چگونه به کودکان خود قرآن بیاموزیم؟

چگونه به کودکان خود قرآن بیاموزیم؟

آشنا کردن کودکان با قرآن می تواند خیر و برکت را به زندگی آن ها وارد کرده و درس های مختلفی را به آن ها آموزش دهد. برای آموزش قرآن به کودکان شما می توانید از راهکارهای مختلفی استفاده کنید تا کودک شما از آموزش لذت برده و قرآن را در حافظه طولانی مدت خود نگه داری کند. اگر شما به نیز به دنبال آموزش قرآن به فرزند دلبند خود هستید، خواندن این مطلب راهکارهای مختلفی به شما آموزش خواهد داد.

کودک شما چند ساله است؟

نکته مهم در آموزش قرآن به کودکان توجه به این مساله است که کودک شما چند سال دارد؟ اگر فرزند شما قبل از 6 سالگی است و هنوز نمی تواند حروف و روخوانی قرآن را یاد بگیرد، نیاز به تکنیک های آموزشی مختلفی نسبت به کودکان بزرگ تر دارد. در آموزش قرآن به فرزندان خود به این نکته توجه داشته باشید که فرزند خود را مجبور به یاد گرفتن نکنید، زیرا این کار نه تنها تاثیر مثبت نداشته بلکه او را از آموزش زده می کند. سعی کنید از تکنیک هایی استفاده کنید که همراه با شادی و بازی بوده تا کودک شما از آموزش قرآن لذت ببرد. 

برای زمان مناسب آموزش قرآن به کودکان نظرهای مختلفی وجود دارد. بسیاری سن 12 تا 15 سالگی را بهترین زمان می دانند، برخی معتقدند می توانند آموزش را از 5 سالگی با حفظ قرآن آغاز کرد. انتخاب زمان مناسب تا حد زیادی به میزان علاقه و هوش فرزند شما بستگی دارد، اگر متوجه شدید که فرزند شما هنوز آمادگی این آموزش را ندارد، او را مجبور نکنید.

آموزش قرآن به کودکان چه تاثیراتی بر آن ها دارد؟

  • آموزش قرآن به کودکان می توانند قدرت شنیداری آن ها را تقویت کند.
  • حافظه کوتاه مدت و بلند مدت آن ها را قوی تر می کند.
  • اعتماد به نفس آن ها را بالا می برد.
  • درس های زندگی مانند صبر، مهربانی و گذشت را آموزش می دهد.

 

تکنیک های مختلف برای آموزش قرآن به کودکان

در این بخش از مقاله می خواهیم بدانیم که چگونه می توانیم قرآن را به کودکان خود آموزش دهیم؟

گوش دادن به قرآن در دوره بارداری و شیردهی

کودک شما از همان ماه های ابتدایی درون رحم مادر، می تواند بسیاری از چیزها را شنیده و درک کند. برای آن که شما انس و الفت با قرآن را در کودک خود ایجاد کنید، بهتر است از همان روزهای ابتدایی بارداری در خانه ترتیل قرآن پخش کنید تا نطفه فرزند شما با این ندای آسمانی شکل بگیرد. بعد از تولد نیز این روند را ادامه دهید. گوش دادن به قران در زمان هایی که فرزند شما بیدار است و یا در حال شیر خوردن است، می تواند ذهن و گوش های او را با این کلام آشنا کرده و او را مستعد یادگیری کند.

از روش چهارده معصوم استفاده کنید

یکی از روش های آموزش قرآن به کودکان، استفاده از متد چهارده معصوم است. در این روش هر آیه از قرآن به نیابت 14 معصوم، 14 بار پخش می شود. می توانید این فایل را زمانی که کودک شما مشغول بازی یا استراحت است، پخش کنید. تکرار 14 باره یک آیه می تواند به خوبی در ذهن فرزند شما جای بگیرد.

داستان های قرآن را برای فرزند خود تعریف کنید

کودکان عاشق داستان هستند و یکی از بهترین چیزهایی که می توانید برای فرزند خود تعریف کنید، داستان های عبرت آموز و زیبای قرآن کریم است. برای آموزش قرآن به فرزندان خود می توانید یک یا چند آیه را آموزش داده و بعد از آن داستان های مربوط به آن سوره و آیه را برای فرزند خود تعریف کنید. کودکان حتی از شنیدن داستان های تکراری نیز لذت می برند. شما می توانید به تکرار هر آیه و هر سوره، چندین و چند بار داستان آن را برای فرزند خود تعریف کنید.

 

صدای او را ضبط کنید

یکی دیگر از تکنیک ها برای آموزش قرآن به کودکان، آن است که هنگامی که فرزند شما خواندن یک آیه را آغاز می کند، صدای او را ضبط کرده و سپس آن را برای او پخش کنید. شنیدن صدای خودش برای کودکان بسیار جذاب است و با این کار می توانید علاقه او به خواندن و حفظ کردن قرآن را چند برابر کنید.

او را به دوره های حفظ، ترتیل و تفسیر قرآن ببرید

همانند هر کار دیگر، آموزش قرآن به کودکان نیز نیاز به مهارت و تخصص دارد. شما می توانید با راهکارهای مختلف با فرزندتان کار کنید اما اگر دوست دارید کودک شما به طور جدی قرآن را دنبال کرده، با مفاهیم آن آشنا شده و با صدای خوش آن را بخواند، می توانید از حدود 5 سالگی به بعد او را آموزشگاه های مخصوص آموزش قرآن به کودکان ببرید.

از نرم افزارهای آموزش قرآن به کودکان استفاده کنید

با ورود دنیای دیجیتال به زندگی، شیوه آموزش در بخش های مختلف بسیار تغییر کرده است. این روزها کافی است سری به فروشگاه های انلاین بزنید تا بسیاری از نرم افزارهای آموزش قرآن به شما نشان داده شود. این نرم افزارها معمولا بازی محور بوده و فرزند شما با کار کردن با نرم افزارها هم از بازی کردن لذت برده و هم قرآن را یاد می گیرد.

 

برای او الگوی خوبی باشید

پدر و مادر بهترین الگو برای فرزندان هستند. برای آن که بتوانید یک ویژگی را در فرزند خود ایجاد کرده و یا تقویت کنید، قبل از هر تکنیک آموزشی شما باید یک الگوی خوب برای او باشید. اگر شما خودتان در منزل قرآن نخوانید و حتی یک بار هم آن را دست نگرفته و یا نخوانده باشید، چگونه انتظار دارید فرزند شما به یادگیری قرآن علاقه مند شود. برای آموزش قرآن به فرزندان خود، خودتان نیز زمان هایی را برای خواندن قرآن اختصاص دهید تا فرزند شما از خودتان برای این آموزش الگو بگیرد.

از متد های قدیمی استفاده کنید

یکی از روش های رایج که سال ها است افراد و کودکان برای آموزش و حفظ قرآن از آن استفاده می کنند، روش زیر است:

  • نوار ترتیل قرآن را پخش کنید و فقط به آیه های قرآن نگاه کنید.
  • به آیات نگاه کرده و همراه با ترتیل آیات را زمزمه کنید.
  • قرآن را ببندیم و سعی کنیم با تکرار آیات آن را زمزمه کنیم.
  • سعی کنیم بدون آن که قرآن را نگاه کرده و یا آن را پخش کنیم، آیه خوانده شده را از حفظ بگوییم.

از آیه ها و سوره های کوتاه و ساده شروع کنید

از دیگر نکات مهم برای آموزش قرآن به کودکان، آن است که آموزش را از سوره های کوتاه و ساده آغاز کنیم. می دانیم که خواندن برخی از کلمات و عبارات حتی برای افراد بزرگسال نیز گاهی سخت خواهد بود، چه برسد برای کودکان! از این رو برای آموزش قرآن، از سوره هایی شروع کنید که کلماتی ساده دارند، لحنی موزون داشته و کوتاه هستند.

روخوانی قرآن را قبل از 6 سالگی آغاز نکنید

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، در آموزش قرآن به فرزندان خود توجه داشته باشید که فرزند شما چند سال سن دارد؟ بسیاری از افراد و حتی آموزشگاه ها، قبل از 6 سالگی و زمانی که هنوز فرزند الفبا را یاد نگرفته، روخوانی قرآن را آغاز می کنند. این روش آموزش قران به کودکان بسیار اشتباه است و باعث دلسرد شدن فرزند شما از یادگیری خواهد شد. روخوانی قرآن را حداقل به 8 سالگی و بعد از اتمام کلاس اول دبستان بسپارید.

 

حافظه کوتاه مدت را به بلند مدت انتقال دهید

زمانی که فرزند شما یک آیه را می تواند از حفظ بخواند، این آیه تنها در حافظه کوتاه مدت او جا گرفته و ممکن است بعد از 24 ساعت آن را فراموش کند. برای جلوگیری از بروز این مشکل، زمانی که فرزند شما یک آیه را حفظ کرد، روز بعد هم آن را چند بار تکرار کنید. 3 روز بعد مجددا از او بخواهید آیه حفظ شده را بخواند. هفته بعد نیز این کار را انجام دهید. بعد از این مدت در زمان های مشخص مثلا ماهی یک بار همه آیات حفظ شده را با یکدیگر مرور کرده تا همه چیز به حافظه بلند مدت فرزند شما منتقل شود.

از آیات مربوط به عذاب خداوند صحبت نکنید

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، برای آموزش قرآن به کودکان، سعی کنید آن ها را با داستان های هر سوره و مفاهیم آن آشنا کنید. اما نکته مهم آن که در دوران کودکی با مفاهیمی آموزش را شروع کنید که به رحمن بودن خداوند تکیه دارد. صحبت کردن از خشم و عذاب خداوند برای یک کودک چند ساله می تواند تاثیرات منفی بر روحیه او داشته باشد.

زمان مناسب را برای آموزش انتخاب کنید

نکته مهم دیگر در آموزش قرآن به کودکان، انتخاب زمان مناسب است. اگر متوجه شدید فرزندتان در زمان هایی حوصله آموزش ندارد، کارتون می بیند و یا با دوستان خود مشغول بازی است، او را مجبور نکنید که کار مورد علاقه اش را کنار گذاشته و پای آموزش بنشیند. برای اموزش مناسب، انتخاب زمان نکته مهم دیگری است که باید در نظر داشته باشید.

30 آذر 1400 - نویسنده : تحریریه باهوشک

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 16 رای ) 4.2 از 5

شاید تمایل داشته باشید این ها را هم بخوانید.

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!