18 روش افزایش خلاقیت در کودکان بالای پنج سال

18 روش افزایش خلاقیت در کودکان بالای پنج سال

خلاقیت، نقش مهمی در زندگی آینده کودکان ایفا می کند. کودک خلاق به دنبال راه حل های جدید برای حل مشکلات خود است. دنیای کودکان بالای پنج سال سرشار از جادو و تخیل است و خلاقیت کودکان قبل از شش سالگی به اوج خود می‌رسد. اما شروع آموزش های رسمی و انطباق با آن باعث سرکوب این توانایی الهی می شود. به همین دلیل والدین و مربیان باید به دنبال روش های افزایش خلاقیت  در کودکان بالای پنج سال باشند که در ادامه با این روش ها بیشتر آشنا خواهید شد.


کودک خلاق چه ویژگی هایی دارد؟

اغلب اوقات اگر کمی وقت و حوصله به خرج دهیم، متوجه وجود خلاقیت در بچه های خود می شویم. مناسب ترین زمان برای یافتن خلاقیت کودکان، تماشای آنها در حین بازی است. کودک خلاق به شکل حیرت انگیزی برای اسباب بازی های خود کاربردهای مختلف پیدا می کند. او توانایی ابداع بازی های جدید در موقعیت ها و مکان های خاص را دارد. کودک خلاق می تواند رهبری همسالان خود را هنگام بازی بر عهده بگیرد. او به خود اجازه می دهد قوانین بازی را تغییر دهد و از بازی کردن به شیوه جدید خود لذت ببرد.

 

خلاقیت کودکان در چه سنی بیشتر می‌شود؟

کودکان از ابتدای تولد دارای نبوغ و خلاقیت هستند و به مرور زمان، می توانند با افزایش تمرکز، استعداد خود را بروز دهند. در سن پنج سالگی مهارت های جسمی و زبانی آنها تکمیل می شود و با افزایش تمرکز به اوج خلاقیت خود می رسند. به همین دلیل، والدین و مربیان باید به دنبال روش های افزایش خلاقیت در کودکان بالای پنج سال باشند.

روان شناسی کودکان


روان شناسی کودکان در سنین پنج سال به بالا

اگر به دنبال روش های افزایش خلاقیت در کودکان بالای پنج سال هستید باید با روحیات و روان شناسی کودکان در این سنین آشنا باشید.
• کودکان بالای پنج سال باید بتوانند با هم سنین خود به راحتی ارتباط برقرار کنند. این کودکان باید از نظر اجتماعی رشد کرده باشد و در مهد کودک یا پیش دبستانی برای خود دوستانی پیدا کنند.
• کودکان بالای پنج سال باید با بسیاری از مسائل اخلاقی آشنا شده باشند.
• نقاشی کودکان در این سنین پیچیده تر و دارای جزئیات بیشتر می شود. آنها بعضی اعداد و کلمات ساده مثل نام خود را می توانند بنویسند.
• در این سنین کودکان تمرکز و توجه بیشتری به مسائل اطراف دارند.
• مهارت های حرکتی شان نسبت به گذشته گسترده تر می شود. هماهنگی انگشتان دستشان برای گرفتن مداد بهتر می شود و برای رفتن به دبستان در سال های آینده آماده تر می شوند.
• کودکان پنج ساله نسبت به جهان اطراف خود کنجکاوتر می شوند و دوست دارند برای انجام کارها با بزرگترها مشارکت کنند. 
• در پنج سالگی، کودکان تعادل رفتاری بهتری دارند و برای آموزش آماده تر هستند. آنها جزئیات بیشتری را از دنیا اطراف خود درک می کنند.
• در این سنین کودکان علاقه زیادی به رویاپردازی در بازی های خود را دارند و از قوه تخیل بالایی برخوردارند.

روان شناسی کودکان


روش های افزایش خلاقیت در کودکان بالای پنج سال

والدین در انجام کارهای شان خلاق باشند. خلاقیت تنها یک ویژگی موروثی نیست، بلکه بخش بزرگ آن به آموزش و تربیت بستگی دارد. والدینی که در انجام کارهایشان خلاقیت به خرج می دهند، کودکانشان درک بهتری از خلاقیت دارند. پس والدین خلاق، کودکانی خلاق تر و کنجکاوتر دارند.

به کودک خود، آزادی عمل دهید

یکی از روش های افزایش خلاقیت در کودکان بالای پنج سال، دادن آزادی عمل به آنهاست. سطح توقعات خود را پایین بیاورید و خلاقیت آنها را کشف کنید. به جای خواسته های بی مورد، پاسخگو ایده های نو فرزندان تان باشید. به علایق آنها توجه کنید. ثبت نام در کلاس های اجباری خلاقیت فرزند شما را شکوفا نمی کنند و چه بسا باعث سرخوردگی آنها می شوند.

به همراه فرزندتان فیلم تخیلی ببینید

یکی از بهترین روش های افزایش خلاقیت در کودکان بالای پنج سال پویا کردن قوه تخیل آنها با دیدن فیلم ها و خواندن کتاب های تخیلی است. برای تشویق فرزندتان در کنار او بنشینید و با او به تماشای فیلم های جادویی مانند هری پاتر بنشینید. 

هری پاتر ببینیم

رقصیدن را فراموش نکنید

در خانه موسیقی شاد پخش کنید و به فرزندتان اجازه دهید متناسب با آهنگ ریتم بگیرد و حرکاتی را که دوست دارد، انجام دهد. کودکان ذاتا به رقصیدن علاقه مند هستند و موسیقی شاد آنها را به وجد می آورد و باعث پرورش خلاقیت آنها می شود. رقصیدن مفرح ترین روش افزایش خلاقیت در کودکان بالای پنج سال است.

حرکات موزون کودک

استفاده مناسب از وسایل الکترونیکی

کودک پنج ساله خود را به طور کامل برای استفاده از رایانه و بازی های کامپیوتری محدود نکنید. بسیاری از والدین بر این باورند که بازی های کامپیوتری خلاقیت فرزندشان را کاهش می دهند.
تحقیقات نشان می دهند، بازی های کامپیوتری که کودک پنج ساله را به چالش می کشند و در رشد خلاقیت او مؤثر هستند. برنامه ها و نرم افزارهایی که آنها را درگیر موسیقی، نقاشی و نوشتن می کنند، می توانند از روش های افزایش خلاقیت در کودکان بالای پنج ساله باشند.

کودک خود را به فکر کردن وادار کنید

از فرزند خود سوال بپرسید و ذهن او را به چالش بکشید. برای پاسخ دادن به سوالات، اجازه دهید کودک پنج ساله تان با شما مشارکت کند. شما برای پاسخگویی فقط نقش همراه و راهنما را داشته باشید. به او آموزش دهید هر پرسشی، پاسخی خواهد داشت و او باید با کنجکاوی خود، به دنبال یافتن آن باشد. برانگیختن حس کنجکاوی و ذهن پرسشگر از روش های افزایش خلاقیت در کودکان بالای پنج سال است.

ارزیابی هنرهای دستی فرزندتان

هرگز هنر فرزند خود را با اظهارنظرهای منفی قضاوت نکنید. اگر او نقاشی کشید، در مورد دلیل انتخاب رنگ ها و سبک کشیدن اشکال از او سؤال بپرسید. با این کار کودک شما متوجه می شود، با پرسیدن سؤال های مناسب، کار او را ارزیابی می کنید. با نگهداشتن نقاشی و کاردستی های فرزندتان، به او نشان دهید به هنر او اهمیت می دهید و برای آنها ارزش قائل هستید. تشویق به انجام کارهای دستی و هنرمندانه از روش های افزایش خلاقیت در کودکان بالای پنج سال است.

کاردستی

پایان دادن کارهای نیمه کاره

انجام کارهای نیمه کاره از مؤثرترین روش های افزایش خلاقیت در کودکان بالای پنج سال است. از او بخواهید انتهای یک کتاب داستان را خود حدس بزند و به سلیقه ی خود آن را تمام کند. شما با این کار با روحیات کودک خود نیز بیشتر آشنا خواهید شد. از فرزند خود بخواهید نقاشی های نیمه کاره را تکمیل کند و اشیاء ناقص را به یکدیگر متصل کند و شی جدید بسازد.

بازی و کتاب

طبیعت گردی

طبیعت به کودک کمک می کند با دنیای اطراف بهتر ارتباط برقرار کند و برای شناخت بیشتر آن از حس کنجکاوی خود استفاده کند. طبیعت گردی الهام بخش ترین روش افزایش خلاقیت در کودکان بالای پنج سال است.

آشپزی

از نظر روانشناسان آشپزی از روش های افزایش خلاقیت در کودکان بالای پنج سال است. کودکان در این سنین علاقه زیادی به آشپزی دارند. مانع آشپزی فرزند خود نشوید و اجازه دهید با ترکیب مواد مختلف، طعم های جدید خلق کند. از طرفی هنگام آشپزی همه حواس کودک مانند بویایی، چشایی و سایر مهارت های حرکتی فعال می شوند. شما فقط در هنگام آشپزی کنار آنها باشید تا به خود آسیب نزنند. 

آشپزباشی

پذیرای افکار مخالف باشید

به فرزند خود اجازه دهید افکار مخالف خود را با شما ابراز کند. نقش رئیس را برای کودک خود ایفا نکنید و او را وادار به پیروی بی چون و چرا از خواسته های خود نکنید. به کودک خود استقلال عمل دهید. اطمینان به توانایی فرزندتان و دادن استقلال عمل به او، از روش های افزایش خلاقیت در کودکان بالای پنج سال است.

برای بازی فرزندتان قانون تعیین نکنید

بازی نقش مهمی در پرورش استعدادهای کودک شما دارد. هنگام بازی کودک خود را به حال خود بگذارید و بگذارید چشمه استعداد و خلافیت اش جوشان شود. به فرزند خود هنگام بازی اجازه دهید، به میل خود قوانین را تغییر دهد و قوانین جدید ابداع کند. هرگز دست و پای خود خود را با وضع قوانین سختگیرانه هنگام بازی نبندید. انعطاف پذیری از بهترین روش های افزایش خلاقیت در کودکان بالای پنج سال است. 

پذیرش دوستان خیالی

کودکانی که دوستان خیالی دارند، رفتارهای اجتماعی بهتری دارند و در آینده خلاق تر خواهند بود. به همین دلیل هنگامی که فرزند شما مشغول صحبت کردن و بازی با دوست خیالی خود است هرگز مانع او نشوید. شما با گوش دادن به داستان های خیالی فرزندتان می توانید او را بهتر بشناسید و این از روش های افزایش خلاقیت در کودکان بالای پنج سال است.

برای شکست هایش به او هدیه دهید

از دست پاچه کردن و خجالت دادن فرزندتان که برای کسب تجربه آزمون و خطا می کند، پرهیز کنید. به کودک پنج ساله خود بیاموزید که از شکست نترسد و برای رسیدن به موفقیت، خلاقانه راه های مختلف را امتحان کند. علاوه بر موفقیت هایش برای شکست هایش او را تشویق کنید و به او هدیه دهید. سعی کنید به او بیاموزید که شکست، مقدمه ای برای پیروزی است و او را هرگز برای اشتباهاتش هرگز سرزنش نکنید. 

انتخاب اسباب بازی های مناسب

اسباب بازی خلاقیت کودکان را شکوفا می کند و در تمایلات روانی و عاطفی فرزند شما نقش مهمی را ایفا می‌کنند. پس برای تقویت خلاقیت کودک خود در انتخاب اسباب بازی های او دقت کنید. بازی های فکری مانند پازل از روش های افزایش خلاقیت در کودکان بالای پنج سال است که باعث افزایش تمرکز می شوند. با افزایش سن کودک بازی های فکری باید پیچیده تر شوند. 

بازی فکری

برنامه ریزی در تماشای تلویزیون

اجازه ندهید کودکتان تمام وقت خود را صرف تماشای تلویزیون کند. تماشای بیش از حد تلویزیون خلاقیت و تمرکز کودک شما را از بین می برد. وقت و زمان او را برنامه ریزی کنید تا به جز تماشای تلویزیون به انجام کارهای خلاقانه مانند نقاشی و بازی با اسباب بازی های خانه سازی و ... بپردازد. 

از مقایسه کردن بپرهیزید

هرگز کودک پنج ساله خود را با سایر خواهر و برادرهایش مقایسه نکنید. هر کدام از فرزندان شما توانای و استعدادهای مخصوص به خود را دارند. وظیفه والدین شکوفایی این استعدادها است.

امتحان کردن ابزار و خوراکی های جدید

کاربرد وسایل و ابزارهای مختلف را به کودکتان آموزش دهید و از او بخواهید کاربرد های جدید برای آنها پیدا کند. برای خرید از پوشاک و خوراکی از مارک های یکسان و تکراری استفاده نکنید. مثلا اجازه دهید فرزندتان مدل های متنوعی از بستنی را بخورد و در مورد طعم آنها، از او سوال بپرسید. با این روش کودک مشتاق آزمودن و خطا کردن می شود. این ساده ترین روش افزایش خلاقیت در کودکان بالای پنج سال است.

 

یافتن مسیرهای جدید برای رسیدن به خانه

هنگام برگشتن به خانه فرزند خود را تشویق کنید که مسیر جدیدی برای رسیدن به خانه پیدا کند. این کار او را مشتاق یافتن راه حل های جدید و استفاده از خلاقیت بیشتر برای حل مشکلات می کند.

سخن آخر

تا به امروز مطالعات زیادی برای یافتن روش های افزایش خلاقیت کودکان بالای پنج سال انجام شده است. با این حال سوال های بسیاری در این زمینه وجود دارد. در کنار نقش والدین و مربیان در افزایش خلاقیت کودک نباید نقش تکنولوژی و فناوری های روز را فراموش کرد. والدین با شناخت این عوامل باید به دنبال استفاده مفید از این عوامل در پرورش خلاقیت فرزندانشان باشند.

21 آذر 1400 - نویسنده : تحریریه باهوشک

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 3 رای ) 3.7 از 5

شاید تمایل داشته باشید این ها را هم بخوانید.

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!