راهنمای شرکت در آزمون تیزهوشان ششم و نمونه سوالات پرتکرار

راهنمای شرکت در آزمون تیزهوشان ششم و نمونه سوالات پرتکرار

یکی از دغدغه های مهم امروز والدین ثبت نام فرزندشان در بهترین مدارس میباشد. همه دوست دارند فرزندشان را جایی ثبت نام کنند که از نظر امکانات آموزشی بهترین بهره وری را داشته باشد و به کمک آن امکانات فرزندشان را در رسیدن به اهدافش کمک کنند. یکی از بهترین و حرفه ای ترین مدارس در سطح کشور ما، مدارس تیزهوشان هستند که با آزمون ورودی دانش آموزان خود را انتخاب میکنند. این مدارس سهمیه و تعداد خاصی دانش آموز می‌پذیرند، به همین خاطر برای ثبت نام در آنها، فرزند شما باید شرایط خاصی داشته باشد که قرار است در این مقاله به آنها بپردازیم.

ورودی مدارس تیزهوشان در چه پایه هایی اتفاق می‌افتد؟

مدارس تیزهوشان در پایه هفتم دبستان و دهم دبستان دانش آموز جدید می گیرند. دانش آموزان فارغ التحصیل شده پایه های ششم و نهم میتوانند با شرکت در آزمون تیزهوشان شانس خود را برای ورود به مدارس استعدادهای درخشان بسنجند.

نحوه و زمان ثبت نام در آزمون استعدادهای درخشان چگونه است؟ و این آزمون چه ویژگی هایی دارد؟

هر ساله دانش آموزان پایه ششم ابتدایی و دهم مقطع متوسطه که میخواهند شانس خود را برای ورود به مدارس تیزهوشان امتحان کنند، باید گوش به زنگ باشند و مراقب اعلام معاونین مدارس باشند که تقریبا در ماه بهار اعلام ثبت نام آزمون تیزهوشان می شود. بچه ها باید طبق فیلم های آموزشی ثبت نام خود را در سامانه انجام دهند و آدرس دقیق محل زندگی خود را بدهند و سپس برای آزمون آماده شوند. در هفته انتهایی نزدیک آزمون یکبار دیگر وارد سایت می شوند و کارت ورود به جلسه خود را از سایت دریافت کرده و با توجه به مکان آزمون برای آن آماده میشوند. خود آزمون حدودا دو یا سه هفته بعد از امتحانات پایان سال اتفاق می افتد و  شما باید مراقب باشید که اخبار این حوزه را دنبال کنید و برای آزمون تیزهوشان آماده شوید.

مشاهده بهترین مدارس پسرانه

مشاهده بهترین مدارس دخترانه

آزمون تیزهوشان مربوط به ورود به دوره اول و دوم متوسطه می باشد که در اولین ورود به مقطع اول متوسطه سوالات بیشتر تست هوش و خلاقیت خارج از کتاب هستند اما در آزمون مقطع دوم متوسطه یعنی ورود به پایه دهم نیمی از سوالات تحلیلی و هوشی و نیمی دیگر مربوط به سوالات طراحی شده از کتاب های پایه نهم می باشد که لازمه آن تسلط کامل بر این دروس و نحوه تست زنی می باشد.

آزمون تیزهوشان

زمان آزمون تیزهوشان تغییر مقطع ششم به هفتم 80 دقیقه می باشد که 60 دقیقه اول مربوط به 60 سوال اول و دفترچه اول است و 20 دقیقه دوم مربوط به 40 سوال دفترچه دوم است. با احتساب زمان 100 دقیقه ای آزمون داوطلبین حدودا ساعت 10:30 از حوزه امتحانی خارج میشوند و منتظر نتیجه آزمون خواهند بود.

اما در آزمون ورودی پایه دهم مقطع متوسطه  دفترچه اول شامل 50 سوال تستی است که داوطلبین موظفند در 50 دقیقه به آنها پاسخ دهند و دفترچه دوم شامل 50 سوال است که داوطلبین باید در 70 دقیقه به آنها پاسخ دهند. ضمن اینکه چون در این آزمون سوالات درسی نیز مطرح می شود هر درس ضریب مختص به خود را دارد و به طبع زدن سوالات مختلف هرکدام به میزان خودش در موفقیت آزمون تاثیرگذار است.

مطلب پیشنهادی: آزمون های استعداد و پیشرفت تحصیلی در مقطع ابتدایی

انواع مختلف سوالات تیزهوشان

در این بخش تعدادی از پرتکرار ترین سوالات تیزهوشان که ممکن است تمرین کردن آنها به شما برای موفقیت در آزمون کمک کند را معرفی میکنیم.

سوالات نسبت های فامیلی

این سوالات به این صورت است که از فرزدند شما خواسته می شود تا یک نسبت باز شده را به صورت خلاصه و جمع شده بگوید.

مثال: پسر پدر مادر خواهر زینب با او چه نسبتی دارد؟

سوالات مربوط به زاویه

در این سبک سوالات از بچه ها خواسته می شود به شکل داده شده نگاه کنند و با توجه به اطلاعاتی که در شکل وجود دارد اندازه زوایای خواسته شده را پیدا کنند. این سبک سوالات تقریبا آسان هستند در صورتی که به چند نکته معمولی دقت شود و همچنین بچه ها عادت کنند که قرار نیست همیشه شکل ها آشنا باشند و عجیب و غریب بودن آنها دور از ذهن نیست و نباید از دیدن شکل سوالات بترسند.

نکات لازم جهت حل این سوالات:

1-نیمساز زاویه را به دو زاویه مساوی تقسیم می کند.

2-مجموع زوایای داخلی مثلث180 درجه است.

3-مجموع زوایای داخلی یک چهارضلعی360 درجه است.

مثال:

 سوالات آزمون تیزهوشان

سوالات مربوط به درصد تخفیف متوالی

این سوالات هم پای ثابت سوالات آزمون های تیزهوشان هستند که مثلا قیمت یک جنس دو بار تخفیف میخورد و حالا قیمت خواسته می شود. که در این سوالات دقت کنید که تخفیف اول روی قیمت اصلی وتخفیف دوم روی قیمت ثانویه لباس زده می شود.

مثال: قیمت کالایی 30000 تومان است قیمت کالا پس از دو تخفیف 10 و 20 درصدی چند تومان می شود؟

سوالات قرینه در آینه

این سوالات هم سوالات مهم و پر تکراری هستند که از گذشته تا کنون در آزمون های تیزهوشان آمده اند و قرینه شکل را میخواهد که به آسانی هم قابل حل هستند.

مثال: ساعت عقربه‌ای در اختیار داریم. در کدام‌یک از گزینه‌های زیر وقتی ساعت جلوی آینه قرار می‌گیرد، تصویر عقربه‌ی ساعت‌شمار در آینه با عقربه‌ی ساعت‌شمار در شکل زیر زاویه‌ی کوچک‌تری می‌سازد؟ (دقت کنید منظور از زاویه‌ای که دو عقربه‌ی ساعت‌شمار با یکدیگر می‌سازند، زاویه‌ی کوچک‌تر از 180 درجه است.) )

1 ) 30 : 23 2 ) 45 : 20
3 ) 45 : 12 4 ) 15 : 13

نمونه سوالات آزمون تیزهوشان

سوالات پیدا کردن مساحت قسمت رنگی

در این سوالات هم طراح تلاش میکند با دادن سوالاتی با شکل های عجیب و کمی پیچیده بچه ها را بترساند تا آنها به سراغ حل سوال نروند و یا اینکه آنقدر حل سوال طول بکشد که بچه ها دچار ایراد محاسباتی بشوند و جواب سوال اشتباه شود. در حل این سوالات فقط داشتن نقشه ذهنی و مرحله مرحله پیش رفتن دارای اهمیت است.

مثال:   مساحت قسمت رنگ شده را بیابید.

 نمونه سوالات آزمون تیزهوشان

سوالات شمارشی

سبک دیگری از سوالات که طراح به آسانی بچه ها را دچار اشتباه کرده و باعث از بین رفتن یک سوال می شود. در این سوالات تعدادی مکعب و یا هر شکل هندسی دیگری به صورت روی هم چیده شده داده می شود و از بچه ها خواسته می شود بگویند چند مکعب وجود دارد. این سوال فقط برای بچه هایی با قدرت تخیل سه بعدی بالا قابل حل است و یا آنهایی که تعداد زیادی از این سبک سوالات حل کرده باشند.

مطلب پیشنهادی: بهترین ابزار کمک آموزشی برای مقطع ابتدایی

 

مدارس تیزهوشان چه مزیت هایی دارند؟

شاید برای شما یا فرزندتان هم پیش بیاید که از خود بپرسید به چه علت باید برای رفتن به مدارس تیزهوشان تلاش کنم؟ ما در این بخش دلایل کافی را به شما میدهیم.

معلمان زبده و کادر آموزشی کاربلد

اینکه کادر آموزشی وکادر اجرایی مدرسه کاربلد باشند و از زیر و بم کارهای لازم جهت بهبود روند آموزشی آگاه باشند باعث خواهد شد زمانی برای آزمون و خطا از بین نرود و تمامی راهکارهای از پیش آزمایش شده و مطمئن به کارگرفته شوند. اگر معلمان باتجربه و کارکرده باشند مطمئنا با نحوه تدریس و رفتار خود باعث موفقیت هر چه بیشتر دانش آموز شما می شوند.

دانش آموزان یک دست و قوی

در این مدارس چون همه دانش آموزان در آزمون تیزهوشان شرکت کرده اند و همگی برگزیده شده اند، همه به طور یکدست از ویژگیهایی برخوردارند که مانند یکدیگر است پس همگی در فهم درس سریع هستند و مثلا نیاز نیست معلم یک موضوع را چندین مرتبه تکرار کند و همه با یک سرعت آن را فرا میگیرند و به این صورت باعث اعصاب خوردی و یکنواختی کلاس برای یکدیگر نمیشوند.

بالا تر رفتن سطح معلومات دانش اموزان

چون در این مدارس دانش آموزان قوی هستند و درک و فهم بالایی دارند، موضوعاتی که در کلاس مورد برسی قرار می گیرد و همینطور مسائلی که تدریس می شوند بیش تر از سطح کتاب است و به این صورت دید بچه ها نسبت به مطالب بیشتر می شود.

آزمون تیزهوشان

رقابت زیاد بین همکلاسی ها

همه دانش آموزانی که وارد این مدرسه ها میشوند مطمئنا هم قوی هستند و هم دوست دارند خودشان را به بهترین صورت به معلمان و همکلاسی های خود ثابت کنند. به همین خاطر تلاش می کنند تا از دیگران جلوتر باشند، بقیه نیز همین تلاش را می کننند به همین خاطر رقابت بین بچه ها زیاد شده و سعی می کنند از یکدیگر پیشی بگیرند. تا زمانی که این رقابت سالم و فقط در جهت اهداف درسی باشد مفید است و باعث پیشرفت بیشتر بچه ها نیز می شود.

امکانات رفاهی عالی

این مدارس امکانات ورزشی، کلاس های تقویتی و کلاس های خارج از درس ولی مفید زیادی دارد که فرزندان شما می توانند در کنار درس از آنها استفاده کنند.

 

معایب مدارس تیزهوشان

برخلاف دید عمومی و کلی مردم گاهی مدارس تیزهوشان برای فرزند ما مفید نیست و ضرر هم دارد. در این بخش تعدادی از معایب این مدارس را برایتان بازگو میکنیم.

درس‌های بیش از اندازه سخت

در این مدارس درس ها و امتحانات به نحوی طراحی می شود که دانش آموزان این مدارس نسبت به مدارس  عادی یک پله بالاتر باشند و قوی تر عمل کنند و این امتحانات فقط در صورتی قابل حل هستند که خود دانش آموز پایه قوی داشته باشد. اگر فرزند شما فقط بر اساس درس خواندن بیش از حد به این مدرسه وارد شده باشد، مطمئنا در برابر این آزمون ها کم می آورد و کم کم خسته می شود.

ایجاد حس غرور و خود بزرگ بینی در بچه ها

ورود به این مدارس و گذر از آزمون تیزهوشان در بعضی دانش آموزان این حس را ایجاد می کند که خیلی بهتر از دیگران هستند و مطمئنا دیگر برای رسیدن به هدف نیاز به کاری ندارند. و یا اینکه همانطور که در این آزمون موفق بوده اند، حتما در مراحل مهمتری مثل کنکور هم موفق خواهند شد. و یا اینکه این حس به آنها دست می دهد که چون این مدارس خاص هستند پس معلمان خیلی خاص و حرفه ای دارند و قرار است معلمان محتوای کتاب را مانند آمپول به ذهن آنها تزریق کنند و دیگر نیازی به درس خواندن و تلاش خودشان نیست. به خاطر همین دلایل از درس خواندن جدا می شوند و آنقدر که لازم است تلاش نمی کنند و این ضربه بسیار بدی به آنها می زند.

ایجاد احساس ناامیدی و ضعف به خاطر سختی امتحانات

اگر فرزند شما در اندازه آموزش‌ها و آزمون های این مدارس نباشد کم کم ضعف خود را نشان می دهد و کم کم به خاطر سختی سولات خسته می شود و از درس خواندن معمولی هم زده می شود.

 

اگر در آزمون تیزهوشان قبول نشدیم، چه کنیم؟

در ابتدا اینکه به کودکتان بفهمانید که اصلا ناراحت نیستید و هنوز به او افتخار می کنید و میدانید که چقدر برای این جایگاه تلاش کرده است و به او اطمینان بدهید که بالاخره نتیجه زحماتش را میبیند. سپس شما میتوانید با مراجعه به مقاله معرفی مدارس مختلف در همین سایت بهترین و مناسب ترین مدرسه را برای فرزندتان انتخاب کنید و او را در جهت رسیدن به اهدافش جلو ببرید.

همچنین از فرزندتان بخواهید عیب یابی کند و ایرادات کارش را بیابد. به این صورت او بار بعدی مشکلات این آزمون را نخواهد داشت و موفق‌تر عمل میکند.

قبولی و عدم قبولی در آزمون تیزهوشان

 

باورهای غلط در مورد آزمون تیزهوشان

در این قسمت به بخشی از باورهای غلط می پردازیم که در مورد آزمون تیزهوشان و مدارس تیزهوشان وجود دارد.

عدم قبولی به معنای عدم داشتن هوش و ذکاوت است

ما با توجه به نظریه هوش های هشتگانه گاردنر میدانیم که هر فردی ممکن است در یکی از 8 هوش گاردنر موفق تر باشد و در آن زمینه استعداد پیشرفت بیشتری داشته باشد و مدارس تیزهوشان و آزمون های ورودی تیزهوشان تنها هوش های مدنظر خود را می سنجد که ممکن است آن هوش، هوش شاخص فرزند شما نباشد. پس به جای ملامت فرزندتان به دنبال علایق و سلیقه او باشید و هوش شاخص او را پیدا کنید.

به جز مدارس تیزهوشان مدارس خوب دیگری وجود ندارد

اصلا این باور صحیح نیست و باید دانست که عوامل مختلفی باعث می شود تا یک مدرسه مدرسه خوب و پربازدهی باشد و این عوامل ممکن است در هر مدرسه ای پیدا شود.

این مدارس کاملا رایگان هستند

این مدارس مسلما نسبت به غیر انتفاعی ها هزینه کمتری دریافت می کنند. اما این نیست که کاملا رایگان باشند، آنها برای کمک به مدرسه و انجام فعالیت های فوق برنامه هزینه هایی را از والدین دریافت می کنند.

تمامی متدها و روش هایی که در این مدارس به کار می‌رود کاملا صحیح هستند

این باور نیز درست نیست خیلی اوقات در مدارس خاص نظر به این است که هر چه بیشتر سختگیری و فشار باشد موفقیت بیشتر است، اما اینطور نیست. همینطور خیلی اوقات روش های تدریس و متدهای آموزشی هستند که ممکن است توسط افرادی در مدارس کاملا معمولی به کار گرفته شوند که در مدارس تیزهوشان آنها وجود نداشته باشند.

مطلب پیشنهادی: آموزش مونته سوری

 

چند توصیه مهم در مورد شرکت در آزمون تیزهوشان

برای قبولی در آزمون تیزهوشان آیتم ها و موارد خاصی باید مدنظر و توجه قرار گیرند، که ما در این قسمت به تعدادی از آنها اشاره میکنیم.

از این آزمون برای فرزندتان غول نسازید

اینطور نشود که فرزندتان فکر کند تنها راه موفقیت قبولی در این آزمون است و یا اینکه قبول شدن در این آزمون خیلی سخت و دور از ذهن است . به آنها امید بدهید و فقط بخواهید که تلاششان را انجام دهند.

مدیریت زمان در تست زدن را به بچه ها بیاموزید

اگر فرزند شما دنیایی از اطلاعات باشد اما مدیریت زمان و سرعت بالای تست زنی را نداشته باشد مطمئنا در آزمونی مثل تیزهوشان قبول نخواهد شد، زیرا همانطور که مشاهده کردید زمان آزمون به تعداد سوالات آزمون است و هر تست یک دقیقه زمان دارد. پس اینکه فرزندتان سرعت عمل بالا و مدیریت زمان خوبی داشته باشد، بسیار مهم است.

سوالات آزمون تیزهوشان

برای آمادگی بیشتر آزمون آزمایشی شرکت کنید

یکی از عواملی که می تواند برای آزمون فرزندتان را آماده کند همین آزمون های آزمایشی و زمان دار هستند. تلاش کنید فرزندتان حداقل در دو آزمون شبیه ساز تیزهوشان شرکت کند تا با آمادگی بیشتری برای جلسه آزمون اصلی آماده شود. این آزمون های شبیه ساز تیزهوشان کمک می کند فرزند شما زمان تقریبی آزمون و قوانین آن را متوجه شود. زیرا این اولین آزمون رسمی و تستی میباشد که قرار است بدهد. پس چه بهتر است با شبیه سازی جلسه آزمون تیزهوشان واقعی برای او ایرادات و اشکالاتش کاملا شناسایی شود.

برای او یک ادامه زیبا را توصیف کنید

برای اینکه فرزندتان از تلاش زیاد و درس خواندن بیش از حد خسته نشود و احساس بی انگیزگی نکند، به او امید بدهید و ادامه زیبای راهش را برایش تصویر کنید و یا بخواهید خودش از رویاهایش برایتان بگوید به این صورت رویاهایش را یادآوری می کند و به ادامه راه علاقمندتر میشود.

مطلب پیشنهادی: برترین سیستم های آموزشی در جهان

بیاموزید تلاش مهم است نه نتیجه

به فرزندتان بگویید که بالاخره روزی به نتیجه دلخواهش خواهد رسید. فقط باید صبر و تلاش داشته باشد و از شکست ناامید نشود. حتی میتوانید در این زمینه مثال افراد موفق را هم بزنید.

از مقایسه جدا بپرهیزید

یکی از اشتباهاتی که والدین انجام می دهند، مقایسه مقدار کمی درس خواندن فرزندشان با دانش آموزان دیگر است که این یکی از اشتباه ترین کارهای ممکن است. شاید فرزند شما نمیتواند به اندازه دوستش تکرار کند و یا این اندازه مطلب تکراری بخواند. پس او را محدود نکنید. البته که ساعت مطالعه مهم است، اما در صورتی که با میل و رغبت فرزندتان انجام شود.

مقایسه کودکان

 

معرفی تعدادی از بهترین منابع جهت موفقیت در این آزمون

منابع و کتاب های و انتشارات های متنوعی در جهت آزمون تیزهوشان فعالیت می کنند که هر کدام می تواند به نوبه خود بسیار مفید و تاثیرگذار باشند. از جمله کتاب هوش کمپلکس، ریاضیات تیزهوشان، کتاب های مینی کمپلکس و...... که شما علاقمندان می توانید تهیه نموده و آنها را در اختیار فرزندتان قرار دهید.

منابع آزمون تیزهوشان

جمع بندی: قبولی در مدارس خوب سطح کشور مطمئنا میتواند تا مقدار زیادی تضمین کننده موفقیت فرزند شما در آینده اش بشود. اما هر چیزی هم بهای خاص خودش را دارد، اینکه شما به عنوان والدین بدانید که قرار است چه چیزی را بدهید و چه چیزی دریافت کنید بسیار مهم است. اینکه شما بدانید ظرفیت فرزندتان چقدر است و یا تا چه اندازه کشش و تحمل سنگینی دروس و سختگیری های مدارس تیزهوشان را دارد نیز مهم است. پس در انتخاب اهداف برای فرزندتان مراقب باشید کاری نکنید که او را دلزده و خسته از هدف کنید تا دیگر نای ادامه مسیر را نداشته باشد. حواستان باشد تیزهوشان و قبولی در آن همه هدف نیست و می توان با یک دبیرستان نمونه دولتی و یا حتی دولتی نیز به اهداف خود رسید. فقط باید برای آن بجنگیید و در حد و اندازه خود تلاش کنید.

30 مرداد 1401 - نویسنده : مریم صفری

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 5 رای ) 4.2 از 5

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!