دستورهای ساده ساخت ژل اسلایم خانگی

دستورهای ساده ساخت ژل اسلایم خانگی

اسلایم یکی از اسباب بازی های پر طرفدار کودکان در سراسر جهان است. بازی کردن با ژل اسلایم خلاقیت آن ها را بالا برده و به آن ها کمک می کند تنش ها و اضطراب های خود را تخلیه کنند. در ساخت ژل اسلایم مواد شیمیایی به کار می رود که استفاده مداوم از آن می تواند سلامت کودکان را به خطر بیاندازد. تا کنون با خودتان فکر کرده اید که می توانید به جای خرید این ژل با مواد خانگی و بدون خطر خودتان آن را تهیه کنید؟ در این مقاله قصد داریم شما را با دستورهای خانگی ساخت ژل اسلایم آشنا کنیم.

 

ژل اسلایم چیست؟

همان طور که همه ما می دانیم ژل اسلایم بافتی ما بین جامد و مایع داشته و حالت کشسانی آن بسیار زیاد است. مانند مایعات دیگر جریان ندارد و مانند جامدات نیز سفت نیست. چسب و آب دو ماده اساسی در ساخت ژل اسلایم است که باید به گونه و اندازه ای با یکدیگر ترکیب شوند که بافت آن لاستیکی، چسبناک و ضخیم شود. این ژل در رنگ ها و رایحه های مختلف در بازار موجود است تا جذابیت بیشتری برای کودکان داشته باشد.

 

چرا ژل اسلایم مضر است؟

یکی از اجزای اصلی در ساخت ژل اسلایم، بوراکس است. اگر چه بوراکس یک ماده طبیعی است اما برای کودکان ایمن نبوده و می تواند سلامت آن ها را به خطر بیاندازد. به طور متوسط برای ساخت ژل اسلایم یک قاشق غذاخوری یا 14 گرم بوراکس استفاده می شود. این در حالی است که تنها 5 گرم از این ماده می تواند برای کودکان خطرساز باشد. خطراتی که این ماده برای کودکان و حتی بزرگسالان دارد شامل موارد زیر است:

مسمومیت

اگر بوراکس توسط کودکان خورده شده یا در موارد استنشاق شود، در داخل بدن به سرعت تجزیه شده و می تواند باعث ایجاد مسمومیت های شدید شود. مسمومیت ناشی از بوراکس می تواند باعث آسیب جدی به اعضای بدن شود.

تحریک پوست و چشم

از دیگر عوارض استفاده طولانی مدت از ژل اسلایم، تحریک پذیری پوست است. بعد از مدتی استفاده از این ژل پوست ممکن است حالتی مانند سوختگی پیدا کرده و خارش شدید بگیرد. چشم ها نیز قرمز شده و باعث ریزش اشک شود. ژل اسلایم همچنین می تواند باعث مشکلات تنفسی، عفونت دهان، استفراغ و غیره شود.

عوارض گوارشی

اگر ژل به اشتباه توسط کودکان بلعیده شود، می تواند باعث مشکلات شدید گوارشی مانند اسهال، معده درد، نارسایی کلیه و غیره شود.

خمیر اسلایم


 

مزایای بازی کردن با ژل اسلایم

بازی کردن با ژل اسلایم برای کودکان و بزرگسالان می تواند مزایای ویژه ای داشته باشد. در ادامه با این مزایا بیشتر آشنا خواهیم شد:

ریلکسیشن و تخلیه انرژی

یکی از مزایای بازی با ژل اسلایم تخلیه انرژی است که شما را ریلکس و آرام می کند. ذهن شما را آرام کرده و باعث می شود احساس خشم یا اضطراب در شما کاهش پیدا کند.

مناسب برای کودکان اتیستیک و مبتلا به پارکینسون

بازی کردن با ژل اسلایم برای کودکانی که به اتیسم مبتلا هستند و یا بزرگسالان مبتلا به پارکینسون می تواند بسیار عالی باشد. بازی کردن با این ژل باعث ایجاد تعادل حسی در افراد شده و به بهبود مشکلات آن ها کمک می کند.

تقویت عضلات دست

از دیگر مزایای بازی کردن با این ژل، تقویت عضلات دست است. زمانی که شما این ژل را در دستان خود ورز می دهید، انگشتان شما به خوبی تقویت شده و قوی خواهد شد.

اسلایم

افزایش قدرت ذهنی و تمرکز

زمانی که کودک شما مشغول بازی کردن با ژل اسلایم است، به چیزهای دیگر مانند تلویزیون یا تلفن همراه توجه نمی کند. بازی با ژل اسلایم باعث می شود که قدرت ذهنی و تمرکز کودک شما تقویت شود.

افزایش زمان بازی

اگر کودک شما به سرعت از انجام هر بازی خسته می شود، خرید ژل اسلایم می تواند گزینه مناسبی برای او باشد. بازی با ژل می تواند کودک شما را تا مدت ها سرگرم نگه دارد.

 

دستورالعمل های ساخت ژل اسلایم خانگی

در بخش های بالا با خطراتی که ژل اسلایم شیمیایی برای کودکان داشت آشنا شدیم. در این بخش می خواهیم شما را با چند دستورالعمل خانگی برای ساخت ژل اسلایم آشنا کنیم. تا هم کودک شما بتواند از بازی کردن با این ژل لذت برده و هم خیالتان بابت سلامتی او اسوده باشد.

ساخت ژل اسلایم با نشاسته ذرت

مواد لازم:
1 فنجان نشاسته ذرت
2 فنجان چسب مخصوص کاردستی
2 فنجان آب
چند قطره رنگ غذا به رنگ دلخواه

طرز تهیه

یک کاسه بزرگ برداشته و آب را داخل آن بریزید. چسب را به آن اضافه کرده و به خوبی هم بزنید. در مرحله بعد چند قطره رنگ غذا به آن اضافه کنید. در مرحله پایانی نشاسته ذرت را به تدریج اضافه کرده و هم بزنید تا زمانی که به غلظت دلخواه و ژل مانند برسید.

بازی با اسلایم

 

ساخت ژل اسلایم با نشاسته ذرت و شامپو

مواد لازم:
1 فنجان نشاسته ذرت
2 فنجان شامپو
یک چهارم فنجان آب

طرز تهیه

با استفاده از مخلوط کن نشاسته و شامپو را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید. سپس دو قاشق آب به آن اضافه کرده و آن را ورز دهید. تا زمانی که ژل به غلظت و قوام مورد نظرتان نرسیده می توانید به تدریج آب را اضافه کرده و ورز دهید. این ژل اسلایم خانگی را تنها چند دقیقه قبل از بازی کردن آماده کنید، زیرا ماندگاری آن زیاد نیست.

 

ساخت ژل اسلایم خانگی با کف اصلاح صورت

مواد لازم:
2 فنجان کف اصلاح از هر برندی که دارید
2 فنجان چسب کاردستی
2 قاشق غذاخوری جوش شیرین
4 قاشق غذا خوری محلول آب نمک
چند قطره رنگ غذا

طرز تهیه

جوش شیرین و چسب را در یک کاسه بزرگ مخلوط کرده و با دستان خود ورز دهید. در مرحله بعد کف اصلاح را اضافه کرده و مخلوط کنید. چند قطره رنگ غذای مورد نظرتان را اضافه کرده و ورز دهید. محلول اب نمک را به تدریج اضافه کنید تا ژل اسلایم خانگی به غلظت و قوام مورد نظرتان برسد. 

 

ساخت ژل اسلایم خانگی با پودر بچه

مواد لازم:
1 فنجان پودر بچه
1 لیوان چسب کاردستی
چند قطره رنگ غذا

طرز تهیه

چسب را داخل یک ظرف عمیق ریخته و به آن رنگ غذا را اضافه کنید. چسب رنگی را ورز داده و سپس پودر بچه را به تدریج به آن اضافه کنید. ورز دادن را تا زمانی ادامه دهید که ژل به قوام مورد نظرتان برسد.

ساخت اسلایم

 

ساخت ژل اسلایم با شکر و شامپو

مواد لازم:
1 قاشق چایخوری شکر
50 گرم شامپو

طرز تهیه:

شامپو را در کاسه ای ریخته و به خوبی هم بزنید. نصف شکر را به آن اضافه کرده و با مخلوط کن آن ها را ترکیب کنید. بعد از چند دقیقه باقی شکر را اضافه کرده و ترکیب کنید. ماده به دست آمده را حدود 2 ساعت در فریزر بگذارید تا سفت شود. 

 

ساخت ژل اسلایم خامه ای

یکی از انواع ژل اسلایم که کودکان به بازی کردن با آن بسیار علاقه مند هستند، ژل اسلایم خانگی است. 
مواد لازم:
چسب اسلایم مات یا چسب سفید 
آب
جوش شیرین
فوم اصلاح
مایع یا محلول ضد عفونی کننده لنز

طرز تهیه:

چسب سفید و آب را ترکیب کرده و با استفاده از لیستک آن را هم بزنید تا رقیق شود. اگر می خواهید ژل اسلایم خانگی شما رنگی شود، در این مرحله چند قطره رنگ غذا به آن اضافه کنید. در مرحله بعد فوم اصلاح را اضافه کرده و هم زدن با لیستک را ادامه دهید. فوم را به تدریج اضافه کنید تا به یک ترکیب خامه ای برسید. در مرحله بعد جوش شیرین را اضافه کرده و ترکیب را ورز دهید. در مرحله پایانی نیز نوبت اضافه کردن محلول لنز است. ژل به دست آمده را به خوبی ورز داده تا دیگر به دستانتان نچسبد.

ساخت اسلایم

 
نکات ایمنی درباره ساخت ژل اسلایم خانگی

بازی کردن و ساخت ژل اسلایم خانگی می تواند برای شما و کودکتان لذت بخش باشد اما بهتر است قبل و هنگام ساخت این ژل به موارد زیر نیز توجه داشته باشید:

  • رنگ غذا حین درست کردن ژل اسلایم می تواند باعث لکه شدن لباس شما و فرزندتان شود. بنابراین یا هنگام درست کردن ژل لباس هایی بپوشید که برایتان مهم نیستند یا کلا رنگ غذا را از دستور تهیه حذف کنید. همچنین رنگ های غذای بدون لکه نیز در بازار موجود هستند که می توانید از آن ها استفاده کنید.
  • اگر روی لباس بچه ژل ریخت، سعی کنید بلافاصله آن را برداشته و لباس را بشوئید. در این حالت لکه روی پارچه باقی نخواهد ماند.
  • حتی اگر فرزند شما با ژل اسلایم خانگی بازی می کند، به او آموزش دهید بعد از بازی دستان خود را بشوید. همچنین به او بگوئید که به هیچ عنوان ژل را داخل دهان نگذارد.
  • وقتی که بازی با ژل اسلایم تمام شد، آن را داخل ظرف یا پلاستیک با درب بسته بگذارید تا بتوانید برای مدت طولانی تری از این ژل خانگی استفاده کنید.
  • علاوه بر رنگ غذا می توانید به ژل اسلایم خانگی خود رایحه های مختلف نیز اضافه کنید. البته انجام این کار می تواند باعث شود کودک شما وسوسه شود که ژل را در دهان خود بگذارد. بنابراین مطمئن شوید که فرزندتان به اندازه ای بزرگ شده که این کار را انجام ندهد.

16 آبان 1400 - نویسنده : تحریریه باهوشک

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 10 رای ) 3.9 از 5

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!