معرفی چهل راهکار خلاقانه برای افزایش مطالعه کودکان

معرفی چهل راهکار خلاقانه برای افزایش مطالعه کودکان

امروزه پیشرفت های تکنولوژی و گسترش فضاهای مجازی باعث شده تا فرزندان ما از کتاب و کتابخوانی دور شوند. آنها تمام وقت خود را صرف فضاهای مجازی و دنبال کردن افرادی می‌کنند که تنها تلاش شان جمع آوری فالوور و پول از طریق محتوا های بی کیفیت و نامناسب در فضاهای مجازی است. علاوه بر اینکه فرزندان ما روزانه در معرض میزان زیادی از این محتوا های نامناسب هستند کم کم از این محتوا تاثیر می گیرند و آنها را در زندگی خود به کار می‌برند. به این صورت کم‌کم فرهنگ نادرست و نامناسب جایگزین فرهنگ صحیح می شود و فرزند شما دچار مشکلات تربیتی می شود که دیگر تصحیح و بازگرداندن آن تقریباً امری غیر ممکن تلقی می شود. در این مقاله ما راه هایی در جهت هر چه بیشتر علاقمند کردن فرزندان به کتابخوانی معرفی می‌کنیم.

کتاب و کتابخوانی

از دیرباز می‌دانیم که فرهنگ کتابخوانی و مطالعه چقدر مهم و مورد توجه است. وقتی ما مطالعه می‌کنیم هم با ادبیات و فرهنگ و آداب و رسوم ملل دیگر آشنا می‌شویم و هم اطلاعات فراوانی جمع آوری می‌کنیم و هم از نظر علمی خود را تقویت می کنیم و می توانیم در مواقع لزوم از اطلاعات کسب شده استفاده کنیم. اما این روزها موانع زیادی سر راه ما قرار دارد که مانع می‌شوند تا مطالعه کنیم و فرهنگ مطالعه را در جوانانمان ارتقا دهیم از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نداشتن الگوی مناسب کتابخوانی

طبق نظریه رفتارگرایان، رفتار و انجام عمل توسط کودک با تقلید همراه است یعنی او می بیند، پس انجام می دهد. حال اگر ما الگوی مناسب کتابخوانی و مطالعه برای فرزندمان نباشیم مطمئناً او نیز علاقه‌ای به کتابخوانی پیدا نخواهد کرد، زیرا در اطراف خود تا‌ کنون کسی را در حین مطالعه ندیده است.

راهکارهایی برای کتابخوانی کودکان

هدر رفت زمان زیاد در فضای مجازی

گاهی فرزندان ما آنقدر درگیر بازی های رایانه‌ای، فضاهای متنوع مجازی و فیلم ها و سریال های بی کیفیت و طولانی می شوند، که مطالعه یک کتاب را فراموش می‌کنند. یا اینکه اصلا زمانی برای این کار در برنامه آنها وجود نخواهد داشت.

عدم دسترسی به کتاب های مناسب

امروزه کتاب های متنوع از ناشرین بزرگ و خلاق در کتابفروشی های مختلف وجود دارد که شما می‌توانید آنها را متناسب با سلیقه و سن و جنسیت فرزندتان برایشان تهیه کنید تا از آنها استفاده کنند. مطمئنا شما نباید انتظار داشته باشید کتاب های بی کیفیت بتواند فرزندان عصر امروز را تحت تاثیر قرار دهد. کتابی که تهیه می‌کنید باید آنقدر جذابیت داشته باشد تا بتواند جایگزین فضای مجازی شود.

عدم علاقه به موضوعات کتاب

مهمترین مسئله در انتخاب و پیگیری هر چیزی علاقه شخص به آن مسئله می باشد. در انتخاب کتاب نیز اگر موضوع و طراحی کتاب مورد پسند فرزندتان نباشد، هرگز علاقمند به خواندن کتاب نخواهد شد، پس مطابق سلیقه فرزندتان برای او کتاب تهیه کنید. دخترخانم ها گاهی کتاب با محوریت پسربچه ها را نمی پسندند و بالعکس! پس بهتر است به این نکته هم توجه کنید.

علاقمندی به کتابخوانی

گرانی و هزینه بر بودن کتاب

به دلیل بالا رفتن قیمت کاغذ هزینه کتاب ها کمی سرسام‌آور شده است. این هم یکی از دلایلی است که ممکن است والدین برای فرزندشان کتاب تهیه نکنند، اما باید بدانید که کتاب غذای روح هرکس است و نمی شود کامل آن را نادیده گرفت.

مطلب پیشنهادی: کتاب های مناسب گروه سنی 8 تا 12 سال

فواید کتاب خوانی

علیرغم مشکلاتی که در بالا به آنها اشاره شد کتابخوانی هنوز هم ارزش و مزایای خود را دارد، که در اینجا به آنها خواهیم پرداخت.

افزایش علم و دانش

علاوه بر کتاب هایی که باعث سرگرمی و یا طنز و اینجور مسائل می شوند، خواندن کتاب های علمی تخیلی کمک فراوانی در جهت ارتقاء علمی و سواد کودکان می کند. بدون در نظر گرفتن این مسائل هم خواندن کتاب سواد گرامری و فارسی کودکان را بالا می‌برد و خواه نا‌خواه گنجینه لغات آن ها افزایش می یابد.

بهبود قدرت درک مطلب کودکان

وقتی به طور مداوم و پشت هم می خوانی و مجبوریم جمله ها را متوجه شویم تا بتوانیم وارد جمله بعدی شویم. مطمئنا کم کم معنی جملات را درک خواهیم کرد و در درک مطلب تسلط 2پیدا خواهیم کرد.

افزایش دامنه لغات

یکی از راهکارهای معلمان برای دانش آموزان ضعیف در درس فارسی، اغلب خواندن بیشتر متون کتاب و متون غیر درسی است، زیرا این تکرار و تمرین باعث به یادسپاری از طریق حافظه دیداری می‌شود و هم به املا و هم نگارش بچه ها کمک می کند و هم با افزایش گنجینه لغات بچه ها در صحبت کردن آنها و انشا نوشتن‌شان تاثیر می گذارد.

یافتن یک تفریح سالم برای اوقات فراغت

اوقات فراغت بچه ها در سنین پایین بسیار زیاد است و با افزایش سن و به وجود آمدن مشغله‌های کاری اوقات فراغت کمتر می‌شود. در سنین کودکی، بچه ها از هر روشی برای پر کردن اوقات فراغت خود استفاده می‌کنند که اگر این روش ها خطرناک و آسیب‌زا باشند فرزند شما را دچار مشکل می‌کنند. پس چه بهتر است کتابخوانی را جایگزین تفریحات ناسالم فرزندانمان کنیم.

یافتن علایق و مسیر زندگی

بسیاری از کارها هستند که امکان تجربه عملی در آنها وجود ندارد و یا این که فرزند شما هیچگاه آنها را از نزدیک ندیده است، اما ممکن است همان کارها استعداد و سلیقه شخصی آنها باشد. با خواندن کتاب های تخیلی /علمی او خواهد توانست در مورد این کارها اطلاعاتی به دست آورد و اگر مورد سلیقه اوست به سمت آنها حرکت کند.

علاقمندی به کتابخوانی

داشتن بار آموزشی فراوان

بسیاری از مشکلات و مسائلی که بچه ها ممکن است با آن درگیر باشند، با مطالعه و خواندن کتاب ها قابل حل هستند. ما می‌توانیم برای سوالات و بسیاری از مشکلات بچه ها از کتاب کمک بگیریم و آن را به بچه ها معرفی کنیم. همینطور کتاب ها برای حل مشکلات بچه ها در مدرسه نیز بسیار مفید هستند. مثلا برای حل مشکلات املا، نگارش، گنجینه لغات و...... کتاب میتواند بسیار راه گشا باشد.

مطلب پیشنهادی: سن شروع یادگیری خواندن در کودکان

ارائه راهکارهایی برای جلب نظر بچه‌ها به کتاب خوانی

ظاهر کتاب را مد نظر قرار دهید

  • رنگ بندی کتاب: رنگ آمیزی و هارمونی رنگ ها در کتاب دارای اهمیت است اینکه کتاب باعث افسردگی و خمودگی کودک نشود و باعث شادابی و سرزندگی او شود. همچنین او را به سمت کتاب جذب کند. رنگ، یکی از عوامل مهم در جلب نظر او به کتاب است طراحی ها و نقاشی های داخل کتاب بسیار مهم هستند کودکان ما افرادی باهوش و زرنگی هستند که مخاطبین انواع فضاهای مجازی و غیر مجازی هستند اگر کتاب به اندازه کافی برای‌شان جذاب نباشد مطمئناً به سمت آن نخواهند رفت.
  • اندازه و قابلیت حمل: متناسب با سن فرزندتان حجم کتاب ها را انتخاب کنید از خریدن کتاب های حجیم و سنگین و غیر متناسب با سن بچه ها جدا خودداری کنید. چون علاوه بر اینکه آنها را جذب نمی‌کند و از کتاب می ترساند، ممکن است باعث ایجاد مشکلات اسکلتی نیز در بچه ها بشود. پس مراقب وزن کتاب‌ها نیز باشید. امروزه مشاهده می شود که کاربران فضای مجازی گاهاً کتاب هزار صفحه‌ای را در موبایل خود مطالعه می کنند اما حاضر نیستند یک کتاب ۳۰۰ صفحه ای را مطالعه کنند و این به خاطر خطای چشمی است که برای خواننده ایجاد می‌شود و او تصور میکند کتاب داخل گوشی کوچک تر و کمتر است.
  • جنس کتاب: جنس کتاب هم مانند موارد دیگر بسیار حائز اهمیت است. کتاب نباید طوری باشد که همان بار اول شروع به تیکه تیکه شدن و از بین رفتن کند، در این صورت فرزند شما اصلا خوشش نخواهد آمد. همینطور برای کودکان و خردسالان و علاقه آنها به کتاب خوانی می‌توانید از انواع کتاب های مختلفی که امروزه در بازار وجود دارد مثل کتاب حمام استفاده کنید.

محتوای کتاب از همه چیز مهمتر است

  • گروه سنی: از لحاظ سنی محتوایی کتاب باید به گروه سنی فرزند شما بخورد، زیرا اگر کتاب کوچکتر از سن فرزندان انتخاب کنید که مطمئنا برای او بچه‌گانه است و جذابیت نخواهد داشت و اگر کتاب های بیشتر از سن او انتخاب کنید درک آن برایش سخت است و باز هم درمیانه راه کتاب را رها کرده و به سراغ فضای مجازی می‌رود. پس کتاب مناسب رده سنی فرزندتان را انتخاب کنید.
  • مراقب آموزه‌های فرهنگی کتاب باشید: حتماً قبل از اینکه کتاب را در اختیار فرزندتان قرار دهید از مطالب داخل آن تا حدودی مطمئن باشید زیرا گاهی ممکن است مطالب کتاب مناسب فرهنگ و تربیت اجتماعی خانواده شما نباشد و در این صورت فرزند شما را دچار سردرگمی و چالش می کند. او بین شما و کتاب سردرگم می‌شود.
  • متن کتاب قابل فهم باشد: گاهی اوقات بعضی نویسنده ها چون با گنجینه لغات و خصوصیات سنین مختلف بچه ها آشنا نیستند کتاب ها را طوری می نویسند که مناسب سن بچه ها نیست و اصلاً بچه ها از لغات سنگین آن درکی ندارند. پس قبل از تهیه کتاب نگاه تیترواری به کلیت متن داشته باشید.
  • محتوای کتاب خالی از مطالب اخلاقی نباشد: یکی از مسائل بسیار مهم تربیت اخلاقی و فرهنگی فرزند ماست چه بهتر که این تربیت به طور غیر مستقیم و از طریق کتاب به او منتقل شود و اینکه فرزند شما کتابی می خواند تا چیزی بیاموزد اگر فقط یک داستان بخواند و هیچ چیز از آن دریافت نکند این مطالعه عبث و بیهوده است.
  • پیامهای کتاب غیر مستقیم باشد: پیام های مستقیم و صاف مانند نصیحت های بزرگان به گوش بچه ها نمی‌رود و آنها را دلزده میکند مخصوصا در سنین بالاتر. اما از طرفی بچه ها کاملا هوشمند و زیرک هستند و پیام هر داستانی را به آسانی متوجه می شود. پس چه بهتر است که پیام داستان را به طور غیرمستقیم به بچه‌ها برسانیم، نه با یک جمله صریح و آشکار.
  • کتاب و داستانش معنادار و هدفمند باشد: کتاب چه علمی و چه داستانی باشد باید نتیجه و هدف خاصی را دنبال کند. صرفاً توضیح یک داستان ساده و اتمام آن کافی نیست بلکه کتاب یا باید یک مفهوم علمی را بیاموزد یا داستان اخلاقی داشته باشد یا یک آموزش دینی داشته باشد یا هر چیز دیگر اما به هر صورت نمی تواند خالی از پیام باشد.

علاقمندی به کتابخوانی در کودکان

خودتان الگوی فرزندتان باشید

اگر شما در خانه جلو فرزندتان کتاب بخوانید و از کتاب و موضوعات جالب آن تعریف کنید و یا اهل رفتن به نمایشگاه های کتاب یا کتابخانه های متفاوت باشید و کلاً در رفتارتان عشق و علاقه به کتاب را نشان دهید این باعث خواهد شد تا فرزندتان نیز از شما الگو بگیرد و به کتاب و کتابخوانی علاقه مند شود.

برای کودکتان برنامه ریزی کنید

  • از لحاظ زمانی: می توانید به او زمان خواندن کتاب بدهید مثلاً بگوید باید در روز نیم ساعت فلان کتاب، نیم ساعت آن یکی کتاب را بخواند و بعد از همه اجازه خواهد داشت یک ساعت در فضای مجازی باشد اینکه او را بی برنامه رها کنید، باعث بی نظمی می شود و نه از کتاب خواندن لذت خواهد برد و نه فضای مجازی و هیچ نوع تعادلی بین این دو برقرار نخواهد شد.
  • از لحاظ میزان: می‌توانید به جای زمان بندی از نظر مقدار مطالعه برنامه ریزی کنید یعنی بگویید مثلا امروز باید ۱۰ صفحه از کتاب را بخواند این روش هم می‌تواند مناسب باشد.

البته توجه کنید که تمام این روشها مسالمت آمیز و با خواست خود فرزندتان انجام شود و جنبه اجبار به هیچ عنوان نگیرد و گرنه نه تنها او را علاقمند نمی‌کنید، بلکه از کتاب فراری و دلزده هم می‌شود.

در آغاز از کتابهای صوتی کمک بگیرید

چون در ابتدای شروع کتابخوانی ممکن است فرزند شما خیلی در خواندن و درک همزمان مطالب قوی نباشد می توانید از کتاب‌های صوتی که در اینترنت وجود دارد استفاده کنید. البته سعی کنید از کتاب های با کیفیت با صداهای خوب استفاده کنید. از این کتاب‌ها می‌توانید در مواقع مسافرت که امکان خواندن کتاب نیست نیز استفاده کنید و به آسانی کتاب مورد علاقه تان را گوش کنید.

از کتاب هایی که فیلم آن ها پخش شده است استفاده کنید

برای بچه ها لذت بخش است که آنچه را می خوانند، ببینند. پس می‌توانید به آنها این وعده را بدهید که اگر کتاب مورد نظر را به طور کامل و خوب مطالعه کنند بعد خواهند توانست فیلم آن را نیز ببیند. حتی می‌توانید هیجان هایی را نیز به آن اضافه کنید مثل این که شخصیت های داستان شخصیت های مورد علاقه او هستند یا فلان بازیگر در این فیلم بازی می کند و یا لباس های اشخاص داخلی فیلم عجیب و غریب است یا هر کدام از این موارد که ممکن است توجه فرزندتان را جلب کند.

مطلب پیشنهادی: انیمیشن های پرورش اخلاق و خلاقیت کودکان

او را تشویق به خواندن عمیق کنید

شما می‌توانید با استفاده از روش هایی که در زیر توضیح می دهیم فرزندتان را مجبور به خواندن عمیق و دقیق کتاب کنید.

  • از او بخواهید نتیجه گیری کند: از او بخواهید پس از آنکه کتاب را مطالعه نمود برای شما در یک یا دو پاراگراف نتیجه ای که از داستان گرفته است را بنویسد. یا اگر کتاب علمی مطالعه کرده است خلاصه ای از مباحث علمی که فرا گرفته است را در دو پاراگراف برای شما بنویسد به این نحو هم تمرین درک مطلب و دقیق خواندن می کند و هم کم کم نحوه جزوه نویسی و خلاصه نویسی را یاد میگیرد.
  • از کودک بخواهید که خود را جای شخصیت های اصلی داستان بگذارد: پس از اتمام داستان از او بخواهید خود را جای یکی از اشخاص داخل داستان بگذارد و مثلاً به جای او به سفر علمی برود و یا به جای او تصمیم گیری کند یا هر کاری که در داستان شخصیت اصلی می کند به این نحو شما خواهید توانست چگونگی قدرت حل مسئله و توانمندی های فرزندتان را بشناسید.
  • یک پایان جدید خلق کنید: از فرزندتان بخواهید تا پایان داستان را تغییر دهد به این نحو او تلاش می کند تا آنچه مد نظرش است، در پایان داستان بیاورد و گاهی اوقات شما می توانید پس از چندین بار انجام این تمرین متوجه روحیات و خلقیات فرزندتان بشوید و اگر مشکلی در او احساس کردید برای رفع آن اقدام کنید.

از کودکی به آنها آموزش دهید

هرچه آموزش ها در سنین پایین تر شروع شود، آموزشات مفیدتر و ماندگارتری خواهند بود. اگر شما از کودکی فرزندتان را با کتاب و کتابخوانی آشتی دهید مطمئنا خیلی موثرتر است تا اینکه در سنین بالا تازه بخواهید به آن ها کتابخوانی را آموزش دهید چند روشی که میتوانید از آنها استفاده کنید را در زیر نام می بریم:

  • از کودکی برای فرزندتان داستان بخوانید: خواندن داستان های کودکانه هم بچه ها را با داستان آشنا می کند هم باعث سرگرمی آنها می شود و هم به رشد قوه خلاقیت آنها کمک فراوانی می‌کند.
  • از کتاب هایی با شکلهای جدید و جالب استفاده کنید: امروزه کتاب هایی در بازار وجود دارد که هم جنس های جالبی دارد و هم خودشان به غیر از کتاب بودن جنبه عروسکی و نمایشی بسیار جذابی هم دارند مانند کتاب هایی که در آنها داستان های حیوانات نوشته شده و عروسک انگشتی آن حیوان نیز وجود دارد و بچه می تواند دستش را داخل عروسک کرده و با آن بازی کند یا کتاب های پازلی و یا کتاب های اطلس جغرافیایی که کره زمین متصل به خود را دارند از این کتابها میتوانید برای آموزش به آسانی استفاده کنید. مضاف بر اینکه خود جذابیت های بصری کتاب کمک فراوانی در علاقه بیشتر کودکتان به دنبال کردن داستان و کتاب می کند.
  • داستان های شاد و شعرگونه برای بچه ها بخوانید: بهتر است در شروع فرایند کتابخوانی از کتابهایی استفاده کنید که نثر آهنگین تر و داستان های شاد تری دارند بچه ها به طور ذاتی آهنگین بودن کلام را درک می‌کند و با آن ارتباط بیشتری برقرار می کنند، پس بهتر است در آغاز از کتاب داستان‌های شعر گونه بهره بگیرید.
  • از فیلم ها و کارتون هایی که کتابخوانی را تشویق می‌کنند استفاده کنید: محتوا و مضمون بعضی انیمیشن ها و فیلم های کودکان مربوط به کتابخوانی است از آنها در جهت سوق دادن بچه ها به کتابخوانی بهره بگیرید.

کتابخوانی و مطالعه کودکان

به محفل های کتابخوانی بروید

از همان سنین پایین مثلاً بچه های ابتدایی را می توانید به محفل های کتابخوانی، کتابخانه های بزرگ و جمعی، جلسات نقد کتاب و یا حتی نمایشگاه های مختلف کتاب کودک و نوجوان ببرید. آن‌ها را در فضای کتابخوانه رها کنید و بگذارید تا کتاب مورد علاقه خود را پیدا کنند. دیدن هم سن و سالی هایشان که برای خرید کتاب می آیند و همچنین دیدن کتاب های فراوان می‌تواند به آنها برای علاقه مندی بیشتر به کتاب خوانی کمک کند.

کتابخوانی جمعی راه بیندازید

می‌توانید گروهی از بچه های هم سن و سال را جمع کرده و بخواهید تا همگی جمعی کتاب بخوانند، مثلاً هرکدام یک صفحه از یک کتاب را بخوانند و برای همدیگر توضیح دهند یا دور هم جمع شوند و هر کس به نوبت یک صفحه را با صدای بلند برای دوستانش بخواند و یا اینکه هر نفر یک کتاب را مطالعه کند، سپس برای دوستانش خلاصه‌ای از آن کتاب را توضیح دهد. به این نحو آنها نیز به موضوع کتاب علاقه مند شده و می‌توانند با یکدیگر کتاب هایشان را جابجا کنند و هر کدام کتاب دیگری را که موضوعش برای‌شان مورد علاقه بوده یک دور خودشان بخوانند.

کتابخوانی گروهی

 

به کتابخانه محل زندگیتان مراجعه کنید

یکی از مسائلی که می تواند باعث افزایش علاقه بچه ها بشود دیدن دوستان و هم سن و سالی هایشان در حین کتاب‌خوانی می باشد. شما می‌توانید با مراجعه به کتابخانه محله و عضو کردن فرزندتان در آن و این که دوستانش و تعداد زیادی را در حال مطالعه کتاب ببینند می توانند به علاقه مندی او کمک کند.

کتاب های تخیلی و خاص تهیه کنید

امروزه کتاب هایی با ظاهر های معمولی و طراحی های ساده ممکن است کودک شما را جذب نکند و نتواند در مقابله با فضای مجازی موفق عمل کند، اما این روزها ناشرانی هم هستند که به ظاهر کتاب اهمیت زیادی می دهند. می‌توانید از این کتابها برای جذب فرزندتان بهره بگیرید. همینطورکتاب های تخیلی می‌تواند به افزایش خلاقیت فرزندتان نیز کمک فراوانی کند.

یک مقدمه جذاب از کتاب برای کودکتان تعریف کنید

شما میتوانید ابتدای داستان را بسیار جذاب برای فرزندتان تعریف کنید. سپس داستان را در نیمه رها کنید و او را کنجکاو می‌کنید تا پایان داستان را خودش مطالعه کند.

همراه بچه ها کتاب درست کنید

از فرزندتان بخواهید تا یک داستان خیالی بنویسد، سپس به کمک هم با چند برگه ساده داستان او را تبدیل به یک کتاب داستان کنید. می‌توانید برای جلد کتاب هم از نقاشی خود بچه بهره بگیرید.

تهیه کتاب دست ساز کودکان

به زمان کتابخوانی توجه کنید

زمان کتاب خواندن شما برای فرزندتان نباید بیش از اندازه زیاد باشد و یا حتی کتابخوانی خود فرزندتان هم نباید به حدی زیاد باشد که او را از خواندن کتاب دل زده و خسته کند. باید به نحوی برنامه‌ریزی کنید که فرزندتان خسته نشود و بتواند به طور مداوم مطالعه کند.

یک کتابخانه زیبا و مجهز داشته باشید

در این مورد اگر امکان آن را ندارید می توانید به همان کتابخانه محل مراجعه کنید اما اگر امکانش را دارید چه خوب است که تعدادی کتاب مفید و خوب در کتابخانه محل زندگیتان برای دسترسی آسان به فرزندتان داشته باشید.

با جوایز کوچک آنها را تشویق به کتابخوانی کنید

می‌توانید پس از خواندن هر چند کتاب به فرزندتان جایزه بدهید البته سعی کنید جایزه‌ای که می دهید هم در راستای همان کتاب باشد مثلاً یک انیمیشن در راستای فرهنگ کتاب خوانی یا یک فیلم که از کتابهایی که فرزندتان خوانده است درست شده است و یا این طور چیزها که کودکتان را هرچه بیشتر به کتابخوانی علاقه مند کند میتوانند موردهای خوبی باشند.

نویسنده های خوب را بشناسید و به کودک تان معرفی کنید

حتماً این مورد را مورد توجه قرار دهید که هر کتابی در هر سبک و سطحی را برای فرزندتان تهیه نکنید و حتماً مراقب نویسنده و تیم طراحی کتاب باشید هرچه این تیم قوی تر و حرفه ای تر باشد کتاب نیز مطمئنا غنی تر و بهتر است.

به دنبال آثار فاخر باشید

سعی کنید آثار بزرگ نویسندگان بزرگ و مطرح را به فرزندتان معرفی کنید تا از مطالعه آنها لذت ببرد.

مطلب پیشنهادی: اینفلوئنسرهای کودک ایران و جهان

در راستای علاقه فرزندتان برایش کتاب تهیه کنید و هدیه دهید

کم کم بعد از خواندن چند کتاب خواهید فهمید فرزندتان چه نوع کتاب چه نوع موضوعی را بیشتر دوست دارد سعی کنید در راستای آن برایش کتاب تهیه کنید و کتاب هدیه دادن را رواج دهید.

نمایش عروسکی راه بیندازید

میتوانید فرزندتان را تشویق کنید که اگر کتاب را کامل تا پایان بخوانند بعد از آن خواهید توانست داستان کتاب را با عروسک های خودش به صورت یک نمایشنامه اجرا کنید به این طریق نیز او به خواندن کتاب و تمام کردن آن علاقمند میشود و این نمایش عروسکی برایش جذاب و جالب خواهد بود.

راهکارهایی برای علاقمندی کودکان به کتابخوانی

صدای فرزندتان را ضبط کنید و برایش بازپخش کنید

میتوانید صدای خواندن خودتان یا فرزندتان را ضبط کنید و موقع خواب برای فرزندتان بگذارید این روش مخصوصا در بچه های کوچکتر که تازه خواندن و نوشتن را فراگرفته اند و خواندن و درک کردن همزمان برایشان سخت است، مفید باشد.

با داستان کلیپ های زیبا بسازید و آن را ادیت کنید

میتوانید از فرزندتان بخواهید که بعد از خواندن کتاب، خلاصه یا تعدادی از صفحات آن را با زبان و تصویر خودش بخواند و کلیپ های خلاقانه درست کند و یا میشود کل داستان را به صورت کلیپ درست کند. به این صورت هم خودش سرگرم میشود و هم ممکن است با نشر کلیپ در فضای مجازی دوستانش را هم در این کار سهیم وعلاقمند کند.

به لحن خواندن داستان توجه کنید

اگرکودکتان سواد ندارد یا به هر دلیلی خواننده شما هستید به لحن خواندن توجه کنید وبه این طریق داستان را برای او جذاب تر تعریف کنید. مثلا اگر داستان ترسناک است از لحن خاصی استفاده کنید. اگر داستان راوی دارد حتی الامکان صدا را موقع خواندن بخش های راوی و دیگر اشخاص داستان متفاوت کنید تا قابل تمیز باشد. کم کم این توجه به لحن را در فرزندتان هم پیگیری کنید تا زیباتر بخواند.

کتاب های جیبی تهیه کنید

امروزه این نوع کتاب ها نیز مورد علاقه وتوجه قشر عظیمی از دانش آموزان قرار گرفته است، زیرا به دلیل فیزیک و اندازه ای که دارند به آسانی قابل حمل و سبک هستند و میتوان آنها را با خود به هرجایی برد.

به کنجکاوی بچه ها به سرعت پاسخ ندهید

به جای آنکه خیلی سریع جواب سوالات کودکان را بدهید بخواهید تا با مطالعه به جواب برسند. خیلی اوقات آنها سوالاتی می پرسند که جوابش با چند دقیقه مطالعه بدست می‌آید پس پاسخ را در اختیارشان قرار ندهید، بگذارید همین چند دقیقه را مطالعه کنند. یا اینکه خیلی وقت ها می‌شود مشکلاتشان را با خواندن حل کنند. پس به جای توضیح شفاهی به آنها کتاب معرفی کنید.

امیدواریم با خواندن این مقاله به یک یا چند راه حل خوب برای کتاب خوان کردن فرزندانتان رسیده باشید. تلاش کنید تا هر چه بیشتر فرزندتان را به کتابخوانی علاقمند کنید.

01 مرداد 1401 - نویسنده : مریم صفری

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 1 رای ) 5 از 5

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!