معیارهای انتخاب دبستان و پیش دبستانی خوب

معیارهای انتخاب دبستان و پیش دبستانی خوب

مدرسه دومین ارگان مهم بعد از خانواده است که می تواند بر نحوه تربیت، تعامل و طرز فکر افراد تاثیر بسیار مهم و جدی بگذارد. در مدرسه مهارت ها و توانایی های کودکان شناخته شده و رشد پیدا می کند. کودکان یاد می گیرند با یکدیگر تعامل برقرار کرده و شناخت بهتری از خود و جامعه پیدا کنند. از این رو انتخاب مدرسه به خصوص انتخاب دبستان و پیش دبستان خوب مساله مهمی است که والدین باید حتما به آن توجه نشان دهند. در این مطلب به طور کامل با معیارهای انتخاب دبستان دخترانه و دبستان پسرانه و پیش دبستانی خوب آشنا خواهیم شد.

مهم ترین معیارهای انتخاب دبستان و پیش دبستانی خوب

برای آن که بتوانید بهترین انتخاب را برای مدرسه فرزند خود داشته باشید، بهتر است از قبل چند معیار را برای خود در نظر گرفته و سپس هنگام انتخاب مدرسه به آن‌ها توجه کنید. البته ممکن است برخی از این معیارها برای شما در اولویت کمتری باشد، بنابراین شما معیارهای خود را براساس اولویت‌های خود امتیازدهی کرده تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

معلم و کادر آموزشی

یک معلم خوب یا بد می‎تواند تاثیر بسیار زیادی حتی به اندازه خانواده و مادر بر روی تربیت و آموزش کودکان داشته باشد. کودکان در دوران دبستان و پیش دبستانی بیش از هر زمان دیگری از معلم خود تاثیر می گیرند. به همین دلیل یک معلم خوب می‌تواند ضامن موفقیت یا عدم موفقیت کودک شما باشد. یک معلم خوب به خصوص در دوران ابتدایی و پیش دبستانی باید بتواند رابطه عاطفی خوبی با فرزند شما برقرار کرده و در روش‌های تدریس از شیوه‌های جدید و سرگرم کننده استفاده کند. بنابراین قبل از انتخاب دبستان و پیش دبستانی خوب، حتما راجع به کادر آموزشی آن تحقیق کنید.

فعالیت های فرهنگی و ورزشی

این روزها همه ما می دانیم که موفقیت در گرو کسب مهارت ها و توانمندی های مختلف است. فرزند شما زمانی موفق خواهد شد که بتواند در کنار درس مهارت های دیگر فرهنگی، ورزشی و یا اجتماعی را بیاموزد. بنابراین یکی از معیارهای مهم در انتخاب دبستان و پیش دبستانی خوب توجه به فعالیت‌ های جانبی در یک مدرسه است. کودک شما در مدرسه نباید تک بعدی بار بیاید. معلم در مدرسه و مربیان تربیتی باید به دنبال آن باشند که با فعالیت‌های مختلف بتوانند مهارت‌های واقعی کودکان را پیدا کرده و آن را شکوفا کنند.

انتخاب صحیح مدرسه

بزرگی و ایمنی محیط مدرسه

فاکتور مهم دیگر در انتخاب دبستان و پیش دبستانی خوب، بزرگی فضا و ایمنی آن است. کودکان در مدرسه جنب و جوش زیادی دارند و در زنگ های تفریح زمان زیادی را به بازی اختصاص می دهند. از این رو قبل از انتخاب مدرسه حتما خودتان حضوری به آن مراجعه کرده و فضای آن را از نظر بزرگی و ایمنی بررسی کنید.

ارتباط مستمر والدین

یک مدرسه خوب مدرسه ای است که والدین آن به طور مستمر با مدرسه، مدیر و معلم در ارتباط باشد. والدین باید بتوانند به راحتی با معلم فرزند خود صحبت کرده و از رفتار و وضعیت تحصیلی او در مدرسه مطلع شوند. البته مراقب این نکته باشید که این ارتباط بیش از مقدار لازم و به شکل وسواس گونه نشود تا به اعتماد به نفس فرزندتان آسیب نزد.

مطلب پیشنهادی: دبستان های شناختی

شهریه مناسب

شهریه هر مدرسه باید متناسب با امکانات و فضای آموزشی در نظر گرفته شود. یک مدرسه خوب دارای شهریه ای مناسب با امکانات آموزشی آن است و باید برای والدین قابل پرداخت باشد. بنابراین بهتر است قبل از انتخاب دبستان و پیش دبستانی خوب، شهریه چند مدرسه را به همراه امکاناتی که دارند بررسی و مقایسه کرده تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

محیطی شاد و زیبا

محیط تاثیر بسیار زیادی بر افراد به خصوص کودکان می گذارد. یک محیط آموزشی خوب باید دارای محیطی شاد و زیبا باشد. دیوارهای رنگی، طرح ها و نقاشی های شاد، وسایل زیبا می تواند روحیه کودکان را بسیار شاد کرده و آموزش پذیری در آن ها را بالا ببرد. همچنین در معیار انتخاب دبستان و پیش دبستانی خوب، مدرسه ای را انتخاب کنید که دارای نور کافی باشد. کلاس های تاریک و بدون نور می تواند باعث ایجاد حس افسردگی و خواب آلودگی در کودکان شده و میزان یادگیری آن ها را کاهش دهد.

نکات مهم در انتخاب مدرسه

ساعت کلاس و فعالیت های کلاسی کافی و به اندازه

متاسفانه بسیاری از مدارس ابتدایی بر این باورند که یک مدرسه خوب مدرسه ای است که دارای کلاس های درس و آموزش سنگین و زیاد است. چنین مدارسی به خصوص در دوران ابتدایی نه تنها علاقه ای به درس و تحصیل در فرزند شما ایجاد نمی کند، بلکه باعث دلسرد شدن از آن نیز می شود. به این نکته توجه داشته باشید که کودکان در این سن تشنه بازی کردن هستند و نمی توانند بیش از ساعات معینی در روز را به درس اختصاص دهند. بنابراین از فعالیت های درسی سنگین و ساعات کلاس زیاد برای فرزندان خود خودداری کنید.

وسایل آموزشی مناسب و جدید

این روزها روش تدریس قدیمی که معلم تنها منبع آموزش برای دانش آموزان بود، منسوخ شده است. در یک مدرسه خوب، معلم و کادر مدرسه به دنبال آن هستند که کودکان خودشان نیز دست به کار شده و مسائل علمی و آموزشی را به روش های مختلف عملی بیاموزند. برای این شیوه اموزش نیاز به تجهیزات و وسایلی است. بنابراین قبل از انتخاب مدرسه به وسایل مورد استفاده در آزمایشگاه و انواع وسایل کمک آموزشی موجود در مدرسه دقت کنید.

مطلب پیشنهادی: انواع مدرسه

فضا و وسایل بازی

اگر به دنبال یک مدرسه عالی برای فرزند خود هستید، مدارس ابتدایی و پیش دبستانی بسیاری در ایران دارای وسایل بازی و محیط بازی در حیاط هستند. کودکان می توانند در زنگ های تفریح با این وسایل بازی کرده و با انرژی و اشتیاق بیشتری به کلاس های درس خود برمی گردند.

کتابخانه خوب و مجهز

کتاب خوانی را باید از همان سنین ابتدایی به کودکان آموخت. کودکان با خواندن کتاب با دنیای جدیدی اشنا می شوند، با شخصیت های مختلف آن همزاد پنداری کرده و یاد می گیرند که در شرایط مختلف چگونه رفتار کنند. یک مدرسه ابتدایی و پیش دبستانی خوب باید یک کتابخانه خوب و مجهز داشته باشد و کودکان را به خواندن کتاب ترغیب کند.

کتابخانه مدرسه

وجود مشاور و روانشناس در مدرسه

یکی دیگر از معیارهای انتخاب دبستان و پیش دبستانی خوب، حضور مشاور و روانشناس در مدرسه است. کودکان نیز مانند بزرگسالان با چالش هایی مواجه می شوند و ممکن است درگیر مسائلی شوند که شما به عنوان والدین آن ها چندان اهمیتی به موضوع ندهید. حضور روانشناس و مشاور در مدرسه باعث می شود که کودکان بتوانند به راحتی راجع به هر موضوعی با مشاور صحبت کرده و راهنمایی بگیرند.

رعایت نظافت و بهداشت در مدرسه

بدون شک فاکتور مهم دیگر در انتخاب دبستان و پیش دبستانی نظافت مدرسه است. از آن جا که کودکان به هر دلیلی از جمله بازیگوشی کمتر از بزرگسالان به بهداشت توجه نشان می دهند، رعایت این مساله و تاکید بر آن بر عهده مدیریت مدرسه است. در مراجعه حضوری به مدرسه حتما سرویس های بهداشتی آن را نگاه کرده و به میزان نظافت و تمیزی کلاس ها و محیط مدرسه دقت کنید.

تعداد دانش آموزان در هر کلاس و مدرسه

یکی دیگر از فاکتورهای انتخاب پیش دبستانی و دبستان خوب، توجه به تعداد دانش آموزان در هر کلاس و کل مدرسه است. یک مدرسه خوب در هر کلاس تعداد محدود و مشخصی دانش آموز پذیرش می کند تا معلم و کادر آموزشی بتوانند به اندازه کافی برای هر دانش آموز وقت اختصاص دهند.

عوامل مهم درانتخاب مدرسه

بوفه مدرسه

تقریبا تمامی بچه ها در ساعاتی که در مدرسه هستند یک یا چند خوراکی از بوفه مدرسه می خرند. کودکان توجه چندانی به ارزش غذایی و یا سلامت خوراکی هایی که می خرند ندارند و این برعهده مدرسه است که در بوفه از خوراکی های سالم و مقوی استفاده کند. بنابراین در صورت باز بودن بوفه مدرسه بهتر است از آن بازدید کرده و از سلامت خوراکی های آن اطمینان حاصل کنید.

قوانین مدرسه

یک مدرسه خوب مدرسه ای است که در کنار داشتن محیطی گرم و دوستانه، قانون مدار باشد. ساعات رفت و آمد کودکان و نحوه تعامل آن ها با یکدیگر به خوبی بررسی شده تا در مدرسه هیچ هرج و مرج و بی قانونی پیش نیاید.

مطلب پیشنهادی: راهکارهای کاهش استرس امتحان در کودکان

فاصله مدرسه تا خانه

نکته مهمی که در انتخاب دبستان و پیش دبستانی باید در نظر داشته باشید، فاصله مدرسه تا خانه است. توجه داشته باشید که فاصله زیاد بین مدرسه و خانه و سپری کردن زمان طولانی برای رفتن و بازگشتن از مدرسه فرزند شما را بسیار خسته خواهد کرد و شما مجبور هستید که صبح ها او را زودتر از زمان لازم بیدار کنید. بنابراین سعی کنید مدرسه ای را انتخاب کنید که به محل زندگی شما نزدیک باشد.

سطح فرهنگی دانش آموزان مدرسه

همانطور که در مقدمه هم گفته شد، مدرسه خانه دوم دانش آموزان است و دانش آموزان ساعات زیادی از زندگی خود را در آن می‌گذرانند و در این محیط بیشترین تاثیر را از همسالان و معلمین خود می گیرند. پس اینکه دیگر دانش آموزان از چه سطح فرهنگی و رفتاری باشند، چگونه صحبت کنند و انجام چه کارهایی برای آنها خط قرمز محسوب شود، می‌تواند در سلامت بیشتر فرزند شما هم تاثیرگذار باشد.

رضایت دانش آموزان فعلی مدرسه

یکی دیگر از راه های شناخت مدرسه خوب، پرس و جو از دانش آموزان و والدین فعلی مدرسه است. شما می توانید در مورد نحوه عملکرد مدرسه، معلمان، معاونین و هر آنچه مدنظرتان می‌باشد از آنها اطلاعات بگیرید. یکی از معیارهای مهم تصمیم گیری در مورد یک مدرسه میتواند همین گزینه باشد. البته مراقب باشید این اطلاعات تا حدی می‌تواند قابل قبول باشد و نباید کاملا به آن ها اطمینان کرد زیرا گاهی ممکن است این اطلاعات از روی غرض ورزی و یا مشکلات شخصی با معلم یا مدیر مدرسه باشد. پس در این موارد سعی کنید از چندین نفر اطلاعات جمع آوری کنید و مطمئن انتخاب کنید.

توجه به پیشرفت های فناورانه مدرسه

یکی از مسائلی که امروزه و پس از ورود ویروس کرونا به کشورمان اهمیت و ضرورت خود را بیش از پیش نمایان ساخت، آموزش از راه دور و استفاده از فناوری است. تا قبل از این فناوری و مدارس هوشمند فقط محدود به تخته هوشمند و یک عدد کیس و مانیتور در کلاس میشد، اما امروزه هر مدرسه باید مشخص کند که در زمان هایی مثل دوران کرونا قرار است به چه نحوی آموزش دانش آموزان را جلو ببرد و چه برنامه هایی برای آن دارد. حتی این پیشرفت تکنولوژی کم کم باعث خواهد شد دانش آموزان با معلم و مدرسه ارتباط ناهمزمان بگیرند و خیلی از فعالیت ها مثل بازدید تکالیف، جلسات معلم با اولیا، قرار دادن کارنامه و دادن نمرات به صورت مجازی و بسیار آسان پیش بروند. پس اهمیت دارد که در مورد نحوه ارتباط معلمان و دانش آموزان در فضایی غیر از کلاس از کادر مدرسه اطلاعاتی را کسب کنید.

ورود فناوری های نوین به مدارس

جمع بندی: باید گفت مدرسه فرزند شما تاثیر بسزایی در روند موفقیت او دارد. پس باید در انتخاب آن نهایت توجه را داشته باشید و با تحقیق و دقت آن را انتخاب کنید. حواستان باشد قبل از هر کاری خودتان و فرزندتان به تعیین الویت بپردازید. یعنی مشخص کنید که چه مسائلی برایتان مهم تر و با اهمیت تر است، چون ممکن است یک مدرسه همه موارد مورد نظر شما را نداشته باشد اما می‌توانید با توجه به الویت بندی ها مدرسه ای را که بیشتر مدنظرتان است انتخاب کنید. به این صورت فرزند شما خواهد توانست به آسانی و با آرامش به تحصیل در آن مدرسه بپردازد.

اگر به دنبال بهترین مدارس برای فرزندان خود هستید، در باهوشک می‌توانید بهترین مدارس پسرانه تهران و شهرستان ها و همچنین بهترین مدارس دخترانه تهران و شهرستان ها را پیدا کنید.

25 تیر 1401 - نویسنده : مریم صفری

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 2 رای ) 4.3 از 5

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!