ایده هایی برای جشن تکلیف دختران کلاس سومی

ایده هایی برای جشن تکلیف دختران کلاس سومی

جشن تکلیف یکی از جشن های مذهبی در کشور ما است که هر ساله برای دختران در سن 9 سالگی و برای پسران در سن 15 سالگی برگزار می شود. در این سنین دختران و پسران به سن تکلیف رسیده و اصطلاحا مکلف به انجام تکالیف دینی می شوند. برای همین منظور در مدارس جشن هایی برای دختران و پسران گرفته می شود تا نوجوانان با این جشن و کارهایی که بعد از آن باید انجام دهند، آشنا شوند. در این مطلب قصد داریم با ایده هایی برای جشن تکلیف دختران کلاس سومی آشنا شویم.

جشن تکلیف چیست؟

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، در سنین خاصی دختران و پسران به بلوغ رسیده و به انجام وظایف دینی مکلف می شوند. در این جشن نوجوانان مکلف شدن خود را جشن گرفته و والدین، کادر مدرسه و یا افراد مذهبی که به جشن دعوت شده اند راجع به کارهایی که باید ازین به بعد انجام داده و کارهایی ممنوع است، آشنا می شوند. برای آن که این جشن به شکلی جذاب و پر نشاط برای دختران و پسران برگزار شود، می توانید از ایده هایی استفاده کنید. در ادامه با برخی از این ایده ها آشنا خواهیم شد.

 ایده هایی برای برگزاری جشن تکلیف دختران کلاس سومی

هر ساله در مدارس ابتدایی دخترانه جشن تکلیف در سن 9 سالگی و در کلاس سوم برای دختران برگزار می شود. مدیر و معلمان مدرسه جشنی را برگزار می کنند تا کودکان را با مفهوم تکلیف و مکلف شدن آشنا کنند. در چند سال اخیر بسیاری از خانواده ها نیز یک جشن تکلیف خانوادگی و در منزل نیز برگزار می کنند تا فرزند خود را با اهمیت این موضوع آشنا کنند. فرقی نمی کند که شما به عنوان مدیر مدرسه و یا والدین کودکان به دنبال برگزاری یک جشن خوب باشید، ایده های زیر می تواند به شما در انجام بهترین ها کمک کند.

یک کیک مناسبتی و زیبا تهیه کنید

در اغلب جشن های تکلیف والدین و مدیر یک کیکی مناسب با تعداد افراد حاضر تهیه کرده و در پایان مراسم آن را میان مهمانان و کودکان پخش می کنند. بنابراین کیک را می توان جز جدایی ناپذیر این مراسم جشن دانست. نکته مهم انتخاب تم و طراحی کیک است. بهتر است کیکی را انتخاب کنید که در دیزاین و طراحی آن از تصاویری مانند دختر چادری، سجاده نماز، فرشته های فانتزی و غیره استفاده شده باشد.

کیک جشن تکلیف

از تم های دخترانه و فانتزی استفاده کنید

اغلب دختران عاشق رنگ صورتی هستند و قرار گرفتن در محیط های رنگارنگ و صورتی می تواند احساس خوب و خوشایندی را در آن ها ایجاد کند. برای طراحی و دیزاین اتاق و یا سالن مراسم از رنگ های شاد و دخترانه مانند صورتی، گلبهی، زرد و یا رنگ مورد علاقه دختران استفاده کنید تا کودکان در فضای آن احساس آرامش و شادی داشته باشند. همچنین استفاده از تور و روبان و بادکنک استفاده کنید.

از تنقلات غافل نشوید

در کنار کیک جشن سعی کنید از تنقلاتی که کودکان دوست دارند برای پذیرایی نیز استفاده کنید. فینگرفودها، پفیلا، کپسول اسمارتیز، میوه و شیرینی، ساندویج اولیه و خوراکی هایی از این دست نیز می تواند برای بچه ها جذاب و خوشایند باشد.

کارت دعوت ارسال کنید

فرقی نمی کند که شما بخواهید برای جشن تکلیف در مدرسه والدین را دعوت کنید و یا بخواهید از دوستان و آشنایان خود در منزل پذیرایی کنید. در هر دو حالت استفاده از کارت دعوت می تواند احساس خوشایندی از ارزشمند بودن و شادی را در کودک شما ایجاد کند. برای تهیه کارت دعوت نیز نیازی به تهیه کارت های دعوت گران قیمت ندارید. می توانید از ایده ها و آموزش های خلاقانه اینترنت استفاده کرده و خودتان به همراه دختران کارت های دعوت را آماده کنید.

استفاده از چادر نماز سفید

برای آن که دختران با مفهوم چادر آشنا شوند، در این جشن معمولا مدیران مدرسه به آن ها یک چادر نماز سفید و زیبا هدیه می دهند تا دختران در روز مراسم آن را بپوشند. هم رنگ و هم شکل بودن کودکان در چادرهای سفید برای عکاسی نیز بسیار خوب خواهد بود.

جشن تکلیف

دفن کردن بدی ها

یک ایده جالب برای برگزاری جشن تکلیف برای دختران کلاس سوم، ایده دفن کردن بدی ها است. برای این کار از دختران بخواهید کارهای اشتباهی که در گذشته مانند دروغ گفتن، کمک نکردن به پدر و مادر، غیبت کردن و غیره را روی یک کاغذ نوشته و آن را تا بزنند. سپس همراه یکدیگر به به باغچه مدرسه بروید، کاغذها را در یک جعبه ریخته و آن را دفن کنید. با این کار دختران به ترک کارهای اشتباه بیشتر ترغیب خواهند شد.

برگزاری یک نمایشگاه با موضوع جشن تکلیف

چند روز قبل از برگزاری مراسم از دانش آموزان بخواهید براساس استعدادی که دارند، یک کار هنری برای نمایشگاه آماده کنند. این کار هنری می تواند خطاطی، نقاشی، نوشتن داستان کوتاه یا تهیه پوستر دیواری باشد. ارائه نمایشگاه در روز جشن برای دختران خوشایند خواهد بود.

برای کودکان هدیه تهیه کنید

یکی دیگر از ایده هایی که باعث جذاب تر شدن جشن تکلیف برای دختران و پسران می شود، تهیه هدیه برای آن ها است. همه ما به خصوص کودکان هدیه گرفتن را دوست داریم. بنابراین در این روز حتما یک هدیه برای فرزند خود تهیه کنید. نیازی نیست که به دنبال هدیه های گران قیمت باشید، یک هدیه ساده مانند یک ماگ، جامدادی، ساعت مچی، بازی های فکری، گیرسر و یا کتاب می توانند گزینه مناسبی باشند.

 هدیه جشن تکلیف

سخنرانی جشن تکلیف را به یک فرد متخصص بسپارید

همان طور که در بخش های بالاتر نیز اشاره شد، در کنار برگزاری جشن و شادی در این روز کودکان قرار است با واجبات، محرمات و ممنوعات دینی اشنا شوند و یاد بگیرند که از این به بعد باید چه کارهایی را انجام داده و از انجام چه کارهایی خودداری کنند. ذهن دختران در این سن پر از سوال است، از این رو بهتر است سخنرانی مذهبی را به یک فرد متخصص در حوزه دینی بسپارید تا بتواند به زبانی شیوا و کودکان به سوال ها و ابهام های ذهنی کودکان پاسخ بدهد. در این صورت دختران بهتر با مفهوم و علت این جشن آشنا خواهند شد.

یک مسابقه برگزار کنید

هیچ چیز مانند یک مسابقه گروهی نمی تواند کودکان را به هیجان آورده و خاطره این روز را برای ان ها ماندگار کند. می توانید مسابقاتی مانند پانتومیم، سوال و جواب های سریع و یا بازی های فکری می تواند شور و هیجان را به جشن تکلیف کودکان آورده و روز پر خاطره ای را برای آن ها بسازد.

یک نمایش اجرا کنید

برای آن که بتوانید برخی از مفاهیم را بهتر به دختران نوجوان منتقل کنید، می توانید از گروه تئاتر مدرسه بخواهید یک نمایش اجرا کنند. تماشای نمایش هم برای کودکان جذاب بوده و هم تاثیرگذاری بیشتری بر آن ها خواهد گذاشت.

عکس یادگاری بیاندازید

از یک عکاس بخواهید به مراسم جشن تکلیف دختران بیاید و از آن ها هم به صورت تک نفره و هم به صورت گروهی عکس بگیرد. عکس ها را سپس چاپ کرده و به دختران بدهید. دختران می توانند این عکس ها را در اتاق خواب به دیوار کوبیده و یا بر روی میز خاطره کنار بقیه عکس ها قرار دهند. این کار باعث می شود خاطره این روز همیشه جلو چشمان آن ها باشد.

در بسته های کوچک تزئین شده شیرینی و شکلات پخش کنید

مانند گیفت های کوچکی که عروس و داماد به عنوان یادگاری به مهمانان خود می دهند، شما نیز می توانید بسته های کوچک شیرینی یا شکلات های تزئینی را دیزاین کرده و به عنوان یادگاری از این روز مهم به دختران هدیه دهید.

کوکی جشن تکلیف

موسیقی های مذهبی و سرودهای ملی پخش کنید

کودکان از شنیدن موسیقی و همخوانی با آن لذت می برند. برای آن که نشاط را در جشن تکلیف دختران دبستانی بیشتر کنید، می توانید موسیقی های مذهبی و سرودهای ملی را پخش کرده تا دختران نیز با آن همخوانی کنند.

22 آذر 1401 - نویسنده : تحریریه باهوشک

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 14 رای ) 4.6 از 5

شاید تمایل داشته باشید این ها را هم بخوانید.

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!