15 فعالیت آموزشی سرگرم کننده برای کودکان

15 فعالیت آموزشی سرگرم کننده برای کودکان

هر پدر و مادری دوست دارند، کودکان خلاق و باهوش داشته باشند. بازی های کودکانه که می تواند ذهن کودک را درگیر کند، یکی از بهترین راهکارها برای افزایش هوش و خلاقیت کودکان است. کودکان از انجام این بازی ها لذت می برند و شما برای انجام آن ها هزینه زیادی پرداخت نخواهید کرد. با ما همراه شوید تا با این بازی های سرگرم کننده و آموزشی بیشتر آشنا شویم.

چاپ اثر خورشید!

برای بازی کردن با نور خورشید شما به یک کاغذ ساختمانی و یا کاغذهایی که نور خورشید بر روی جنس آن ها تاثیر می گذارد، نیاز دارید. اشعه ماورا بنفش نور خورشید یا همان UV باعث ایجاد واکنش های شیمیایی بر روی کاغذ شده و ان را تغییر شکل می دهد. با این کار هم کودک خود را با اثرات جدی و خطرناک نور خورشید آشنا کرده و هم او را به استفاده از کرم های ضد آفتاب تشویق خواهید کرد.

چاپ اثر خورشید

بازی کردن با کف اصلاح صورت مردانه

تا کنون به کفی که کرم های اصلاح صورت ایجاد می کند، توجه کرده اید؟ شاید برایتان عجیب باشد که بدانید بازی کردن با این کف ها می تواند برای کودکان بسیار جذاب باشد. می توانید با کمک کف کرم های اصلاح راجع به طوفان و شرایط آب و هوایی مختلف با فرزند خود صحبت کرده و در کنار لذت بردن از لمس کف و فوت کردن آن ها، به او مطالب مختلف نیز آموزش دهید.

غذا دادن به پرندگان

یک بازی ساده که می تواند مسئولیت پذیری و دیگر دوستی را در فرزند شما تقویت کند. با کمک فرزند خود و با استفاده از وسایل ساده ای که در خانه دارید، یک لانه کوچک برای پرندگان درست کرده و هر روز با کمک یکدیگر برای پرندگان دانه و آب بگذارید. کودک شما در کنار یادگیری حس حیوان دوستی، با مشاهده نحوه غذا خوردن، تعداد غذا خوردن در طول روز و نحوه رفتار پرندگان با جوجه هایش می تواند اطلاعاتی به دست آورد که برای همیشه در ذهنش ثبت شوند.

مطلب پیشنهادی: مکان های خوب تفریحی برای کودکان

بازی شمارش اعداد با پیچ و تاب!

یک بازی جذاب و قدیمی که اجرای آن می تواند فرزند شما را حسابی بخنداند و با علم اعداد و ریاضی بیشتر آشنا کند. اعداد یک تا ده را بر روی کاغذ نوشته و به صورت تصادفی بر روی زمین بچینید. 4 عمل اصلی ضرب، تقسیم، جمع و تفریق را نیز روی کاغذ بنویسید و میان اعداد قرار دهید. سپس یک عدد تصادفی مثلا 24 به فرزند خود بگویید و از او بخواهید دست ها و پاهای خود را روی اعداد و عملگرهای ریاضی بگذارد تا نتیجه نهایی عدد 24 شود! مطمئن باشید یک بازی پر از شادی و خنده و البته آموزنده با فرزندتان تجربه خواهید کرد!

بازی شمارش اعداد با پیچ و تاب

ردیابی صور فلکی

صحبت کردن راجع به ستارگان و سیاره های دیگر تقریبا برای همه کودکان جذاب است. برای آن که بتوانید صور فلکی مختلف را به فرزندتان آموزش دهید یک بازی ساده انجام دهید. عکس صور فلکی را از اینترنت گرفته و سعی کنید آن را روی یک مقوا کشیده و سپس با استفاده از قیچی آن ها را درآورید. شب چراغ اتاق را خاموش کرده و با استفاده از چراغ قوه شکل صور فلکی را روی دیوار ببینید. در شب هایی که آسمان صاف و پر ستاره هست هم می توانید این صور فلکی را دیده و به فرزند خود نیز نشان دهید.

ردیابی صور فلکی

یادگیری ریاضی با شکار ماهی ها!

یک بازی هیجان انگیز و جالب که می تواند کودک شما را با ریاضی و اعداد آشنا کند. برای انجام این بازی شما به یک چوب، یک تکه نخ، چسب، کاغذ و تعدادی آهنربا کوچک نیاز دارید. یک سر نخ را به چوب بسته و سر دیگر آن را یک تکه آهنربا بچسبانید. بر روی تکه های کاغذ خرد شده اعداد و عملگرهای ریاضی را نوشته و با استفاده از چسب بر روی آن ها نیز آهنربا قرار دهید. تکه های کاغذ را پایین مبل به صورت تصادفی قرار داده و از فرزندتان بخواهید یا روی مبل یا از فاصله ای دورتر با استفاده از چوب ماهی گیری خود ماهی ها را شکار کند! می توانید از او بخواهید تعداد مشخصی ماهی گرفته و یا ماهی شماره فلان را شکار کند. همچنین می توانید برای کودکان بزرگتر بخواهید از عملگرهای ریاضی نیز استفاده کند.

توجه به محیط اطراف با نقاشی کشیدن آن ها

اگر کودک شما به کشیدن نقاشی علاقه مند است، می توانید یک بازی ساده با او انجام دهید. با هم به یک پارک بروید و از او بخواهید درختان و گیاهانی را که می بینید نقاشی کند. طبیعی است که نتیجه کار یک نتیجه حرفه ای از آب در نخواهد امد اما با این کار کودک شما یاد می گیرد به محیط اطراف خود بیشتر توجه کند. به شکل و فرم درختان و تفاوت آن ها با یکدیگر توجه کرده و رنگ های آن ها را تشخیص دهد. می توانید خودتان نیز راجع به هر کدام از چیزهایی که می بینید اطلاعاتی ساده در اختیار فرزندتان قرار دهید.

مطلب پیشنهادی: بازی های PS4 برای کودکان

ساخت اشکال سه بعدی

گاهی اوقات ساده ترین بازی ها می تواند عمیق ترین مفاهیم را به فرزند شما آموزش دهد. آشنایی با اشکال سه بعدی می تواند تا حد بسیار زیادی خلاقیت کودک شما را افزایش دهد. کودک شما در این بازی یاد می گیرد که تمامی چیزهای اطراف خود از کنار هم قرار گرفتن اشکال چند وجهی و چند بعدی کنار یکدیگر ساخته می شوند. کافی است یک جست و جو در اینترنت داشته باشید تا یاد بگیرید چگونه با استفاده از وسایل ساده مانند مقوا، چسب و قیچی اشکال سه بعدی بسازید.

ساخت اشکال سه بعدی

بازی املا کلمات در حیاط خلوت

یک بازی بسیار ساده که می توانید آن را داخل خانه یا حیاط انجام دهید. برای انجام این بازی کافی است بر روی تکه های کاغذ یا مقوا حروف زبان فارسی یا انگلیسی را نوشته و سپس از فرزندتان بخواهید حروف یک کلمه را پیدا کرده و آن را روی زمین با استفاده از حروف بنویسد. می توانید راجع به جهت های مختلف افقی، عمودی و اریب نیز با او صحبت کرده و بازی را کمی پیچیده تر انجام دهید.

بازی املا کلمات در حیاط خلوت

پرش روی کلمات

اگر دوست دارید فرزند شما در کنار یادگیری، فعالیت فیزیکی نیز داشته باشد، این بازی ساده می تواند هر دو خواسته شما را برآورده کند. می توانید با استفاده از یک گچ حروف یا کلمات یا اعداد مختلف را روی زمین حیاط خانه بکشید. نام یک کلمه یا حرف را برده و از فرزندتان بخواهید با استفاده از طناب یا پرش خود را به آن کلمه برساند. با این بازی ساده یادگیری و فعالیت های فیزیکی فرزند شما هردو با هم تقویت خواهد شد.

پرش روی کلمات

نمودارهای رشد یک گیاه را بررسی کنید

یک بازی و یک آزمایش ساده که می تواند بر جنبه های مختلف ذهن کودک شما تاثیر بگذارد. برای انجام این آزمایش کافی است دانه یک گیاه مورد نظرتان را داخل یک پارچه خیس یا محیط مرطوب قرار داده تا جوانه بزند. می توانید بذر یک گیاه را نیز داخل گلدان بکارید. سپس هر روز روند رشد آن را با کودکتان بررسی کرده و نمودار رشد آن را بکشید. با انجام این آزمایش فرزند شما به طور همزمان با علوم طبیعی و علم ریاضی آشنا خواهد شد. 

رشد گیاه

ماشین حساب پرشی!

یک بازی ساده دیگر که برای انجام آن تنها به یک گچ و یک زمین صاف نیاز دارید. کافی است شکل یک ماشین حساب ساده یعنی اعداد و 4 عمل اصلی و علامت مساوی را روی زمین بکشید. سپس از فرزندتان بخواهید کار کردن با این ماشین حساب پرشی را برعهده بگیرد! با گفتن هر عدد و هر عملگرد فرزند شما روی آن پریده، نتیجه آن را در ذهن خود محاسبه کرده و سپس نتیجه را با پرش بر روی اعداد نشان دهد.

ماشین حساب پرشی

سفر به دور دنیا با یک نقشه دیواری

اگر دوست دارید فرزندتان راجع به جغرافیا و کشورهای مختلف اطلاعاتی داشته باشد، می توانید یک نقشه بزرگ و رنگی از جهان را بر روی دیوار اتاقش نصب کنید. کشورهای مختلف را به او نشان داده و راجع به هر کدام از آن ها با او صحبت کنید. می توانید از فرزندتان بخواهید روی کشور مورد نظرتان یک برچسب زده تا بتواند بهتر آن ها را در ذهن خود جای دهد.

نقشه سفر به دور دنیا

پیدا کردن میوه با چشم بسته

یک بازی جذاب دیگر که می تواند حواس لامسه و بویایی و چشایی فرزند شما را تقویت کند. برای انجام این بازی کافی است چند میوه و خوراکی مختلف را داخل یک ظرف ریخته و چشمان فرزند خود را ببندید. سپس خوراکی های مختلف را دست او بدهید و از او بخواهید با چشیدن، بوییدن و یا لمس کردن آن ها تشخیص دهد که شما چه چیزی را انتخاب کرده اید.

مطلب پیشنهادی: بازی‌های فکری برای کودکان

جورچین

یک بازی فکری ساده دیگر که برای انجام آن تنها به یک مقوا و قیچی نیاز دارید. بر روی مقوا اشکال هندسی مختلف مانند دایره، بیضی، مثلث و غیره بکشید و سپس با استفاده از قیچی آن ها را درآورید. سپس اشکال بیرون آورده را تصادفی کنار مقوا قرار داده و از فرزندتان بخواهید که هر شکل هندسی بریده شده را در جای خالی خود قرار دهد. با این بازی خلاقیت و هوش ریاضی فرزند شما بسیار تقویت خواهد شد. 

11 تیر 1401 - نویسنده : تحریریه باهوشک

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 1 رای ) 4.5 از 5

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!