معرفی سایت های مناسب برای کودکان

معرفی سایت های مناسب برای کودکان

امروزه بیشتر وقت کودکان و نوجوانان در فضای مجازی و سایت های مختلف می گذرد. آنها در دنیای مجازی غرق می شوند و بدون توجه به مفید بودن یا مضر بودن اطلاعات از آنها بازدید می کنند.

هنر والدین امروزی در تربیت فرزندان چه بسا این است که فضای مجازی و پیچ و خم هایش را به فرزندشان خود آموزش دهند و کاری کنند تا آنها از این بستر بزرگ به وجود آمده استفاده بهینه انجام دهند. ما در این مقاله سعی داریم تا سایت های مفید و آموزنده ای که مرتبط با کودکان هستند به شما معرفی کنیم.

لزوم شناسایی سایت های خوب 

فضای مجازی و اینترنت در حال جهانی شدن و همه گیری است. کودکان و نوجوانان روز به روز به این فضا وابسته تر می شوند و در آن غوطه ور میشوند و ما نمی توانیم جلوی آنها را بگیریم یا از این فضا دورشان کنیم. بلکه می توانیم کاری کنیم تا استفاده فرزندان از این فضا بهینه تر و بهتر از قبل باشد و به جای مطالب غیر مفید و ناایمنی که در فضای مجازی وجود دارد آنها را به سمت مطالب مفید و جالبی سوق بدهیم که هم به مقاصد علمی و درسی خودمان برسیم و هم کاری کنیم تا فضای مجازی برای فرزندمان ایمن تر شود.

از سوی دیگر فرزندان نسل جدید با نسل های گذشته متفاوتند. آنها دیگر با تدریس های معمولی و تنها گفتار معلم درسی را قبول نمی‌کنند، آنها دوست دارند تدریس های نوین و زیبا ببینند، صداهای زیبا و جذاب بشنوند، به فضا و مناطق دور دست سفر کنند و آزمایشات کتاب علومشان را خودشان انجام دهند و تجربه عینی داشته باشند، یکی از بهترین و مفید ترین فعالیت ها در این زمینه شبیه سازی بسیاری از این موارد در غالب کامپیوتر است. به این صورت بدون هیچ دردسر و خطری بچه ها میتوانند هر آنچه که در دسترس نیست را امتحان کنند و از آنها لذت ببرند.

سایت های مناسب برای کودکان

 

سایت های خوب برای کودکان چه ویژگی هایی دارند؟

اگر قرار است سایتی را به فرزندمان معرفی کنیم تا از آن استفاده کند، بسیار مهم است که سایت مورد نظر چه از لحاظ ظاهری و چه محتوایی ویژگی هایی داشته باشد که در زیر به آنها میپردازیم.

جذاب و پر از رنگ و لعاب باشد

سایتی که به فرزندتان معرفی میکنید باید از نظر رنگ و شکل جذاب و جالب باشد تا در بین محتواهای گوناگون فضای مجازی فرزندتان را به خودش جذب کند و او علاقمند باشد که در سایت مورد نظر ما بماند.

سایت طراحی های جالب داشته باشد

سایت باید از لحاظ طراحی کاراکترها و  نقاشی ها و صفحه آرایی ها نیز در سطح قابل توجهی باشد تا فرزند شما را به ماندن در سایت ترغیب کند.

انتخاب سایت مناسب کودکان

مطالب داخل سایت علمی و بر اساس واقعیت باشد

صحت علمی مطالب سایت باید مشخص و ثابت شده باشد. اگر فرزند شما بخواهد به این سایت استناد کند و مطالبی از آن را در درس و یا زندگی خود استفاده کند باید مطالب سایت کاملا صحیح و علمی باشد تا برای او قابل استفاده باشند.

سایت قابل دسترس و سریع باشد

سایت مورد نظر اگر فیلتر باشد یا اگر حجم محتوای داخل آن بیش از اندازه باشد و هنگام باز شدن با مشکل مواجه شود یا خیلی دیر باز شود باعث خستگی و کلافگی فرزند شما می شود و دیگر علاقه و شوق خود را به ادامه تلاش از دست می دهد. پس به دنبال سایت های راحت و سریع باشید.

مطلب پیشنهادی: بازی های پلی استیشن مناسب کودکان

محتوای سایت از نظر سنی برای فرزندمان مناسب باشد

محتوای داخل سایت و طراحی سایت باید مناسب سن فرزند شما باشد و نیازهای او را برطرف کند تا به مشاهده آن علاقمند شود و دوست داشته باشد از آن سایت دیدن کند. همینطور مطالب بیشتر از سطح فرزند شما او را خسته و بی حوصله می کند و یا سوالاتی برایش پیش می آید که پاسخ دادن به آنها نیازمند سطح اطلاعات بیشری می باشد که در سطح بچه ها نیست و آن وقت شما نمی‌توانید به آسانی پاسخ فرزندتان را بدهید.

 استفاده درست از فضای مجازی

 

معرفی بهترین سایت‌های ایرانی و خارجی مناسب کودکان

در این بخش تعدادی از سایت های خوب و مناسب کودکان را که در جهت رشد مهارت های کودکان مفید هستند معرفی می کنیم.

سایت phet

یکی از بهترین سایت های شبیه ساز آموزشی است که در آن آزمایشات فیزیک، شیمی، زیست شناسی و..... قرار داده شده است که با یک کلیک آسان میتوانید وارد محیط شبیه ساز شده و بچه ها خودشان آزمایش انجام دهند و نتیجه را به طور شبیه سازی شده ببینند. گاهی اوقات در اثبات بعضی مسائل آزمایشات فیزیک و شیمی فرزندان ما به مشکل میخورند یا فهم بعضی مسائل برایشان سنگین است. در این صورت با مراجعه به این سایت phet میتوانند خودشان آزمایش کنند و با کم و زیاد کردن و انجام آزمایش در حالت های مختلف خودشان نتیجه آزمایش را قبول کنند. این یک سایت رایگان و آسان برای انجام بدون دردسر آزمایشات میباشد که هم برای دانش آموزان و هم معلمان کاربردی است.

سایت شبیه ساز برای کودکان

نرم افزار جئوجبرا geogebra

جئوجبرا یک ترسیم گر سه بعدی می باشد که به آسانی به کمک آن می توانید توابع و نمودارهای مختلف درس ریاضی خود را رسم کنید. با دادن مختصات نقاط به برنامه به آسانی نمودار را خواهید داشت بدون ایراد و با نمایی زیبا که بچه ها هم آن را بیشتر دوست دارند.

معرفی بهترین ها برای کودکان

سایت ایرانی تایپو typeo

تایپو یک سایت کاملا فارسی می باشد که مرحله به مرحله نحوه صحیح تایپ را آموزش می دهد. حتی برای آموزشات خود تمرین هم قرار داده است تا همان لحظه بچه ها تمرین هم انجام دهند. به کمک این سایت فرزندان شما پله به پله و از تایپ دو انگشتی شروع می کنند تا بتوانند به طور حرفه‌ای تایپ انجام دهند.

سایت های مناسبکودکان

سایت Storybird

سایت داستان سرایی اجتماعی به فرزندان شما کمک می کند تا کتاب داستان بنویسند و آن را منتشر کنند.سایت storybird میتواند در راستای فرهنگ مطالعه کمک زیادی به کودکان بکند. گفتنی است که طراحی این سایت نیز برای کودکان مناسب و جالب توجه است.

سایت نشنال جئوگرافیک  National Geographic Kids

سایت نشنال جئوگرافیک با توجه به رده های سنی مختلف مطالب متنوعی را قرار داده است. از جمله مسائلی که این سایت به آنها می پردازد عبارتند از: علوم، مطالعات اجتماعی، شخصیت و تفکر انتقادی. این سایت یک منبع بزرگ برای شناسایی و آشنایی بچه ها با حیوانات مختلف در کشورهای مختلف، پوشش گیاهی، کشورهای مختلف و جغرافیای آنها است. همچنین در بخشی از این سایت به تکالیف و فعالیت هایی اشاره می کند که می تواند برای معلمان هم بسیار مفید باشد. این سایت شامل مقالات، صنایع دستی، فیلم ها، عکس ها و بازی هایی است که همگی به علاقمندتر کردن کودکان به حیات وحش و طبیعت کمک می کنند.

مطلب پیشنهادی: فعالیت های آموزشی سرگرم کننده برای کودکان

سایت cool math

سایتی برای دانش آموزان ابتدایی می باشد که هدف آن یادگیری به کمک بازی است. در صفحه ابتدایی سایت cool math پر از بازی است که همگی علاوه بر سرگرم کردن بچه ها قرار است جنبه آموزش ریاضی، تفکر انتقادی، جغرافیا و .... را داشته باشند.

سایت های مناسب کودکان

سایت کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان

سایت کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان به ویژه برای کودکان ونوجوانان دختر و پسر طراحی شده است که علاوه بر معرفی کتاب های جذاب برای کودکان و نوجوانان مطالب جالب دیگری نیز دارد که کودکان می توانند از آنها بهره مند شوند، مانند زمان مسابقات کتابخوانی، کتاب های برگزیده سال، گالری عکس های زیبا در حوزه کودک ونوجوان.

سایت های مناسب کودکان

سایت class dojo

سایت class dojo یک سایت در زمینه آموزش مجازی است که این امکان را به والدین، دانش آموزان و معلمان میدهد تا به صورت مجازی با یکدیگر تعامل داشته باشند، به طور الکترونیکی یک کلاس تشکیل بدهند، حضور و غیاب کنند، تکلیف بگذارند، معلم با والدین تعامل کند، به دانش آموزان و تکالیف آنها بازخورد بدهد و بسیاری کارهای دیگر که به کمک این سایت قابل انجام شده است. این سایت چندین زبان زنده دنیا را نیز ساپورت می کند و در زمان هایی مثل شیوع کرونا می تواند برای آموزش مجازی بستر مناسبی باشد.

سایت و اپلیکیشن طاقچه

این سایت در راستای بالا بردن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی برای فرزندان شما مفید است. شما با ورود به سایت یا اپلیکیشن  طاقچه میتوانید با یک جستجوی ساده کتاب مورد نظر خود را دریافت کنید، کتاب الکترونیکی مطالعه کنید، از پربازدید ترین کتب های روز آگاه شوید و حتی کتاب های صوتی تهیه کنید. این اپلیکیشن با قیمت های مناسب و تخفیف هایی که ارائه میکند، به بهبود فرهنگ کتابخوانی و مطالعه نیز کمک زیادی می کند.

سایت های مناسب کودکان

سایت scratch

این سایت یکی از بزرگ ترین سایت ها در زمینه برنامه نویسی برای کودکان است که به زبان انگلیسی می باشد. اما این اصلا نگران کننده نیست و بچه ها قرار نیست از دانش زبان انگلیسی خیلی زیادی بهره مند باشند، بلکه بیشتر دانش  سایت scrach بر مبنای پی بردن بچه ها به الگوریتم و مرحله ای پیش رفتن است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برنامه نویسی کودکان میتوانید به مقاله آموزش برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان مراجعه کنید.

سایت lichess

یک سایت انجام بازی شطرنج آنلاین میباشد که در آن صفر تا صد بازی شطرنج آموزش و اجرا می شود. در سایت lichess ابتدا آموزش اصولی شطرنج داده می شود، سپس از بازی های ساده و ابتدایی آغاز می شود و پله به پله حرفه ای تر می شود. این سایت اجازه میدهد تعداد زیادی کاربر از سراسر جهان به طور آنلاین شطرنج بازی کنند و سطح خود را بالا ببرند.

سایت funbrain

سایت funbrain ، یک سایت برای سرگرمی ها و بازی‌های کودکانه است که دارای چند بخش مختلف است از جمله ویدیوها، کتاب ها و بازی ها که یکی از بهترین سرگرمی ها و بازیهای موجود در آن سودوکو می‌باشد که کودکان به آسانی می توانند آن را بازی کنند.

سایت های مناسب کودکان

سایت kids paint

سایت kids paint، سایتی برای نقاشی آنلاین است که ابزار کشیدن و رنگ آمیزی دارد که کودک شما می تواند با مراجعه به آنها به آسانی نقاشی بکشد و سپس نقاشی خود را ذخیره و یا پیرینت بگیرد.

سایت abcya

سایتی برای نقاشی و سرگرمیهای کودکانه میباشد که برای گروه های سنی مختلف به تفکیک فعالیت ها و سرگرمی های مختلفی را قرار داده است. شما میتوانید با مراجعه به سایت  abcya گروه سنی فرزندتان را انتخاب کنید و بگذارید آنها از سرگرمی های سایت استفاده کنند.

انتخاب سایت برای کودکان

هر سایت زمانی خوب و قابل استفاده برای کودکان است که محتوای داخلی آن مورد بررسی قرار گرفته و مورد تایید والدین قرار بگیرد. البته گفتنی است که وسواس بیش از اندازه و محدود کردن کودکان، خارج از حد معمول کار پسندیده و درستی نیست و باعث خواهد شد تا رفتار کودکان یا نوجوانان از کنترل خارج شده و  حالت لجباز گونه بگیرد.

06 شهریور 1401 - نویسنده : مریم صفری

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 5 رای ) 4.7 از 5

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!