معرفی بهترین ابزار کمک آموزشی برای مقطع ابتدایی

معرفی بهترین ابزار کمک آموزشی برای مقطع ابتدایی

با نزدیک شدن به ماه مهر و شروع مدارس، والدین به تکاپو می افتند. هر خانواده ای خواستار موفقیت هر چه بیشتر فرزندش در دوران تحصیل می باشد و در راستای موفقیت فرزندش از هیچ تلاشی مضایغه نمی کند و تلاش می کند در انتخاب مدرسه، معلمان، ابزار کمک آموزشی و کتاب های کمک آموزشی فرزندش بیشترین دقت را داشته باشد تا بهترین و کارآمد ترین آنها را برای فرزندش تهیه کند. حال با استفاده از این ابزار و تلاش خود فرزند موفقیت مطمئنا حاصل خواهد شد. ما در این مقاله تلاش داریم تا اندکی به دغدغه اصلی والدین یعنی انتخاب بهترین ابزار کمک آموزشی بپردازیم و تعدادی از ابزارهایی که در مقطع ابتدایی می توانند کمک کننده باشند را به شما معرفی کنیم.

چرا تهیه ابزار کمک آموزشی مهم است؟

کودکان و دانش آموزان مخصوصا در مقطع ابتدایی به میزان زیادی عینی نگر هستند. آنها با دیدن و لمس کردن بهتر فرا می گیرند و درک می کنند. حال اگر ما بخواهیم مفاهیم دروس مختلف را بهتر و رساتر برای آنها توضیح دهیم به نحوی که آسان و با علاقه بفهمند باید آنها را به هر روشی عینی و روشن کنیم، یکی از بهترین روشها استفاده از ابزار کمک آموزشی می باشد که می توان یا دست ساز و یا به صورت آماده از بازار تهیه نمود و استفاده کرد. ابزارهای کمک آموزشی در کتابفروشی ها، فروشگاه های لوازم التحریر و یا نمایشگاه های مختلفی که در آنها لوازم مدرسه و یا کتاب به نمایش گذاشته می شود، وجود دارند که شما میتوانید تهیه کنید و از آنها استفاده کنید.

 ابزار کمک آموزشی

 

ابزار کمک آموزشی که برای دانش آموزان تهیه می شود باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

ابزار کمک آموزشی که تهیه می کنید باید ویژگی هایی داشته باشد تا بتوان از آن استفاده کرد که در این بخش به شما معرفی می کنیم.

ابزار کمک آموزشی نباید خطرناک باشد

ابزار کمک آموزشی باید مناسب سن دانش آموزان باشد و نسبت به میزان عقل و فهم آنها تهیه شود مثلا ابزاری که مواد شیمیایی مضر دارد نباید در دسترس کودکان سنین پایین تر قرار بگیرد یا مثلا ابزار نوک تیزی که ممکن است سلامت کودک را به خطر بیاندازد نباید در دسترس او قرار بگیرند. یا وسایل شیمیایی خاص  مثل جیوه، اسید و یا مواد منفجره که ممکن است سلامت کودک را به خطر بیاندازد باید از او دور باشند و اگر قرار است آزمایشی با این مواد انجام شود حتما با نظارت بزرگ ترها و با نهایت احتیاط انجام شود تا سلامت کودک حفظ شود.

به اندازه کافی بزرگ و قابل دید باشد

اگرکارت های کمک آموزشی یا ابزاری برای فرزندتان تهیه میکنید حواستان باشد که حتما سایز نوشته ها برای او خوانا و قابل دیدن باشد تا بتواند به آسانی از آنها استفاده کند.

مطلب پیشنهادی: آموزش مونته سوری

رنگ مناسبی داشته باشد

رنگ ابزار آموزشی در قابلیت دیدن و جلب توجه و علاقمند شدن دانش آموز به آن ابزار تاثیرگذار است. پس سعی کنید تا سلیقه او را در تهیه ابزار کمک آموزشی دخیل کنید.

ابزار کمک آموزشی

برای آموزش آن مفهوم مناسب باشد

این که شما ابزاری تهیه کنید که از نظر پیچیدگی و طراحی خیلی سخت و خاص باشد ممکن است بیننده را جلب کند، اما در هنگام کاربرد ممکن است دانش آموز را بدتر گیج کند و باعث بدفهمی های او بشود و نه تنها مشکل درسی او حل نمیشود بلکه بدتر هم می شود.

کاملا گویا و واضح باشد

شما ابزار کمک آموزشی را استفاده میکنید تا سختی ها و مشکلات فهم را حل کنید نه اینکه با نشان دادن ابزاری سخت درک دانش آموز را بدتر کنید و  تازه ذهن او را برای رمزگشایی ابزار جدید درگیر کنید.

جنس خوبی داشته باشد

ابزار کمک آموزشی قرار است چندین بار توسط دانش آموز استفاده شود، لمس شود و یا از دستش رها شود، پس باید جنسی داشته باشد که سالم بماند و به آسانی خراب نشود.

سبک و قابل حمل باشد

ابزار کمک آموزشی باید قابل حمل و تحرک پذیر باشد زیرا ممکن است دانش آموز بخواهد همراه خودش به هر جایی ببرد و استفاده کند یا اینکه معلم قرار باشد هر جلسه با خودش آن را حمل کند پس باید از نظر حمل و نقل آسان باشد.

ارزان قیمت باشد

ابزار کمک آموزشی برای دانش آموزان  و معلمان مورد استفاده است و گاهی ممکن است لازم باشد چندین قلم از آن تهیه شود پس باید مقرون به صرفه باشد و هر خانواده ای قدرت خرید آن را برای فرزندش داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: فلسفه برای کودکان

 

معرفی تعدادی از بهترین و مهمترین ابزارهای کمک آموزشی در مقطع ابتدایی

در این قسمت به تفکیک پایه های مقطع ابتدایی تلاش می کنیم تعدادی از ابزار کمک آموزشی مهم را که در یادگیری آسان تر دروس لازم هستند به شما معرفی کنیم. البته ذکر یک ابزار در یک پایه لزوم آن را فقط برای یک پایه مشخص نمیکند بلکه ممکن است در پایه های دیگر نیز استفاده شود. ( لازم به ذکر است برای مشاهده دروس و سرفصل های هر پایه نیز میتوانید به مقاله های آن ها در همین سایت مراجعه فرمایید.)

پایه اول ابتدایی

کیت حروف الفبا 

یک جعبه برای آموزش حروف الفبا می باشد که در آن حروف و اعداد و علامت های مهم درس ریاضی یعنی جمع و تفریق قرار داده شده اند که به دو شکل آهنربایی و ساده در بازار وجود دارد. شما با توجه به استفاده ای که دارید، مثلا اگر قرار است به تخته آهنربایی چسبانده شود و یا با چسب به تخته عادی بچسبانید یا اصلا برای مصرف منزل و تمرین روی زمین استفاده میکنید، میتوانید هر کدام را انتخاب کنید. پیشنهاد می شود معلمان از سایزهای بزرگتری استفاده کنند تا برای همه ی بچه ها قابل دیدن باشد.

آموزش حروف الفبا

کیت آموزشی آهنربا

 این کیت شامل مدل های مختلف آهنربا از نوع نعلی شکل، دایره ای و قلمی می باشد که برای انجام ازمایشات درس علوم تا پایه ششم قابل استفاده است.

کیت چینه و چوب خط

 چینه مکعب های کوچک رنگی میباشد که امکان اتصال به یکدیگر را دارند و برای شمارش ریاضیات به کار می روند. و چوب خط نیز مکمل چینه برای آموزشات عددی می باشد که میله های باریک رنگی هستند که هر 5 تا مانند زمانی که روی کاغذ چوب خط می کشیم به یکدیگر متصل میشوند.

کیت چینه و چوب خط

مربع های کوییزنر دهتایی

برای آموزش اعداد دهتایی این مربع ها بسیار مفید هستند همچنین برای آموزش مفاهیم جمع و تفریق، کم و زیاد کردن بسیار کمک کننده هستند.

ساعت آموزشی

شما می توانید با توجه به جنسیت، سن و علایق دانش آموز برای او ساعت آموزشی تهیه کنید که عقربه آن راحت جابجا شود. این ساعت ها در یادگیری به شما کمک زیادی می کنند.

کیت درست ورزی ریاضی

این کیت مناسب برای دانش آموزان سبک دست ورز میباشد که می توانند ابزار داخل آن را راحت بشمارند لمس کنند و شمارش کنند.

کارت سودوکو

کارت هایی با روکش پلاستیکی هستند که میتوان با ماژیک وایت برد روی آنها نوشت و پس ازهر بار تمرین آن را دوباره پاک کرد. سودوکو در کتاب پایه اول ابتدایی بسیار زیاد است و تمرین آن به عنوان یک بازی ریاضی برای بچه ها جالب است.

مطلب پیشنهادی: سبک های یادگیری در کودکان

پایه دوم ابتدایی

چرتکه ( نمودار میله ای)

این وسیله برای یادگیری هر چه بهتر  جدول ارزش مکانی و ارزش ارقام عدد مفید است. چون در این پایه جمع و تفریق های سه رقمی مطرح می شوند نیز این وسیله برای جمع و تفریق کردن مناسب است.

ابزار کمک آموزشی ریاضی

مجموعه ی مکعب های کوییزنر

دراین پایه مکعب های صدتایی که روی یک صفحه ده در ده قرار دارند، مفید است. این مکعب ها برای آموزش جمع و تفریق اعداد سه رقمی کمک زیادی به دانش آموزان میکند.

دفتر شطرنجی

از این دفتر برای کشیدن قرینه شکل ها در پایه دوم ابتدایی استفاده می شود این کار دانش آموز را برای کشیدن شکلهای درست و تمیز راحت می کند. و در پایه های بالاتر برای کشیدن نمودار نیز به کار می آیند.

سکه و پول مقوایی

در این پایه دانش آموزان به ارزش پول و ریال پی میبرند و آنها را با هم جمع و تفریق میکنند. به همین خاطر پولها و سکه های کاغذی لازم دارند تا با دست ورزی با آنها بازی کنند و مفاهیم را کشف کنند.

 ابزار کمک آموزشی ریاضی

پایه سوم ابتدایی

ابزار کمک آموزشی ضرب

یکی از مهمترین و بزرگترین و اساسی ترین مفاهیمی که در پایه سوم ابتدایی مهم است، جدول ضرب است که در این پایه باید به خاطر سپرده شود. برای اینکه حفظ جدول ضرب آسان تر صورت بگیرد میتوانید از ابزار کمک آموزشی استفاده کنید که به زیبایی برای جدول ضرب کمک کننده هستند .

کیسه احتمال

این کیسه میتواند خریدنی و یا آماده کردنی توسط خود والدین و دانش آموزان باشد. در این کیسه مهره های رنگی وجود دارد که قرار است قوانین احتمال به کمک آنها به بچه ها یاد داده شود.

پایه چهارم ابتدایی

ست خط کش

در این بسته خط کش، گونیا، نقاله و پرگار وجود دارد که دانش آموزان برای فصل هندسه به آن نیاز دارند.

ماکت دستگاه های درونی بدن

در کتاب علوم پایه چهارم ابتدایی به موضوع دستگاه گردش خون پرداخته شده است. پس داشتن ماکت آن میتواند مفید باشد.

 ابزار کمک آموزشی

پایه پنجم ابتدایی

بازی اموزشی برای ساخت فسیل

این کیت شامل موادی مانند گچ میباشد که دانش آموزان میتوانند با آن تجربه ساخت فسیل را داشته باشند و به آسانی نتیجه را مشاهده کنند.

ذره بین

برای دیدن اجسام ریز مثل رگ برگ در برگ گیاهان، تارهای کشنده و....

مطلب پیشنهادی: چگونه به کودکان خود قرآن بیاموزیم؟

پایه ششم ابتدایی

میکروسکوپ

برای انجام بسیاری از آزمایشات مهم و لازم است و مدارس لازم است به میکروسکوپ تجهیز شوند.

ماکت لایه های زمین

این ماکت را هم والدین و دانش آموزان در خانه میتوانند تهیه کنند و هم معلم در مدرسه داشته باشد تا آسان تر تدریس کند.

جعبه خیاطی

این جعبه برای دوخت و دوز و کارهای عملی که در درس کار و فناوری وجود دارد مناسب است. این جعبه را میتوانید به صورت دست ساز در خانه تهیه کنید و یا از جعبه های خلاقانه بیرونی استفاده نمایید.

ابزار کمک آموزشی

ماکت های بدن انسان

برای آموزش بخش های مربوط به بدن انسان در درس های علوم مفید است که در مدارس وجود دارد و امکان خارج کردن اعضای بدن و مشاهده دقیق هر بخش وجود دارد.

09 شهریور 1401 - نویسنده : مریم صفری

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 8 رای ) 4.6 از 5

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!