بازی های مهارتی برای کودکان 5 تا 6 سال

بازی های مهارتی برای کودکان 5 تا 6 سال

انجام بازی های مهارتی بیش از هر چیز دیگر می تواند تاثیر مثبتی بر رشد کودک شما در زمینه های مختلف داشته باشد. کودک تا قبل از 6 سالگی بیش از 90 درصد مهارت های لازم را یاد می گیرند. بنابراین با صرف زمان کافی برای فرزندان خود می توانید کودکانی توانمندتر و شادتر تربیت کنید. در این مقاله شما را با بازی های مهارتی آشنا می کنیم که می تواند به رشد و شکوفایی کودکان شما کمک بسیار کند.

 

بازی های مهارتی برای کودکان 5 تا 6 سال

برای انتخاب بازی باری کودکان باید سن آن ها را در نظر گرفته و متناسب با آن ها با کودکان خود بازی کنید. بازی های مختلف بر اساس مهارت های مختلف می تواند باعث رشد کودک شما در بخش های مختلف شود. در ادامه با تعدادی از این بازی ها آشنا خواهیم شد.

بازی اسکیت با بشقاب یک بار مصرف

یکی از بازی های مهارتی برای کودکان 5 تا 6 سال، که به رشد مهارت فیزیکی و تمرکز آن ها کمک می کند، بازی اسکیت با بشقاب یک بار مصرف است. برای انجام این بازی کودک شما بدون جوراب پای خود را داخل بشقاب های یک بار مصرف گذاشته و سعی می کند که با آن ها اسکیت سواری کند. این بازی را می توانید بر روی فرش، سرامیک و یا پارکت انجام دهید. 

 

بازی آینه

از دیگر بازی هایی که می تواند به رشد مهارت های کودک 5 تا 6 ساله شما کمک کند، بازی آینه است. برای انجام این بازی کافی است از کودک خود بخواهید روبه روی شما بایستد. سپس یک کار خاصی را انجام داده و از کودک خود بخواهید مشابه آن را انجام دهد. برای انجام این بازی سرعت عمل را نیز در نظر بگیرید تا کودک شما بتواند هماهنگی بین چشم، مغز و دیگر اعضای بدن خود را بالا برده و در زمان کوتاهی بعد از دیدن شما آن را کار را انجام دهد.

 

خمیر بازی و گل بازی

از دیگر بازی های مهارتی برای کودکان 5 تا 6 سال، بازی با خمیر یا گل است. بله گل! نگران کثیف شدن دست های کودک خود نشوید و بعد از اتمام بازی دست های او را به خوبی بشوئید. کودکان معمولا دوست دارند با دستان خود یک چیز نرم را لمس کرده و با آن چیزهایی که دوست دارند را بسازند. این بازی می تواند به تقویت مهارت حرکتی کودکان کمک کرده و باعث تقویت سر انگشتان آن ها شود. این بازی همچنین قدرت تخیل کودکان را تقویت می کند. زیرا می توانند هرآنچه در ذهن دارند در دنیای واقعی بیافرینند.

خمیربازی

 

پرتاب شی در سبد

از دیگر بازی های مهارتی برای کودکان 5 تا سال، پرتاب یک وسیله به داخل سبد است. می توانید از توپ و تورهای بسکتبال کودکان استفاده کنید. در غیر این صورت می توانید به راحتی از یک سبد خانگی و یک شئی کوچک مانند سکه استفاده کنید. برای انجام این بازی سبد را در یک فاصله مناسب قرار داده و همراه با کودکتان سعی کنید شئی را داخل سبد بیاندازید. این بازی هم تمرکز هم قدرت حرکتی کودک شما را تقویت خواهد کرد.

 

بازی دست چین

یکی از بازی های جذاب که می تواند تاثیر قابل توجهی بر رشد مهارت های کودکان داشته باشد، بازی دست چین است. این بازی فکری می تواند دو نفره و یا چهار نفره انجام شود. این بازی شامل 20 کارت، 20 استوانه رنگی در 5 رنگ مختلف و یک زنگ است. برای انجام این بازی یک نفر کارت ها نشان داده و افراد باید در زمان کوتاهی مشابه با ترتیب رنگ ها استوانه ها را روی یکدیگر و یا در کنار هم قرار دهند. این بازی می تواند همزمان مهارت های مختلفی در کودک شما را تحت تاثیر قرار داده و تقویت کند.

بازی دستچین

 

بازی الفبای آهنربایی 

بازی دیگر برای تقویت مهارت کودکان 5 تا 6 ساله بازی الفبای آهنربایی است. این بازی هم باعث تقویت مهارت کودکان شده و هم آن ها را برای مدرسه آماده می کند. این بازی شامل یک تخته مغناطیسی و حروف الفبای آهنربایی است تا بتوانید با کنار هم قرار دادن حروف بر روی تخته، کلمات مختلف بنویسید. در این بازی حروف صامت و مصوت به رنگ های مختلف وجود دارند تا کودک شما بتواند به راحتی آن ها را از یکدیگر تشخیص دهد. 

 

بازی گدازه های آتش روی زمین

از دیگر بازی های مهارتی برای کودکان 5 تا 6 ساله بازی با گدازه های آتش روی زمین است. اگر در منزل خود حیاط دارید، می توانید با استفاده از رنگ و یا گچ تعدادی مربع روی زمین بکشید. در خانه نیز می توانید با استفاده از کاغذ چند مربع رنگی آماده کنید. برای انجام این بازی به کودکان خود بگوئید که روی زمین داغ و آتشین است و برای حرکت باید پای خود را روی مربع های رنگی قرار دهند. این بازی باعث افزایش سرعت هماهنگی بین چشم و اعضای بدن شده و مهارت فیزیکی او را تقویت می کند.

 

بازی پاسخ معکوس 

یکی از بازی های جذاب برای کودکان 5 تا 6 سال و یا بزرگ تر بازی پاسخ معکوس است که شما بدون نیاز به هیچ وسیله بازی می توانید کودک خود را سرگرم کرده و مهارت فکر کردن در او را تقویت کنید. برای انجام این بازی به کودک خود توضیح دهید که پاسخ هر سوال را به صورت معکوس بدهد.  

 

بازی پاسخ قبلی را به ذهن بسپار

بازی فکری دیگر که می تواند باعث تقویت مهارت های مختلف در کودکان 5 تا 6 سال شود، بازی پاسخ قبلی را به ذهن بسپار است. برای انجام این بازی یک سوال از کودک خود بپرسید و از او بخواهید پاسخ آن را به ذهن بسپارد اما به زبان نیاورد. برای مثال از او بپرسید اسم تو چیست؟ سوال بعدی که از او می پرسید در جواب آن باید سوال قبلی را پاسخ دهد. برای مثال از او بپرسید نام خانوادگی او، اسباب بازی مورد علاقه، ماشین خانوادگی و غیره چیست؟ این بازی می تواند قدرت تمرکز و تفکر کودک شما به خوبی تقویت کند.

 

بازی مجسمه شو

بازی مهارتی دیگر برای کودکان 5 تا 6 سال و یا کودکان بالاتر از 6 سال بازی مجمسه شو است. برای انجام این بازی به یک پخش کننده موسیقی نیاز دارید تا بتوانید در هر زمان آن را قطع کنید. موسیقی را پخش کنید تا کودک یا کودکان شما با آن حرکت کنند، شکلک درآورده و یا برقصند. سپس موزیک را قطع کرده و از کودکان بخواهید در همان شکلی که قرار دارند ثابت بمانند. اگر تعداد کودکان برای انجام این بازی زیاد باشد، این بازی می تواند بسیار آن ها را سر نشاط و شادی بیاورد.

 

بازی با اسم ها

بازی با اسم ها از دیگر بازی های مهارتی برای کودکان 5 تا 6 سال و بزرگ تر است که می تواند به قدرت تفکر آن ها کمک کند. در این بازی اگر کودک شما حروف الفبا را می شناسد، یک اسم را انتخاب کرده و نفر دوم اسمی با حرف آخر اسم قبلی بگوید. اگر کودک شما حروف الفبا را نمی شناسد، تنها از او بخواهید یک اسم بگوید. در انجام این بازی کودک شما سعی می کند هر اسمی که تا به حال شنیده است را به ذهن آورده و بگوید. از این رو قدرت تفکر و تمرکز او تا حد زیادی تقویت خواهد شد.

 

بازی نبین و بده

بازی مهارتی دیگر برای کودکان 5 تا 6 سال، بازی نبین بده است. این بازی را می توانید با هر چیزی مانند آجیل، میوه یا وسایل ریز دیگر انجام دهید. برای مثال ظرف میوه را مقابل کودک خود قرار داده و از او بخواهید با چشم بسته به شما دو خیار و یک هلو بدهد. این بازی می تواند قدرت تجسم و خیال پردازی کودک را تقویت کرده و اعتماد به نفس او را بالا ببرد.

 

جنگا

بازی مهارتی دیگر برای کودکان 5 تا 6 ساله یا بزرگ تر، بازی جنگا است. این بازی یک بازی هیجان انگیز هم برای شما و هم فرزندتان است که می تواند به طور همزمان چندین مهارت را در او تقویت کند. این بازی شامل 54 تکه چوب است که در ابتدا در 18 طبقه سه تایی روی یکدیگر قرار می گیرند. بازیکنان باید به نوبت بدون افتادن و خراب شدن برج، تکه های چوبی را بردارند. اگر مهارت کودک شما برای انجام این بازی چندان بالا نیست، ابتدا برج را تا نیمه بچینید تا کودک شما بتواند راحت تر آن را انجام دهد.

بازی با لگوها

از دیگر بازی های جذاب برای کودکان 5 تا 6 ساله که می تواند مهارت های او را تقویت کند، بازی با لگو است. لگوها در اشکال و مدل های مختلفی موجود هستند. کودکان می توانند با ایده های خود تکه های لگو را به یکدیگر چسبانده و اشکال مختلف بسازند. اگر ابتدا کودک شما نمی تواند با استفاده از لگوها چیزی بسازد، ابتدا خودتان آن ها را ساخته و از کودک خود بخواهید به شما دقت کند. سپس لگو را باز کرده و با همراهی کودکتان مجددا آن را بسازید. 

09 آذر 1400 - نویسنده : تحریریه باهوشک

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 8 رای ) 4.2 از 5

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!