راهنمای والدین برای ورود به پایه پنجم ابتدایی

راهنمای والدین برای ورود به پایه پنجم ابتدایی

شروع سال تحصیلی برای والدین و دانش آموزان پر از دغدغه و چالش‌های گوناگون است. این شروع هم پر از شوق است و هم پر از استرس و نگرانی. همه خانواده‌ها تلاش می کنند شروع سال تحصیلی را به بهترین نحو و با آمادگی کامل آغاز کنند تا بتوانند در پایان سال نتیجه خوبی از زحمات خود بگیرند. زمانی که شما با اطلاعات کامل و آگاهی کافی پا به پایه جدید بگذارید مطمئناً به شما کمک می کند تا آسان تر از پس چالش های پیش روی خود برآیید و به عنوان والدین آگاه مسائل پیشروی فرزندتان را مدیریت کنید. ما در این مقاله تلاش داریم تا اطلاعات مفید و خوبی را برای آمادگی هر چه بیشتر ورود به پایه پنجم ابتدایی برای شما بازگو کنیم.

پایه پنجم ابتدایی چه خصوصیاتی دارد؟

پایه پنجم ابتدایی دومین پایه از مقطع ابتدایی دوره دوم است که بچه ها باید در آن بر تمامی مطالب قدیمی مسلط بوده، سپس در این پایه حجم قابل ‌توجهی مطالب جدید را به آن بیفزایند و این مطالب آموخته شده را خوب تمرین و تکرار کنند تا برای سال آینده که مقطع سرنوشت سازی است و برای ورود به مدارس خاص بچه ها آماده می شوند، آماده شوند. اینکه چه مطالب درسی و منابعی در پایه پنجم مورد استفاده قرار می‌گیرند در ادامه گفته خواهد شد، اما در اینجا لازم است کمی از شرایط جسمی و روحی دانش آموزان صحبت کنیم.سن بلوغ دختران و پسران تقریباً از سنین ۹ تا ۱۰ سالگی آغاز می شود که تقریباً پایه سوم و چهارم ابتدایی را شامل می شود. در پایه پنجم بچه ها حدود ۱۱ سال سن دارند و تقریباً در آغاز مسیر تغییرات جسمی و روحی قرار می گیرند، به همین خاطر نحوه برخورد و رفتار با آنها باید بسیار حساس و ظریف باشد تا بتوانیم بدون مشکل و دردسر این سال تحصیلی را به اتمام برسانیم.

پنجم

نحوه برخورد با این دانش آموزان و سن بخصوص آنها کمی سخت تر و با ظرافت های ریز می باشد. مثلاً اگر به فرزندانمان اصرار در مورد درس خواندن نکنیم با توجه به فضاهای مجازی و این حجم از اطلاعات مفید و یا نامفید و بازی های آنلاین جذاب و فراوانی که وجود دارد آنها کم کم و ناخودآگاه از درس دور می شوند و این ممکن است باعث صدمات جبران ناپذیری در پایه معلوماتی آنها شود. از سوی دیگر اگر خیلی اصرار و پافشاری کنید، با توجه به روحیه لجبازی و تند مزاجی که هدیه دوران بلوغ است فرزند شما با شما دچار مشکل و اختلاف می شود و به جای درک اینکه شما برای موفقیتش انقدر اصرار می کنید با شما لج می کند. تلاش می‌کند هر چه کمتر درس بخواند پس اینکه در این موارد چطور رفتار کنیم که آنها را حساس نکنیم اهمیت زیادی دارد.

همینطور از لحاظ عاطفی و ارتباط با هم سن و سالانش نیز کم کم دچار مشکل میشود، که شما برای آنکه بتوانید کمک بیشتری در این راستا به او کنید می توانید مقاله راهکارهایی جهت پیدا کردن دوست برای فرزندان را نیز مطالعه کنید. زیرا بچه ها در بین دوستان‌شان نیز به مشکل می‌خورند که شما باید با راهنمایی های صحیح و آرامش بخش کمک کنید چالشهای موجود رفع شده تا باعث اعصاب خوردی و درگیری ذهنی فرزندتان نشود. که البته بعضی والدین دقیقاً برعکس این روش ها را انجام می دهند، آنها نه تنها فرزندشان را آرام نمی کنند، بلکه خودشان نیز در بحث پیش آمده مداخله می کنند که این اشتباه است، زیرا از این سن به بعد بچه ها کم کم اجتماعی شدن و سازگاری با دیگران را تمرین می کنند و باید راه های سازگاری با دیگران را یاد بگیرند. گاهی آنقدر این سن و رفتارهای آن مهم است که شما می توانید برای بهبود عملکرد خود با مشاور مدرسه یا هر فرد آگاه دیگری مشورت کنید و کمک بگیرید. پس حتما این سن و برخوردهایتان را جدی بگیرید.

خلاصه یا مروری بر درس های پایه پنجم ابتدایی

از موضوعات روانشناسی و اخلاقی این سن که عبور کنیم، در این بخش ما به تفکیک هر درس به طور خلاصه مباحثی را که در پایه پنجم ابتدایی به آنها پرداخته می شود، برای شما بازگو می کنیم که هم برای خودتان و هم برای فرزندانتان مفید است و باعث آگاهی شما می شود.

ریاضی پنجم ابتدایی

در پایه پنجم ابتدایی، کتاب ریاضی هفت فصل دارد که طبق روال گذشته ابتدا با عدد نویسی شروع می شود. مطالب قبلی مرور می شود، سپس طبقه میلیاردها و اعمال ریاضی مربوط به آن توضیح داده می شود. سپس در ادامه فصل به بخش جمع و تفریق اعداد مرکب می‌پردازیم که این بخش بیشتر نیاز به دانش تبدیل واحد فرزند شما دارد یعنی بداند یک کیلوگرم هزار گرم است و یک ساعت ۶۰ دقیقه و هر ۶۰ دقیقه معادله ۶۰ ثانیه است و همچنین یک کیلومتر برابر با ۱۰۰۰ متر است. به این صورت سوالات را به آسانی حل میکند. نکته مهم در این قسمت این است که حواسمان باشد قرض دادن باید با توجه به تبدیل واحد هایی که در بالا یادآوری شد انجام شود. در پایان فصل نیز طبق روال قدیم پیدا کردن الگو و جمله عمومی دنباله مد نظر قرار گرفته است.

مطلب پیشنهادی: علاقه مند کردن کودک به ریاضی

فصل دوم کتاب در فصل دوم کتاب به کسرها و اعداد مخلوط و جمع و تفریق و ضرب آن ها پرداخته شده است.

فصل سوم کتاب ریاضی مرتبط با مباحث نسبت تناسب درصد و مسئله های تخفیف است که برای اینکه این فصل به آسانی قابل فهم باشد، پیش نیاز آن یعنی فصل دوم که مربوط به کسر ها بود باید حتماً به صورت کامل یاد گرفته شده باشد. اگر در کسرها و ساده کردن آنها مشکل دارید مطمئناً در تناسب و مفاهیم این فصل نیز دچار مشکل می شوید.

فصل چهارم کتاب به تقارن ها پرداخته و سال گذشته را تکمیل می نماید و همچنین در ادامه فصل به مبحث زاویه، نیمساز و مجموع زوایای داخلی پرداخته شده است.

فصل پنجم به اعداد اعشاری و جمع و ضرب و تقسیم آنها پرداخته و مطالب تکمیل کننده ای را ارائه داده است. اما لازمه این فصل باز هم توجه و آگاهی کامل از مبحث کسر هاست. که برای دانش بیشتر نسبت به کسرها نیز تسلط کامل بر جدول ضرب لازم است. پس اگر فرزند شما در این فصل مشکل دارد حتماً از پایه سوم مرور کنید. البته لازم به ذکر است که این مبحث به دلیل اهمیت زیاد از پایه دوم ابتدایی آغاز شده است و شما شکل هایی را میبینید که کتاب از ما خواسته تا مثلاً نصف شکل را رنگ کنیم، یا شکل داده شده و در جای خالی از بچه ها خواسته بگویند چند قسمت از شکل رنگ شده است که اینها همه به طور غیر مستقیم مبحث کسر را آموزش می‌دهند.

فصل ششم هم مربوط به محیط و مساحت شکل هایی است که در پایه چهارم گفته نشده است، در اینجا تکمیل می شود. البته لازم به ذکر است که مساحت دایره در پایه پنجم ابتدایی گفته نمی شود. شما میتوانید با مراجعه به مقاله آموزش هندسه ابتدایی تمامی این مساحت ها را به آسانی بیاموزید و حتی پیش نیازهای دیگری نیز از آن یاد بگیرید.

فصل هفتم، فصل نسبتاً آسان و فصل پایانی کتاب است که مقدمه‌ای برای مباحث آماری است.

منابع پایه پنجم ابتدایی

مطالعات اجتماعی پایه پنجم ابتدایی

در مطالعات اجتماعی پایه پنجم ابتدایی به رسم هر ساله هم به مباحث آداب زندگی اجتماعی و هم تاریخ بزرگان و پادشاهان قدیمی ایران و هم جغرافیا و آشنایی با نقاط مختلف جهان پرداخته شده است. در بخش آموزش آداب اجتماعی و زندگی فصل اول در مورد خصوصیات فردی و عضویت در گروه صحبت به میان می آید. بخش جغرافیایی به دو قسمت تقسیم می شود که یک فصل راجع به کشور خودمان، ایران منابع آبی، صنایع و صادرات و واردات آن صحبت می کند و در فصل بعدی در مورد کشورهای دیگر و یک درس هم راجع به حرکت وضعی و انتقالی زمین صحبت به میان می آید. در بخش آخر نیز که مربوط به تاریخ است دو فصل اختصاص می یابد که یکی از فصول مربوط به مکه مدینه شهر پیامبر و دیگری حوادث تاریخی کربلا می باشد و پس از آن فصل پایانی کتاب به سلسله های متعدد ایران و ادامه پادشاهی های کشورمان پرداخته است. همانطور که می دانیم تمام سلسله ها در یک پایه توضیح داده نشده و در کتاب‌های سالهای قبل نیز به تاریخ پرداخته شده است. ادامه مباحث این کتاب نیز به پایه ششم واگذار میشود.

فارسی پایه پنجم ابتدایی

این درس در پایه پنجم چند هدف اصلی و کلیدی دارد، که کتابهای هر پایه، به فراخور آن تدوین می‌شود، این اهداف عبارتند از: بهبودی در مهارت های خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش دادن.

در راستای این اهداف هدف های ریزتری به میان می آیند که همه آنها باعث تدوین کتاب فارسی می شود. مثلاً سوالات بعد از متن درس در جهت مهارت خوب گوش کردن هستند بچه ها باید خوب گوش کرده باشند، تا بتوانند سوالات را به طور صحیح پاسخ دهند یا روان خوانی ها به جهت بهبود در روند خواندن و نوشتن هستند و همچنین واژه آموزی ها که برای یادگیری لغات صحیح و معنای آنها داده می شوند تا در نوشتن صحیح و درست از آن ها بهره بگیریم. پس در این پایه نیز تلاش می‌شود در جهت ارتقای این اهداف دروسی تدوین شود. اما دو موضوع مهم که بهتر است در این پایه آموزش داده شود تا سال آینده بچه ها راحت تر باشند موضوع ترکیب وصفی اضافی و موضوع اجزای جمله است که بهتر است امسال در لابلای طرح درس معلم گنجانده شود.

علوم پنجم ابتدایی

 

در کتاب علوم پایه پنجم ابتدایی به موارد متنوع پرداخته شده که از بین آنها می توان به مفهوم تغییرات فیزیکی و شیمیایی فسیل و سنگ های رسوبی معرفی چندی از دستگاه های بدن از جمله عصبی، اسکلتی و غیره، چگونگی کارکرد حس های مختلف بدن مثل گوش، چشم، زبان و بخش گیاهی که در این کتاب بیشتر به جزئیات مربوط به انتقال مواد از ریشه به برگ پرداخته است و یک بخش هم مربوط به مباحث فیزیکی که مرتبط با نور و تجزیه آن و ماشین های ساده است یادگیری آنها زمینه ساز یادگیری علوم ششم دبستان می‌باشد.

علوم پنجم ابتدایی

هدیه های آسمانی پایه پنجم ابتدایی

در این درس نیز در پایه پنجم ابتدایی روال همیشگی تکرار میشود و کتاب با دو درس که در مورد صفات خداوند هستند شروع می شود. بعد از آن دو درس به حضرت عیسی و مادرشان حضرت مریم تعلق می‌گیرد. سپس درسی در مورد پیامبر بزرگ اسلام که از ویژگی های مهم ایشان نامبرده شده است. در ادامه دروسی در مورد خصلت های نیک و مزمت خصلت های بد و ناپسند آمده است مثل دزدی، داشتن برنامه و نظم، تهمت وغیبت و...

و تعدادی درس که در مورد امامان بزرگ ما و همچنین بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران نوشته شده است.

قرآن پایه پنجم ابتدایی

این درس نیز در پایه پنجم ابتدایی کماکان مثل سال گذشته حاوی روانخوانی ها، پیام های قرانی، معنی لغات، داستان های قرانی و تمرین است.

مطلب پیشنهادی: آموزش قرآن به کودکان

 

ارائه چند توصیه برای بهبود روند درسی فرزندتان در این پایه پنجم ابتدایی

از برگه شطرنجی استفاده کنید

در این پایه ما شکل های متنوعی را داریم که باید قرینه آنها را رسم کنیم. استفاده از کاغذ شطرنجی به شما در کشیدن صحیح و دقیق شکل ها کمک فراوانی می کند.

فلش کارت لغات تهیه کنید

هم در درس فارسی و هم در درس قران ما لغاتی را داریم که باید آنها را به ذهن بسپاریم چون ممکن است در امتحان پایانی از آنها سوال شود. به همین خاطر بهتر است از ابتدای سال فلش کارت هایی تهیه کنیم و کم کم لغات را مرور و به ذهن بسپاریم. زیرا اگر لغات را برای روز آخر بگذاریم، بچه ها نمی توانند حجم بالایی کلمات را در زمان اندک امتحان فرا‌گیرند.

تهیه فلش کارت برای یادگیری کلمات

کاردستی مفاهیم ریاضی را تهیه کنید

می‌توانید برای یادگیری فرمول مساحت شکل ها از کاردستی آنها و اثبات فرمول ها استفاده کنید به این نفس هم دست‌ورزی با فرزندتان انجام می دهید و هم فرمول ها به طور کامل در ذهن بچه ها پایدار می شود. در مفاهیم دیگر نیز می توان از کاردستی استفاده کرد مانند کسرها، نسبت، تناسب و یا حتی جدول ارزش مکانی که به تمرین خواندن اعداد نیز کمک می کند. این کار در حل اختلالات ریاضی نیز بسیار کمک کننده است.

شجره نامه رسم کنید

این مورد بیشتر مربوط به درس مطالعات اجتماعی بچه ها می‌باشد که سلسله‌ها و روندهای پشت سر هم آن برای حفظ کردن کمی سخت و سنگین است می توانید از بچه ها بخواهید خودشان شجره نامه رسم کنند و سلسله ها را به ترتیب داخل آن بنویسند. یا اینکه خلاصه مطالب مهم درس مطالعات را در قالب نکات کوتاهی یادداشت کنند تا بتوانند از آنها در روزهای نزدیک به آزمون استفاده کنند.

فلش کارت فرمول تهیه کنید

برای فرمول های ریاضی علاوه بر کاردستی می توانید فلش کارت نیز درست کنید به این صورت که یک طرف فرمول مساحت یک شکل و در طرف دیگر اسم شکل یا عکس شکل را بچسبانید سپس با نشان دادن عکس شکل از فرزندتان بخواهید تا فرمول را گفته و همینطور ویژگی‌های آن شکل هندسی را نیز بیان کند.

نقاشی برای درس علوم زیاد بکشید

یکی از موضوعات پیچیده و سختی که در کتاب علوم انسان وجود دارد، چگونگی کارکرد حواس می باشد که به طور کامل در کتاب برای هر کدام شکل کشیده شده است و توضیحات کاملی نیز داده شده است چه بهتر است که برای یادگیری فرزندتان از او بخواهید تمام این شکل ها را یک بار دیگر کشیده و آنها را نامگذاری کند. کشیدن شکل ها به نوشتن به یادگیری و به سپاری کمک فراوانی می کند.

برای دیگران توضیح دهید

از آنها بخواهید هر چه را فرا گرفته اند برای شما توضیح دهند یکی از راه هایی که متوجه می شوید فرزندتان چقدر یاد گرفته است، این است که توانایی توضیح آن موضوع را داشته باشد پس از او بخواهید مطلبی را که مطالعه کرده برایتان شرح دهد.

مطلب پیشنهادی: چالش های آموزش آنلاین برای کودکان

برای آزمایشات همکار پیدا کنید

سعی کنید در انجام آزمایشات علوم با فرزندتان همراه و همفکر شوید و یا اینکه برای او یک دوست و هم سن و سالی پیدا کنید تا هم کار گروهی را یاد بگیرد و هم آزمایشات را انجام داده و یادگیری را برای خود عمیق کند.

بهبود درس خواندن در پایه پنجم ابتدایی

بگذارید بچه ها به شما املا بگویند

می‌توانید با ایجاد یک مسابقه یکبار شما به فرزندتان املا بگویید و یکبار هم او به شما. شما سعی کنید در املای خود غلط املایی داشته باشید، تا ببینید فرزندتان متوجه میشود یا خیر. این یک تمرین خوب برای بهبود مهارت دیکته نویسی بچه ها می باشد.

در پایان می توان گفت پایه پنجم، پایه ملایم و آسانی است که می توان به آسانی از آن عبور کرد. اما مسئله مهم در این پایه تاثیر آن در سال آینده است که بسیار تاثیر گذار است و مفاهیم آن در پایه ششم ابتدایی بسیار اثر گذار هستند پس نمی شود آن را نادیده گرفت و به آسانی رها کرد. آن را جدی بگیرید و برای فرزندتان نیز از مهم بودن آن بگویید.

15 مرداد 1401 - نویسنده : مریم صفری

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 1 رای ) 5 از 5

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!