معرفی بازی های فکری برای تقویت حافظه در کودکان بالای 7 سال و نوجوانان

معرفی بازی های فکری برای تقویت حافظه در کودکان بالای 7 سال و نوجوانان

امروزه با وجود دنیای متنوعی از بازی های دیجیتال و کامپیوتری، کودکان علاقه چندانی به بازی های فیزیکی و فکری ندارند. این در حالی است که این بازی ها می تواند تاثیر قابل توجه و بسیاری بر جنبه های مختلف رشد کودک و نوجوان داشته باشد. اگر شما دوست دارید با انجام بازی های فکری حافظه و ذهن کودک بالای 7 سال و یا نوجوان خود را تقویت کنید، ما در این مطلب شما را با تعدادی از این بازی ها آشنا خواهیم کرد.

 
معرفی بازی های فکری برای تقویت حافظه در کودکان و نوجوانان

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، انجام بازی های فکری می تواند کودک شما را چالش کشیده و مهارت های مختلف را در او رشد دهد. از جمله بهترین بازی هایی که برای تقویت هوش و حافظه می توانید به کودک و نوجوان خود پیشنهاد دهید، بازی های زیر است:

مکعب روبیک

مکعب روبیک در حال حاضر یکی از پر طرفدارترین بازی های فکری و سرعتی در جهان است که مسابقات مختلفی نیز برای آن برگزار می شود. مکعب های روبیک در شکل ها و اندازه های مختلف با میزان سختی متفاوت طراحی شده و در بازار موجود هستند. از آن جا که مرتب کردن این مکعب ها نیاز به فرمول های خاصی دارد، کودک و نوجوان شما برای مرتب کردن آن باید فرمول ها را به ذهن بسپارد. برای شروع بازی با مکعب روبیک، از مدل های ساده تر شروع کرده و به تدریج آن را سخت تر کنید.

بازی ماهیگیری 

این بازی می تواند تاثیر بسیار زیادی بر حافظه کودکان بالای 7 سال شما بگذارد. در این بازی یک استخر مصنوعی و تعدادی ماهی و یک قلاب ماهیگیری وجود دارد. این ماهی ها به طور مداوم در استخر حرکت کرده و دهانشان باز و بسته می شود. هم دهان ماهی ها و هم نوک قلاب دارای خاصیت آهنربایی هستند تا قلاب به دهان ماهی گیر کرده و ماهی صید شود. کودک باید به دقت مراقب دهان ماهی و حرکت آن ها باشد تا بتواند در زمان درست، ماهی ها را شکار کند.

بازی دوز

یکی از بازی های نوستالژیک که بسیاری از ما از انجام آن خاطره داریم، بازی دوز است. در این بازی، بازیکنان باید یک استراتژی فکری داشته و به صورت هوشمندانه رفتار کنند. این بازی دارای یک صفحه ایستاده حفره دار و تعدادی مهره رنگی است. بازکنان به نوبت مهره ها در این حفره ها می چینند. کسی برنده بازی خواهد بود که بتواند اولین ستون و یا ردیف را از مهره های هم رنگ پر کند. برای انجام این بازی شما باید هم مراقب آن باشید که حریف شما ردیف یک دست درست نکرده و هم خودتان سعی کنید با چینش مهره ها برنده بازی باشید. این بازی می تواند تاثیر قابل توجهی بر تقویت حافظه و هوش کودکان بالای 7 سال و نوجوانان داشته باشد.

بازی دوز

بازی اسم فامیل

از دیگر بازی های نوستالژیک که تقریبا همه افراد در هر سنی از انجام آن لذت می برند، بازی اسم فامیل است. برای انجام این بازی به تعداد بازیکنان نیاز به برگه و خودکار دارید. یک لیست از موارد انتخابی را روی آن بنویسید. این لیست معمولا شامل اسم، فامیل، نام گل، نام شهر، شغل، اشیا، ماشین، میوه و غیره است. سپس یک نفر یک حرف از حروف الفبا را انتخاب کرده تا بازیکنان به سرعت موارد لیست شده را تکمیل کنند. این بازی با حروف مختلف تکرار شده تا در نهایت برنده مشخص شود. از آن جا که بازیکنان برای پر کردن لیست به ذهن خود رجوع می کنند، حافظه آن ها به خوبی تقویت خواهد شد.

بازی خط نقطه

یک بازی هیجان انگیز برای تقویت هوش و حافظه در کودکان بالای 7 سال و نوجوانان بازی خط و نقطه است. برای انجام این بازی ابتدا تعدادی نقطه را در تعداد سطر و ستون مساوی کنار یکدیگر بکشید. بازی این گونه انجام می شود که بازیکنان نقاط را با یک خط به یکدیگر وصل کرده تا یک مربع بسازند. مربع تشکیل شده یک خانه به نام آن ها ثبت خواهد شد. برای انجام این بازی باید دقت کنید خط ها را به گونه ای بکشید که تعداد خانه های شما از رقیبتان بیشتر شود.

بازی پنتاگو

از دیگر بازی های فکری که می تواند باعث تقویت حافظه و هوش در کودکان بالای 7 سال و نوجوانان شود، بازی پنتاگو است. این بازی استراتژی شبیه به بازی دوز دارد اما انجام آن کمی سخت تر است. این بازی دارای 4 صفحه حفره دار و تعدادی مهره سیاه و سفید است. بازیکنان باید مهره ها را به نوبت در حفره ها قرار داده و صفحه را به گونه ای بچرخانند که حداقل 5 مهره همرنگ در یک سطر و ستون قرار بگیرد.

بازی پنتاگو

بازی فکری جالیز

نام دیگر در لیست بازی های فکری برای تقویت حافظه و هوش کودکان بالای 7 سال و نوجوانان بازی جالیز است. این بازی علاوه بر تقویت هوش و حافظه باعث تقویت هوش مالی در کودکان شده و آن ها را با مفهوم خرید و فروش و داد و ستد آشنا می کند. در این بازی کودکان بر روی محصولات کشاورزی خود کار کرده و آن را به هم بازی های خود می فروشند. برنده بازی در نهایت کسی است که پول بیشتری در حساب خود جمع کرده باشد.

برج هیجان

یکی از بازی هایی که تقریبا افراد در هر سنی از انجام آن لذت می برند، برج هیجان یا جنگا است. این بازی می تواند یک انتخاب عالی برای مهمانی ها و دورهمی های شما نیز باشد. در این بازی بلوک های چوبی یک اندازه روی یکدیگر قرار گرفته تا یک برج 18 طبقه را بسازند. بازیکنان سپس به ترتیب با یک دست، یکی از بلوک های چوبی را از برج جدا کرده و روی ردیف اول قرار می دهند. کسی که باعث به خوردن تعادل برج و افتادن بلوک ها شود، بازنده بازی است.

برج هیجان

بازی مافیا

یک بازی هیجان انگیز و ساده برای نوجوانان و افراد در هر سنی که می تواند ذهن آن ها را به تفکر وا داشته و حافظه آن ها را تقویت کند، بازی مافیا است. در این بازی باید حداقل 6 نفر حضور داشته باشند. بازیکنان به دو گروه شهروند و مافیا تقسیم می شوند. بازیکنان چشمان خود را بسته و تیم مافیا چشمان خود را باز می کند. بنابراین مافیا یکدیگر را می شناسند، اما شهروندان از یکدیگر بی خبر هستند. بازیکنان شهروند در روند بازی باید یکدیگر را پیدا کرده و مافیا به نوبت شهروندان را از بازی خارج کنند. بازیکنان در تیم شهر و مافیا هر کدام نقش های جداگانه ای دارند که در بازی کار خاصی را انجام می دهند.

پانتومیم یا ادا بازی

اگر دوست دارید با کودک بالای 7 سال و یا نوجوان خود یک بازی جذاب انجام داده که هم از انجام آن لذت ببرید، هم حافظه، هوش و خلاقیت او را تقویت کنید، پانتومیم یک انتخاب عالی برای شما است. برای انجام بازی بازیکنان یک کلمه را انتخاب کرده و بدون بیان حتی یک کلمه آن را برای دیگری اجرا می کنند. بازیکن یا بازیکنان باید بتوانند در زمان مشخص کلمه انتخاب شده را حدس بزنند.

بازی اسپای یا جاسوس

این بازی نیز می تواند یک انتخاب جذاب برای نوجوانان و کودکان باشد. برای انجام این بازی حداقل 4 بازیکن لازم است. نرم افزار بازی اسپای به صورت رایگان در اینترنت موجود است و شما می توانید به راحتی آن را دانلود کنید. در این بازی یک کلمه به شما نمایش داده می شود. برای مثال سینما. این کلمه برای جاسوس بازی دیده نمی شود، اما هیچ بازیکنی نمی تواند اسپای بودن هم بازی خود را تشخیص دهد. بعد از آن که همه بازیکنان کلمه مورد نظر را دیدند، از یکدیگر سوال می پرسند. برای مثال آیا رفتن به آن مکان رایگان است؟ آیا شما دوست دارید به آن جا بروید و غیره؟ با توجه به پاسخی که افراد می دهند شما باید در زمان کوتاهی جاسوس را پیدا کنید.

شطرنج

نام دیگر در لیست بازی هایی که باعث تقویت حافظه و هوش در کودکان بالای 7 سال و نوجوانان می شود، شطرنج است. شطرنج کنجکاوی کودکان را به کار انداخته و باعث می شود آن ها به بازی و حرکات احتمالی حریف خود فکر کنند. انجام بازی شطرنج می تواند بعدها توسط فرزند شما به صورت یک ورزش حرفه ای انجام شود.

شطرنج

بازی پیدا کردن تصاویر مشابه

این بازی هیجان انگیز و جذاب به صورت مستقیم بر ذهن و حافظه کودکان و نوجوان تاثیر می گذارد. این بازی دارای تعدادی کارت است که پشت همه ان ها به یک شکل بوده اما روی آن ها تصاویر متفاوت چاپ شده است. از هر تصویر یک جفت کارت وجود دارد. کارت ها به صورت پشت در کنار یکدیگر روی زمین چیده می شوند. بازیکنان به نوبت کارت ها را برعکس کرده و تصویر آن ها را می بینند. هر بازیکن باید سعی کند تصویر و محل کارت مشاهده شده را در ذهن خود نگه دارد تا بتواند جفت کارت های مشابه را پیدا کند. برنده بازی کسی است که بیشترین تعداد کارت های جفت را پیدا کرده باشد. 
 

08 آبان 1400 - نویسنده : تحریریه باهوشک

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 2 رای ) 2.8 از 5

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!