با انواع تست هوش برای سنین مختلف آشنا شوید

با انواع تست هوش برای سنین مختلف آشنا شوید

سنجش میزان هوش کودکان همواره یکی از دغدغه های والدین است. هر پدر و مادری دوست دارد بداند که فرزندش در چه زمینه ای استعداد و توانایی دارد تا بتواند با پرورش آن به او در رشد شخصی و اجتماعیش کمک کند. عدم شناخت مناسب استعدادها و هوش باعث می شود فرزند شما از رشد واقعی استعدادهای خود باز بماند. از این رو این مساله یعنی کشف استعدادهای فرزندتان را جدی بگیرید. برای انجام این کار شما در گام اول می توانید از انواع تست هوش های موجود در اینترنت که همراه با تفسیر و توضیح نیز هستند، استفاده کنید. ما در این مقاله شما را با انواع تست هوش برای سنین مختلف آشنا خواهیم کرد.

 

هوش چیست؟

احتمالا تا چند سال پیش ما دانش آموزانی را که در مدرسه همیشه نمره الف می گرفتند را جز دانش آموزان باهوش و دانش آموزان با نمره های پایین تر را کم هوش تر می شناختیم. اما این روزها تعریف هوش نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده است. ما با هوش های چندگانه و مختلفی سروکار داریم که ممکن است کودک شما در یک یا چندتا از آن ها نبوغ داشته و در انواع دیگر ضعیف باشد. شما با استفاده از آزمون های تست هوش به دنبال آن هستید که بدانید کودک شما در چه زمینه ای استعداد و هوش دارد. 

جالب است بدانید بر خلاف گذشته که روانشناسان هوش را مقوله ای می دانستند که قابل تغییر نبوده و کاملا ارثی است. اکنون اکثر متخصصان در این حوزه معتقد هستند که هوش نیز می تواند با راهکارها و تمرین هایی در افراد به خصوص کودکان ارتقا پیدا کند. در حال حاضر نظریه های مختلفی برای انواع هوش وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به نظریه هوش های 9 گانه اشاره کرد. این نظریه انواع هوش در افراد را موارد زیر می داند:

  • هوش کلامی
  • هوش موسیقیایی
  • هوش منطقی
  • هوش فضایی
  • هوش وجودی یا هستی گرا
  • هوش میان فردی
  • هوش درون فردی
  • هوش طبیعت گرا
  • هوش بدنی-جنبشی
آزمون‌های هوش

 

چرا بررسی میزان هوش در کودکان و نوجوانان مهم است؟

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، این روزها تعریف هوش متفاوت از گذشته بوده و ممکن است فرزند شما در یک زمینه باهوش باشد که شما اصلا به آن توجه ای نکرده باشید. انجام تست های هوش و بررسی میزان استعداد ذاتی در کودکتان به او کمک می کند بتواند بهتر مسیر زندگی خود در آینده را پیدا کرده و در راهی که واقعا استعداد و هوش دارد، قدم بردارد. 

ممکن است فرزند شما استعداد ریاضی ضعیفی داشته باشد اما بتواند یک نقاش یا مجمسه ساز حرفه ای شود. در این حالت فرستادن کودک به کلاس های متعدد ریاضی و عدم بازدهی مناسب، نه تنها باعث سرخورده شدن و از دست دادن اعتماد به نفس فرزند شما خواهد شد، بلکه باعث می شود او وارد مسیرهای اشتباه شغلی و زندگی شود. 

بررسی تست هوش در کودکان همچنین باعث می شود که مشکلات شناختی در کودکان راحت تر تشخیص داده شده و والدین تشخیص دهند که چگونه می توانند بهتر با فرزند خود رفتار کرده و او را فرد مستقل تر، توانمندتر و سالم تری تربیت کنند.

هوش فرزندانمان را چگونه بسنجیم

از چند سالگی می توانیم از فرزند خود تست هوش بگیریم؟

سوال مهم دیگری که در ارتباط با تست هوش برای شما پیش خواهد آمد آن است که از چند سالگی به بعد می توانیم از فرزند خود تست هوش بگیریم؟ به طور کلی شما می توانید از 3 سالگی به بعد خودتان در منزل با تست های ساده هوش، میزان هوش فرزند خود را بسنجید. اما نتیجه این تست ها چندان ارزش نداشته و نمی تواند پیش بینی کننده هوش واقعی کودک باشد. به خاطر همین مساله تست های هوش معمولا از 6 سالگی به بعد از کودکان گرفته می شود.

 

معرفی انواع تست هوش برای کودکان و نوجوانان

بعد از آن که با تعریف هوش و انواع آن بیشتر آشنا شدیم، می خواهیم بدانیم چه تست هوش های استانداردی وجود دارد که ما می توانیم آن ها را از فرزندمان بگیریم؟ تحلیل این تست ها معمولا در اینترنت وجود دارد و شما می توانید آنلاین آن ها را انجام دهید. نکته قابل ذکر آن که در صورتی که به دنبال استعدادیابی جدی در فرزند خود هستید، تنها به نتایج تست ها اکتفا نکنید. ممکن است شما در تحلیل دچار خطا و اشتباه شده یا شرایط انجام تست چندان استاندارد نباشد. 

تست هوش چندگانه گاردنر

در بخش های بالا با انواع هوش آشنا شدیم. آیا تست هوشی وجود دارد که شما بتوانید با کمک آن تشخیص دهید کودکتان در چه نوع هوشی توانایی داشته و در چه انواعی خیر؟! تست هوش گاردنر برای این مساله طراحی شده است تا شما بتوانید با پرسیدن سوال هایی ساده از فرزندتان میزان هر هوش را در فرزندتان تا حد نسبی تشخیص دهید. در سال 1970 با توجه به نتایج تحقیقات گاردنر، تعریف سنتی هوش دستخوش تغییرات شد. به اعتقاد او واژه هوش وبه کاربردن آن در معنایی که قبلا بود ایراد داشت و باید تغییرات اساسی در آن رخ می داد. به همین منظور او نظریه هوش‌های هشت‌گانه را مطرح کرد واعلام نمود که هر فرد با توجه به تفاوت های فردی خودش ممکن است هر کدام از هوش ها را داشته باشد و صرفا کم بودن هوش ریاضی باعث نخواهد شد تا فردی را کم هوش بنامیم، بلکه درآن فرد هوش دیگری نمایان تر ومهم تر است، که به آن اصطلاحا "هوش غالب" می‌گوییم. او معتقد بود با شناختن هوش غالب هر فرد و تقویت آن می توان از ظرفیت های آن فرد بهرمند شد. این تئوری و نظریه مورد استقبال آموزش وپرورش قرار گرفت و تاثیرمثبتی روی فعالیت‌های آموزشی گذاشت.به طوریکه امروزه یکی از رسالت‌های مدارس ومعلمان شناخت هوش‌های شاخص دانش آموزان و کار روی آنها می‌باشد تا بتوانند از ظرفیت‌های وجودی هر فرد استفاده کنند و او را درجهت صحیح رشد دهند.در ادامه به شما خواهیم گفت که در صورت داشتن نبوغ در هر نوع هوش فرزند شما چه ویژگی هایی خواهد داشت؟

  • هوش کلامی- زبانی: فرزند شما به خوبی می تواند از کلمات استفاده کند.
  • هوش ریاضی: کودک شما کار با اعداد را دوست دارد و از عهده آن ها به خوبی بر می آید.
  • هوش فضایی: فرزند شما به خوبی می تواند تصویرسازی های ذهنی انجام دهد.
  • هوش موسیقیایی: توانایی درک موسیقی و یادگیری آن را دارد.
  • هوش جنبشی- حرکتی: به خوبی می تواند حرکات بدن خود را کنترل کرده و در فعالیت های ورزشی موفق است.
  • هوش درون فردی: می تواند مسائل را از نگاه دیگران دیده و با آن ها همدردی کند.
  • هوش میان فردی: از انجام دادن کارها به صورت گروهی لذت می برد.
  • هوش طبیعت گرا: به دنبال کشف قوانین موجود در طبیعت، فضا، درختان، حیوانات و غیره است.
  • هوش وجودی: از شما سوال های فلسفی راجع به پیدایش، زندگی و مرگ می پرسد.تست هوش وکسلر

این آزمون برای اولین بار در سال 1949 توسط فردی به نام دیوید وکسلر ابداع شد. او اعتقاد داشت که هوش به معنای انواع مهارت های قابل اندازه گیری هر فرد است. این تست هوش از سال ابداع تا کنون بارها دستخوش تغییر گرفته است و روانشناسان و متخصصان حرفه ای آن را به یکی از بهترین انواع تست هوش تبدیل کرده اند. 

 

مشاغل

مشخصات مشترک

« توصیف کلی »

« انواع هوش »

نویسنده

ویرایشگر

سخنران

سیاستمدار

واعظ

معلم

روزنامه نگار

گوینده

هنرپیشه

- توجه به دستور زبان

- استفاده صحیح از

دانسته‌ها

- جاذبه کلام

- بازی با کلمات

- استفاده از جملات نغز

و مشهور

- علاقه به نوشتن

- علاقه به زبان خارجی

درباره آنچه می‌خواهد بگوید با دقت فکر می‌کند. بحث ها را مجدداً به میان می‌کشد . دلایل و اثبات را دوباره مطرح می‌نماید. با نقشه پیش می‌رود.

استفاده از زبان را تجزیه و تحلیل می‌نماید. مکالمات را به خاطر می‌سپارد. از شوخ طبعی‌اش استفاده می‌کند. توضیح می‌دهد. آموزش می‌دهد. یاد می‌گیرد. مفهوم لغات را درک می‌کند. متقاعد‌کننده می‌باشد. از آهنگ، لحن، وزن و سرعت صدا پیروی می‌نماید.

 

Linguistic/Verbal

 

شفاهی / کلامی :A

 

با لغات و زبان نوشتاری و گفتاری سر و کار دارد.

دانشمند

ریاضیدان

وکیل

دکتر

حسابدار،کتابدار

برنامه نویس رایانه

محقق

برنامه‌ریز مالی

- توانایی ذهنی محاسبات

ریاضی

- استراتژیست/تحلیلگر

- مغز رایانه ای

- علاقمند به ریاضیات

- علاقمند به تجارب

علمی

- توانایی سازماندهی

ذهنی

- جستجوگر توضیحات

منطقی

- کنجکاو

کیفیت و کمیت روابط را تعیین می‌نماید. مراحل زندگی را مشخص می‌نماید. روابط اخیرش با فردی را نسبت به قبل و نوع ایده‌آل آن می‌سنجد. نیاز به توضیح وقایع دارد.

الگوهای خشک را تشخیص   می‌دهد. با درک و شناخت استدلال می‌نماید. ارتباط بین ابعاد مختلف برقرار می‌نماید. محاسبات پیچیده را انجام می‌دهد. بطور علمی استدلال می‌کند.

 

Logical/Mathematical

 

منطقی / ریاضی :B

 

استنباط و نتیجه‌گیری می‌نماید.

هنرمند

معمار

گرافیست

مهندس

طراح مد

طراح دکوراسیون داخلی

عکاس

- حل مسائل پیچیده

- علاقمند به هندسه

- طراح

- تجسم خلاق

-توجه به رنگ ها و

اشکال

- هدایت و رهبری

- حافظه قوی

- شخصیت روشن و

واضح

به اینکه چگونه به نظر می‌رسد اهمیت می‌دهد. علاقمند به ترکیب و تناسب لباس ها می‌باشد. به لباس های جدید توجه می‌کند. دقت می‌کند که خانه‌اش زیبا باشد. دوست دارد ماشین او خوب به نظر برسد. به مسایل غیرکلامی توجه می‌نماید. از رفتن به موزه‌های هنری لذت می‌برد. در دکوراسیون استعداد دارد. هدیه هایی را دوست دارد که دیگران از دیدن آن تعجب نمایند.

همه چیز را با دقت نگاه می‌کند. اندازه های مشابه و همگون را تشخیص می‌دهد. به شکل اجسام توجه می‌کند. اشیاء را به طریق هندسی گرافیکی نمایش می‌دهد. قادر است تصورات ذهنی‌اش را به عمل تبدیل نماید. تصاویر ذهنی را شکل می‌دهد. تصور می‌کند . از سینما و هنر قدردانی می‌کند. می‌تواند به خوبی تصورات ذهنی داشته باشد.

 

Visual/Spatial

 

دیداری/تجسمی :C

 

به حس بینایی و توانایی دیدن تکیه می نماید.

ورزشکار

مکانیک

هنرپیشه، مجری

مربی بدنسازی

صنعتگر، باغبان

فیزیوتراپ

کشاورز، نجار

خانه ساز، نگهبان

پارک،آتش نشان

- یادگیری عملی

- علاقه به کار دستی

- برونگرا

- فعال

- علاقه به ورزش

- انرژی فراوان

- ورزشکار

از پیام‌ها و اطلاعات جدید لذت می‌برد. به گردش علاقمند است. در بین تماشاچیان ورزش است. لباس های راحت و غیر رسمی را ترجیح می دهد. تمایل به روی هم گذاشتن پاهایش دارد.

ذهن و بدن را با هم مرتبط می‌نماید. حرکات بدن را کنترل می‌نماید. هم در شرایط آمادگی قبلی و هم با آمادگی،حساسیت و هوشیاری کل بدن را افزایش می‌دهد. به بافت و حرارت بدن توجه می‌کند. می‌داند چگونه آرامش خود را حفظ نماید.

Bodily / Kinesthetic

 

جسمی / فیزیکی :D

 

به حرکات فیزیکی و‌مسایل منطقی جسم گرایش دارد.

موسیقیدان

خواننده

رهبر ارکستر

آهنگ ساز

شاعر

معلم موسیقی

- انعطاف پذیر

-به آسانی آهنگ‌ها را به‌خاطر می‌سپارد

- توجه و لذت از صداهای مختلف

- زمزمه و خواندن آهنگ اغلب مواقع

- داشتن استعداد در زمینه استفاده از ساز موسیقی

- تشخیص نت‌ها

- تکرار شعر در ذهن

- احساس نارضایتی از موسیقی

از موسیقی لذت می برد. شعرهای اصیل را دوست دارد. به کوچکترین تغییرات در لحن صدا توجه می کند. از اینکه در حین انجام کار آواز بخواند لذت می برد. وقتی خوشحال است خودآوازی زمزمه می کند و به باد و دیگر صداهای طبیعی و پنهان گوش می کند.

کیفیت آهنگ صدا را درک می‌نماید. فرق‌های جزئی آهنگ را تشخیص می‌دهد. ملودی می‌آفریند. ریتم‌ها را از هم تمیز می‌دهد. زیر و بم صدای او خوب است. واکنش و عکس العمل وی خوب می‌باشد.

 

Musical / Rhythmic

 

موسیقی / ریتمیک :E

 

الگوهای آهنگ ، صدا و ریتم را تشخیص می‌دهد.

روانشناس

فیلسوف

نویسنده

 

- خویشتن گرا

- تمایل به کار انفرادی

- خردمندانه

- خودآگاهی

- کمال گرا

- اغلب در مورد شغل خود فکر می‌کنند

- علاقه‌مند به روزنامه نگاری

- درک و انتقال مستقیم

- خودمختار

- اختصاص زمان به فکر کردن

- علاقه به خودشناسی

ارتباط درونی با دیگران را متوجه می شود، قبل از عمل بطور کامل فکر می‌کند. اعمال خودش را در تمام سطوح تجزیه و تحلیل می‌نماید. می‌تواند احساسات را تشخیص دهد و طبقه بندی نماید. از مهارت‌های فکری و نقد استفاده می‌نماید. میل دارد خودش را قبل از اینکه در رابطه قرار گیرد در نظم قرار دهد.

تمرکز بالایی دارد. ذهن او دارای ارتباطات چند جانبه بین موضوعات مختلف می باشد. افکار خودش را ارزیابی می‌نماید. به احساسات آگاهی دارد. نیاز به بیان احساس خود دارد. در سطوح عالی، فکر و استدلال می‌نماید.

 

Interpersonal

 

شهودی :F

 

هوشیار نسبت به پیام ها و الهامات درونی

دیپلمات

رهبر

مدیر

- درک احساس دیگران

- برون گرا

- علاقه به رویدادهای

برای یافتن نقاط مشترک تلاش می‌کند. به دوستی ها احترام  می گذارد

همکاری می کند و از تیم حمایت می نماید. احساسات و مسایل را از دیدگاه دیگران می تواند بررسی کند.

Interpersonal

 

فرد به فرد :G

زیست‌شناس

ستاره‌شناس

حفاظت از محیط‌زیست

باغبان

مزرعه‌دار

علاقه‌مند به موضوعاتی از قبیل گیاه‌شناسی، زیست‌شناسی و جانورشناسی

مهارت در رده‌بندی و فهرست بندی اطلاعات

لذت بردن از باغبانی، کشف طبیعت، پیاده‌روی و چادر زدن در طبیعت

بی‌علاقگی به یادگیری موضوعات بی‌ارتباط با طبیعت

کسانی که دارای هوش طبیعت‌گرای بالایی هستند، سازگاری بیشتری با طبیعت دارند و معمولاً به پرورش، کشف محیط و یادگیری درباره موجودات علاقه‌مندند. این ا‌فراد به‌سرعت از جزئی‌ترین تغییرات در محیطشان آگاه می‌شوند.

توانایی تشخیص و درک از ارتباط ما با طبیعت، هوش طبیعت‌گرا نامیده می‌شود.

طبیعت گرا :H

Naturalist Intelligence

 

تست هوش وکسلر

یکی از ویژگی های این تست هوش آن است که برای رده های سنی مختلف کودکان پیش دبستانی تا بزرگسالان، دارای تست و سوال های مخصوص است. تست هوش کودکان پیش دبستانی وکسلر WPPSI، تست هوش کودکان WISC (برای کودکان 6 تا 16 سال) و تست هوش بزرگسالان آن WAIS نام دارد. از نتایج این آزمون در بخش های مختلف استفاده می شود. یکی از بارزترین آن، آزمون هایی است که در امتحان های ورودی مدارس تیزهوشان گرفته می شود. این تست هوش همچنین می تواند به خوبی اختلالات هوش کلامی و غیر کلامی، اختلالات شناختی و آسیب های مغزی را نیز به تفسیر کننده آزمون نشان دهد. یکی از مزایای تست وکسلر جامع بودن آن است و پرسش ها در بخش های مختلف از کودکان و بزرگسالان پرسیده می شود تا هوش فرد از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار بگیرد. در ادامه با مقایس 4 گانه تست وکسلر بیشتر آشنا خواهیم شد:

استدلال ادراکی یا PRI

در این بخش از تست هوش وکسلر، توانایی کودک در حل مساله، سازمان دهی افکار، تجسم فضایی و دیداری، توانایی خلق راه حل ها در کودک مورد بررسی قرار می گیرد.

درک کلامی یا VCI

در این پرسش ها توانایی کودک در به زبان آوردن افکار، بیرون کشیدن اطلاعات از آموخته ها، استدلال شنیده ها و دریافت پاسخ از آن ها مورد تحلیل قرار می گیرد.

سرعت تحلیل یا PSI

در این بخش از آزمون، توانایی کودک در حفظ ارقام و توالی آن ها در حافظه کوتاه مدت، حفظ کردن اطلاعات جدید، دستکاری اطلاعات جدید دریافتی و غیره مورد بررسی قرار می گیرد.

حافظه کاری یا WMI

در این بخش از آزمون تست هوش وکسلر، کد گذاری و جست و جوی نماد، توانایی اسکن سریع اطلاعات، مرتب کردن اطلاعات دریافتی و غیره مورد بررسی قرار می گیرد.

نمرات خام کسب شده در این آزمون بر اساس جدول سن و در دو بخش کلامی و غیر کلامی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

تست هوش آدمک گودیناف

این تست هوش را می توان اولین تست هوشی دانست که برای اولین بار برای سنجش میزان هوش کودکان معرفی شده است. این تست هوش برای اولین بار در سال 1926 و توسط فردی به نام فلورانس گودیناف به جامعه معرفی شد. این آزمون نیز طی سال ها توسط متخصصان مختلفی دست خوش تغییرات شده است و در حال حاضر یک مرجع قابل استناد برای سنجش میزان هوش و البته بلوغ فکری کودکان و نوجوانان به شمار می رود.

این تست هوش برای کودکان 3 تا 13 سال قابل استفاده است. تست هوش آدمک گودیناف جز تست های هوش غیر کلامی دسته بندی شده و معمولا زمانی که کودک نمی تواند هیچ تست هوش دیگری را انجام دهد، می تواند بهترین گزینه باشد. انجام دادن این آزمون بسیار ساده است. از کودک خواسته می شود که 3 آدمک را به صورت جداگانه نقاشی کند. یک آدمک آقا، یک خانم و آدمک خودش. 

انجام دادن این تست هوش بسیار ساده است، اما تحلیل آن را هر کسی نمی تواند انجام داده و باید توسط افراد حرفه ای نقاشی ها مورد بررسی قرار بگیرد. کودک شما برای کشیدن نقاشی هیچ محدودیتی در زمان و استفاده از رنگ ها ندارد. اجازه دهید او خودش به تنهایی هرآنچه را که در ذهن دارد، روی کاغذ بیاورد. این آزمون می تواند 14 جنبه از جنبه های مختلف نقاشی کودک را مورد بررسی قرار دهد. از دیگر مزایای این تست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این تست هوش می تواند، برای کودکانی که توانایی صحبت کردن ندارند نیز مورد استفاده قرار گیرد.
  • تست هوش گودیناف می تواند اختلالات عاطفی و رفتاری را در کودکان نشان دهد.
  • سطح کلی هوش با استفاده از این تست هوش در زمان کوتاهی قابل بررسی خواهد بود.

 

تست هوش ریون

یکی از شناخته شده ترین و پرکاربردترین انواع تست هوش که کاربردهای بسیاری نیز دارد، هست هوش ریون است. این تست در سال 1936 توسط فردی به نام کارلین ریو معرفی شد. این آزمون تست هوش بر پایه دو عامل عنصر g يعنی بهره هوش طبیعی و استقرا طراحی شده است. این تست را کودکان و بزرگسالان در هر سنی می توانند انجام دهند. یکی از ویژگی های بارز این تست هوش آن است که می تواند عملکرد شناختی کودکان و یا بزرگسالان را در زمان کوتاه ارزیابی کند. از این رو از این آزمون در بسیاری از مصاحبه های شغلی و تحصیلی نیز استفاده می شود.

این تست هوش نیز جز تست های غیر کلامی به شمار رفته و بیش از هر چیز، می تواند هوش تجسمی و فضایی فرد را مورد بررسی قرار دهد. البته انواع دیگر هوش نیز در این تست تا حدی مورد بررسی قرار خواهند گرفت. الگوی این آزمون به شکل ماتریس و در سه بخش مختلف زیر است:

  • ماتریس های پیشرونده استاندارد
  • ماتریس های پیش رونده رنگی
  • ماتریس های پیش رونده پیشرفته

آزمون تست هوش ریون دارای 60 سوال است که فرد باید پاسخ را از میان 6 تا 8 گزینه موجود انتخاب کند. سوالات مربوط به طرح های بصری هندسی هستند و در واقع در هر سوال در یک توالی از تصاویر یک گزینه خالی است و فرد باید با تشخیص ارتباط میان تصاویر، پاسخ را از میان گزینه های موجود انتخاب کند. در میان انواع ماتریس های ریون، ماتریس پیش رونده رنگی یا همان CPM مختص کودکان است. این آزمون با انواع دیگر تفاوت هایی دارد. این تست هوش دارای سه بخش جداگانه با 12 سوال بوده و برای کودکان 5 تا 11 سال قابل اجرا است. سوال ها در تمامی انواع تست هوش ریون به تدریج سخت تر می شوند.

این تست هوش می تواند در کودکان و بزرگسالان موارد زیر را بررسی کند:

  • مهارت های پیش رونده تفکر و مشاهده
  • مهارت درک سریع مفاهیم
  • مهارت حل مساله جدید

تست هوش بوناردل

این تست هوش نیز در گروه تست های غیر کلامی و یا تصویری قرار می گیرد. این تست هوش بیشتر برای نوجوانان و بزرگسالان کاربرد داشته و می تواند هوش غیر کلامی و در پایان هوش نسبی آن ها را ارزیابی کند. این تست هوش 65 سری تصاویر دارد که 5 سری اول آن برای آشنا شدن فرد با فضای آزمون است و تاثیری بر نتیجه آزمون ندارد. پرسش ها به این شکل است که شما ابتدا 3 تصویر را مشاهده کرده  رابطه بین آن ها را تشخیص خواهید داد. تصویر چهارم را از میان 6 تصویر پیشنهادی انتخاب خواهید کرد.

تست هوش استنفورد بینه

یکی از بهترین و کاربردی ترین انواع تست هوش که از سال 1916 به جامعه روانشناسی معرفی شده است، تست هوش استفورد بینه است. این تست عمدتا برای کودکان مورد استفاده قرار گرفته و می تواند کودکان باهوش و نخبه و کودکان با نقص ذهنی را به خوبی تشخیص داده و سطح هوشی کودکان دیگر را تشخیص دهد. در این تست هوش کودکان به طور خاص 5 عامل زیر در توانایی های ادراکی کودکان مورد بررسی قرار می گیرد:

  • حافظه کاری
  • استدلال سیال
  • دانش
  • استدلال کمی
  • پردازش دیداری-فضایی

کودکان از 2 سالگی به بعد می توانند این تست هوش را انجام دهند. این تست باید توسط یک فرد حرفه ای و ناظر و در یک محیط کاملا آرام و استاندارد انجام شود. زمان آزمون می تواند از 45 دقیقه تا 3 ساعت نیز طول بکشد. روش های انجام این تست بسیار منعطف است. به طوری که کودکان با سن کم تر می توانند با صحبت کردن و یا بازی کردن به سوال ها پاسخ دهند. تعداد سوال ها متناسب با سن کودکان نیز بیشتر خواهد شد. برخلاف تست های هوش بالا که کودکان مجبور به پاسخ های کتبی هستند، در این آزمون کودکان متتاسب با سن خود به سوال ها پاسخ شفاهی داده و یا کارهایی انجام می دهند. برای مثال بخشی از پرسش ها و بازی ها به شکل زیر است:

  • ساخت برج با مکعب های چوبی
  • جواب دادن به سوال هایی مانند اگر تشنه شوی چه کار می کنی؟
  • جدا کردن گوی رنگی از یکدیگر
  • تکرار کردن اعدادی که کودک از شنونده می شوند.
  • ترسیم اشکال هندسی داخل یکدیگر یا کنار یکدیگر
  • ساختن پل
  • نام بردن اشیا

 

04 تیر 1401 - نویسنده : مریم صفری

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 2 رای ) 4.3 از 5

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!