چگونه مهارت های زندگی که در مدرسه به کودکان آموزش داده نمی شود را به آن ها یاد دهیم؟

چگونه مهارت های زندگی که در مدرسه به کودکان آموزش داده نمی شود را به آن ها یاد دهیم؟

ما در مدرسه ها به کودکانمان ریاضیات، علوم، ادبیات، دینی و درس های دیگر را یاد می دهیم، اما آیا این دروس برای داشتن یک زندگی موفق کافی است؟ مهارت های فردی دیگری مانند اعتماد به نفس، نظم و انضباط، پرداخت های مالی، همدلی کردن با دیگران و غیره چیزهایی است که به همان اندازه در زندگی افراد تاثیرگذار خواهد بود. این مهارت های زندگی را شما به عنوان والدین کودک باید به او یاد دهید زیرا در مدرسه دروسی برای آن ها در نظر گرفته نشده است. در این مقاله به شما خواهیم گفت در تربیت فرزندتان چگونه مهارت های شخصی و زندگی را به او آموزش دهید.

 
مهارت های شخصی که باید به فرزنداتان یاد دهید چیست؟

مهارت های فردی یکی از مهم ترین چیزهایی است که باید در روال تربیت فرزندتان قرار دهید تا کودکتان بتواند در آینده با مسائل و چالش های زندگی خود به درستی مواجه شده و آن ها را رفع کند. مهم ترین مهارت های فردی شامل موارد زیر می شود:

مهارت های اجتماعی

مهارت های اجتماعی یکی از مهم ترین چیزهایی است که در زندگی افراد تاثیرگذار خواهد بود. این مهارت از یک احوال پرسی ساده با دیگران تا ارتباط صمیمی با دوستان را شامل می شود. آیا در مدرسه به کودکان آموزش داده می شود که چگونه با دیگران ارتباطی را شروع کرده و یا با دوستان صمیمی خود چه رفتاری داشته باشند؟

آداب اجتماعی

آیا در مدرسه به کودک شما آموزش داده می شود که در را برای کسی باز کند؟ برای ورود به جایی به خانم ها تعارف کند که اول وارد شوند؟ از کلمات مودبانه و محترمانه در رفتارهای اجتماعی چگونه استفاده کند؟ پاسخ خیر است! آداب اجتماعی نیز از جمله مواردی است که شما در تربیت فرزندتان باید روی آن ها کار کنید.

صحبت کردن

این که کودک شما هنگام صحبت کردن با کسی به چشمان او نگاه نمی کند، مدام با انگشتان دست خود بازی می کند، به جای آن که فصیح و روان صحبت کند، تنها کلماتی را زیر لب خود زمزمه می کند، این ها به معنای آن است که فرزند شما هنوز شیوه صحبت کردن صحیح که یکی از مهم ترین مهارت های فردی است را نیاموخته است.

گفتگو با کودک

گوش دادن

فرزند شما چقدر می تواند یک شنونده خوب باشد؟ این مهارت فردی متاسفانه توسط بسیاری از افراد بی اهمیت در نظر گرفته شده است، اما استماع به اندازه صحبت کردن یک مهارت مهم در زندگی افراد در خواهد بود. 

همدلی با دیگران

انسان های خودخواه معمولا نمی توانند زندگی شاد داشته باشند و معمولا افرادی تنها خواهند بود. آیا شما دوست دارید فرزندتان چنین زندگی را در آینده تجربه کند؟! بدون شک خیر! بنابراین از دیگر مهارت های زندگی که باید به کودک خود یاد دهید، همدلی کردن با دیگران است. به او یاد دهید از زاویه دید دیگران به مسائل نگاه کند، خود را جای آن ها بگذارد، احساسات آن ها درک کرده و با آن ها همدلی کند.

حل مساله

منظور ما از حل مساله، حل کردن سوال های ریاضی یا فیزیک نیست! منظور مسائل و چالش هایی است که همه ما در زندگی با آن ها مواجه خواهیم شد. این که فرزند شما بتواند به جای تمرکز روی مشکلات و مسائل به روش های حل آن بیاندیشد، چیزی است که در مدرسه به او یاد داده نمی شود و این شما هستید که این مهارت مهم در زندگی را باید به او بیاموزید.

کنترل خود

از دیگر مهارت های مهم در زندگی توانایی کنترل خود هم از نظر احساسات و هم از نظر رفتار است. این که کودک شما بتواند عصبانیت خود را کنترل کرده و در این مواقع دست به کارها و تصمیم های اشتباه نزند، مهارتی است که والدین باید به فرزندشان بیاموزند.

پدر و کودک

اعتماد به نفس و عزت نفس

هیچ فردی با اعتماد به نفس کامل از مادر زاده نمی شود. این که فرزند شما چقدر خود را دوست داشته باشد، خود را کافی، دوست داشتنی و توانمند بداند چیزی است که در مدارس به او آموزش داده نمی شود. این یک مهارت مهم فردی است که بر عهده والدین است تا افرادی با اعتماد به نفس و عزت نفس بالا تربیت کنند.

 

چگونه مهارت های زندگی را به فرزندانمان بیاموزیم؟

آموزش مهارت های زندگی به کودکان از چیزی که فکر می کنید ساده تر است. درست است که تربیت کودکان یکی از کارهای سخت و پیچیده ای است که باید حتما راجع به آن اطلاعات داشته باشید، اما یک اصل مهم در تربیت کودکان تا حد بسیار زیادی به شما کمک خواهد کرد: به جای آن که به کودکانتان بگوئید چه کارهایی را انجام ندهند، آن ها را به سمت انجام کارهای درست راهنمای و تشویق کنید. این شیوه یکی از اصول بسیار مهم در روان شناسی و تربیت کودکان است که می تواند تا حد چشمگیری به شما کمک کند.

یادگیری آداب اجتماعی

برای آن که کودکان شما رفتارهای اجتماعی را به خوبی بیاموزند، شما می توانید الگوی تمام عیار آن ها باشید. رفتارهای مودبانه را در زندگی خانوادگی خود برجسته کنید. به ازای انجام کارهای خوب تشکر کنید و از عذرخواهی کردن بابت رفتارهای اشتباه خجالت نکشید. در را برای دیگران باز نگه دارید، خوش آمد گویی کنید، به خودتان و دیگران احترام بگذارید تا کودک شما نیز این رفتارها را از شما بیاموزد.

برقراری ارتباط موثر

از کودک خود بخواهید هنگام صحبت کردن با شما و سپس با دیگران به چشم های آن ها نگاه کرده و شمرده و واضح صحبت کند. از او بخواهید هنگام گوش دادن به صحبت های شما و دیگران حواس خود را پرت چیزهای دیگر نکند و سعی کند با تمام دقت خود به صحبت های طرف مقابل خود گوش دهد.

محبت به کودکان

همدلی کردن را به او یاد دهید

برای آن که فرزند شما بتواند با دیگران و مشکلات آن ها همدلی کند، باید او را در موقعیت های مختلفی قرار دهید. برای مثال همراه با فرزندتان غذاهای گرم آماده کرده و به خانواده های نیازمند بدهید. برای کودکان بی سرپرست اسباب بازی یا لباس تهیه کرده و برای آن ها ببرید. سبدهای غذایی ماهیانه و یا کمک های مالی برای افراد نیازمند کنار گذاشته و از کودکتان بخواهید با شما همکاری کند.

مهارت حل مساله را به او بیاموزید

برای آن که مهارت حل مساله را در فرزند خود تقویت کنید، باید او را متناسب با سنش درگیر مسائل مختلف کنید. با او به ماهیگیری بروید، همراه او آشپزی کنید، باطری وسایل را عوض کنید، اتاق نامرتب را کمک یکدیگر مرتب کنید، طرز کار وسایل خانه را به او یاد داده و از او بخواهید در بعضی از زمان ها از آن ها استفاده کند. همچنین شما می توانید با کمک بازی های فکری و معمایی کودک خود را به فکر کردن وا داشته تا سعی کند با استفاده از سرنخ های مختلف مسائل را حل کند.

کنترل خود را به ان ها آموزش دهید

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، کنترل خود یکی از مهم ترین مهارت های فردی است که هنگام تربیت کودکانتان باید روی آن ها کار کنید. یکی از مهم ترین کارهایی که می تواند به کودکان کمک کند رفتارهای خود را کنترل کنند آن است که هنگام رفتارهای اشتباه آن ها شما رفتاری آرام و منطقی داشته باشید. ممکن است کودک شما با جیغ زدن و یا گریه کردن شما را خسته کرده و باعث شود چیزی که می خواهد را به او بدهید. این کار باعث می شود در ناخودآگاه کودک این طرز فکر شکل بگیرد که با انجام این رفتارها می تواند به تمام چیزهایی که می خواهد برسد.
مساله دوم ان که ممکن است شما به عنوان والدین خیرخواه بخواهید هر چیزی که کودک شما منطقی و غیر منطقی طلب می کند را در اختیار او قرار دهید! انجام این کار باعث می شود که کودکی متوقع داشته باشید که نتواند با نداشتن بسیاری از چیزها کنار بیاید. سعی کنید تا حد ممکن با خواسته های منطقی کودکتان موافقت کرده اما خواسته های غیر منطقی او را نپذیرید.
نکته مهم دیگری که به فرزند شما کمک خواهد کرد تا بتوانند احساسات و رفتارهای خود را کنترل کند، آن است که راجع به احساسات و رفتارهایش با او صحبت کنید. زمانی که کودک شما احساس ناراحتی و یا عصبانیت، حسادت یا هر احساس دیگری دارد، به جای سرزنش کردن او راجع به احساساتش با او صحبت کرده و به او اجازه دهید توانایی شناخت احساس های خود را بیاموزد. شناخت احساسات یکی از مهم ترین راهکارها برای کنترل خود است.

پدر و مادر و کودک

به او بگوئید که او دوست داشتنی و کافی است

ممکن است معیار شما برای تشویق فرزندتان نمرات او در درس های مدرسه باشد، اما همیشه کودکان زرنگ تر و باهوش تر از فرزند شما نیز در مدرسه خواهند بود و یا این که همیشه نمرات او در دروس مدرسه ش عالی نخواهد بود. به جای مقایسه کردن فرزندتان با دیگران و تعیین حد و مرز برای خوب بودن و یا نبودن، با او کارهای مختلف انجام دهید. ماجراجویی کنید، به کوه نوردی بروید، دوچرخه سواری کنید، یک هدف مشترک انتخاب کنید و با هم به آن برسید. 
اگر کودکتان نمره خوبی نگرفت به جای سرزنش کردن به او بگوئید که اتفاق مهمی نیفتاده و برای هر کسی این مساله پیش خواهد امد. سعی کنید همواره این حس را به او بدهید که ا. را بی قید و شرط دوست دارید و او کافی و دوست داشتنی است. 

 

چگونه اعتماد به نفس کودکمان را بالا ببریم؟

اعتماد به نفس و عزت نفس را می توان شاه کلید مهارت های فردی دانست. کسی که اعتماد به نفس کافی ندارد، نمی تواند روابط خوبی با دیگران برقرار کند، با دیگران به خوبی همدلی کند، کارهایش را درست و بدون اضطراب انجام دهد و خود را به اندازه کافی دوست داشته باشد. از این رو والدین باید تمرکز بیشتری روی تقویت اعتماد به نفس کودکان خود داشته باشند. این مهارت مهم چیزی است که معمولا در مدارس به کودکان آموزش داده نمی شود. بنابراین تلاش شما در این زمینه باید چند برابر باشد. برای تقویت اعتماد به نفس در کودکان خود می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

استعدادهای واقعی او را پیدا کنید

ممکن است فرزند شما استعداد ریاضی کمی داشته باشد اما بتواند یک نقاش و یا موسیقی دان حرفه ای شود. استعدادیابی واقعی چیزی است که در مدارس چندان به آن پرداخته نمی شود. برای آن که بتوانید کودکی با اعتماد به نفس بالا و موفق داشته باشید، سعی کنید با روش های مختلف در خانه و یا رفتن به مراکز استعدادیابی، استعداد واقعی کودک خود را پیدا کرده و به او در رشد و ارتقای آن کمک کنید.

پدر و مادر و کودک

اهداف منطقی و گام به گام داشته باشید

تصور کنید که کودک شما به دنبال آموزش موسیقی، ریاضی و یا هر چیز دیگری است. به او یاد دهید که یک شبه نمی تواند راه صد ساله را بپیماید. به او کمک کنید یاد بگیرد برای رسیدن به هر هدف بزرگی آن را به اهداف کوچک تر تقسیم کرده و تا بتواند مرحله به مرحله پیشرفت کند.

به شکل واقع بینانه او را تشویق کنید

اگر شما کودک خود را تشویق کنید، او به ادامه دادن راه خود با اعتماد به نفس بسیار بیشتر ترغیب خواهد شد. اما مساله مهم آن است که این تشویق باید واقع بینانه باشد. اگر متوجه شده اید که کودک شما در انجام کاری واقعا استعداد ندارد، تلاش او را تشویق کنید و از ابراز احساسات غیر واقعی خودداری کنید. به او بگوئید که هیچ اشکالی ندارد اگر بعضی کارها را عالی انجام نمی دهد و به او گوشزد کنید که انجام بعضی از کارها نیاز به تلاش و تکرار بیشتری دارد.

دوست داشتن خود را به او یاد دهید

به فرزندتان یاد دهید که خودش را دوست داشته باشد، اما چگونه؟ برای انجام این کار شما به عنوان والدین او باید نشان دهید که شما نیز با خودتان دوست هستید و خودتان را عاشقانه دوست دارید. هیچ گاه راجع به خودتان با الفاظ منفی صحبت نکنید، ترفیع های شغلی خود را جشن بگیرید، راجع به موفقیت های خود با فرزندتان صحبت کرده و احساس خوبی که نسبت به خودتان دارید را با او به اشتراک بگذارید.

به کودکانان گزینه هایی برای انتخاب دهید

راهکار دیگری که می تواند در تقویت اعتماد به نفس کودکان بسیار موثر واقع شود آن است که به آن ها اجازه دهید خودشان راجع به مسائل مختلف تصمیم بگیرند. برای مثال هنگام خرید لباس یا اسباب بازی، انتخاب بعضی از وعده های غذایی، مکانی که برای تفریح می روید و غیره، انتخاب و تصمیم گیری نهایی را به کودکتان محول کنید. با این کار هم اعتماد به نفس فرزندتان بالا رفته و هم قدرت تصمیم گیری را در او تقویت می کنید.

مادر و کودک

در کارهای خانه به او مسئولیت دهید

یکی دیگر از راهکارهای ساده برای تقویت اعتماد به نفس در کودکان ان است که او را مسئول برخی از کارهای خانه کنید. انجام این کارها باید متناسب با سن کودک باشد. برای مثال غذا دادن به حیوان خانگی، انداختن میز ناهار، اب دادن به گل ها و کارهای دیگر می تواند احساس مسئولیت پذیری و اعتماد به نفس را در کودک شما تقویت کند. 

17 آبان 1400 - نویسنده : تحریریه باهوشک

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 1 رای ) 5 از 5

شاید تمایل داشته باشید این ها را هم بخوانید.

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!