برای اوقات فراغت فرزندانمان چه کنیم؟ معرفی مکان های خوب تفریحی برای کودکان در تهران

برای اوقات فراغت فرزندانمان چه کنیم؟ معرفی مکان های خوب تفریحی برای کودکان در تهران

پر کردن اوقات فراغت و زمان استراحت فرزندان یکی از دغدغه ها و مسائل مهمی است که والدین تلاش میکنند برای آن برنامه ریزی نمایند. زمان اوقات فراغت در فرزندان ما زمان تثبیت آموخته ها است و اگر این زمان به بیکاری یا گشتن در فضای مجازی تلف شود تبعات سوئی دارد.

 اهمیت برنامه ریزی اوقات فراغت کودکان

اوقات فراغت به زمان هایی گفته می شود که فرد کار خاصی برای انجام ندارد و میتواند این زمان را مطابق سلیقه خودش و با برنامه ریزی خودش به هر کاری مشغول باشد. این زمان های استراحت شخصی یا اوقات فراغت با افزایش سن کمتر و کمتر می شوند زیرا با افزایش سن دغدغه و دل مشغولی های فرد بیشتر شده و زندگی برای او جدی تر می شود و میزان اوقات فراغت او کمتر می شود. اما در کودکان که نه وظیفه تامین خانواده را بر عهده دارند و نه کارهای روزمره خاصی دارند و شاید تنها فعالیت اصلی آنها رفتن به مدرسه باشد، اوقات فراغت نقش مهمی را در زندگی آنها ایفا می کند.

 آنها نیاز دارند تا در اوقات فراغتشان با آزادی کامل بدوند، بپرند، کارتون نگاه کنند، با هم سن هایشان بازی کنند، کتاب بخوانند، پارک بروند و یا به هر جای دیگری که برایشان جذاب باشد، سر بزنند و وقت خود را بگذرانند. پس با توجه به وجود این نیاز در فرزندان ما لازم است برای آنکه از روی آوردن به تفریحات ناسالم جلوگیری کنیم باید برای اوقات فراغت فرزندمان برنامه ریزی کنیم. ما در تلاشیم تا با این مقاله، تعدادی از بهترین و سالم ترین تفریحاتی که می تواند در برنامه فرزندتان گنجانده شود را به شما معرفی کنیم.

اهمیت اوقات فراغت در کودکان

 

تفریحات مناسب کودکان باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

به دلیل حساسیت سن کودکان و همچنین حساسیتی که والدین آگاه دارند، لازم است تعدادی از مهمترین ویژگی‌های تفریحات سالم را در این قسمت معرفی نماییم.

تفریحات کودکان باید باعث شادابی و سرحالی بشود و کسالت را از بین ببرد

اگر اوقات فراغت هم مانند زمان های عادی زندگی و یا زمان های کاری پر از دل مشغولی، استرس و فشارهای زندگی باشد، مطمئنا زندگی خسته کننده و کسالت آورمی شود. پس تفریح این زمان ها باید شاد باشد و تا حد امکان باعث تحرک نیز بشود.

مطلب پیشنهادی: بهترین بازی های PS4 برای کودکان

به طور غیر مستقیم به اندوخته های کودک بیافزاید

اگر اوقات فراغت بتواند جنبه آموزشی و علمی هم داشته باشد، البته در صورتی که غیر مستقیم و بدون جلب توجه دانش آموزان باشد، بسیار خوب و مفید خواهد بود . به این نحو هم جنبه علمی و درسی مدنظر قرار گرفته است و هم جنبه تفریحی.

باعث ایجاد تعامل و کارگروهی بشود

انسان موجودی اجتماعی است و خواه ناخواه مجبور به زندگی و تعامل با دیگران است چه خوب است که در برنامه ریزی اوقات فراغت فرزندتان زمانی را هم به بازی های گروهی و دسته جمعه اختصاص بدهید، تا او فعالیت در جمع و همکاری با دیگران را بیاموزد.

لزوم انتخاب اوقات فراغت خوب برای بچه ها

به آموزش مسائل نامناسب منجر نشود

گاهی والدین به نوع تفریحی که برای فرزندشان برنامه ریزی میکنند هیچ توجهی ندارند و جنبه های منفی آن را مورد توجه قرار نمی‌دهند، مثلا فیلم نامناسب سن فرزندشان را برای او نمایش می دهند به این صورت مسائلی که قرار نیست فرزندشان متوجه شود را با دست خودشان جلوی او می‌گذارند. پس در برنامه ریزی تفریح این مورد را حتما مد‌نظر قرار دهید.

سلامت فرزندتان را تهدید نکند

مسئله مهم دیگر سلامت جسمی فرزند شماست که باید محفوظ بماند. پس نباید از تفریحاتی استفاده کنید که ممکن است سلامت جسمی فرزندتان را تحت تاثیر قرار دهد.

ضرورت ایجاد تفریحات سالم برای کودکان

 

معرفی تعدادی از فعالیت ها و مکان های سرگرم کننده در تهران جهت برنامه ریزی اوقات فراغت

در این بخش تعدادی از مکان های تفریحی و سرگرمی خوب در تهران و اطراف تهران را به شما جهت استفاده معرفی می کنیم که می توانید با توجه به علایق فرزندتان و هدفتان از اوقات فراغت فرزندتان، از آنها بهرمند شوید.

مجموعه باغ کتاب

باغ کتاب مجموعه ای علمی، فرهنگی در دو طبقه و به وسعت 110 هزار متر مربع میباشد که میتوان به جرئت گفت یکی از بهترین کتاب فروشی‌ها و مکان های فرهنگی با تفریحات خاص است که شما میتوانید اوقات فراغت خودتان و فرزندتان را در آن بگدرانید.

بنای باغ کتاب شامل چهار بلوک است که بلوک بهارستان مربوط به کتاب ها و محصولات فرهنگی کودکان و نوجوانان، بلوک نگارستان که مربوط به علاقمندان سینما تئاتر و هنرهای نمایشی می باشد، بلوک سروتان که مربوط به محصولات فرهنگی بزرگسالان است و در آخر پشت بام مجموعه که محل قرار گرفتن کافه ها و رستوران ها می باشد. باغ کتاب مکان فوق العاده خوبی برای گذراندن اوقات فراغت فرزندتان می باشد. این مکان هم از لحاظ فرهنگی و هم به لحاظ  سرگرمی مکان مناسبی است. اطراف باغ کتاب را نیز پارک و فضای سبز فراگرفته است که بچه ها می توانند در آنجا به فعالیت های جنبشی نیز بپردازند.

معرفی مکان های مناسب گذراندن اوقات فراغت

 

شهربازی تعاملی روبوکیدز

ایجاد یک رابطه تعاملی بین کودکان و جهان فناوری در اینجا مدنظر قرار میگیرد. در این قسمت از باغ کتاب، بچه ها با ربات حاضر در مجموعه صحبت می کنند، سوال می پرسند، او را در آغوش می گیرند و با او بازی می کنند. خلاصه که فرزندان شما با فناوری وارد یک رابطه تعاملی و بازی می شوند و درهای جدیدی از تخیل و خلاقیت به روی بچه ها باز می شود. ربات مجموعه برای آنها از فضا و سیاره ها داستان تعریف می کند و سعی می کند قوه تخیل آنهارا بیش از پیش فعال کند.

مشاهده بهترین شهربازی ها

آسمان نمای گنبد مینا

این آسمان نما در پارک آب و آتش واقع شده است و یکی از بزرگترین آسمان نماهای خاورمیانه به شمار می رود.

این بنا با شبیه ساز جالب خود جلوه های جذابی از ستاره ها، کهکشان ها و ... را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می دهد و هم، در سالن سه بعدی آن می توان به تماشای فیلم های علمی سه بعدی و جالب با موضوع ستاره شناسی نشست. در این مجموعه فیلم های جذابی به نمایش در می آیند که دیدن آنها برای علاقمند کردن فرزندتان به رشته نجوم و ستاره شناسی خالی از لطف نیست.

آسمان نمای گنبد مینا

مجموعه های اتاق فرار

یکی از تفریح های جالب و جذاب این روزهای نوجوانان و جوانان مجموعه های اتاق فرار می باشد که می تواند زمان 1 الی 1.30 ساعت آنها را سرگرم کرده و در ضمن سرگرمی باعث تقویت مهارت حل مسئله بشود. البته مراقب باشید که ژانر مناسب سن فرزندتان را انتخاب کنید و از بردن آنها به بازی های خیلی ترسناک جدا بپرهیزید. این بازی ها علاوه بر مزایای گفته شده، فرزند شما را به انجام کار گروهی  و فعالیت جمعی و تفکر جمعی برای حل مسئله عادت میدهند و او کم کم روحیه کار گروهی را می آموزد.

اتاق فرار مکانی برای گذراندن اوقات فراغت

پارک ژوراسیک

این پارک یک مجموعه تفریحی و علمی،آموزشی است که مکان بسیار خوبی برای تفریح و علم آموزی است. این پارک شامل مجسمه بزرگ دایناسورها با توانایی حرکت است که مطمئنا می تواند برای فرزندان شما جالب باشد، حتی در این پارک یک تخم دایناسور بزرگ هم وجود دارد که نحوه به دنیا آمدن دایناسورها را به نمایش در آورده است. شما می توانید با بردن فرزندتان به پارک ژوراسیک، او را به دایناسورها علاقمند کنید و سپس آنها خودشان ادامه مسیر را می پیمایند.از لحاظ علمی و درسی هم برای آنها مکان مناسبی است.

پارک ژوراسیک

برج میلاد

برج میلاد با ارتفاع 435 متر یکی از قطب های بزرگ گردشگری ایران محسوب میشود. این برج دارای موارد سرگرم کننده و طبقات جالبی است که میتواند برای گردش علمی و تفریحی فرزندان شما مفید باشد. یکی از مهیج ترین بخش های برج کاربازیا می باشد که در آن بچه ها میتوانند مشاغل مختلف را امتحان کنند و لذت ببرند. قسمت بعدی، سکوی دید باز برج میلاد است که بچه ها میتوانند به کمک دوربین نمایی از شهر را مشاهده کنند. موزه شهرداری و مشاهیر نیز وجود دارد که بچه ها می توانند از آن بازدید نمایند. همچنین بسیاری تجهیزات دیگر که میتوان از آنها استفاده کرد و گردش علمی مهیجی را برای بچه ها ترتیب داد.

برج میلاد

سینماهای چند بعدی

این نوع سینماها در پارک های مختلف تهران به طور پراکنده وجود دارند و به عنوان یک تفریح سالم و جذاب می توانند برای فرزند شما مفید باشند.

سینماهای چند بعدی سرگرمی برای کودکان

تئاتر کودکان

یکی دیگر از سرگرمی های مفید و جالب برای کودکان و نوجوانان علاقمند به حوزه های هنری تماشای تئاترهای زنده می باشد. شما میتواند در اوقات فراغت فرزندتان او را به تئاتر ببرید.

تئاتر مناسب کودکان 

روشانو لند (شهربازی حرکتی و مهارتی)

شهربازی با وسایل و بازی های حرکتی جذاب می باشد که رفتن به آن خالی از لطف نیست. در این شهربازی بچه ها می‌توانند به بازی و سرگرمی های مناسب سن خود بپردازند و با تحرک هیجانات خود را تخلیه کنند.

مطلب پیشنهادی: بازی های مهارتی برای کودکان

موزه‌ی عروسک

این موزه که در دروازه دولت واقع شده است شامل سه طبقه می باشد که مطمئنا برای بچه ها جالب و هیجان انگیز خواهد بود.در این موزه بیش از 2000 قطعه عروسک از 80 کشور با تفکیک قاره قرار دارد که نشانگر فرهنگ، آداب و رسوم، قصه ها، افسانه ها و نوع پوشش آن کشورها می باشد. در طبقه اول موزه عروسک های گردآوری شده از همه ملل ها قرار دارند در طبقه دوم عروسک های بومی و ایرانی هستند که نشانگر آداب و رسوم و پوشش اقوام ایرانی است و در طبقه زیر زمین اسباب بازی های گردآوری شده‌ای هستند، که برای بچه ها بسیار جذاب و شگفت انگیز خواهند بود.

موزه عروسک

موزه خودروهای قدیمی

این موزه شامل ماشین های گران قیمت و قدیمی و تاریخی افراد مهمی مثل پادشاهان ایران است که می تواند برای بچه ها، مخصوصا پسربچه ها بسیار جالب باشد.

باغ گیاه شناسی

این باغ که در شمال غربی تهران و در چیتگر واقع شده است که درآن تلاش شده تا در هر قسمت پوشش گیاهی بخشی از جهان به نمایش گذاشته شود. این باغ برای اردوهای مدرسه و گشت های یک روزه با خانواده بسیار عالی می باشد.

باغ گیاهشناسی تهران

باغ موزه کاخ سعد آباد

این باغ هم محیط وسیعی برای گشت و گذار دارد و هوای عالی آنجا برای نشستن و لذت بردن عالی است و هم از نظر موزه و آشنایی با تاریخ کشور خود بسیار مفید است. پیشنهاد می شود با رسیدن به بخش تاریخی کتاب مطالعات دانش آموزان را به این موزه بیاورید.

ایونت های سالانه :

1.     نمایشگاه کتاب تهران

این رویداد که سالی یکبار در تهران انجام می شود، رویدادی مهم و بزرگ است که شما میتوانید فرزندتان را برای دیدن آن ببرید.

حجم بالای کتاب ها و تنوع زیاد ناخودآگاه فرزند شما را علاقمند می کند تا کتابی تهیه کند و آن را مطالعه نماید. البته لازم به ذکر است که به جز کتاب ابزارهای کمک آموزشی و وسایل خلاقانه و جالب دیگری نیز در نمایشگاه به فروش میرسند، که شاید برای فرزندتان جالب باشد.

نمایشگاه کتاب

2.  گلابگیری در پارک آب و آتش

این رویداد حدودا یک ماه در پارک آب و آتش برقرار است و شما می توانید از زمان شروع این رویداد مراجعه کرده و به طور رایگان از این مراسم لذت ببرید. در این مراسم مانند مراسمات کاشان، گلاب گیری انجام می شود که علاوه بر جالب بودن خود مراسم بچه ها با فرهنگ و آداب و رسوم شهرهای ایران نیز آشنا میشوند.

گلاب گیری پارک آب و آتش

 

اردوهای علمی تفریحی اطراف شهر تهران

  باغ کودک افتاب

یک باغ سرسبز و زیبا در منطقه اکباتان است که در آن فرزندان شما قرار است در آغوش طبیعت به بازی و شادی بپردازند و تجربه کاشت درخت و بوته را داشته باشند.

  مزرعه خورشید

این مزرعه، اولین مزرعه گردشگری در ایران است که در دماوند واقع شده است. در این مکان بچه ها میتوانند به آسانی و بدون دغدغه در آغوش طبیعت بچرخند و مزرعه داری را تجربه کنند.

   برف بازی در شمشک

با شروع فصل زمستان و آمدن اولین برف زمستانی توجه همه به سمت برف بازی و مکان های اطراف تهران جلب می شود تا چند ساعتی را بدون دغدغه و به دور از هیاهو بتوانند با خانواده برف بازی شادی را تجربه کنند. یکی از مکان های مناسب برف بازی می تواند همین شمشک باشد. این مکان که در شمال شرق تهران واقع است به دلیل وجود پیست اسکی در آن به یکی از مکان های محبوب اسکی بازی و برف بازی تبدیل شده است که شما هم می توانید با خانواده و فرزندتان به آنجا برای برف بازی و گذراندن یک روز خوب زمستانی مراجعه کنید.

 کارخانه شکلات سازی

کارخانه ها اغلب در اطراف تهران قرار دارند و بعضی اوقات با صحبت با صاحبانشان ممکن است بتوانید به عنوان اردوی تفریحی یا علمی به این کارخانه ها سر بزنید و از نحوه ساخت مواد غذایی آگاه شوید. مانند کارخانه شکلات سازی فرمند که در کرج قرار دارد و امکان بازدید از آن با هماهنگی وجود دارد.

اینکه مکان مناسب سن فرزندتان را پیدا کنید و او را به جایی ببرید که برایش لذت بخش باشد مطمئنا برایش جالب و جذاب تر خواهد بود و با علاقه در آن محیط خواهد ماند و از آن استفاده میکند. پس سعی کنید با تحقیق و پیدا کردن مکان های جذاب و مناسب فرزندتان او را در گذراندن بهترین اوقات فراغت یاری دهید.

مطلب پیشنهادی: بازی های فکری برای کودکان بالای 7 سال

26 مرداد 1401 - نویسنده : مریم صفری

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 3 رای ) 4.5 از 5

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!