معرفی اسباب بازی ها و بازی های آنلاین مناسب کودکان 3 تا 5 ساله

معرفی اسباب بازی ها و بازی های آنلاین مناسب کودکان 3 تا 5 ساله

کودکان در دوران قبل از 6 سالگی بزرگ ترین کاشفان هستند. کودکان در این سن دوست دارند هر چیزی را کشف کرده و یاد بگیرند. خلاقیت آن ها در این سن می تواند شکوفا شود. بدون اغراق می توان گفت بازی و اسباب بازی یکی از مهم ترین ارکانی است که به رشد کودک و شکوفا شدن هوش و استعدادهای او کمک می کند. انتخاب مناسب اسباب بازی یک انتخاب هوشمندانه و مهم برای والدین است. در این مقاله ما شما را با اسباب بازی ها و بازی های آنلاین مناسب کودکان 3 تا 5 سال آشنا می کنیم.

 اسباب بازی های مناسب کودکان 3 تا 5 ساله چیست؟

انتخاب اسباب بازی برای کودکان باید متناسب با سن و جنسیت و علاقه آن ها انجام شود. یک اسباب بازی که برای کودک 3 تا 5 ساله خود می خرید، وسیله ای نیست که او بتواند در 8 یا 10 سالگی نیز از ان استفاده کند. اگر شما از جمله والدین آگاهی هستید که می خواهید اسباب بازی مناسب با سن کودکتان تهیه کنید، مواردی که در ادامه به شما معرفی می شوند، می توانند انتخاب مناسبی برای شما به شمار رود. پیشنهاد ما این است که خرید اسباب بازی را از اسباب بازی فروشی های معتبر انجام دهید تا از اصل و باکیفیت بودن آن ها، اطمینان داشته باشید.

بازی های لگو و جورچین

اسباب بازی های جورچین و چوب چین از جمله اسباب بازی های مناسب کودکان 3 تا 5 سال است که می تواند خلاقیت او را شکوفا کرده و به او این امکان را بدهد که با ترکیب اجزای مختلف بازی، چیزهای متفاوت و زیبا بسازد. این بازی ها کودک شما را خلاق با آورده و استعدادهای فنی او را تقویت می کند. 
لوگوها نیز از اسباب بازی های مناسب کودکان 3 تا 5 ساله است که می تواند کودک شما را چندین ساعت سرگرم بازی نگه داشته بدون ان که او را خسته کند. 

مطلب پیشنهادی: بازی های فکری برای تقویت حافظه در کودکان

بازی هایی برای دسته بندی

از دیگر بازی های فکری مناسب کودکان 3 تا 5 ساله می توان به بازی هایی اشاره کرد که کودک آن ها به کمک آن ها مفاهیمی مانند بزرگی و کوچکی، رنگ، شکل، تشابه و غیره را یاد می گیرد. در این بازی ها کودک شما یاد می گیرد که اسباب بازی ها را با توجه به رنگ، اندازه یا ویژگی های دیگری که دارند دسته بندی کرده و از مرتب کردن آن ها لذت ببرد.

کتاب هایی مصور و رنگی

خواندن کتاب داستان می تواند ذهن کودک شما در هر سنی را تحریک کرده و از او یک سخنران حرفه ای بسازد! زمانی که شما برای کودک 3 تا 5 ساله خود کتاب می خوانید و فرزندتان تصاویر آن را روی کتاب می بیند، حافظه تصویری و خلاقیت کودک به شکل چشم گیری افزایش پیدا می کند. خواندن کتاب همچنین دایره واژگان کودک دلبند شما را بالا می برد.

خواندن کتاب

بازی هایی با پرتاب توپ

یکی دیگر از اسباب بازی های مناسب کودکان 3 تا 5 ساله بازی هایی است که در ان کودک به کمک والدین خود پرتاب کردن توپ به سمت شیئی خاص را یاد می گیرد. از این بازی ها می توان بولینگ های کوچک و یا توپ و تورهای کوچک بسکتبال را نام برد. این بازی هم باعث تحرک کودک شده، هم قدرت تمرکز او را بالا برده و هم باعث می شود اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند.

اسباب بازی های آبی

اگر می خواهید کودکی شاد و خلاق تربیت کنید، از خرید بازی هایی که با آب انجام می شوند، غافل نشوید. کودکان از بازی کردن با آب به شکل اعجاب انگیزی لذت می برند و می توانند دنیای از مهارت ها را با کمک آن بیاموزند. می توانید از اسباب بازی هایی مانند تفنگ آبی، اسنفج، نی، قایق های کوچک و غیره استفاده کرده و سر آب ماندن یا فرو رفتن و حرکت اسباب بازی های مختلف را ببینید.

پازل

پازل ها از دیگر اسباب بازی های مناسب کودکان 3 تا 5 ساله هستند که کودک شما را تفکر وا داشته و تجسم فضایی او را تقویت می کند. شما می توانید به تدریج از پازل هایی با قطعات کوچک مانند 4 تایی شروع کرده و با افزایش مهارت فرزندتان تعداد قطعات را بیشتر کنید.

رنگ های انگشتی

شاید کم تر کودکی را بتوان پیدا کرد که از بازی با رنگ های انگشتی هیجان زده نشود! رنگ های انگشتی از دیگر بازی های مناسب کودکان 3 تا 5 ساله است که می تواند کودک شما را خلاق تر از قبل کند! رنگ های انگشتی این روزها از موادی ساخته شده اند که برای کودکان و پوست ضرری ندارند. البته قبل از خرید این اسباب بازی مطمئن شوید کودکتان به میزانی از آگاهی رسیده باشد که وقتی به او بگوئید رنگ ها خوراکی نیستند، آن ها را به زبان نبرد.

رنگ های انگشتی

اسباب بازی های واقعی

از دیگر اسباب بازی های مناسب کودکان 3 تا 5 ساله که اغلب کودکان به بازی با آن ها علاقه زیادی دارند، اسباب بازی های واقعی از وسایل روزمره مانند جارو برقی، ظروف خانه، پیچ گوشتی و غیره است. کودکان دوست دارند زندگی واقعی که هر روز می بینند را در بازی های خود تکرار کرده و کارهایی مشابه با والدین خود انجام دهند.

مطلب پیشنهادی: بازی های مهارتی برای کودکان

قیچی کودک

شاید برایتان جالب باشد که کودکان به استفاده از قیچی علاقه بسیار زیادی دارند و این وسیله بسیار ساده می تواند به قدرت تخیل و سازندگی کودک شما کمک کند. قیچی های کودک دارای تیغه های پلاستیکی هستند که می توانید به کمک آن ها کاغذها و یا نی های نوشابه را ببرید. با بریدن این وسایل و چسباندن ان ها روی کاغذ یا چوب می توانید یک شاهکار هنری خلق کرده و خلاقیت کودکتان را به شکل چشم گیری بالا ببرید.

خمیرهای بازی

خمیرهای بازی نیز از جمله اسباب بازی های مناسب کودکان 3 تا 5 ساله هستند که کودکان از بازی کردن با آن ها لذت می برند. کودک شما بدون محدودیت می تواند هر آنچه در ذهن دارد را با خمیرهای بازی شکل داده و از قدرت خود هیجان زده شود.

خمیر بازی

 

وسایل نقاشی

کودک شما در حدود 4 تا 6 سالگی باید بتواند به شکل درست مداد را در دست گرفته و بتواند روی کاغذ طرح هایی بکشد. این طرح ها می تواند خطوطی نا مفهوم و به ریخته باشد اما شما باید در سنین 5 سالگی کم کم دست گرفتن مداد و کشیدن نقاشی روی کاغذ را به کودکتان یاد بدهید.

سازهای موسیقی

از دیگر اسباب بازی های مناسب کودکان 3 تا 5 ساله، می توان به سازهای موسیقی کوچکی که در بازار موجود هستند اشاره کرد. تقریبا تمامی کودکان به بازی با این سازها علاقه دارند اما با خرید این سازها شما می توانید متوجه شوید که کودک شما واقعا می تواند تفاوت صداها را تشخیص داده و آیا استعداد موسیقی دارد یا خیر؟!

بازی برج مکعب

از دیگر بازی های مناسب کودکان 3 تا 5 ساله می توان به بازی برج مکعب اشاره کرد. این مکعب ها در سایزهای مختلف وجود دارند تا کودکان بتوانند به ترتیب اندازه آن ها روی هم بچینند. این بازی هم عضلات کودک را تقویت کرده و هم باعث بهبود حافظه، تجسم فضایی و تمرکز کودک می شود. روی این مکعب ها معمولا تصویر حیوانات، اعداد، میوه ها و غیره است تا والدین بتوانند هم زمان نام و شکل آن ها را نیز با کودکان خود تمرین کنند.

بازی برج مکعب

بازی فکری مکعب هوش لبخند

از دیگر بازی های فکری مناسب کودکان 3 تا 5 سال بازی مکعب هوش لبخند است که می تواند به صورت ناخودآگاه اعتماد به نفس فرزند شما را بالا ببرد. بر هر وجه این مکعب یک چهره خندان با بخش های تو خالی طراحی شده است. کودک باید با توجه به شکل فضای خالی و قطعاتی که در اختیار دارد، هر قطعه را در جای مناسب خود قرار دهد.

دوچرخه یا سه چرخه

دوچرخه همراه با چرخ های کمکی و یا سه چرخه یکی از بهترین بازی های مناسب کودکان 3 تا 5 ساله است که هم باعث افزایش قدرت بدنی آن ها شده هم آن ها را شادتر می کند. دوچرخه سواری همچنین قدرت تمرکز و اعتماد به نفس کودک را نیز بالا می برد.

 

بازی های آنلاین مناسب کودکان 3 تا 5 ساله

با پیشرفت تکنولوژی و توسعه آن در تمامی زمینه های زندگی، این روزها بازی های آنلاین بسیاری نیز برای کودکان طراحی شده که می تواند کودکان را خلاق تر بار آورد. کودکان در بازی های آنلاین می توانند بدون هیچ محدودیتی نقش ها و شرایط مختلف را تجربه کرده و تصمیم های مختلف بگیرند. نکته مهم ان که بازی های آنلاین نمی توانند جایگزین بازی های فیزیکی شوند. این بازی ها باید حتما در کنار بازی های دیگر انجام شوند. در ادامه با بهترین بازی های آنلاین مناسب کودکان 3 تا 5 سال آشنا خواهیم شد.

بازی آنلاین کودکان

بازی Explorium ocean

اگر کودک شما دوست دارد دنیای زیر آب ها و اقیانوس ها را کشف کند، این بازی می تواند انتخاب عالی برای او به شما رود. این بازی یکی از بهترین و هیجان انگیزترین بازی های آنلاین مناسب کودکان 3 تا 5 سال است که به کودک شما اجازه می دهد در زیر اقیانوس ها کند و کاو کرده و اطلاعات زیادی به دست آورد. گرافیک این بازی بسیار بالا بوده و تصاویر کاملا شبیه به واقعیت هستند.

بازی Doctor McStuffins : Baby Nurcary

بازی Doctor McStuffins : Baby Nurcary یکی دیگر از بازی های آنلاین مناسب کودکان 3 تا 6 سال است که مهارت های زندگی فردی را به او می آموزد. در این بازی کودک در نقش پرستار یک کودک نوزاد درآمده و تمامی کارهای مورد نیاز او را انجام می دهد.

Good night  Caillou

کایلو یکی از شخصیت های کارتونی محبوب برای کودکان است که برنامه های او در بسیاری از کشورهای جهان برای کودکان پخش می شود. محبوبیت این شخصیت باعث می شود این بازی نیز برای کودکان جذاب باشد. در این بازی که یک بازی آنلاین مناسب برای کودکان 3 تا 5 سال است، کودکان به انجام کارهایی مانند کتاب خواندن، مسواک زدن، شست و شوی دست ها و غیره تشویق شده و شیوه درست انجام دادن آن را یاد می گیرند.

بازی Good night Caillou

 

بازی PescAPP

یکی از بهترین بازی های فکری آنلاین برای کودکان 3 تا 5 ساله بازی PescAPP است که دارای بخش های مختلف برای تقویت ذهن کودک است. با استفاده از این بازی، کودکان در فضایی مهیج و زیبا اعداد، نام حیوانات، احساسات مختلف انسان، رنگ ها، مسیر یابی و کلمات ابتدایی زبان انگلیسی را یاد می گیرند.

مطلب پیشنهادی: بازی های افزایش تمرکز در کودکان

بازی Cooking Mama: Lets Cook

از دیگر بازی های آنلاین مناسب کودکان 3 تا 5 سال می توان به بازی Cooking Mama: Lets Cook اشاره کرد. در این بازی کودک شما نقش مادری را بازی می کند که در یک مزرعه کشاورزی کرده و گیاه پرورش می دهد. مادر در این بازی گیاهان و میوه ها را می چیند، با آن ها غذاهای خوشمزه درست می کند و میوه ها را می فروشد. کودکان در این بازی مسئولیت پذیری و مراحل مختلف رشد گیاهان و پخت غذاها آشنا می شوند.

بازی پازل Toddler Kids Puzzles PUZZINGO

این بازی یکی از بهترین بازی های آنلاین برای کودکان 3 تا 5 سال است که همانند یک پازل واقعی ذهن کودکان شما را به چالش می کشد. این بازی دارای بیش از 100 کلمه و 8 جورچین است و برای کودکانی با مشکلات گفتار درمانی و یا اوتیسم می تواند بسیار مناسب باشد.

بازی Starfall ABCS

یکی دیگر از بازی های پر طرفدار برای کودکان 3 تا 5 سال که تا کنون بیش از 1 میلیون بار دانلود شده است، بازی Starfall ABCS است. اگر دوست دارید از همان کودکی فرزند خود را با کلمات و الفبای انگلیسی آشنا کنید، این بازی می تواند انتخاب مناسبی برای شما به شمار رود. 

بازی Starfall ABCS

 

بازی Moos Math 

اگر می خواهید ذهن ریاضی کودکتان را پرورش دهید، هیچ چیز به اندازه این بازی نمی تواند به او و شما کمک کند. در این بازی با شیوه ای بسیار جالب و جذاب کودک شما جمع، تفریق، دسته بندی، اعداد و اشکال هندسی را یاد گرفته و وارد چالش های ذهنی مختلفی می شود. این بازی می تواند خلاقیت و هوش ریاضی کودک شما را شکوفا کند.

بازی Peppa Pig Paintbox

این بازی نیز یک بازی آنلاین مناسب برای کودکان 3 تا 5 سال است که مهارت نقاشی را در فرزند شما بالا خواهد برد. این بازی دارای 39 شخصیت مختلف، 7 قلم رنگی، پویا نمایی و قابلیت های دیگر است که به فرزند شما کمک می کند هر آن چه در ذهن دارند بدون محدودیت نقاشی کنند. 
 

10 شهریور 1400 - نویسنده : تحریریه باهوشک

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 1 رای ) 5 از 5

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!