چگونه کودکان را به نوشتن تکالیف و مشق تشویق کنیم؟

چگونه کودکان را به نوشتن تکالیف و مشق تشویق کنیم؟

بسیاری از کودکان نسبت به نوشتن تکالیف مدرسه بی تفاوت بوده و یا حتی از آن متنفرند. کودکان به خصوص در 3 سال اولیه مدرسه علاقه ای ندارند که چند ساعت یک گوشه نشسته و تکلیف بنویسند. از این رو یکی از چالش های والدین آن است که کودکان خود را به نوشتن تکالیف و مشق تشویق و ترغیب کنند. راهکارهای زیر به شما در این راه بسیار کمک خواهد کرد.

عنوان تکالیف را روزانه یادداشت کرده و برای آن برنامه ریزی کنید

یکی از راهکارهایی که می تواند کودک شما را به نوشتن تکالیف مدرسه تشویق کند، آن است که برای او یک چک لیست آماده کرده، برای آن برنامه ریزی کنید. بعد از انجام هر کدام از تکالیف جلو آن یک تیک بزنید. (یا استیکر خندان بچسبانید) با انجام این کار کودک شما تشویق خواهد شد که تیک های بعدی را نیز دریافت کند. ممکن است کودک شما چند تکلیف مختلف از چند درس داشته باشد. یک دفترچه مخصوص برای برنامه ریزی داشته باشید و همراه کودک خود همه تکالیف روزانه را داخل آن نوشته و برایش برنامه ریزی کنید.

 محیط مناسب و یکسانی برای نوشتن تکالیف انتخاب کنید

برای آن که کودک شما بتواند با تمرکز تکلیف خود را انجام دهد، باید محیط مناسب و آرامی برای درس خواندن و نوشتن تکالیف آماده کرده و در نظر بگیرید. به هیچ عنوان اجازه ندهید که فرزند شما در جمع شلوغ و یا جلو تلویزیون تکالیف خود را انجام دهد. به او یاد بدهید که باید مشق های خود را در اتاق و در یک مکان آرام انجام دهد. همچنین بهتر است برای انجام تکالیف و درس خواندن یک جای ثابت و همیشگی داشته باشید. ذهن با قرار گرفتن در این محیط تکراری متوجه می‌شود که زمان درس خواندن است و کارایی آن تا حد زیادی بالا می رود.

مطلب پیشنهادی: چگونه به کودک خود ریاضی بیاموزیم؟

 کودک خود را تحسین و تشویق کنید

یکی دیگر از راهکارها برای علاقه مند کردن کودکان به انجام تکالیف، تشویق و تحسین کردن آن ها است. کودک خود را در آغوش گرفته، مشق های او را نگاه کنید و به او بگوئید که چقدر خوب و مرتب تکالیف خود را انجام داده است. شما می توانید گاهی و نه همیشه برای انجام تکالیف نیز او را با کارهایی مانند رفتن به پارک و یا خرید یک هدیه کودک مانند لوازم تحریر، تشویق کنید.

راهکارهایی جهت علامندتر کردن بچه ها به انجام تکالیف

با او مشاجره نکنید

ممکن است کودک شما به هر دلیلی نخواهد تکالیف خود را انجام دهد، در این حالت به جای بحث و مشاجره بی نتیجه قاطعانه به او بگویید که باید تکالیف خود را انجام دهد و هیچ عذر و بهانه ای برای انجام ندادن آن قابل قبول نیست. کودک خود را مجبور به نوشتن نکنید، زیرا این کار تنها او را خشمگین تر کرده و بی رغبت تر نسبت به نوشتن تکالیف می کند. اگر کودکتان خواست با روش هایی مانند گریه کردن، جیغ زدن و یا خود را به مریضی زدن از انجام تکالیف سر باز زند، با او مصالحه نکنید زیرا به یک عادت در او تبدیل خواهد شد. 

از همکلاسی ها کمک بگیرید

کودکان به راحتی از دوستان خود تاثیر می گیرند. از این رو شما می توانید برنامه ای بچینید که فرزندتان با همکلاسی های درس خوان خود یک یا دو روز در هفته را وقت گذرانده و یا با یکدیگر درس بخوانند. این کار باعث می شود به طور ناخودآگاه و بدون دخالت شما، فرزندتان به درس خواندن و انجام تکالیف علاقه بیشتری نشان دهد.

با معلمان فرزند خود ارتباط مستمر داشته باشید

در موارد بسیاری عدم علاقه کودکان به انجام تکالیف به یک مشکل و یا مساله در مدرسه باز می گردد. بنابراین شما باید به عنوان والدین کودک به طور مستمر با معلم فرزندتان در ارتباط بوده و از او مشاوره بگیرید. ممکن است فرزند شما دارای اختلال تمرکز و یا اختلال یادگیری باشد که این مشکل با مشورت و صحبت با معلمان خود را نشان خواهد داد.

انجام تکالیف

برای انجام تکالیف زمان تعیین کنید

اگر کودک شما برای انجام تکالیف مدرسه هیچ برنامه ریزی خاصی نداشته باشد، ممکن است انجام تکالیف را تا ساعات پایانی شب به تعویق بیاندازد و بعد از آن تکالیف را با خستگی و بی حوصلگی انجام دهد. برای جلوگیری تز بروز این مشکل برنامه زمانی برای انجام تکالیف مشخص کنید. برای مثال به فرزندتان بگویید در ساعت 3 تا 5 وقت انجام تکالیف است و بعد از آن می تواند به انجام کارهای دیگر مانند بازی کردن و یا تماشای کارتون بپردازد. به این نکته توجه کنید که زمان انتخابی برای انجام تکالیف مناسب ترین زمان باشد. برای مثال زمانی که برنامه مورد علاقه او از تلویزیون پخش می شود و یا زمانی که فرزند شما می خواهد با دوستان خود بازی کند، زمان مناسبی برای انجام تکالیف نیست.

به او اعتماد به نفس بدهید

اگر فرزند شما احساس کند که به اندازه کافی باهوش نیست و نمی تواند کاری را به خوبی انجام دهد، ناخودآگاه برای انجام آن تنبلی می کند. سعی کنید همواره به فرزند خود اعتماد به نفس داده و به او بگوئید که دوست داشتنی و باهوش است. سعی کنید از موفقیت های فرزندتان با او صحبت کرده و اعتماد به نفس او را بالا ببرید. 

مطلب پیشنهادی: روش های تقویت حافظه کودکان

ساعات طولانی را برای تکلیف در نظر نگیرید

کودکان معمولا بعد از 45 دقیقه انجام تکلیف و درس خواندن خسته شده و نیاز به استراحت دارند، از این برنامه ریزی ساعات طولانی برای انجام تکالیف آن ها را به شدت خسته و زده خواهد کرد. برای آن که کودک شما به انجام تکالیف علاقه مند شود، بعد از هر نیم ساعت تا 1 ساعت از فرزند خود بخواهید از پشت میز خود بلند شده، قدمی در خانه بزند، یک خوراکی بخورد و کمی خستگی خود را از تن به در کند.

چگونه فرزندمان را به انجام تکالیف علاقمند کنیم

در انجام تکالیف و درس خواندن افراط نکنید

بسیاری از والدین بر این باورند که اگر از همان ابتدا فرزندان خود را در کلاس های تقویتی مختلف ثبت نام کرده و تمامی زمان های خالی او را به درس اختصاص دهند، فرزندی موفق تربیت خواهند کرد. این کار یکی از بزرگ ترین اشتباهاتی است که می توانید در قبال فرزند خود انجام دهید. کودک شما تا سن 10 سالگی بیش از هر چیز به بازی کردن نیاز دارد. از این رو یک برنامه ریزی اصولی و مناسب داشته باشید تا فرزندتان بتواند به بازی و تفریح نیز بپردازد. زمان های بیش از اندازه برای درس خواندن و انجام تکالیف نه تنها او را از درس زده می کند، بلکه از او فردی افسرده و استرسی خواهد ساخت.

اجازه دهید فرزندتان عواقب کار را ببیند

اگر کودک شما تکالیف خود را انجام نمی دهد و هیچ راهکاری نمی تواند او را برای انجام آن تشویق و ترغیب کند، اجازه دهید تا روز بعد بدون انجام تکالیف به مدرسه رفته و عواقب کار خود را ببیند. در این حالت در اغلب موارد اگر فرزند شما ببیند که در کلاس تنها کسی است که تکالیف خود را انجام نداده و یا آن را ناقص انجام داده است، تکالیف بعدی را درست انجام می دهد.

به او استرس ندهید

ممکن است شما تصور کنید که اگر این حس را در فرزندتان ایجاد کنید که انجام تکالیفش دیر شده و مدام باید فکر و ذکر مشق نوشتن و درس خواندن را داشته باشد، سخت در اشتباهید. با انجام این الگوی رفتاری تنها استرس در کودک شما زیاد شده و به همان میزان توانایی و رغبت به انجام تکالیف در او کاهش پیدا می کند. حتی اگر کودکتان از برنامه ریزی که برای انجام تکالیف انجام داده اید، عقب ماند به او استرس ندهید. کنار او بنشینید و به او بگویید که زمان کافی برای پایان کار دارد.

عدم تنبیه کودکان برای انجام تکالیف

با کودک خود صحبت کرده و با او برنامه ریزی کنید

برنامه ریزی برای انجام تکالیف و خواندن درس نباید به طور کامل توسط شما انجام شود. این کار می تواند کودک شما را بسیار نسبت به درس خواندن دلزده کند. با کودک خود صحبت کرده و همراه با هم بهترین زمان را برای انجام تکلیف و مشق انتخاب کنید. ممکن است فرزند شما به هر دلیل در زمانی که در نظر گرفته اید، نتواند تکالیف خود را انجام دهد. با او راجع به علت موضوع صحبت کرده و سعی کنید مشکل را از ریشه حل کنید.

مطلب پیشنهادی: فلسفه برای کودکان

فرزند خود را مقایسه نکنید

یکی از کارهای اشتباهی که در هر امور تربیتی می تواند اعتماد به نفس فرزند شما را پایین آورد، مقایسه کردن است. به این نکته توجه داشته باشید که کودک شما با دانش آموزان دیگران تفاوت های زیادی دارد و ممکن است از بقیه کندتر یا ضعیف تر باشد. ممکن است فرزند خواهر و یا دوست شما تکالیف خود را بتواند در 1 ساعت انجام دهد، اما فرزند شما نیاز به 3 ساعت زمان داشته باشد. به تفاوت های فرزند خود با دیگران توجه کرده و هیچ گاه او را مقایسه نکنید.

فلسفه انجام تکالیف و حل تمرین این است که دانش آموزان با تکرار و تمرین به حد تسلط در مباحث آموخته شده برسند، حال اگر این کار با زور و اجبار، بدون علاقه و یا بدون توجه و تمرکز انجام شود، نه تنها مفید نیست و شما را به هدف آموزشی مورد نظر نمی رساند، بلکه باعث خواهد شد فرزند شما نسبت به کل موضوع درس خواندن و انجام تکالیف و آموختن چیزهای جدید بی میل شود و علاقه ای نشان ندهد، که آثارمخرب این موضوع بسیار بسیار بدتر از ننوشتن تکلیف ولی داشتن علاقه است . اینکه انجام تکالیف با میل و رغبت فرزندتان انجام شود خیلی ارزشمندتر خواهد بود. ما تلاش کردیم تا در این مقاله راهکارهایی معرفی کنیم تا شما بتوانید با کمک گرفتن از آنها فرزندتان را به انجام تکالیف علاقمند کنید تا با میل و رغبت درس بخواند.

24 مرداد 1401 - نویسنده : مریم صفری

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 9 رای ) 4.2 از 5

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!