو

از بازی های مهم و جذابی که هم در درس بچه ها و کتاب هایشان مهم است و هم به تقویت تمرکز کمک زیادی می کند. از جدولهای کوچک تر و ساده تر آغاز کنید و کم کم پیچیدگی را بیشتر کنید.

بازی جابجایی

همان بازی قدیمی که از بازیکن اصلی میخواهیم اتاق را به دقت نگاه کند و سپس بیرون برود و ما چیزی را در اتاق جابجا می کنیم. سپس او باید دقت کرده و وسیله جابجا شده را شناسایی کند. این بازی هم دقت و تمرکز را بالا می برد و هم به کودکان می آموزد چطور بهتر ببینند.

 مطلب پیشنهادی: شیوه های افزایش خلاقیت در کودکان

عوامل موثر بر از دست دادن تمرکز

در این بخش عواملی را که به کاهش تمرکز منجر میشوند معرفی می کنیم تا کم کم تلاش کنید این عوامل را از کودکان دور کنید.

کم خوابی

کم خوابی و استراحت نکردن مغز تاثیر بسیار مخربی روی تمرکز و توانمندی های مختلف مغز دارد. افرادی که به سلول های مغزی خود استراحت کافی نمی دهند اغلب در طول روز بی حوصله، بدون تمرکز و بی استدلال هستند. این افراد از نظر مغزی دچار مشکل هستند به همین خاطر نمی توانند به طور صحیح از توانمندی های مغزی خود بهره مند گردند.

افزایش تمرکز

عادات غذایی

سلول های مغزی نیاز به غذا دارند. پس اینکه چه چیزی میخورید از اهمیت زیادی برخوردار است. افرادی که رژیم های سخت می گیرند یا بعضی گروه های غذایی را از وعده های خود حذف می کنند مستقیما عملکرد مغزشان را با مشکل مواجه می کنند. خوردن مقدار کافی مواد قندی و شیرینی ها، چربی ها، ویتامین ها و پروتئین ها برای فعالیت ایده آل مغز و بدن لازم است و نباید آنها را حذف کرد.

اختلال تمرکز

محیط اطراف

بعضی افراد فقط در محیط‌های ساکت تمرکز میکنند، اما بعضی دیگر هستند که برای تمرکز باید اطرافشان پر از صدا باشد. یا مثلا بعضی افراد با دیدن اشیا اطرافشان حواسشان پرت می شود اما بعضی دیگر متمرکز هستند و برایشان هیچ تاثیری ندارد. اینکه دقیقا متوجه شوید کودک در چه محیطی بیشتر تمرکز میکند و آن محیط را برایش مهیا کنید، لطف بزرگی است که به او کرده اید.

وجود یک مشکل بزرگ

گاهی اوقات کودک از یک مشکل بزرگ رنج می برد یا رازی دارد که آنقدر فکرش را مشغول کرده که اجازه تمرکز را به او نمی دهد. سعی کنید با آرامش و بدون اینکه فرزندتان را مضطرب و یا عصبانی کنید از مشکلش آگاه شوید و او را آرام کنید.

دلایل پزشکی

گاهی بعضی داروها باعث اختلال تمرکز و حواس پرتی می شوند و یا گاهی افراد به بیماری هایی مبتلا می شوند که تمرکز  آنها را کاهش میدهد.

ساختار مغز

تحقیقات دانشمندان نشان داده است که مغز ما علاقه زیادی به حواس پرتی دارد.  پس تلاش میکند با کوچک ترین تلنگر حواس ما را از کار مهم و سختی که روی آن تمرکز کرده پرت کند. باید تلاش کنیم تا این عوامل را که باعث حواس پرتی می شوند هنگام انجام کاری مهم از خود دور کنیم.

به طورکلی هر کاری که از کودکی تمرین و تکرار شود بیشتر در ذهن می ماند و ماندگار می شود. پس چه خوب است از همان ابتدا کودک را به بازی های مفید علاقمند کنیم تا ذهن و دست کودک در هماهنگی با هم پرورش یابند.

14 شهریور 1401 - نویسنده : مریم صفری

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 1 رای ) 5 از 5

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!