چگونه فرزندانی شاد تربیت کنیم؟

چگونه فرزندانی شاد تربیت کنیم؟

تفریح چند ساعته در شهربازی، خرید شکلات مورد علاقه کودکان، تعطیلات و مسافرت های غیر منتظره همگی می تواند برای چند ساعت یا چند روز فرزند شما را شاد کند. در کنار شادی های موقت والدین دوست دارند فرزندانی تربیت کنند که شادی و شاد بودن به یک اخلاق در آن ها تبدیل شود تا فرزندان آن ها در بزرگسالی بتوانند با روحیه ای بهتر و سالم تر با چالش های زندگی مواجه شوند. اگر شما نیز دوست دارید، فرزندی شاد تربیت کنید، با ما تا انتهای مطلب همراه شوید.

کودکان شاد

خودتان شاد باشید

اگر شما خودتان پدر یا مادری عبوس و غمگین هستید، به هیچ وجه نخواهید توانست فرزندی شاد تربیت کنید. شادی مسری است و شاد بودن شما به عنوان می تواند باعث شادی دیگر اعضای خانواده به خصوص فرزند شما شود. به این نکته توجه داشته باشید که کودکان بیش از آن که به صحبت های شما توجه کنند، به رفتار شما دقت می کنند. از این رو در گام اول سعی کنید بر روی خودتان کار کنید.

به او در برقراری ارتباط کمک کنید

افرادی که دوستان قابل اعتماد و خوبی دارند، بسیار کم تر از دیگران احساس سرخودگی و ضعف داشته و شادتر هستند. این افراد می دانند در صورت بروز مشکل، ناراحتی یا اضطراب دوست یا دوستانی را دارند که بتوانند با آن ها صحبت کرده و یا از آن ها کمک بگیرند. از این رو از همان سال های اول راجع به روابط سالم و خوب و اهمیت آن با فرزند خود صحبت کرده و به او کمک کنید که برقراری ارتباط سالم را یاد بگیرد.

از فرزند خود انتظار تلاش داشته باشید نه موفقیت!

اگر شما به عنوان والدین یک کودک پاداش ها و تحسین های خود را تنها مشروط به موفقیت و نتیجه نهایی کنید، مطمئن باشید نه تنها فرزند شما از شادی واقعی بی بهره خواهد ماند، بلکه استرس و اضطراب به جز جدایی ناپذیر زندگی او تبدیل خواهد شد. سعی کنید به خاطر تلاشی که فرزندتان انجام می دهد او را تحسین کنید و کوچک ترین پیشرفت و تغییرات مثبت را در او ببییند. این شیوه تربیتی باعث ایجاد حس اعتماد به نفس در فرزندتان شده و او را به یک فرد پر تلاش و البته شاد تبدیل می کند.

مطلب پیشنهادی: چگونه با کودک طلاق رفتار کنیم؟

خوش بین باشید

خوش بینی و شادی با یکدیگر ارتباط کاملا مستقیم دارند. افراد خوش بین به نسبت افراد دیگر شادتر هستند. خوش بینی مانند هر ویژگی دیگر در کودکی به افراد آموزش داده می شود. سعی کنید به عنوان والدین یک فرزند نسبت به موضوعات مختلف خوش بین باشید تا فرزند شما نیز این ویژگی مثبت اخلاقی را از شما بیاموزد.

خانواده شاد

زمان کافی برای بازی کودکان اختصاص دهید

یک کودک شاد کودکی است که می تواند به هر اندازه که دوست دارد بازی کند. بازی کردن یکی از عواملی است که می تواند بر بسیاری از جنبه های زندگی کودک از اعتماد به نفس، خلاقیت، شادی و یا مهارت های فیزیکی تاثیر مثبت بگذارد. بنابراین هیچ گاه زمان بازی کردن فرزندتان را محدود نکرده و به او اجازه دهید تا هر اندازه که دوست دارد بازیگوشی کند.

کمک کردن را به فرزندان خود بیاموزید

به فرزند خود بیاموزید که از اسباب بازی های خود می تواند به بچه های مستمندی که می شناسید، هدیه کند. البته به هیچ وجه فرزند خود را مجبور به انجام این کار نکنید. کمک کردن به دیگران را از خودتان شروع کنید راجع به آن با فرزندان صحبت کنید و اجازه دهید که خود او برای کمک به دیگران پیشنهاد دهد. این کار به فرزند شما آرامش روحی بیشتری داده و شادی را در او تقویت می کند.

اجازه دهید خلاقیت کودکتان شکوفا شود

کودکان خلاق کودکانی شاد خواهند بود. کودکانی که همراه با پدر یا مادر خود آشپزی می کنند، یک وسیله خانه را تعمیر می کنند، نقاشی های خاص و متفاوت می کشند، با وسایل خانه (وسایل غیر خطرناک) بازی می کنند، کودکانی خواهند بود که خلاقیت خود را به خوبی بروز داده و در نتیجه نسبت به کودکان همسن خود شادتر خواهند بود.

کودکان خوشحال

به فرزند خود مسئولیت بدهید

به خاطر بیاورید زمانی که در مدرسه دانش آموز بودید و معلم از شما می خواست از دفتر گچ یا وسایل دیگر را بیاورید، چقدر خوشحال می شدید! مسئولیت دادن به کودکان باعث می شود که فرزندان احساس ارزشمند بودن و مفید بودن کنند و شادتر شوند. سعی کنید مسئولیت های ساده ای که می دانید فرزند شما به خوبی از عهده آن بر می آید را به او بدهید و در انتها از او برای انجام کار تشکر کنید.

خرید بیش از حد اسباب بازی را متوقف کنید!

متاسفانه بسیاری از والدین بر این باورند که برای شاد نگه داشتن فرزندشان باید هر آنچه که کودک می خواهد را خریداری کنند. کافی است سری به اتاق کودک آن ها بزنید تا در دنیای از اسباب بازی گم شوید. این شیوه تربیت چند ایراد جدی خواهد داشت. اول آن که کودک شما به سرعت از چیزهایی که دارد خسته شده و دنبال اسباب بازی جدید می گردد. دوم آن که فرزند شما یاد نمی گیرد که قدر چیزهایی که دارد را بداند. سوم آن که فرزند شما نه شنیدن را یاد نمی گیرد. تمامی این موارد در بزرگسالی و روبه رو شدن با چالش های زندگی می تواند مشکلات جدی برای فرزند شما پیش بیاورد.

مطلب پیشنهادی: بازی‌های فکری مناسب کودکان

با او ورزش کنید

فعالیت بدنی و ورزش می تواند شما و فرزندتان را شاد و سرحال کند. می توانید دو یا چند نفره بازی هایی مانند والیبال یا فوتبال را امتحان کنید و از یک بازی هیجان انگیز لذت ببرید. نکته مهم آن که از آن دسته والدینی نباشید که همیشه در بازی ها فرزندتان برنده می شود! این شیوه رفتاری باعث می شود که کودکتان به این باور برسد که بدون تلاش و چالش همیشه باید برنده باشد! در نتیجه با هرگونه شکست با معضل مواجه خواهید شد. در بازی طوری رفتار کنید که فرزند شما گاهی برنده و گاهی بازنده باشد. با او راجع به شکست صحبت کنید و به او یادآوری کنید که در صورت تلاش بیشتر حتما موفق خواهد شد. در ادامه پیشنهاد می‌کنیم مقاله تاثیر ورزش بر عملکرد ذهن کودکان را هم مطالعه بفرمایید.

کودک خود را در آغوش گرفته و ببوسید

تماس فیزیکی در چند سال ابتدایی رشد کودک می تواند تعیین کننده ای بر سلامت روح و روان فرزند شما بگذارد. برای در آغوش گرفتن و بوسیدن فرزندتان منتظر زمان خاصی نمانید. عشق خود را به او نشان داده و در هر زمانی او را در آغوش گرم خود بگیرید.

مادر و کودکان

به او تشکر کردن را یاد دهید

به فرزند خود بیاموزید در مقابل لطف و کمک دیگران از آن ها تشکر کند. تشکر کردن می تواند باعث افزایش حس احترام و علاقه دیگران به فرزند شما شود. از این رو این مساله باعث می شود که فرزند شما توجه، محبت و احترام متقابل بیشتری را دریافت کرده و احساس خوشایندتری نسبت به خود داشته باشد.

کودک را از شرایط استرس زا دور کنید

اگر از جمله افرادی هستید که به دیدن فیلم های ترسناک علاقه مند هستید، فیلم را زمانی تماشا کنید که مطمئن هستید فرزند شما نه شما و نه فیلم را دیده و یا حتی صدای آن را می شنود. کودک درکی از فیلم و غیر واقعی بودن ندارد. دیدن واکنش های شما، دیدن تصاویر نامناسب و یا حتی شنیدن موسیقی فیلم های ترسناک می تواند تاثیر منفی زیادی بر روحیه فرزند شما داشته باشد.

به او بگویید که هیچ انسانی کامل نیست

کمال گرایی یکی از ریشه های اصلی است که می تواند شادی و خوشحالی را برای تمام زندگی از یک شخص بگیرد! سعی کنید به کودکتان بیاموزید که هیچ انسانی کامل نیست و شما او را همان گونه که هست دوست دارید. اگر فرزند شما نمی تواند به خوبی نقاشی بکشد و یا استعداد زیادی در ریاضی ندارد، نقاط قوت او را به او یادآوری کرده و به او این اطمینان را بدهید که با وجود تمامی نقاط قوت و ضعف شما او را دوست دارید.

مادر و کودک

محیطی امن و آرام در خانه داشته باشید

در صورتی که شما زندگی زناشویی دلخواه خود را نداشته باشید و محیط منزل شما محیطی پرتنش و استرس زا باشد، رعایت هیچ کدام از موارد بالا نمی تواند باعث تربیت یک فرزند شاد شود. در ابتدای امر شما باید در داخل منزل محیطی آرام و گرم داشته باشید، روابط خانوادگی شما دوستانه و همراه با محبت و احترام باشد. در این شرایط فرزند شما نیز احساس امنیت دارد و می تواند شادی را در کنار شما تجربه کند.

مطلب پیشنهادی: چطور خواب کودکمان را تنظیم کنیم؟

به فرزند خود اجازه بروز و شناخت احساسات بدهید

کودکان هنوز درک درستی از احساس هایی که تجربه می کنند، ندارند. اگر فرزند شما اسباب بازی خود را با کسی شریک نمی شود، اگر موقع عصبانیت جیغ می زند تا پایش را به زمین می کوبد، اگر ناراحت است و گریه می کند، به او در ابتدای کار کمک کنید که احساسات خود را بشناسد و علت آن را پیدا کند. اجازه دهید احساسات خود را بروز داده و بعد از آرام شدن راجع به آن و کار اشتباهی که انجام داده صحبت کنید.  

10 خرداد 1401 - نویسنده : تحریریه باهوشک

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 2 رای ) 5 از 5