راهنمای ورود به پایه ششم ابتدایی برای والدین

راهنمای ورود به پایه ششم ابتدایی برای والدین

ششم ابتدایی پایه ای مهم است که قرار است با موفقیت سپری شود. همه ما وارد مدرسه می شویم تا راه اهداف و بلند پروازی های خود را آغاز کنیم و روزی از آن فارغ التحصیل می شویم تا برای رسیدن به اهدافمان ادامه راه را بپیماییم. گویی مدرسه برای همه ما مجوزی است، برای پیگیری اهداف آینده‌مان. اما در مسیر گرفتن این مجوز، ما به سکوهای پرتابی بر می خوریم که هر چند کوتاه ما را به اهدافمان نزدیک تر می‌کنند.

این سکوهای پرتاب همان پایه های انتهای هر مقطع هستند که یکی از آنها پایه ششم ابتدایی است که در پایان آن آزمون استعدادهای درخشان برگزار می شود و برترین دانش آموزان در آن انتخاب شده و وارد مدارس خاص میشوند.

 به دلیل اهمیت و ضرورتی که این پایه دارد، خوب است که تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا دیدی کلی را به شما والدین گرامی بدهیم تا بتوانید با آگاهی کافی از این پایه، به خوبی از پس چالش‌های پیش روی فرزندتان عبور کرده و با موفقیت او را به مقطع متوسطه بسپارید.

آزمون هماهنگ پایه ششم ابتدایی چیست و چه تاثیری دارد؟

 در پایان مقطع ابتدایی و در پایه ششم ابتدایی آموزش و پرورش اقدام به گرفتن آزمون هماهنگ از تمامی دانش آموزان می کند. به این نحو که سوالات آزمون از کل کتاب و صبح روز آزمون، که قبلاً طی یک برنامه اطلاع رسانی شده است به مدرسه فرستاده می شود. مدارس موظفند این آزمون را از دانش آموزان گرفته و بعد از تصحیح نمرات آن را با نمرات مستمر جمع کرده و وارد کارنامه کنند، به همین دلیل بسیار مهم است که به روشهای مختلف از همان اوایل سال فرزندتان را به مطالعه و درس خواندن ترغیب کنید تا در این آزمون ها نمرات خوبی کسب کند. تا بتواند با پشتوانه‌ی نمرات و کارنامه درخشان در مدرسه بهتری ثبت نام کند.

معرفی درس های پایه ششم ابتدایی برای دانش آموزان پایه ششم ابتدایی

تعداد هشت کتاب تهیه و تدوین شده است که لازم است دانش آموزان هر هشت کتاب را برای آزمون پایان ترم خود مطالعه نمایند. توجه داشته باشید که چون آزمون های این پایه به صورت هماهنگ و همگانی انجام میشود خواندن نمونه سوالات سالهای قبل آموزش و پرورش و تمرین و تکرار بسیار تاثیر گذار است. این هشت کتاب عبارتند از: فارسی، ریاضی، مطالعات اجتماعی، علوم تجربی، کار و فناوری، تفکر و پژوهش، قرآن، هدیه های آسمانی. که از این تعداد کتاب کتاب های قرآن، کار و فناوری و تفکرو پژوهش آزمون هماهنگ ندارند و نمره آنها صرفا بر عهده معلم میباشد.

راهنمای ورود به پایه ششم ابتدایی

 

گاهی اوقات معلمان صرفا در زمان امتحان به دلیل کمبود زمان و برای اذیت نشدن دانش آموزان به صلاحدید خود مقداری از کتاب ها را برای آزمون پایان ترم حذف میکنند، تا دانش آموزان آسانتر برای امتحانات پایان ترم آماده شوند. اما در پایه ششم متاسفانه این امکان فراهم نیست و بچه ها باید خط به خط کتاب را برای گرفتن نمره و معدل خوب بخوانند و برای آزمون هماهنگ که توضیح آن داده شد، آماده شوند. به همین خاطر در ادامه نمای کلی از مطالب کتاب و موضوعات داخل آن را برای شما بازگو می کنیم.

مطلب پیشنهادی: چگونه کودکان را به نوشتن تکالیف و مشق تشویق کنیم؟

 

مطالب موجود در کتاب های پایه ششم چه موضوعاتی هستند؟

در این بخش قرار است ما دیدی کلی از مطالب کتاب به شما والدین محترم بدهیم تا بتوانید در مواقع ضرور فرزندتان را راهنمایی نموده و مراقب پیشرفت تحصیلی او باشید.

ریاضی پایه ششم ابتدایی

این کتاب شامل هفت فصل می باشد که ترتیب آنها مانند سال های گذشته است. برای یادگیری مباحث این کتاب لازم است فرزند شما به مباحث ریاضی سال های گذشته کاملا مسلط و آگاه باشد، زیرا مقدار زیادی از این کتاب مرور و دوره مباحث قبلی است و پس از مرور و دوره به مباحث جدید می پردازد. اگر احساس می کنید فرزند شما در بعضی مباحث ضعیف عمل می کند یا نیاز است بازگشتی به عقب داشته باشید، می توانید به مقاله پایه های دیگر در همین سایت و یا به مقاله مربوط به پایه پنجم نیز مراجعه نمایید.

فصل اول: در این فصل به مرور الگویابی و عدد نویسی پرداخته شده است. سپس اعداد صحیح معرفی شده است و همچنین بخش پذیری، که لازمه این بخش از کتاب، بازگشت به پایه سوم ابتدایی و مرور جدول ضرب است.

فصل دوم: و باز هم موضوع کسرها و اعمال ریاضی مربوط به آنها

فصل سوم: این فصل به اعداد اعشاری اختصاص پیدا می کند و پس از مرور به موضوع تقسیم بر عدد اعشاری نیز پرداخته میشود و روش این تقسیم آموزش داده میشود.

فصل چهارم: این فصل نیز به خط تقارن و قرینه کردن اشکال در ابتدای فصل پرداخته است سپس در این فصل کتاب وارد موضوع مختصات و محور مختصات می شود و مقداری از این مبحث توضیح داده می شود.

فصل پنجم: این فصل مربوط به موضوع اندازه گیری می باشد و در آن هم محیط و مساحت های قبلی و تبدیل واحدها مرور شده است و هم خط و زاویه برسی شده است. اگر در این مباحث مشکل دارید می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و حل مشکل فرزندتان به مقاله "هر آنچه باید از هندسه در مقطع ابتدایی بدانید" مراجعه نموده و رفع اشکال کنید.

فصل ششم: این فصل ضمن مرور مطالب گذشته در مورد نسبت، تناسب، درصد و کسر، آنها را کاربردی تر کرده و برای تکمیل یادگیری از مسائل جدید و مختلف نیز استفاده نموده است. اگر فرزند شما در مورد این موضوع ایراد و اشکالی دارد حتما آن را در پایه پنجمش پیگیری کنید.

فصل هفتم: این فصل در مورد موضوع تقریب زدن به روش قطع کردن و گرد کردن میباشد که موضوعی تقریبا آسان و قابل فهم است.

علوم تجربی پایه ششم ابتدایی

این کتاب شامل چهارده درس است، که دو درس اول آن در مورد کاغذ و سفری به کارخانه کاغذسازی است تا بچه ها بیشتر از اهمیت کتاب و کاغذ آگاه شوند. دو درس بعدی درمورد سفری به اعماق زمین و شناسایی لایه های آن می باشد. دو درس بعدی به مباحث فیزیکی نیرو می پردازد و یک درس هم به موضوع انرژی پرداخته است. سپس یک درس به موضوع میکروسکوپ و مشاهده اجسام ریز می‌پردازد و در حدود چهار درس به موضوعات مربوط به گیاهان و عمل فتوسنتز پرداخته شده است.

علوم تجربی ششم ابتدایی

هدیه های آسمانی پایه ششم ابتدایی

ابتدای کتاب و درس های آغازین که با حمد و ستایش خداوند و صفات او آغاز میشود. سپس وارد دلایل فرستاده شدن انبیا و امامان میشویم که ابتدا لزوم وجود آنها بیان میشود، سپس درسی از زندگی پیامبر و درسی هم از قیام امام حسین(ع) و واقعه کربلا در پیش است و یکی از درس ها در مورد امام کاظم است، سپس اما عصر(عج) و لزوم تجدید بیعت با ایشان و بعد از این دو درس هم طبق رسم همیشگی درسی در مورد انقلاب اسلامی و شناساندن چهره فرد بزرگی همچون امام خمینی به مردم آمده است. در ادامه درس ها، در خلال داستان ها و پندهای اخلاقی امامان بزرگواری شناسانده می شوند. تمام این درس ها و موضوعات هفده درس است که باید به خاطر دانش آموز سپرده شود.

مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی

این درس شامل دوازده فصل و بیست و چهار درس است که در خلال آنها به موضوعاتی از جمله آداب دوستی، کشاورزی وعوامل موثر در آن، نفت و صادرات آن، فرهنگ ایرانی، ویژگیهای ایران، همسایگان ایران، جنگ و آزادی خرمشهر و..... پرداخته شده است. که برای آنکه در آزمون پایان سال موفق تر عمل کنید، بهتر است بچه ها عادت کنند از همان ابتدا درس ها را به طور مداوم بخوانند و به یاد بسپارند تا تمامی دروس برای روزهای آخر باقی نمانند.

قرآن پایه ششم ابتدایی

این درس مانند گذشته به موضوعات مختلفی پرداخته است و موارد امتحانی هم مثل قبل از لغات و معنی آنها، پیام های قرآنی، روخوانی و روانخوانی قرآن و داستان های قرآنی هستند.

مطلب پیشنهادی: چگونه به کودکان خود قرآن بیاموزیم؟

فارسی پایه ششم ابتدایی

محتوای این درس در شش فصل و هفده درس تهیه و تدوین شده است که در آن به موضوعات مختلفی پرداخته شده است. به رسم هر ساله در امتحان پایان ترم، محتوای سوالات هم از بخش معنی کلمات و واژه نامه انتهایی می باشد، هم مربوط به شعر های حفظی هستند وهم معنی شعرها که باید گفت معنای شعرهای حفظی مدنظر نیست، هم املای کلمات وهم خانواده ها و متضادها وهم تعدادی ازسوالات مرتبط با واژه آموزی ها و نکات قواعدی زبان فارسی می باشد، که تمام این مباحث باید پیگیری شوند.

کار و فناوری و تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی

کتاب‌های کار وفناوری و تفکر و پژوهش بیشتر پروژه محور هستند و دانش آموزان با توجه به انجام پروژه ها و نظر معلم و مشاهدات ایشان نمره خود را کسب میکنند.

کار و فناوری ششم ابتدایی

تعدادی توصیه جهت پیشرفت تحصیلی در پایه ششم ابتدایی

  • فلش کارت برای معنی لغات درس فارسی آماده کنید.
  • سوالات سال های قبل امتحان نهایی را حتما مشاهده کنید
  • تمرین ریاضی در انواع سبک ها و طراحی ها حل کنید
  • پیش مطالعه قبل از تدریس معلم داشته باشید
  • خلاصه نویسی برای شب امتحان را فراموش نکنید.
  • زمان بندی را فراموش نکنید و سعی کنید روزهای اخر نمونه سوالات سال های قبل را در زمان مشخص شده حل کنید
  • ایراداتتان را حتما با معلم رفع کنید
  • حتما آرامش روانی و مغزی را در روزهای آزمون برای فرزندتان حفظ کنید
  • اگر فرزندتان استرس و اضطراب شدید دارد راهکارهایی برای بهبود این احساسات به او ارائه کنید. [بخوانید: کاهش استرس امتحان در کودکان]

جمع بندی: پایه ششم ابتدایی پایه تاثیرگذار و مهمی از جهت یافتن مدرسه بهتر و تغییر مسیر تحصیلی دانش آموزان است. پس شما والدین محترم باید با دانش آموزان همراه شده و آنها را از لحاظ جسمی و روحی آماده کنید تا بهترین نتیجه را کسب کنند. حواستان باشد اگر علاقمند به ثبت نام فرزندتان در انواع مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی و مدارس خاص هستید، حتما در آزمون ورودی شرکت کنید و حتما پیگیر زمان ثبت نام آزمون تیزهوشان از طریق مدرسه باشید.

22 مرداد 1401 - نویسنده : مریم صفری

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 1 رای ) 5 از 5

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!