شیوه های نوین افزایش خلاقیت در کودکان

شیوه های نوین افزایش خلاقیت در کودکان

خلاقیت یکی از ویژگی هایی است که می توان با تمرین آن را شکوفا کرده و افزایش داد. خلاق ترین و موفق ترین افراد، عامل موفقیت خود را 10 درصد استعداد و نوآوری ذاتی و 90 درصد تلاش و تمرین می دانند. از این رو استعداد و خلاقیت شما هرچقدر که باشد، باید با استفاده از روش هایی آن را تقویت کرده و افزایش دهید. برخی از این تکنیک ها ساده بوده و برخی نیازمند تلاش و زمان بیشتر هستند. در ادامه شما را با شیوه های نوین افزایش خلاقیت در کودکان آشنا می کنیم تا کودکانی موفق تر و توانمند تر داشته باشید.

خلاقیت نوجوان

خیال پردازی کردن را به کودک خود بیاموزید

خیال پردازی یکی از کارهایی است که ذهن سیال انجام می دهد. شما با خیال پردازی تمامی محدودیت های موجود را رها کرده و می توانید هر آنچه را که می خواهید در ذهن خود خلق کنید. اگر سیری در زندگی افراد موفق داشته باشید، خواهید دید که تمامی این افراد از کودکی تا بزرگسالی زمانی را برای خیال پردازی درباره اهداف و آرزوی های خود اختصاص داده اند. 

مطلب پیشنهادی: روش های افزایش خلاقیت در کودکان

زمانی که ذهن خیال پردازی می کند، به بخش هایی از مغز وارد می شود که تاکنون وارد آن نشده و اطلاعاتی را در ذهن جمع آوری می کند که در حالت عادی امکان پذیر نیست. این روش می تواند تاثیر قابل توجهی بر افزایش خلاقیت کودک داشته باشد.

از کودک خود بخواهید افکار خود را بنویسد

احتمالا شما نیز شنیده اید که نوشتن افکار، اهداف و آرزوها یکی از کارهای مشترک در میان تمامی افراد موفق است. این روش این روزها به عنوان یک شیوه نوین افزایش خلاقیت در کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. اگر کودک شما 8 سال به بالا است و می تواند به راحتی بنویسد، از او بخواهید که هر آن چه که در ذهن دارد، رویاها و خیال های خود را نوشته و حتی آن را به یک داستان کوتاه تبدیل کند.

به کودک خود بیاموزید که هر مساله می تواند چند راه حل داشته باشد

از دیگر شیوه های نوین افزایش خلاقیت در کودکان، آموزش حل مساله به آن ها است. زمانی که کودک شما با یک مساله و چالش مواجه می شود، با او همفکری کنید و همراه با او به تمامی پاسخ ها و واکنش های ممکن فکر کنید. پیدا کردن راه حل های چند گانه یکی دیگر از روش های کاربردی برای افزایش خلاقیت در کودکان است.

خلاقیت نوجوان

یک زبان خارجی به او یاد دهید

بسیاری از کارشناسان زبان آموزی، بهترین سن برای آموزش زبان انگلیسی یا زبان های خارجی دیگر را 6 سالگی به بعد می دانند. تحقیقات نشان می دهد کودکانی که زبان دوم دیگری را از کودکی آموخته اند، در مدرسه نیز در مقایسه با دانش آموزان دیگر موفق تر بوده اند. بنابراین اگر به دنبال افزایش خلاقیت در کودکان خود هستید، آموزش یک زبان دیگر را در برنامه آن ها قرار دهید.

همراه با آن ها یوگا کنید

یوگا یکی از روش های بسیار مهم و تاثیر گذار برای افزایش آرامش ذهن است. این ورزش به شما و فرزندتان کمک می کند ذهن و جسمی منعطف و سالم داشته باشید. ورزش یوگا هیچ محدودیت سنی ندارد و شما می توانید همراه با فرزند خود از 3 یا 4 سالگی انجام این ورزش را آغاز کنید. یادگیری تنفس درست، باز شدن چاکراها، افزایش آرامش ذهنی می تواند تاثیر فوق العاده ای بر افزایش خلاقیت کودکان داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: انیمیشن برای پرورش خلاقیت کودکان

بگذارید کودک شما بدون وسواس تمیزی خراب کاری کند!

معمولا خلاقیت و افزایش هوش در کودکانی که مادرانی وسواسی دارند، در مقایسه با کودکان دیگر بسیار کم تر است. برای افزایش خلاقیت در کودکان می توانید یک فضای هر چند کوچک در اتاق، حیاط یا هر محیط دیگر برای کودک خود آماده کنید و به او اجازه دهید بدون نگرانی از به هم ریختن خانه و یا کثیف شدن آن هر کاری که دوست دارد را انجام دهد. 

خلاقیت نوجوان

در ساخت و یا تعمیر وسایل کودک خود را همراه کنید

یکی از روش های نوین افزایش خلاقیت در کودکان، آن است که برای آن ها یک الگوی تمام عیار باشید. زمانی که به دنبال تعمیر یک وسیله در خانه هستید از فرزند خود بخواهید به عنوان دستیار به شما کمک کند. از او بخواهید وسایل مورد نیازتان را به دست شما بدهد، اجزای مختلف را به او نشان داده و توضیح دهید که وظیفه هر قطعه چیست؟ این راهکار می تواند به شکل قابل توجهی باعث افزایش خلاقیت در فرزند شما شود.

از او سوالات عجیب بپرسید!

یکی دیگر از روش های نوین افزایش خلاقیت در کودکان، پرسیدن سوال از آن ها است. نکته مهم آن که این سوال ها باید خاص و متفاوت باشد! برای مثال از فرزند خود بپرسید اگر خورشید در دنیا نباشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اگر ماه تنها در حیاط خانه شما باشد چگونه خواهد شد؟ اگر تمامی کفش های دنیا یک اندازه داشته باشند؟ و هر سوال خلاقانه دیگری که می تواند ذهن فرزند شما را به چالش بکشد.

به او حق انتخاب دهید

بهتر است از حدود 4 سالگی به بعد برای خرید و انتخاب وسایل به فرزند خود حق انتخاب دهید. فرزند شما باید از همین سنین بتواند تصمیم گیری کرده و انتخاب کند. برای انتخاب لباس، غذا و یا اسباب بازی به فرزند خود حق انتخاب دهید و اگر از نظر بودجه و یا انتخاب محدودیت دارید، ابتدا چند گزینه را انتخاب کرده و سپس از فرزندتان بخواهید از میان آن ها انتخاب کند.

خلاقیت نوجوان

اجازه دهید کودک شما بازی کردن در جمع را یاد بگیرد

متاسفانه این روزها بسیاری از کودکان تک فرزند هستند. این مساله قدرت برقراری ارتباط در کودکان را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد. بسیاری از والدین به خاطر حساسیت های بیش از اندازه حتی دوست ندارند فرزندشان با کودکان دیگر بازی کند. این کار می تواند آسیب های جبران ناپذیری برای آینده آن ها داشته باشد. برای افزایش خلاقیت کودک خود به او اجازه دهید بدون دخالت شما در پارک، مهد کودک یا مکان های دیگر مستقل با کودکان دیگر بازی کند.

زمان استفاده از تلویزیون و برنامه های کامپیوتری را کاهش دهید

تلویزیون و برنامه های کامپیوتری را می توان قاتل خلاقیت در کودکان دانست. این برنامه ها می تواند کودکان شما را تنبل کند. برای افزایش خلاقیت در کودکان سعی کنید از همان ابتدا میزان استفاده از تلویزیون و برنامه های کامپیوتری فرزندتان را کنترل و مدیریت کنید. از آن دسته والدین بی حوصله نباشید که برای آن که فرزندتان دست از لجبازی و یا گریه کردن بردارد، یک تبلت و یا تلفن همراه دست او داده و او را ساکت نگه دارید. همچنین فرزندان کنسول مثل پلی استیشن یا Xbox دارید، بازی های مناسب برای سن ها تهیه کنید. پیشنهاد می‌کنیم مطلب بهترین بازی های پلی استیشن برای کودکان را مطالعه بفرمایید.

کودکان خود را به رقصیدن تشویق کنید

طبق جدیدترین تحقیقات، کودکانی که همراه با آهنگ های شاد حرکات موزون و رقص انجام می دهند، در مقایسه با کودکان دیگر شادتر بوده و ایده های خلاقانه بیشتری برای حل مسائل دارند. بنابراین برای افزایش خلاقیت در کودکان، 15 دقیقه تا یک ساعت در روز با همراه با فرزند خود به آهنگ های شاد گوش دهید و برقصید.

مطلب پیشنهادی: بازی های افزایش تمرکز در کودکان

وسواس تمیزی را کنار بگذارید

در بخش های بالا با رابطه معکوس بین وسواس والدین و میزان خلاقیت کودکان آشنا شدیم. به کودکان خود اجازه دهید با گل و خاک بازی کنند، پا در گودال های گل آلود بگذارند، زیر باران و بروند و بدون نگرانی از کثیف شدن خود و لباس هایشان آزادانه کارهای مختلفی را تجربه کنند.

خلاقیت نوجوان

با کودک خود آشپزی کنید

یکی از بهترین شیوه های نوین افزایش خلاقیت در کودکان، آشپزی کردن است. کودکان از آشپزی کردن لذت می برند و دوست دارند نتیجه زحمات خود را در یک خوراکی خوشمزه ببینند. می توانید دستور پخت های ساده مخصوص کودکان را از اینترنت دریافت کرده و حجم اغلب کار آشپزی را به فرزند خود بسپارید. همچنین می توانید در آشپزی کردن از او به عنوان یک کمک آشپز در انجام کارها کمک بگیرید.

او را به چالش سوال های بدون مرز بکشید

برای آن که بتوانید به شیوه ای ساده و نوین، خلاقیت را در کودک خود تقویت کنید، از او بپرسید اگر نیروهای خارق العاده داشته باشد چه کار می کند؟ برای مثال از او بپرسید اگر می توانست با حیوانات صحبت کند چه کاری انجام می داد؟ اگر می توانست به تمامی کودکان دنیا یک هدیه بدهد چه هدیه ای می داد؟ اگر می توانست در زمان سفر کند و یا توانایی های خارق العاده دیگر.

همراه با کودک خود کلکسیون های ساده جمع کنید

یکی از شیوه های نوین افزایش خلاقیت در کودکان، جمع کردن کلکسیون های مختلف است. همراه با کودک خود به طبیعت بروید و با او کلکسیون هایی ساده از سنگ، گلبرگ و یا هر چیز دیگر تهیه کنید. سنگ می تواند بهترین گزینه باشد تا کودکان بتوانند سنگ های مختلف با اندازه ها و شکل های مختلف را تشخیص داده و یک کلکسیون تمام عیار داشته باشند.

خلاقیت نوجوان

موسیقی گوش کنید

موسیقی از روش های عالی برای افزایش خلاقیت در کودکان و حتی بزرگسالان است. در ابتدای روز هنگام خوردن صبحانه و یا صرف شام می توانید یک موسیقی گوش کنید و راجع به آن و احساسی که کودک شما از موسیقی می گیرد، صحبت کنید.

مطلب پیشنهادی: انواع تست هوش

مسیرهای جدید پیاده روی را انتخاب کنید

از دیگر روش های نوین افزایش خلاقیت در کودکان، امتحان کردن کارهای ساده و جدید است. برای مثال اگر هر چند روز یک بار همراه فرزند خود به فروشگاه می روید، مسیرهای مختلفی را برای رسیدن به مقصد انتخاب کرده و پیاده روی کنید. این کار هم باعث افزایش میزان تحرک و هم افزایش خلاقیت در کودکتان خواهد شد.

تلاش فرزند خود را ستایش کنید و نه نتیجه را

زمانی که فرزند شما در یک آزمون و یا مسابقه نتیجه دلخواه را نمی گیرد، به جای تمرکز بر روی نتیجه بر روی تلاش و روند پیشرفت او تاکید کنید. به او بگویید که من به تو بابت تلاشت افتخار می کنم و تلاش های تو را دیده ام. 

پایان داستان ها را به فرزند خود بسپارید

خواندن کتاب و داستان می تواند تاثیر خوبی بر افزایش خلاقیت در فرزندان شما داشته باشد. برای آن که این تاثیرگذاری را چند برابر کنید، می توانید خوانش داستان را به گونه ای دیگر انجام دهید. می توانید داستان را از نیمه رها کرده و از او بخواهید داستان را آن گونه که دوست دارد ادامه دهد.

خلاقیت نوجوان

دوستان خیالی او را باور کنید

بسیاری از کودکان در سنین 5 تا 10 سالگی دوستانی خیالی دارند. این مساله نباید شما را نگران کند زیرا نه تنها داشتن دوست خیالی نگران کننده نیست، بلکه نشان دهنده هوش و خلاقیت در کودک شما است. اگر فرزند شما راجع به دوست خیالی خود صحبت کرد، به او نگوئید که دوستی وجود ندارد و نخواهید خیال پردازی او را سرکوب کنید. برعکس همراه او شوید و دوست خیالی او را باور کنید.

چهره های جدید بسازید!

برای آن که بتوانید یک فعالیت ساده و خلاقانه برای فرزند خود تهیه کنید، می توانید تصویر چند چهره را پرینت گرفته و سپس اجزای صورت آن ها را جدا کنید. سپس از فرزند خود بخواهید همراه با این اجزا چهره هایی جدید خلق کند. این کار می تواند تا حد بسیار زیادی به افزایش خلاقیت کودک شما کمک کند.

15 دی 1400 - نویسنده : تحریریه باهوشک

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 5 رای ) 3.2 از 5

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!