مدرسه شناختی چیست؟ بررسی شیوه آموزش شناختی مدارس و معرفی دبستان های شناختی تهران

مدرسه شناختی چیست؟ بررسی شیوه آموزش شناختی مدارس و معرفی دبستان های شناختی تهران

انتخاب مدرسه برای کودکان و نوجوانان یکی از دغدغه های اصلی والدین است. بخش زیادی از شخصیت و طرز فکر کودکان در مدرسه شکل می گیرد و یک انتخاب اشتباه می تواند تاثیرات منفی زیادی بر زندگی آن ها داشته باشد. این روزها مدارس شناختی در بسیاری از کشورهای جهان به یک موضوع داغ تبدیل شده است که در ایران نیز چند سالی است مورد توجه قرار گرفته است. در این مدارس، آموزش از شکل سنتی خود خارج شده و بیشتر بر روی مهارت ها، شخصیت اجتماعی، هوش، اعتماد به نفس و دیگر ویژگی های شخصیتی کودک کار می شود.

مدارس شناختی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ 

در بخش مقدمه به طور کلی با این که مدرسه شناختی چیست آشنا شدیم. در این بخش می خواهیم بدانیم این مدارس دقیقا چه ویژگی هایی دارند؟ بارزترین ویژگی این مدارس آن است که دانش آموز محور است. به این معنا که جایگاه معلم و دانش آموزش در سیستم آموزش سنتی تغییر کرده است و به این شکل نیست که معلم معلومات خود را به دانش آموز انتقال داده و او آن ها را حفظ کند. 

در مدارس شناختی بر روی هوش های چندگانه کودکان کار می شود تا هر کودک متوجه شود در چه زمینه ای می تواند درخشیده و به یک نابغه تبدیل شود. در مدارس شناختی خبری از بایدها و نبایدها نیست تا کودک از مدرسه خسته و فراری شود. در این مدارس فرزند شما احساس آرامش بیشتری دارد، مسئولیت پذیری را یاد گرفته و مهارت حل مساله را می آموزد.

کودکان مجبور به نوشتن تکالیف زیاد و طولانی نیستند. در واقع رویکرد آموزشی در این مدارس به گونه ای است که اعتقادی به نوشتن تکالیف نداشته و بیشتر به دنبال یادگیری مهارت در کودکان هستند.

در این مدارس امکانات آموزشی به اندازه کافی فراهم شده است تا کودکان بتوانند موضوعات و مفاهیم مختلف را خودشان کشف کرده و بیاموزند. 

تفاوت مدارس شناختی و مدارس سنتی

در این بخش از مقاله می خواهیم بدانیم که مدارس سنتی و مدارس شناختی چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟ 

سیستم تنبیه و تشویق در مدارس متفاوت است

همان طور که می دانیم سیستم تنبیه و تشویق از سیستم های آموزشی است که سال ها است مورد استفاده قرار می گیرد. البته منظور از تنبیه، تنبیه های کلامی و یا فیزیکی نیست. برای مثال در مدارس سنتی اگر ده دانش اموز نمره خوبی گرفته باشند، سیستم تشویق برای همه ان ها یکسان است و ممکن است معلم به آن ها یک هدیه یکسان بدهد. همین مساله در سیستم تنبیه نیز مشابه است. برای مثال ممکن است به همه دانش اموزان برای تنبیه گفته شود که از مطالب درسی چند بار رونویسی کنند.

مطلب پیشنهادی: انواع مدارس در ایران

در مدارس شناختی سیستم تنبیه و تشویق به طور اختصاصی با توجه به شخصیت دانش آموز اجرا می شود. برای مثال اگر چند دانش آموز در مدرسه با یکدیگر دعوا کنند، بر اساس شخصیت و شناختی که از هر دانش آموز، خانواده او و ویژگی های شخصیتیش دارند، تنبیه خواهند شد. سیستم پاداش نیز دقیقا مشابه همین مساله برای هر دانش آموز متفاوت خواهد بود.

دعوای کودکان

چیدمان کلاس ها متفاوت است

همه ما چیدمان سنتی کلاس های درس و میزها و نیمکت ها را به خاطر داریم. دانش آموزان در نیمکت ها یا صندلی هایی که به ترتیب جلوی یکدیگر قرار می گیرند، می نشینند. چیدمان کلاس ها در مدارس شناختی کاملا متفاوت است و دانش آموزان به صورت میز گرد در کنار یکدیگر قرار می گیرند. این چیدمان باعث می شود که دانش آموزان در یادگیری هر چیزی و یا انجام دادن هر کاری بتوانند با یکدیگر مشارکت و همکاری داشته باشند.

تکالیف خانه در مقایسه با فعالیت های عملی

یکی دیگر از تفاوت های مدارس سنتی و مدارس شناختی در میزان و نوع تکالیف مدرسه است. در مدارس سنتی دانش آموزان تقریبا برای هر درسی تکلیف شب دارند اما در مدارس شناختی این تکالیف در صورت نیاز به دانش اموزان داده می شود. در مدارس شناختی فعالیت های عملی اهمیت بسیار بیشتری در مقایسه با تکالیف شب دارد.

تغییر شیوه آموزش

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، در مدارس سنتی معلم یاد دهنده واحد بود و کودکان مانند کسی که همواره باید منتظر کسی باشد که او را تغذیه کند. این مساله باعث می شود که روحیه خلاقیت و کنجکاو بودن از کودکان گرفته شود. در مدارس شناختی مساله کاملا متفاوت است. برای آموزش هر مبحث معلم ابتدا با صحبت هایی باعث ایجاد سوال و ابهام در ذهن دانش آموز می شود. بعد از شکل گیری سوال، دانش آموز با در اختیار داشتن امکانات لازم پاسخ سوال های ایجاد شده را به دست خواهد آورد. با این شیوه فرد به یک فرد همیشه یاد گیرنده تبدیل خواهد شد و یاد خواهد گرفت در تمامی مسائل زندگی به دنبال یافتن پاسخ باشد.

مدرسه شناختی

فعالیت های گروهی در مقایسه با فعالیت های فردی

از دیگر تفاوت های مدارس سنتی و مدارس شناختی آن است که اغلب فعالیت ها در مدارس شناختی به صورت گروهی انجام می شود. در واقع در این مدارس دانش آموزان به صورت تصادفی به گروه های مختلفی تقسیم می شوند که هر کدام از آن ها استعدادها و ویژگی های خاص خود را دارند. انجام فعالیت های درسی، کنفرانس ها و ارائه ها، آموزش مباحث و حتی گاهی امتحان ها به صورت گروهی انجام می شود تا کودکان از همان ابتدا توانایی کار گروهی را بیاموزند.

کار کردن بر روی هوش های چندگانه کودکان

یکی از معایب مدارس سنتی آن است که هدف آن ها تنها دست یابی به سواد خواندن و نوشتن بوده و دیگر مهارت ها و توانایی های کودکان توجه نمی شود. برای مثال اگر کودکی دارای هوش ریاضی و منطقی پایینی باشد اما استعداد هنری بالایی داشته باشد، معمولا در مدارس سنتی به عنوان یک دانش آموز تنبل شناخته شده و احتمالا هم اعتماد به نفس خود را از دست می دهد و هم به دیگر استعدادهای خود واقف نخواهد شد. نقطه مقابل این مساله مدارس شناختی است. در این مدارس تلاش بر آن است که بر روی تمامی جنبه های هوشی کودکان کار شود تا استعدادهای واقعی آن ها شناخته شده و پرورش داده شود.

محتوا و شیوه آموزشی در روش شناختی جذاب است

یکی دیگر از مزیت های روش شناختی به روش سنتی آموزش آن است که مطالب آموزشی با روش های جذابی به دانش آموزان ارائه می شود. از روش های مختلفی مانند بازی، قصه گویی، آزمایش های عملی، ارائه های دسته جمعی و غیره. در واقع دست معلم برای آموزش باز است تا کودکان با بهترین روش ممکن مطالب آموزشی را بیاموزند.

مطلب پیشنهادی: معیارهای انتخاب مدرسه خوب

معرفی مدارس شناختی تهران

بعد از آن که با ویژگی ها و مزایای مدارس شناختی آشنا شدیم، در این بخش می خواهیم تعدادی از این مدارس پایتخت را به شما معرفی کنیم.

دبستان شناختی تکریم

این مدرسه یکی از مدارس منطقه یک تهران بوده که در محدوده قیطریه-اندرزگو واقع شده است. این مدرسه بیش از هر چیز به رشد توانایی های شخصی و استعدادهای دانش آموزان تاکید دارد و برای نیل به این هدف برنامه های دقیق و بسیار منظمی را از ابتدای سال برنامه ریزی می کند. کلاس های فوق برنامه این کلاس در حوزه های مختلف به دانش آموزان کمک می کند بتوانند استعداد و علاقه واقعی خود را پیدا کرده و آن را شکوفا کنند. کادر این دبستان همگی افرادی متخصص با تجربه و البته جوان هستند تا بتوانند با کودکان شما به خوبی ارتباط برقرار کنند.

مدرسه

دبستان دخترانه مهر هشتم

این دبستان یکی از مدارس دخترانه شناختی تهران است که رویکرد مذهبی آن بیش از دبستان های دیگر است. فرآیندهای آموزشی به طور مستمر توسط اساتید دانشگاهی مورد بررسی قرار می گیرد تا پرنسل مدرسه از کارایی آن اطمینان خاطر داشته باشند. فضای مدرسه فضایی گرم با محیطی نوستالژیک است تا دانش آموزان در آن احساس آرامش خاطر داشته باشند. علاوه بر کلاس های درس، کارگاه های آموزشی مختلف دیگر نیز در این مدرسه برگزار می شود.

دبستان دخترانه مفید

نام دیگری که در لیست دبستان های شناختی تهران قرار می گیرد، دبستان دخترانه مفید است.این مدرسه دارای کلاس پیش دبستانی نیز هست تا شما از ابتدای آموزش فرزندتان را به روندهای آموزشی شناختی بسپارید. این مدرسه بیش از 40 سال سابقه فعالیت داشته و سال ها است افراد موفق زیادی را به جامعه معرفی کرده است. مجتمع مفید در حال حاضر 3 پیش دبستان و دبستان، دو مدرسه راهنمایی و سه دبیرستان پسرانه دارد.

مدرسه شناختی میزان

مدرسه میزان نیز یکی دیگر از دبستان های شناختی تهران است که توانسته تا حد بسیار زیادی بالاترین کیفیت های آموزشی را برآورده کند. این مدرسه شناختی در منطقه 2 تهران در محدوده آزادی واقع شد است. امکانات آموزشی در این مدرسه بسیار بالا است تا اغلب دروس مدرسه را دانش آموزان خودشان انجام داده و مفاهیم را به بهترین شکل یاد بگیرند. در این مدرسه علاوه بر استعدادها و هوش، بر روی مهارت های اجتماعی و شخصیتی کودکان نیز کار می شود تا فرزندان شما از جنبه های مختلف سرآمد شوند.

مدرسه شناختی پژوهشگران

موسسه پژوهشگران دارای مقاطع مختلف پیش دبستانی، دبستان و متوسطه اول است. این مدرسه شناختی نیز در منطقه 2 تهران و در محدوده شیخ فضل الله واقع شده است. این مدرسه کادری بسیار حرفه ای دارد که علاوه بر تخصص در حوزه کاری خود، اصول روانشناسی برخورد با کودکان را نیز آموخته تا بتوانند به بهترین شکل با فرزندان شما ارتباط برقرار کنند. کارگاه های آموزشی، کار بر روی مهارت های مختلف دانش آموزان و تکیه بر فعالیت های گروهی و شخصی از دیگر ویژگی های این مدرسه به شمار می رود.

مدرسه شناختی

دبستان علامه امینی

این مدرسه پسرانه از سال 1396 سابقه فعالیت دارد. این مدرسه در منطقه 5 تهران و در بلوار آیت آلله کاشانی واقع شده است. تمامی استانداردهای مدارس شناختی در این مدرسه در بهترین سطح کیفیت ارائه می شود تا فرزندان شما در کنار آموزش درس های مدرسه، با هوش های چند گانه، استعدادهای خود، مهارت حل مساله، ارتباطات اجتماعی و غیره آشنا شوند.

31 خرداد 1401 - نویسنده : تحریریه باهوشک

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 9 رای ) 3.7 از 5

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!