چالش ها و راهکارهای پیدا کردن دوست برای فرزندان

چالش ها و راهکارهای پیدا کردن دوست برای فرزندان

انسان یک موجود اجتماعی است و با جمع زندگی میکند. او در طی زندگی خود با افراد مختلفی از نطر دیدگاه و عقیده، نحوه زندگی، کار و.... دوست و همنشین می شود و مراحل و زمان هایی از زندگی خود را با آنها می‌گذراند و کم کم از آنها و نحوه زندگیشان تاثیر می‌پذیرد. والدین هر فرد نیز به خوبی از این تاثیراتی که ممکن است دوستان فرزندشان بر روی او بگذارند آگاه هستند و می‌دانند که همسن و سال ها بیشترین تاثیر را روی یکدیگر می‌گذارند. از طرفی آنها دوست ندارند فرزندشان با عقاید و نحوه‌ای کاملا مخالف و ناهمسو با خودشان رشد کند پس تلاش می‌کنند روی پیدا کردن دوست فرزندشان حساس و دقیق باشند تا افراد مفید و خوبی را برای همراهی فرزندشان پیدا کنند، تا آنطور که می‌خواهند فرزندشان را تربیت کنند.

ما در این مقاله سعی می کنیم تا رفتارهایی را که به آسان تر شدن فرآیند دوست یابی فرزندتان کمک می کند را با شما در میان بگذاریم تا بتوانید به بهترین نحو در این انتخاب مهم به کمک فرزندتان بیایید و با او همراه شوید.

چرا باید در انتخاب دوستان فرزندمان دقت کنیم؟

معمولا والدین از لحظه ای که جواب آزمایش مثبت بارداری را می گیرند، به جنب وجوش و تکاپو می‌افتند. آنها از همان ابتدا تلاش می‌کنند چه از لحاظ جسمی و چه روحی فرزندان خود را در بهترین حالت ممکن قرار دهند و بزرگ کنند. آنها از هیچ تلاشی برای راحتی و خوشبختی فرزندشان فروگذار نمی کنند و همگی می‌دانند که مسیر خوشبختی دارای پیچ و خم و کوره راه هایی است که در صورتی بچه ها از آنها عبور می کنند که برایش آماده و مهیا باشند. برای این امادگی آنها باید تربیت بشوند، تقلید کنند و یاد بگیرند چطور رفتار کنند.

فرزندان باید خوب را از بد تشخیص دهند و در تندبادهای زندگی، افرادی را در کنارشان داشته باشند که به آنها کمک کنند و آرامشان کنند؛ این افراد خانواده و دوستانشان هستند. خانواده هر فرد که از ابتدا مشخص و معین هستند و انتخابی در آن صورت نمی گیرد، اما در مورد دوستان اینطور نیست و فرد حق انتخاب دارد تا در کنار کسانی باشد که با آنها احساس راحتی کند و از آنها احساس آرامش و امنیت بگیرد. حال گاهی کودکان و نوجوانان به دلیل نداشتن تجربه و آگاهی کافی ممکن است در مورد انتخاب دوستان خود دچار مشکل شوند، که در این موقعیت ها شما به عنوان والدینشان می‌توانید کمک های زیادی به آنها کنید و راه را برایشان هموار کنید.

نقش والدین در انتخاب دوست کودکان

والدین و بزرگترها با داشتن سن و تجربه فراوان خیلی بهتر از کودکان و نوجوانان نابالغ می‌توانند خوب و بد را تشخیص دهند و در بزنگاه های لازم به سرعت از ایجاد مشکل و خطا جلوگیری کنند. پس چه خوب است که با انجام مراحلی که به شما توصیه می شود حساسیت فرزندتان را کم کنید تا اجازه دهد در انتخاب دوستانش به او کمک کنید و در مواقع لازم یاری برسانید، تا کمتر دچار مشکل شود. هر چه بیشتربا فرزندتان دوست و همراه شوید بهتر خواهید توانست به او کمک کنید.

مطلب پیشنهادی: چگونه فرزندانی شاد تربیت کنیم؟

کارهایی که والدین در انتخاب دوست فرزندشان نباید انجام دهند

حساسیت در فرزندتان ایجاد نکنید

از همان شروع کار حساسیت و لجبازی در فرزندتان ایجاد نکنید یعنی قبل از اینکه وارد مدرسه بشود و یا هر اجتماع دیگری که میخواهد در آن دوست انتخاب کند، شروع به دادن هشدارهای ترسناک و عنوان مسائل وحشتناک نکنید.

نسبت به مسائل، غیرمنطقی نباشید

سعی نکنید فقط با دیدگاه و نظر خودتان به مسئله نگاه کنید و یا اینکه با توجه به احساسات و بدون هیچ دلیلی کسی را از رابطه با فرزندتان منع کنید. ولی اگر قرار است کسی را از فرزندتان دور کنید حتماً برایش دلایل منطقی و محکم بیاورید، در غیر این صورت باعث لجاجت هم خواهید شد.

سریع مخالفت خود را در مورد دوست انتخابی او نمایان نکنید

اینکه شما همان لحظه اول مخالفت خودتان را ابراز کنید، این حس را به فرزند شما می دهد که با او دشمنی دارید یا این که دوست داشتید با او لجبازی کنید. پس اگر هم موردی را نامناسب می بینید زیر پوستی و کم کم مخالفت خود را نشان دهید و یا حتی می توانید از مثال های استفاده کنید که شبیه دوست انتخابی فرزندتان است و به این نحو به طور غیرمستقیم به اوبفهمانید که انتخابش مشکل دارد.

نکاتی در مورد پیدا کردن دوست در کودکان

به فرزندتان باج ندهید

این که برای هر کاری به فرزندتان باج بدهید و یا او را عادت بدهید که برای انجام کارهایی که به نفع خودش است برای شما شرط بگذارد کم کم او را شرطی و بد اخلاق می کند سعی کنید در مواردی که آسیب کمتری دارد، بگذارید خودش امتحان کند و خودش نتیجه کارش را ببیند در این صورت دیگر برای گرفتن مشاوره از شما، خودش پیش قدم می شود نه آنکه باج بگیرد.

غیرمنعطف نباشید

با آرامش و داشتن دلیل و منطق به آسانی می توانید آنها را قانع کنید، پس با خشونت و عصبانیت جلو نروید.

دست روی علاقه های فرزندتان نگذارید

این که شما در هنگام هر دعوایی دست روی وسایل یا اسباب بازی ها و یا برنامه مورد علاقه فرزندتان بگذارید او را لجوج و تند خو می کند در ضمن همیشه محرومیت از چیزهای مورد علاقه باعث تربیت و یا کنار گذاشتن چیز دیگری نمی شود، بلکه ممکن است حساسیت فرزندتان را بالا برده و او نیز با شما وارد جبهه جنگ و دفاع شود.

قدیمی نباشید خیلی هم جدید فکر نکنید

تفکرات و نظراتتان را با جامعه و حال زندگی بچه ها به روز کنید اینکه شما از آخرین تغییرات مدل لباس، مو و یا وسایل تحریر فرزندتان و وسایل ارتباطی و فناوری آگاه باشید و اینکه خودتان را به روز نگه دارید باعث می شود تا فرزندتان نیز به شما اعتماد کند و این تفکر که والدینم افراد قدیمی هستند و من را درک نمی کنند در او به وجود نیاید.

کمک والدین به دوستیابی فرزندان

تک بعدی نباشید

همه ابعاد رفتاری و شخصیتی فرزندتان و دوستانش را مدنظر قرار دهید. اگر از یک سو عیبی را مشاهده می کنید، مطمئناً سود یا منفعتی را نیز می‌بینید فقط باید ببینید که آیا ضرر مشاهده شده خیلی خارج از تحمل و بد است یا با توجه به ویژگی های خوب دیگر قابل چشم پوشی است اگر قابل چشم پوشی است از آن بگذرید و باعث ایجاد حساسیت در فرزندتان نشوید. فقط در مورد آن ویژگی بد به فرزندتان گوشزد کنید و او را آگاه کنید.

مطلب پیشنهادی: آموزش آداب اجتماعی به کودک

کارها و رفتارهایی که در دوستیابی فرزندتان به شما کمک می کند

در زیر روش هایی را به شما میگوییم که کمک می کند تا آسان تر و راحت تر به فرزندتان در انتخاب دوستانش کمک کنید.

دوست فرزندتان باشید

سعی کنید با او رابطه دوستانه و هم سن و سالی برقرار کنید هرچه ارتباط شما نزدیک تر و قوی تر باشد فرزندتان با شما احساس نزدیکی بیشتری کرده و مسائل مهمی که برایش چالش‌ برانگیز است را با شما در میان می گذارد اما در صورتی که شما را فردی دور از خود و با دنیای متفاوت از خودش ببیند احساس راحتی نمی کند و مسائل اش را به جای شما با دوستانش در میان می گذارد که در این صورت ممکن است به دلیل هم تجربه بودن آنها راهنمایی اشتباهی رخ دهد و بطبع تصمیم اشتباه گرفته شود.

رازدار کودک تان باشید

هر زمان فرزندتان موضوعی را با شما مطرح می کند مطمئنا دوست ندارد فرد دیگری از آنها مطلع شود، پس حداقل جلوی خودش برای دیگران مطرح نکنید. اگر می خواهید از فرد دیگری کمک بگیرید، آن را در غیاب فرزندتان از مسئله آگاه کنید. در این صورت فرزند شما کم کم دچار مشکل عدم اعتماد می شود و دیگر مسائلش را با شما در میان نمی گذارد.

هم فکر فرزندتان باشید

یعنی در مسائل مختلف با او صحبت کنید به دلایل فکر کنید و استدلال کنید و به کمک خودش مسئله مورد نظر را حل کنید. تنهایی تصمیم نگیرید و تصمیم را به خودش نیز واگذار نکنید اگر به تنهایی تصمیم بگیرید به این معناست که شما فردی مستکبر هستید و اگر تصمیم را کاملاً به خودش واگذار کنید، فرزند شما احساس رهاشدگی و جدا افتادن میکند و کم کم نسبت به شما احساس غریبگی به او دست خواهد داد.

نکاتی برای بهبود دوستیابی کودکان

دوستان فرزندتان را بشناسید

کم کم و به کمک خود کودک شروع به شناسایی دوستان فرزندتان کنید در مورد خانواده‌های آنها و طرز فکرشان اندک اندک و غیرمستقیم اطلاعاتی را به دست آورید در این صورت متوجه خواهید شد که آیا فرهنگ آنها با شما هم خونی دارد یا خیر.

برای او از عواقب دوست یابی اشتباه مثال بزنید

برای اینکه او را از خطرات احتمالی و مشکلاتی که ممکن است وجود داشته باشد، آگاه کنید برایش مثال های واقعی بزنید در مورد افرادی که در اطرافش هستند و دچار چه مشکلاتی شده اند.

مقایسه نکنید

دوستی که فرزندتان انتخاب کرده را با مورد های دیگر زیاد مقایسه نکنید سعی کنید دلایل منفی بودن این کار را برایش بگویید با مقایسه کم کم او را در مقابل خود قرار می دهید و یا اینکه خود فرزندتان را با دیگران مقایسه نکنید یا با فردی که شکست خورده است، مقایسه نکنید. در این صورت لجوج و حساس خواهد شد و به جای تفکر منطقی همیشه در تلاش است تا خودش را به شما ثابت کند و بگوید فکر شما اشتباه است و همیشه در جهت عکس شما حرکت کند.

قضاوت سریع نکنید

خیلی وقتها موقعی که فرزندتان شروع به درد و دل و صحبت با شما میکند، شما قبل از اینکه موضوع را کامل و جامع متوجه شوید و از تمامی ابعاد آن با خبر شوید شروع به مقایسه و بحث کردن با او می کنید. سعی کنید این عادت را کنار گذاشته و ابتدا کاملاً به او و صحبت هایش گوش دهید بعد از تمام صحبت ها می توانید با آرامش در مورد نکات مثبت و منفی تصمیم های فرزندتان با او صحبت کنید.

دوستیابی

به حرفها و درد و دل هایش گوش دهید

سعی کنید احساس امنیت و آرامش را در فرزندتان ایجاد کنید طوری رفتار کنید که از گفتن احساسات افکار و یا اتفاقاتی که بین او و دوستانش میافتد واهمه و ترس نداشته باشد و بتواند به آرامی با شما صحبت کند و نظر شما را جویا شود اگر همیشه با تندخویی و قضاوت سریع با او برخورد کنید دیگر به حرف زدن با شما راغب نخواهد بود و در این صورت ممکن است اشتباهات زیادی انجام دهد.

به علایق فرزندتان دقت کنید

توجه کنید که او از دوستی با دیگران چه هدف و منظوری دارد یا اینکه از چه نوع افراد یا اشخاصی خوشش می آید در راستایی که دوست دارد به دنبال دوست و هم صحبت برایش باشید سعی نکنید فقط معیارهای خودتان را در انتخاب دوستان فرزندتان مدنظر قرار دهید.

نتیجه دوست یابی را به فرزندتان نشان دهید

قضاوت نکنید اما در مورد مشکلات و تجربیات خود داشتن دوست بد و یا تصمیمات اشتباه زندگی برای فرزندان تان صحبت کنید راه را به آنها نشان دهید و سپس غیر مستقیم آنها را هدایت درست کنید اگر بخواهید مستقیم این کار را انجام دهید مطمئنا پاسخ مطلوبی نخواهید گرفت

زمانی که می بینید خطر ندارد بگذارید امتحان کند و خودش تجربه کند

اگر می‌بینید مسئله خطر زیاد و تهدید کننده ای ندارد بگذارید فرزندتان آن را به اشتباه تجربه کند. در این صورت کم کم به شما و تجربیاتتان اعتقاد پیدا خواهد کرد و سعی می کند بیشتر راهنمایی های شما را مد نظر قرار دهد.

پیدا کردن دوست در کودکان

قوانین مشخصی تعیین کنید

به همراه فرزندتان یک جلسه ترتیب داده و در آن اهداف فرزندتان را برای یافتن دوست و مورد هایی که برایش مهم است جویا شوید و همینطور مسائلی که برای خودتان مهم است را نیز مطرح کنید و سعی کنید با فرزندتان به یک جمع بندی ایده آل در مورد دوستانش برسید. در این صورت با اجماعی که هر دو پیدا کرده‌اید، دوستان انتخابی او برای هر دوی شما قابل پذیرش و خوب هستند.

با خانواده دوستان فرزندتان رفت وآمد کنید

سعی کنید برای فرزندتان وقت بگذارید با او و دوستانش همراه شوید و بگذارید در این رفت و آمدها آنها را بشناسید. حتی با والدین آنها نیز رفت و آمد کنید، این کمک می کند عقاید و افکار آنها را بشناسید و ببینید آیا برای فرزند شما مناسب هستند یا خیر.

مطلب پیشنهادی: بازی های جهت افزایش تمرکز در کودکان

جمع بندی و چند توصیه

اینکه چه نکات و اهدافی را از انتخاب دوستان فرزندتان دنبال می کنید و یا چه مسائلی برای شما مهم تر است، بستگی به شرایط زندگی و اهداف خودتان و فرزندتان دارد، اما درانتخاب آنها منعطف باشید و کاری نکنید که با فرزندتان دچار چالش و مشکلات بزرگتر شوید و آنها نیز درجهت خلاف شما حرکت کنند. مراقب رفتار با کودکان و نوجوانان باشید آنها در سنین حساسی هستند و هرگونه رفتار نادرست و اشتباه با آنها میتواند تبعات جبران ناپذیری داشته باشد. از دوستانشان غافل نشوید و سعی کنید برای فرزندانتان دوست باشید تا آنها حرف هایشان را با شما در میان بگذارند و بدانید سبک فرزند پروری مقتدرانه دیگر جوابگوی مشکل شما نخواهد بود و نخواهید توانست با زور و اجبار حرف خودتان را به کرسی بنشانید پس دنبال راه‌های مسالمت آمیز باشید.

12 مرداد 1401 - نویسنده : مریم صفری

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 1 رای ) 4.5 از 5

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!