اصول آموزش آداب اجتماعی به کودک

اصول آموزش آداب اجتماعی به کودک

در تربیت کودکان، آموزش آداب اجتماعی یکی از مواردی است که بسیار باید مورد توجه قرار بگیرد. کودک شما باید یاد بگیرد چگونه با دیگران تعامل کند، اتاق و وسایل خود را مرتب نگه دارد، چگونه غذا بخورد و ده ها مورد دیگر که به آداب اجتماعی مربوط می شود. در این مطلب با اصول و راهکارهایی برای آموزش آداب اجتماعی به کودکان آشنا خواهیم شد. پس تا انتها با ما همراه شوید.

از چه زمانی آموزش آداب اجتماعی را به کودکان خود بیاموزیم؟

سوال اساسی و مهم که ممکن است برای شما پیش بیاید آن است که بهترین زمان برای آغاز آموزش آداب اجتماعی به کودکان چه زمانی است؟ به این نکته توجه داشته باشید که کودکان از همان ماه‌های ابتدایی زندگی خود با نگاه کردن به شما و رفتارهایتان در حال آموزش و یادگیری هستند. از این رو می‌توان گفت که آموزش کودکان از همان ماه‌های ابتدایی آغاز می‌شود. در مورد آموزش آداب اجتماعی بسیاری از روانشناسان معتقدند که کودکان از سن 2 و نیم تا 3 سالگی آمادگی یادگیری اصول اجتماعی را دارند و والدین باید با ترفندها و راهکارهای مختلف این اصول را به کودکان آموزش دهند.

آداب اجتماعی چیست؟

در گام دوم از مطلب می خواهیم بدانیم که آداب اجتماعی دقیقا چیست و به رفتارهایی گفته می شود. آداب اجتماعی به مجموعه رفتارهایی گفته می شود که افراد برای درک دیگران و نشان دادن احساسات خود و رعایت ادب و احترام انجام خواهند داد. برای مثال سلام کردن به بزرگترها نشان دهنده احترام و علاقه به آن ها است.

چرا آموزش آداب اجتماعی به کودکان مهم است؟

آیا آموزش آداب اجتماعی به کودکان ضروری است؟ بدون شک بله! هر چه رفتار یک فرد در اجتماع مودبانه تر و پسندیده تر باشد، محبوبیت او بیشتر شده و جامعه و گروه های مختلف بهتر او را می پذیرند. رعایت آداب اجتماعی و احترام باعث بالا رفتن جایگاه و منزلت اجتماعی افراد شده و جامعه را به سمت نشاط و سبک زندگی بهتر پیش می برد. درست نکته مقابل این مساله فردی بدون آداب اجتماعی است. چنین فردی در زمان کوتاهی از هر گروه کاری، دوستی و اجتماعی طرد شده و نمی تواند موفقیت کافی در زندگی خود به دست آورد. از این رو چون بذر رفتارهای اجتماعی، اخلاق و طرز فکر از همان ابتدای کودکی در افراد شکل می گیرد، حتما از سنین کودکی آموزش آداب اجتماعی به فرزند خود را به کار بگیرید.

آموزش آداب اجتماعی به کودکان

اصول آموزش آداب اجتماعی به کودکان

آموزش آداب اجتماعی به کودکان بسیار متنوع و گسترده است، با این حال با رعایت نکات و اصولی می توانید فرزندی مودب تر، اجتماعی تر و موفق تر تربیت کنید.

درک و توجه به احساسات دیگران را به او یاد دهید

کودکان از 18 ماهگی می توانند احساسات مختلف را تشخیص دهند. احساساتی مانند خشم، ناراحتی و یا شادی. از 2 سالگی به بعد می توانید راجع به احساسات مختلف با کودک خود صحبت کرده و نحوه رفتار مناسب را چه زمانی که کودک شما آن احساس ها را تجربه می کند، چه زمانی که فرد دیگر به او بیاموزید.

مطلب پیشنهادی: انواع تست هوش

او را تشویق کنید

کودکان تا سنی نمی توانند تفاوت رفتارهای اشتباه و خوب را تشخیص دهند. برای آن که کودکان را نسبت به خوبی و بدی رفتارها آگاه کنید، برای کارهای خوب او را تشویق کرده و دقیقا به او توضیح دهید که به خاطر کدام کار به او جایزه می دهید. برای رفتارهای اشتباه نیز با او صحبت کرده و یا یک تنبیه مناسب و اصولی در نظر بگیرید.

از او در انجام کارهای خانه کمک بگیرید

کودکان شما چیزی را یاد نمی گیرند مگر آن که بارها و بارها آن را تمرین کرده و انجام دهند. حتما در خانه برای کودک خود مسئولیت هایی در نظر گرفته و از او بخواهید که آن را انجام دهد. کارهایی ساده مانند بردن وسایل میز شام و ناهار، جمع کردن آن و هر کار دیگر می تواند باعث افزایش مسئولیت پذیری و آموزش آداب اجتماعی کودک شود.

الگوی مناسبی برای فرزند خود باشید

کودکان هر چیزی را از والدین خود می آموزند. این آموزش بیش از هر چیز به رفتار شما بستگی دارد. یعنی کودکان بیش از آن که به کلام شما توجه کنند، رفتار شما را دیده و از آن تقلید می کنند. از این رو برای آن که فرزندی خوب تربیت کنید، باید الگوی مناسبی برای او باشید. با دیگران و با اعضای خانواده با محبت و احترام صحبت کنید، درخواست های خود را محترمانه و با کلماتی مانند لطفا بیان کنید، از عذرخواهی کردن در صورت بروز اشتباه نترسید و هر رفتار دیگری که دوست دارید فرزند شما انجام دهد، خودتان داشته باشید.

 

آموزش آداب اجتماعی به کودکان

اصول اولیه بهداشت را به او بیاموزید

یکی از مهم ترین موارد در اصول آموزش آداب اجتماعی به کودکان، آموزش اصول بهداشتی است. فرزند شما باید یاد بگیرد که بعد از برگشتن به خانه و یا قبل از خوردن چیزی باید دست های خود را بشوید. هنگام عطسه یا سرفه زدن جلوی دهان خود را بگیرد. اهمیت استحمام، مسواک زدن و مرتب بودن را بداند.

به او بیاموزید که به دیگران خیره نشود

کودک شما ممکن است افرادی را ببیند که از نظر ظاهری با افرادی که تا کنون با آن ها معاشرت داشته متفاوت باشد. ممکن است یک فرد چاق، یک فرد معلول، یک فرد با رنگ پوست تیره یا هر شخص دیگر برای او عجیب و متفاوت به نظر برسد. به فرزند خود راجع به تفاوت های افراد با یکدیگر صحبت کرده و به او بیاموزید که نباید به دیگران خیره شده و زل بزند.

آموزش آداب اجتماعی به کودکان

استفاده از لطفا و متشکرم را به او بیاموزید

کودکان از حدود 2.5 سالگی می توانند مفهوم کلمات را یاد گرفته و از آن ها در جای مناسب استفاده کنند. زمانی که از کودک خود چیزی می خواهید از لطفا استفاده کنید و زمانی که کودک شما کاری را انجام می دهد، از او تشکر کنید. برای مثال به فرزند خود بگوئید که لطفا یک وسیله شما را برایتان آورده و سپس از او تشکر کنید. به او بگویید که هر فردی باید قبل از خواسته خود از کلماتی مانند لطفا استفاده کرده و اگر کسی کاری برای او انجام داد و یا هدیه ای آورد، تشکر کند.

تشکر کردن را به فرزندمان بیاموزیم

قوانین حرف زدن را به او بیاموزید

به کودک خود بیاموزید که زمانی که کسی با او حرف می زند، به چشم ها و صورت او نگاه کند. اگر فرزند شما از انجام این کار خجالت می کشد، آن را به یک بازی تبدیل کنید. مثلا از او بپرسید که چشم فلانی چه رنگی است؟ به او بیاموزید که نباید وسط حرف کسی بپرد و حرف او را قطع کند و شمرده شمرده و مرتب صحبت کند.

کودک خود را مجبور به انجام کاری نکنید

شما برای آموزش آداب اجتماعی به فرزند خود می آموزید به دیگران سلام کند و یا وسایل بازی خود را با دوست و هم بازی اش به اشتراک بگذارد و ده ها مورد دیگر. این آموزش ها زمانی شما را به نتیجه دلخواه می رساند که فرزند شما با میل و رغبت آن را انجام داده و علت انجام آن ها را متوجه شود. از این رو اگر به هر دلیلی فرزند شما به حرف شما گوش نداد، به هیچ وجه او را مجبور به انجام کاری نکنید.

شراکت و بازی های گروهی را به او یاد دهید

کودکان از سن 2 سالگی به بعد با مفهوم مالکیت آشنا شده و اغلب آن ها دوست ندارند، وسایل خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. ابتدا شراکت در وسایل بازی را با خودتان تمرین کنید. کودکان راحت تر وسایل خود را با پدر و مادرشان به اشتراک می گذارند. مفهوم به اشتراک گذاری را به او یاد داده و راجع به مزایای آن با کودک خود صحبت کنید. با این ترفند فرزند شما راحت تر با کودکان دیگر تعامل کرده و از اسباب بازی های خود به آن ها می دهد.

مطلب پیشنهادی: بازی های مهارتی برای کودکان

آداب غذا خوردن را به او بیاموزید

ممکن است تا قبل از 2.5 سالگی فرزند خود را برای غذا خوردن آزاد بگذارید. این کار می تواند در خلاقیت او نیز تاثیر مثبت بگذارد. اما این رفتار بعد از 2.5 سالگی نه تنها تاثیر مثبت نداشته بلکه باعث می شود فرزند شما در برابر آداب غذا خوردن مقاومت نشان دهد. استفاده از قاشق و چنگال را به او یاد دهید. به او بگویید که همه افراد خانواده باید غذای بشقاب خود را تمام کنند. وسط غذا صحبت نکنند و غذای خود را آرام و بدون عجله بخورند.

آموزش آداب غذا خوردن به کودکان

سلام کردن و رفتارهای اجتماعی را به فرزند خود یاد دهید

کودکان معمولا از 3 سالگی به بعد بسیار خجالتی شده و در برخورد با افراد غریبه خود را پشت سر شما پنهان می کنند. برای آن که سلام کردن و رفتارهای اجتماعی را به فرزند خود بیاموزید، با او به جاهای مختلف بروید، کتاب بخوانید یا با عروسک بازی نمایشی انجام دهید. چنین کارهایی می تواند به صورت غیر مستقیم آداب اجتماعی را به فرزندتان بیاموزد. البته حتما به او این نکته را نیز یادآوری کنید که فرزند شما باید از صحبت کردن با افراد غریبه بدون حضور شما خودداری کند.

18 مرداد 1401 - نویسنده : مریم صفری

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 1 رای ) 4.5 از 5

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!