سنجش کودکان کلاس اولی، رویه، فرآیند و فرم ها

سنجش کودکان کلاس اولی، رویه، فرآیند و فرم ها

از سال 1375 هر ساله برای دانش آموزانی که قصد ورود به مدرسه و کلاس اول را دارند، دوره جامع سنجش سلامت برگزار می شود. در این سنجش شنوایی، بینایی و هوش کودکان مورد بررسی قرار می گیرد تا صلاحیت تمامی کودکانی که قصد ورود به کلاس اول را دارند، سنجیده شود. طبق آمار حدود 98 درصد کودکان نمره قبولی را کسب می کنند. 5 درصد کودکان دیگر نیز شناسایی شده و برای آن ها با توجه به نیازها و مشکلاتی که دارند، برنامه هایی در نظر گرفته می شود. اگر شما نیز کودک کلاس اولی دارید، با ما همراه شوید تا با روند سنجش کودکان و چیزهایی که نیاز دارید، بیشتر آشنا شویم.

 

هدف از سنجش کلاس اولی ها چیست و توسط چه کسانی انجام می شود؟

سنجش کلاس اولی ها از طریق مدارس ابتدایی و توسط افراد متخصص در زمینه روانشناسی، بینایی سنجی، شنوایی سنجی و پزشک عمومی انجام می شود. هدف از این سنجش آن است که بتوان برنامه ریزی کامل تری را برای ارتقای کودکان و آن هم در زمان کوتاه تری داشته باشیم. اگر سنجش کودکان در زمان مناسب انجام نشود، کودکان زمان طلایی برای شناسایی و رفع درمان اختلالات و مشکلات خود را از دست می دهند. در روند یادگیری و رشد آن ها اختلال ایجاد شده و احتمالا کودک نمی تواند در مدرسه عملکرد موفق و شادی داشته باشد. به طور کلی آموزش و پرورش برای انجام این طرح 7 هدف کلی را عنوان کرده است:

  • پیشگیری از بروز و تشدید بیماری ها
  • بررسی میزان شیوع اختلالات روحی و جسمی در کودکان
  • بهبود کیفی آموزش، شناخت و کنترل برخی از موارد موثر در افت تحصیلی
  • تهیه شناسنامه سلامت الکترونیک برای تمامی دانش آموزان و دسترسی به اطلاعات جامع بهداشتی، آموزشی و خانوادگی آن ها به منظور بهبود برنامه ریزی بهداشتی و آموزشی کودکان
  • بررسی ارتباط بین متغیرها و فراهم سازی زمینه های مناسب پژوهشی و تحقیقاتی
  • ارائه توصیه های بهداشتی، روانشناختی و آموزشی به کودکان و والدین

 

سنجش کلاس اولی ها 

طرح سنجش دانش آموزان کلاس اولی از چه زمانی آغاز می شود؟

در هر سال و ابتدای تابستان زمان دقیق آغاز طرح سنجش کودکان آغاز می شود و شما باید به طور مداوم اخبار مربوطه را چک کرده و یا از مدیر مدرسه راجع به زمان دقیق سوال بپرسید. به طور کلی این طرح هر ساله از اواسط تیرماه آغاز شده و تا اواسط شهریور ماه ادامه پیدا می کند.

مطلب پیشنهادی: چگونه کودکان را به نوشتن تکالیف و مشق تشویق کنیم؟        

مراحل فرایند سنجش کودکان کلاس اولی

چارت زیر به طور دقیق نشان دهنده مراحلی است که شما برای ثبت نام سنجش فرزند خود باید انجام دهید.

سنجش کلاس اولی ها

 

1.    در مرحله اول نوآموز باید همراه با یکی از والدین و یا هر دوی آن ها به دبستان مورد نظرشان مراجعه کرده و مراحل اولیه ثبت نام را انجام دهند. از طرف مدرسه یک فرم به آن ها داده می شود و در همان جا برای حضور در پایگاه سنجش نوبت دهی می شوند.

2.    در مرحله دوم در زمان تعیین شده کودک باید به همراه والد یا والدین خود به مرکز معرفی شده مراجعه کند و فرم ها و مدارک درخواستی که توسط مدرسه به والدین اعلام شده است را همراه داشته باشند. مدارک لازم برای سنجش نوآموز شامل عکس و شناسنامه کودک و والدین و کارت واکسن است. علاوه بر ارائه مدارک، مبلغ 60 هزار تومان نیز در سال 1401 باید توسط والدین پرداخت شود.

3.    سنجش کودکان در چند مرحله انجام می شود. در مرحله اول اطلاعات عمومی و پزشکی کودک شامل قد و وزن و سلامت عمومی بررسی شده و در فرم های مربوطه ثبت خواهد شد. تست بینایی سنجی و شنوایی سنجی نیز در مرحله دوم اجرا می شود. در مرحله پایانی نیز سوالات مربوط به آمادگی تحصیلی و هوش از کودکان پرسیده شده و تست گرفته می شود. نکته قابل ذکر آن که در مراحل اولیه کودک می تواند به همراه پدر یا مادر خود به اتاق تست برود اما در مرحله آخر دانش آموز باید به تنهایی وارد اتاق تست هوش شده و آن را انجام دهد.

بعد از اتمام مراحل سنجش، والدین با به همراه داشتن کارت واکسن به خانه بهداشت مراجعه می کنند و سپس با مهر خانه بهداشت و فرم های تایید شده برای ثبت نام نهایی فرزند خود به مدرسه مراجعه خواهند کرد.

در صورتی که متخصصان در سنجش تشخیص دهند که فرزند شما مشکل و یا اختلال خاصی دارد، به شما یک معرفی نامه برای مراجعه به پایگاه های تخصصی داده می شود.

ورود به پایه اول ابتدایی

 

در سنجش کلاس اولی ها چه سوال هایی پرسیده می شود؟

احتمالا برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که در سنجش فرزندتان در کنار تست های بینایی و شنوایی چه سوال هایی از او پرسیده می شود؟ سوال های پرسیده شده از کودکان در حوزه های مختلف حافظه کوتاه مدت، حافظه بلند مدت و تجسم فضایی دسته بندی می شود. برای مثال چند شکل هندسی برش خورده در مقابل او قرار داده می شود تا کودک بتوانند مانند یک پازل یک شکل هندسی منسجم از آن ها بسازد. ممکن است یک درخت بدون برگ به او نشان بدهند و از او بپرسند که این تصویر چه چیزی کم دارد؟ اشکال مختلف مربوط به هم را به همراه یک شکل و یا شی نا مرتبط به او نشان داده و از او می پرسند که کدام مورد با موارد دیگر ارتباطی ندارد. سوال های زیر نیز به طور معمول از تمامی کودکان پرسیده می شود:

مطلب پیشنهادی: آموزش های مونته سوری و ابزارهای آن

  • نام و نام خوانوادگی و سن دانش آموز
  • نام پدر و مادر و ویژگی های آن ها
  • شمارش اعداد
  • پرسش هایی در مورد پیدا کردن شباهت ها و تفاوت های دو تصویر
  • پیدا کردن ابتدا و انتها و وسط صف
  • سوال هایی در مورد نسبت های فامیلی (مثلا عمو چه رابطه ای با پدر دارد؟)
  • نقاشی کشیدن و یا رنگ آمیزی برای سنجش توانایی کودک برای دست گرفتن مداد
  • سنجش مهارت های حرکتی مانند لی لی کردن
  • داستان گفتن یا شعرخوانی
  • اطلاعات عمومی ساده راجع به فصل ها، رنگ ها، شب و روز و غیره
  • تکمیل یک نقاشی نیمه کاره
  • شمردن برعکس اعداد
  • سوال پرسیدن راجع به این که کودک در شرایطی مانند خشم چه کاری انجام می دهد؟
  • سنجش مهارت های فردی مانند پوشیدن لباس
  • نام بردن چند کلمه و درخواست از کودک برای تکرار آن ها به منظور تست حافظه
  • تعریف داستان از روی تصویر
  • نام بردن چند وسیله خانگی، میوه یا رنگ برای تست توانایی دسته بندی ها

 

سنجش اول ابتدایی

 

چگونه کودکان را برای تست سنجش آماده کنیم؟

همان طور که در قسمت های بالا نیز گفته شده، بخشی از تست سنجش کودکان مربوط به سلامت بینایی، شنوایی و سلامت عمومی است. از این رو بهتر است قبل از سنجش و از سن 5 تا 6 سالگی از فرزند خود یک چکاپ کامل بگیرید تا اگر مشکلاتی مانند کم خونی، مشکل در بینایی و یا شنوایی وجود دارد، مشخص و رفع شود.

ترس از جدایی یک ترس شایع در میان کودکان است، زمانی که می خواهند به تنهایی وارد اتاق تست هوش شوند. گاهی کودکان چندین ساعت گریه می کنند تا بلاخره راضی شوند تنهایی به اتاق تست بروند. بهتر است کودک خود را تا حد مناسب مستقل بار بیاورید تا از مواجهه با چنین شرایطی واهمه نداشته باشد. ثبت نام در مهد کودک و پیش دبستانی تا حد زیادی می تواند این مشکلات را در کودکان کاهش دهد. حتما با کودکان خود بازی های فکری انجام دهید، شمارش، رنگ ها و رنگ آمیزی، تفاوت ها و شباهت ها و دیگر موارد لازم را به او بیاموزید تا فرزند شما در هنگام برگزاری تست با سوال هایی مواجه شود که از قبل نیز با آن ها سروکار داشته است.

اگر فرزندم در تست سنجش رد شد، چه کنم؟

این سوال ممکن است دغدغه ذهنی بسیاری از والدین باشد که نکند فرزند من نتواند نمره کافی برای سنجش را به دست آورد. همان طور که در مقدمه نیز اشاره شد، حدود 95 درصد کودکان می توانند این سنجش را با موفقیت پشت سر بگذارند، بنابراین چندان نگران این مساله نباشید. در صورتی که فرزند شما نتواند به هر دلیلی مانند ترس از محیط، اضطراب، غریبه بودن و یا اختلال نتواند نمره قبولی را کسب کند، بعد از حدود 3 تا 4 ماه باید به مراکز آموزش استثنایی برای تست دوم مراجعه کنید. در صورتی که فرزند شما بتواند سنجش دوم را با موفقیت پشت سر بگذارد مانند کودکان دیگر برای ثبت نام به مدرسه معرفی خواهد شد.

ممکن است فرزند شما به دلایلی مانند نقص توجه و یا بیش فعالی نتواند پاسخ مناسبی در تست های سنجش بدهد، در این مرحله شما باید او را به مراکز کلینیک های کار درمانی ببرید تا کودک بتواند تا حد زیادی مشکلات موجود را رفع کند.

در صورت عدم رفع مشکلات و اختلالات در کودک، دانش آموز به مدارس استثنایی ارجاع داده می شود. تعداد دانش آموزان در این مدارس کم بوده و معلمان برای کار با دانش آموزانی که اختلال و یا نیازهای ویژه ای دارند، آموزش دیده اند.

شما میتوانید برای کسب اطلاعات کامل از مراحل ثبت نام فرزندتان در پایه اول ابتدایی به مقاله مراحل ثبت نام در پایه اول ابتدایی که درسایت باهوشک قرار دارد مراجعه نمایید.

23 شهریور 1401 - نویسنده : مریم صفری

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 6 رای ) 3.7 از 5

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!