چگونه با کودک طلاق رفتار کنیم؟

چگونه با کودک طلاق رفتار کنیم؟

سالانه هزاران کودک طعم تلخ طلاق والدین خود می چشند و آسیب هایی می بینند که می تواند بر روحیه و زندگی آن ها تاثیر منفی بگذارد. این که شما بدانید چگونه باید با کودکان خود بعد از طلاق رفتار کنید می تواند تا حد بسزایی برای سلامت روان آن ها تاثیر بگذارد. در این مقاله به شما خواهیم گفت که بهترین رفتار با کودک طلاق چیست. پس با ما همراه شوید.

کودک طلاق

تبعات عدم رفتار مناسب با کودکان بعد از طلاق

طلاق به خودی خود می تواند آسیب های روحی بسیاری برای کودک شما داشته باشد. این مشکلات در صورت عدم رفتار مناسب با آن ها می تواند چند برابر نیز شود. از جمله این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نداشتن حس رضایت از زندگی در بزرگسالی
  • نداشتن حس ارزشمندی
  • کمبود اعتماد به نفس
  • درگیری به اعتیاد در نوجوانی و بزرگسالی
  • انزوا و گوشه نشینی
  • عدم توانایی در برقراری رابطه عاشقانه و تشکیل زندگی مشترک
  • احساس طرد شدگی از طرف جامعه
  • شب ادراری در کودکی

مطلب پیشنهادی: چگونه با کودکان در مورد مرگ صحبت کنیم؟

راهکارهایی برای رفتار مناسب با کودکان طلاق

برای آن که بتوانید خلا ها و مشکلات روحی فرزندان بعد از طلاق را به حداقل مقدار ممکن برسانید در رفتار با او به راهکارهای زیر توجه داشته باشید:

مراجعه به مشاور

یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید برای سلامت روحیه کودکان طلاق انجام دهید، مراجعه به مشاور است. این کودکان بیش از هر کودک دیگر نیاز دارند از افکار نگران کننده دور باشند و ترس ها و نگرانی های خود را از طریق گفت و گو و یا حتی جلسات تراپی برطرف کنند. از این رو اگر متوجه شدید کودک شما بعد از طلاق دچار بی قراری، شب ادراری، عدم اعتماد به نفس، پرخاشگری و یا دیگر ناهنجاری های رفتاری شده است، مراجعه به مشاور می تواند تا حد زیادی به او کمک کند.

دور نگه داشتن کودک از دعوا و صحبت های حقوقی

یکی از مهم ترین مواردی که در طلاق و مشاجره های خانوادگی می تواند بر روحیه کودکان تاثیر منفی بگذارد آن است که والدین در برابر فرزندان خود مشاجره کرده و راجع به موارد حقوقی مانند مهریه، حق حضانت فرزند و موارد دیگر صحبت می کنند. سعی کنید تا حد ممکن کودک خود را از مشاجره و این بحث ها دور نگه دارید.

دعوای والدین

به آن ها عشق بورزید و به اطمینان بدهید که همیشه تکیه گاه آن ها خواهید بود

یکی از بزرگ ترین ترس های کودکان بعد از جدایی آن است که پدر یا مادر خود را به عنوان حامی برای همیشه از دست بدهند. چنین کودکانی به شدت احساس ترس و بی پناهی کرده وافسرده خواهند شد. بهترین راهکار برای رفتار با کودکان طلاق آن است که با او صحبت کنید، به او عشق بورزید و این اطمینان را بدهید که با وجود جدایی شما از یکدیگر، هنوز او را دوست دارید و از او حمایت خواهید کرد.

به کودکتان باج ندهید!

یکی از اشتباهات رایج والدین بعد از طلاق آن است که برای جبران خلا ایجاد شده در زندکی فرزندشان، شروع به خریدهای افراطی و فراهم کردن امکانات بیش از اندازه می کنند. مطمئن باشید که این راهکار نه تنها مشکلی را حل نمی کند، بلکه باعث می شود در کنار خلا عاطفی فرزند شما پرتوقع نیز بار بیاید.

فرزند خود را در جایگاه قاضی قرار ندهید!

بسیاری از زوج ها بعد از آن که دچار مشکل شده و قصد طلاق گرفتن دارند، برای تایید صحبت های خود به فرزندشان رجوع کرده و از او سوال می پرسند! کودکان در جایگاهی نیستند که بتوانند قضاوت درستی انجام داده و البته پدر و مادر به یک اندازه برای او مهم و دوست داشتنی است. پرسیدن این سوال ها از کودکان چه قبل از طلاق و چه بعد از آن تنها باعث ایجاد حس سردرگمی، اضطراب و ترس در کودک می شود.

مطلب پیشنهادی: چرا کودکان دروغ می گویند؟

از همسر خود نزد فرزندتان بدگویی نکنید!

اگر می خواهید فرزندتان بعد از طلاق دچار مشکلات جدی شود، در مقابل او از همسر سابقتان بدگویی کنید! متاسفانه بسیاری از افراد بعد از جدایی با فرزند خود راجع به همسر خود صحبت کرده و حرف های ناخوشایندی می زنند. این کار باعث می شود کودک احساس ناامنی کرده و حس داشتن تکیه گاه را از دست بدهد. بهترین راهکار آن است که نه تنها از همسر سابق خود بدگویی نکرده، بلکه به او این اطمینان را بدهید که پدر یا مادر خوبی دارد و مشکل شما با یکدیگر به خاطر عدم سازش و تفاوت هایتان با یکدیگر بوده است.

کودک طلاق

مانع ارتباط فرزندتان با همسر سابقتان نشوید

بعد از آن که شما برای حضانت و نگه داری از فرزند بعد از طلاق تصمیم گرفتید، نکته مهم آن است که فرزند شما بتواند در زمان های مشخص در هفته و یا ماه پدر یا مادر خود را ببیند. بنابراین فرزندتان را درگیر مشکلات خود با همسرتان نکرده و به او اجازه دهید در زمان های مشخص پدر یا مادر خود را ببیند.

راجع به زندگی همسر سابق خود از فرزندتان سوالی نپرسید

بعد از آن که فرزند شما، به ملاقات پدر یا مادر خود رفته و شاید چند روزی را با او و در منزل او گذراند، شروع به پرسیدن سوال و کنجکاوی راجع به همسر سابق خود نکنید! متاسفانه اغلب والدین بعد از جدایی هنوز علاقه مند هستند که بدانند اوضاع زندگی همسر سابقشان چگونه است و برای یافتن پاسخ سوال های خود گزینه ای بهتر از فرزندشان که تازه از ملاقات با پدر یا مادر خود بازگشته است را پیدا نمی کنند! پرسیدن این پرسش ها می تواند احساس عدم ارزشمندی را در کودک القا کرده و او را مضطرب و نگران کند.

کودکتان را وادار به دروغ گفتن نکنید!

ممکن است بعد از جدایی شما از هر لحاظ، چه از نظر اوضاع مالی، احساسی و یا شرایط خانوادگی چندان شرایط مناسبی نداشته باشید. از آن جا که بسیاری از افراد دوست ندارند دیگران آن ها در موضع ضعف ببینند، در مقابل دیگران طور دیگری وانمود کرده و کودک خود را نیز وادار به دروغ گویی می کنند! انجام این کار نیز به شدت اشتباه بوده و می تواند به شدت به فرزند شما آسیب برساند.

کودک طلاق

اگر قصد ازدواج مجدد دارید، از همان ابتدا فرزندتان را با همسر آینده آشنا کنید

یکی از اشتباهات رایج افراد در ازدواج دوم آن است که ابتدا خودشان و فرد مورد نظر با یکدیگر آشنا شده، تصمیم گیری می کنند و زمانی که تصمیم آن ها نهایی شد آن را به شکل دستور به فرزندشان عنوان می کنند! مواجهه با چنین تغییر بزرگی می تواند آسیب های جدی به فرزند شما وارد کند. از این رو از اواسط آشنایی و از جایی که مطمئن شدید آشنایی شما به ازدواج خواهد انجامید، فرزند خود را با همسر دوم خود آشنا کنید. اجازه دهید آن ها در موقعیت های مختلف مانند پارک، رستوران، منزل شما یا همسرتان با حضور خانواده ها و مکان های دیگر آشنا شده و به تدریج بتواند شرایط جدید را بپذیرد.

مطلب پیشنهادی: اختلال خوانش‌ پریشی در کودکان

به کودکان خود حس گناه را منتقل نکنید

یکی دیگر از کارهایی که در طلاق بسیاری از زوج ها انجام می دهند آن است که مدام به فرزندشان می گویند که به خاطر آن ها تا کنون در زندگی مانده اند اما دیگر تحمل کردن برای آن ها سخت شده است. این صحبت ها تنها باعث ایجاد حس عذاب وجدان و گناه در کودکان می شود و اعتماد به نفس آن ها را تخریب خواهد کرد. به این نکته توجه داشته باشید که فرزندان شما هیچ انتخابی برای این زندگی نداشته اند و این شما بودید که آن ها به این دنیا و زندگی آورده اید.

از او بخواهید راجع به احساساتش صحبت کرده و به او بگویید که او را درک می کنید

اگر فرزند شما راجع به احساس ترس، اضطراب و نگرانی خود با شما صحبت کند، تا حد بسیار زیادی این احساسات در او فروکش خواهد کرد. برای آن که فرزندتان را ترغیب به صحبت کردن کنید، شما نیز از احساساتتان صادقانه حرف بزنید تا او نیز با شما همراه شود. بعد از آن که کودک شما از احساسات منفی خود صحبت کرد، او را سرزنش نکنید. بلکه به او بگویید احساساتی که دارد طبیعی است اما شما در کنار او هستید تا این روزهای سخت را پشت سر بگذارد.

مشاجره پدر و مادر

راجع به تصمیم های مهم زندگی فرزندتان دور از چشم او از قبل تصمیم بگیرید

ممکن است پدر و مادر بعد از جدایی، هر کدام برنامه های متفاوتی برای فرزند خود در سر داشته باشد. برای آن که بتوانید فرزند خود را بر سر دوراهی های تصمیم گیری و پرتنش نگذارید، از قبل راجع به مدرسه، کلاس هایی که می خواهید فرزندتان را در آن ثبت نام کنید، مهاجرت و هر مساله دیگری که باید دو نفری راجع به آن تصمیم گیری کنید، صحبت کنید.

فرزندتان را قاصد نکنید!

یکی دیگر از کارهای رایجی که زوج ها بعد از جدایی انجام می دهند آن است که از فرزندشان به عنوان قاصد و نامه بر استفاده می کنند. در هر دیدار از فرزندشان می خواهند که فلان حرف را به پدر یا مادرش بزند. بهتر است اکیدا از انجام این کار خودداری کرده و اگر حرف جدی و مهمی دارید، خودتان آن را با همسر سابق خود در جریان بگذارید.

24 خرداد 1401 - نویسنده : تحریریه باهوشک

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 7 رای ) 4.3 از 5

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!