با این بازی‌های فکری حافظه و هوش کودکان زیر 6 سال خود را تقویت کنید

با این بازی‌های فکری حافظه و هوش کودکان زیر 6 سال خود را تقویت کنید

به عقیده بسیاری از کارشناسان، 90 درصد مهارت های ذهنی در کودکان تا قبل از 5 سالگی شکل می گیرد. از این رو اگر شما با انجام بازی های مختلف، مهارت های گوناگون را در کودک خود تقویت کنید، کودکی باهوش تر، خلاق تر و با حافظه بهتر خواهید داشت. برای انجام این کار شما نیازی به پرداخت هزینه های زیادی ندارید، بسیاری از این بازی ها نیازی به خرید وسیله بازی خاصی ندارند. در ادامه با بازی هایی که به تقویت حافظه و هوش کودک شما کمک می کند، آشنا خواهیم شد.

پیدا کردن چیزها

می توانید از کارت های مخصوص استفاده کرده و یا عکس وسایل مختلف را پرینت بگیرید. این وسایل می تواند وسایل خانه یا اسباب بازی باشد. در این بازی شما عکس وسیله را به کودک نشان می دهید، از او می خواهید نام او را گفته و آن را در منزل پیدا کند. برای مثال می توانید از عکس یخچال، توپ، تفنگ و دیگر وسایل اسباب بازی او کمک بگیرید.

مارپیچ ها

مارپیچ ها یکی از بازی های هیجان انگیز برای کودکان در هر سن است. این بازی به خصوص برای کودکان زیر 6 سال می تواند باعث تقویت حافظه و هوش شود. کودکان با حرکت در میان مارپیچ ها به یک هدف و مسیر نهایی دست پیدا می کنند و با این بازی خلاقیت، هوش و حتی مهارت های حرکتی آن ها تقویت می شود.

قایم موشک

یک بازی نوستالژیک که می تواند هم برای شما و هم برای فرزندتان هیجان انگیز باشد. اگر در این بازی تعداد بیشتری شرکت کنند، بهتر است. بنابراین زمانی که فرزند شما در جمع دوستان و یا خانواده است می توانید این بازی را با او انجام دهید. کودک شما در این بازی فکر می کند، محیط را می سنجد و بهترین مکان برای پنهان شدن را پیدا می کند. این بازی در عین سادگی می تواند تاثیر قابل توجهی بر تقویت حافظه و هوش کودکان داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: بازی های مهارتی برای کودکان

بازی کردن نقش های مختلف

یکی از بازی های ساده برای تقویت حافظه در کودکان، بازی کردن نقش های مختلف با آن ها است. با کودک خود هم بازی شده و نقش های مختلف از نقش پدر و مادر، فرزند، دکتر، معلم و غیره را با کودک خود بازی کنید. این گونه بازی همراه با والدین برای کودکان بسیار لذت بخش بوده و باعث تقویت حافظه و هوش آن ها خواهد شد.

بازی تضاد

برای انجام بازی تضاد کودک شما باید حداقل 2.5 سال داشته باشد. در این بازی شما می توانید از هر چیزی مانند وسایل بازی، وسایل خانه، عکس و یا کارت استفاده کنید. کودک خود را با مفاهیمی مانند بزرگ، کوچک، سخت، نرم، بالا، پایین و غیره آشنا کرده و این مفاهیم را به شکل بازی با او تمرین کنید. این بازی ساده می تواند تاثیر قابل توجهی بر افزایش هوش و تقویت حافظه کودک شما داشته باشد.

بازی انباشتن

این بازی می تواند باعث تقویت حافظه کودکان بالای 2 سال شود. در این بازی کودکان با مفاهیم بزرگ و کوچک آشنا شده و یاد می گیرند بلوک ها را به گونه ای روی یکدیگر قرار دهند که بزرگ ترین برج ممکن را با آن ها بسازند. 

الگوی سکه برای تقویت حافظه

این بازی ساده و رایگان می تواند حافظه و هوش کودک شما را به شکل قابل توجهی بالا برده و به او احساس اعتماد به نفس بدهد. برای انجام این بازی می توانید از سکه یا هر وسیله دیگری استفاده کنید. برای یک سکه، یک پول هزار تومنی و یک دو هزار تومنی را با یک ترتیب خاص کنار یکدیگر چیده و از او بخواهید ترتیب آن ها را به ذهن بسپارد. سپس پول ها را برداشته و از او بخواهید به همان ترتیب قبل پول ها را کنار یکدیگر بچیند. این بازی هم برای کودک بسیار جذاب بوده و به تقویت حافظه او کمک می کند.

پازل

پازل یکی از بهترین بازی های فکری برای کودکان بالای 3 سال است که می تواند بر تقویت حافظه و هوش آن ها تاثیر بسزایی بگذارد. پازل ها در طرح ها و اندازه های مختلف طراحی و ساخته می شوند. شما می توانید ابتدا از پازل های ساده با تکه های کم شروع کرده و به تدریج سراغ پازل های پیچیده تر بروید. برای شروع بازی حتما کنار کودک خود نشسته و او را راهنمایی کنید. برای جذابیت بیشتر بازی می توانید از طرح های مورد علاقه کودکتان برای خرید پازل استفاده کنید.

بازی با لاک

اگر در خانه چند لاک با رنگ های مختلف با شکل های ظاهری گوناگون دارید، می توانید با آن ها یک بازی جذاب با کودکتان انجام دهید. ابتدا از کودک خود بخواهید که لاک را با دستان خود لمس کرده و شکل ظاهری و رنگ آن را به خاطر بسپارد. سپس از او بخواهید که چشمان خود بسته و یک لاک به او بدهید. کودک باید با توجه به شکل ظاهری لاک رنگ آن را تشخیص دهد.

مطلب پیشنهادی: بازی هایی جهت افزایش تمرکز در کودکان

بلوک های ساختمانی

از این بازی می توانید برای کودکان بالای 1.5 سال استفاده کنید. در ابتدا از تعداد بلوک های کم مثلا 2 یا 3 استفاده کرده و از فرزند خود بخواهید همانند الگوی شما از نظر رنگ و اندازه یک بلوک بسازد. همچنین می توانید از او بخواهید یک بلوک مطابق با نظر و ایده خود ساخته و شما بلوک او را تکرار کنید. بعد از چند بار بازی می توانید تعداد بلوک ها را به تدریج افزایش دهید.

بازی با خاک رس یا شن و ماسه

بازی با خاک از دیگر بازی هایی است که تقریبا همه کودکان به انجام آن علاقه مند هستند. بازی با خاک یا شن و ماسه مهارت های فیزیکی و قدرت انگشتان را افزایش داده و باعث تقویت حافظه و هوش آن می شود. به کودک خود یاد دهید با استفاده از آن ها اشکال هندسی مانند دایره یا مثلث بکشد، ظروف مختلف را از آن ها پر کند، روی آن ها منحنی و خط بکشد.

بازی حیوانات

از دیگر بازی های ساده که می تواند باعث تقویت هوش و حافظه در کودکان زیر 6 سال شود، بازی حیوانات است. در این بازی شما عکس یا کارت حیوانات مختلف را به کودک خود نشان می دهید، نام آن ها و صدایشان را به او می گویید. به او می گویید که کجا زندگی می کند و چه چیزی می خورد و هر اطلاعات جالب دیگری که در مورد حیوان دارید. سپس عکس حیوان را به او نشان داده و از او سوال بپرسید.

بازی پیدا کردن اشیا گم شده یا جابجا شده

این بازی ساده نیز می تواند برای کودک شما هیجان انگیز بوده و تاثیر چشم گیری بر تقویت حافظه و هوش او داشته باشد. در این بازی چند وسیله ساده را کنار یکدیگر بچینید. از کودک خود بخواهید به آن ها دقت کرده و سپس چشمان خود را ببنند. در این بین شما یک یا دو وسیله را جابجا کرده یا بردارید. بعد از باز کردن چشمان فرزندتان از او بخواهید تغییرات را توضیح دهد.

راه رفتن با یک لیوان آب

یک بازی ساده برای تقویت حافظه، تمرکز و هوش کودک راه رفتن با یک لیوان آب است. برای انجام این بازی یک لیوان سبک را پر از آب کرده و از کودک خود بخواهید با آن راه برود، بدون آن که آب داخل لیوان بیرون بریزد. برای انجام این بازی کودک شما به طور کامل روی لیوان آب تمرکز می کند. این بازی باعث تقویت مهارت تمرکز، تقویت ذهن و مهارت های فیزیکی خواهد شد.

مطلب پیشنهادی: بازی های فکری برای تقویت حافظه در کودکان

خواندن کتاب های تصویری

خواندن کتاب از هر نوع و در هر سنی می تواند به تقویت هوش و حافظه کودک شما کمک کند. برای کودکان زیر 6 سال اگر از کتاب های مصور استفاده کنید، این تاثیر چند برابر خواهد بود. کودکان هنگام شنیدن داستان، تصاویر مربوط به آن ها را مشاهده کرده و به این ترتیب مهارت های آن ها تقویت خواهد شد.

جابجا کردن توپ های رنگی

این بازی می تواند برای کودکان بالای 4 سال یک بازی هیجانی و چالشی باشد. برای انجام این بازی تعدادی توپ کوچک دو رنگ تهیه کنید. هر کدام از آن ها را داخل یک ظرف بریزید. سپس از کودک خود بخواهید پشت ظرف ها نشسته، به طور همزمان توپ ها را از یک ظرف به ظرف دیگر جابجا کند. بعد از تسلط کافی بر انجام این کار، می توانید از یک کرنومتر نیز استفاده کرده و زمان انجام بازی را نیز در نظر بگیرید. این بازی تاثیر بسیار زیادی بر حافظه، هوش، سرعت عمل، تمرکز و مهارت های فیزیکی کودک زیر 6 سال شما خواهد گذاشت.

 بازی کاسه جادویی

 از دیگر بازی ساده ای که می تواند باعث تقویت حافظه کودکان زیر 6 سال شما شود، بازی کاسه جادویی است. این بازی و تردستی را همه شما دیده اید. حداقل 3 کاسه مشابه را روی میز گذاشته و زیر یکی از آن ها یک شئی کوچک قرار دهید. سپس کاسه ها را جابجا کنید و از کودک خود بخواهید کاسه ای که شئی زیر آن بوده است را با چشم دنبال کرده و در نهایت آن را به شما نشان دهد.

بازی پیدا کردن تفاوت ها در تصاویر

برای انجام این بازی می توانید از اپلیکیشن های مختلف و یا تصاویر اینترنتی کمک بگیرید. در این بازی دو تصویر مشابه با چند اختلاف وجود دارد که شما و کودکتان با نگاه کردن به آن ها باید تفاوت ها را پیدا کنید. این بازی نیز می تواند یک انتخاب سرگرم کننده برای تقویت حافظه و هوش در کودکان زیر 6 سال باشد.

چی دیدی؟

یک بازی ساده برای تقویت هوش و حافظه در کودکان بازی چی دیدی است. در این بازی شما چند وسیله را برای چند لحظه به کودک خود نشان داده و سپس روی آن ها را با یک پارچه می پوشانید. سپس از کودک خود می پرسید که چیزهایی که دیده است را نام ببرد. اگر برای تقویت بیشتر ذهن کودک می توانید سوالاتی راجع به رنگ و یا اندازه و یا مکان قرار گرفتن وسایل کنار یکدیگر نیز از او بپرسید.

قدم هامو دنبال کن

این بازی می تواند یک بازی هیجان انگیز برای کودکان 4 تا 6 ساله باشد که حافظه آن ها را به خوبی تقویت می کند. اگر منزل شما حیاط دارد، می توانید با استفاده از گچ روی زمین چند خانه بکشید. داخل منزل نیز می توانید با استفاده از کاموا این کار را انجام دهید. سپس با یک تا چند حرکت داخل این خانه ها حرکت کرده و از کودک خود بخواهید آن ها را به ذهن بسپارد. در انتها از او بخواهید همانند شما به همان ترتیب روی خانه ها حرکت کند. این کار هم حافظه و هم مهارت فیزیکی او را بالا خواهد برد.

08 دی 1400 - نویسنده : تحریریه باهوشک

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 1 رای ) 4 از 5

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!