تاثیر ورزش بر عملکرد ذهن کودکان

تاثیر ورزش بر عملکرد ذهن کودکان

همه ما می دانیم ورزش کردن می تواند باعث تقویت بدن و رفع مشکلات جسمی شود. اما کم تر پیش آمده که ما راجع به تاثیر ورزش بر فعالیت بدنی و به خصوص ذهن صحبت کنیم. جالب است بدانید به همان اندازه که ورزش می تواند بر جسم تاثیر بگذارد، می تواند باعث تقویت ذهن نیز شود. این تاثیر در کودکی می تواند بسیار بیشتر از دوران بزرگسالی باشد. در ادامه با این موضوع بیشتر آشنا خواهیم شد که ورزش چه تاثیری بر عملکرد ذهن کودکان می گذارد.

کودکان به چند ساعت فعالیت فیزیکی نیاز در روز نیاز دارند؟

شاید برای شما نیز این سوال پیش بیاید که کودک شما به چند ساعت فعالیت بدنی در طول روز نیاز دارد؟ کودکان از 1 تا 5 سالگی حداقل به 3 ساعت فعالیت بدنی در طول روز نیاز دارند. این میزان ساعت حداقل زمان ورزش و فعالیت بدنی است و فرزند شما می تواند از این میزان ساعت فعالیت بدنی بیشتری داشته باشد. 

این فعالیت بدنی می تواند به صورت یک جا و یا متراکم انجام شود. می توانید فعالیت های ورزشی مختلفی را هم داخل خانه، کوچه و یا پارک انجام داده و کمی ضربان قلب فرزندتان را بالا ببرید. کودکان 6 تا 12 ساله به میزان فعالیت بدنی کم تری نیاز دارند و این میزان ساعت به 60 دقیقه در طول روز کاهش پیدا می کند. این فعالیت ورزشی می تواند برای کودکان شدیدتر از خردسالان باشد. 

تاثیر ورزش بر عملکرد ذهن کودکان

ورزش می تواند به شکل مستقیم و غیر مستقیمی بر عملکرد ذهن کودکان و رشد آن تاثیر بگذارد. ورزش می تواند به روش های زیر بر ذهن کودک تاثیر بگذارد.

تفکر بهتر

ورزش کردن ضربان قلب را بالا برده و باعث افزایش خون رسانی به بخش های مختلف بدن از جمله ذهن می شود. افزایش خون رسانی به مغز می تواند باعث تیز هوش تر شدن کودکان شده و به مهارت تفکر آن ها کمک کند.

افزایش اعتماد به نفس

جالب است بدانید کودکانی که اعتماد به نفس بالاتری دارند در مقایسه با کودکی با همان ضریب هوشی و اعتماد به نفس پایین، موفق تر بوده و در مدرسه نمرات بالاتری کسب می کند. کودکان ورزشکار با داشتن یک مهارت ورزشی دارای اعتماد به نفس بیشتری بوده و در نتیجه در مدرسه و فعالیت های دیگر زندگی خود موفق تر خواهند بود.

ورزش کودک

افزایش خوش خلقی

فعالیت های بدنی باعث ترشح هورمون های خاصی در بدن شده و استرس را در بدن کاهش می دهد. این مساله باعث می شود نوسانات خلقی کودکان کم تر شده و خلق روحی آن ها شادتر شوند.

خواب بهتر

تحقیقات نشان می دهد کودکانی که به طور مرتب ورزش می کنند در مقایسه با کودکان دیگر راحت تر به خواب رفته و خواب با کیفیت تری دارند. 

تقویت ارتباطات اجتماعی

از آن جا که در اغلب فعالیت های ورزشی کودک شما با افراد دیگر نیز درگیر می شود، به طور ناخودآگاه برقراری ارتباط با دیگران را یاد گرفته و فردی اجتماعی خواهد شد. این فعالیت بدنی می تواند یک دویدن ساده در پارک یا انجام بازی های گروهی و یا انجام ورزش حرفه ای و گروهی در باشگاه ورزشی باشد. همه این فعالیت های ورزشی می تواند بر آن بخش از ذهن کودک که مربوط به ارتباطات اجتماعی است، تاثیر بسیار مثبتی بگذارد.

مطلب پیشنهادی:  بازی های پلی استیشن برای کودکان

یادگیری انضباط و برنامه ریزی

یاد دادن برخی از اصول رفتاری به کودکان می تواند کمی سخت باشد. برای مثال هر چقدر شما راجع به نظم و منظم بودن با کودک خود صحبت کنید، احتمالا یا متوجه مفهوم آن نشده و یا نمود رفتاری آن را یاد نمی گیرد. ورزش کردن می تواند به طور ناخودآگاه مفاهیم مختلف مانند نظم و انضباط را به کودک شما یاد دهد. کودک شما یاد می گیرد که لباس مناسب بپوشد، سر زمان مشخص شده حاضر شده و فعالیت های ورزشی که به او یاد داده می شود را دقیق و درست انجام دهد.

افزایش تمرکز

زمانی که فرزند خود را برای یادگیری یک فعالیت ورزشی به باشگاه می برید، مربی به او حرکات خاصی را یاد می دهد. به طور ناخودآگاه برای انجام دادن آن فعالیت کودک شما به چیزی که مربی می گوید و کارهایی که خود انجام می دهد تمرکز کرده و ذهن خود را از هر چیز دیگری خالی می کند. تمرکز یکی از ویژگی های مهم در عملکرد ذهن است که ورزش آن را تقویت می کند.

ورزش کودک

افزایش خلاقیت

از آن جا که کودکان ورزشکار برای نشان دادن توانایی ها و عملی کردن تفکراتشان فضای مناسبی در اختیار دارند، کودکانی خلاق تر از دیگران خواهند شد. 

مطلب پیشنهادی: برای اوقات فراغت فرزندانمان چه کنیم؟

چگونه کودکان خود را ورزش بدنی تشویق کنیم؟

بعد از آن که با تاثیر ورزش بر ذهن کودکان آشنا شدیم، می خواهیم بدانیم چگونه می توانیم کودکان خود را به ورزش کردن تشویق کنیم؟

ساعت مشخصی را برای ورزش در نظر بگیرید

برای آن که فرزند شما در طول روز فعالیت بدنی و ورزش داشته باشد، می توانید برای آن یک برنامه و ساعت مشخص انتخاب کنید. نیازی ندارد فرزند شما ساعت ها در باشگاه ورزشی یا سالن والیبال یا فوتبال بگذراند، کافی است یک ساعت در طول روز را با هم پیاده روی کنید و یا یک ورزش خانوادگی باهم انجام دهید.

کودک خود را مجبور به ورزش کردن نکنید

اجبار هیچ وقت و در هیچ زمینه ای تاثیر مثبت و دلخواه شما را به دنبال نخواهد داشت. اگر فرزند شما به فعالیت بدنی علاقه ای ندارد او را مجبور به ورزش کردن نکنید. سعی کنید فعالیت های ورزشی را با هیجان و نشاط انجام داده تا کودک شما از انجام آن لذت ببرد.

ورزش کودک

فعالیت های بدنی را تقسیم بندی کنید

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، کودکان تا 6 سالگی به حداقل 3 ساعت و تا 12 سالگی به حداقل 1 ساعت ورزش روزانه نیاز دارند. اما آیا این فعالیت سه ساعته باید پیوسته و پشت سرهم انجام شود؟ بدون شک خیر! می توانید این فعالیت چند ساعته را به چند فعالیت کوتاه تر نیم ساعته تا بیست دقیقه ای تقسیم کنید تا فرزند شما از انجام آن ها خسته نشود.

فعالیت های گروهی را انجام دهید

فعالیت های ورزشی گروهی و خانوادگی می تواند یک انگیزه عالی و هیجان انگیز برای کودک شما باشد. فعالیت های خانوادگی روابط عاطفی شما را بهبود بخشیده جمع شما را گرم تر و صمیمی تر می کند. می توانید خانوادگی پیاده روی کنید و یا در یک پیک نیک عصرانه یک بازی گروهی انجام دهید. 

علاقه فرزندتان را پیدا کنید

برای انجام یک ورزش خاص کودکتان را مجبور نکنید. با فرزندتان به کلاس های ورزشی مختلف بروید تا کودک شما از نزدیک این ورزش ها را ببیند. اگر کودک شما ورزشی که انجام می دهد را دوست داشته باشد، با جدیت و علاقه بیشتری آن را دنبال خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی: بازی های مهارتی برای کودکان

22 خرداد 1401 - نویسنده : تحریریه باهوشک

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 1 رای ) 5 از 5

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!