هر آنچه والدین باید در مورد پایه چهارم ابتدایی بدانند

هر آنچه والدین باید در مورد پایه چهارم ابتدایی بدانند

همه ما می دانیم که تحصیل و مدرسه از نقاط عطف زندگی هر شخص و مسائل سرنوشت ساز برای آینده او محسوب می شود که لازم است در مورد آن آشنایی و آگاهی کافی را داشته باشیم. گاهی بعضی والدین معتقدند که درس برای مدرسه و برای معلم است، البته این درست است که تدریس و درس توسط معلم انجام می‌شود، اما گاهی ممکن است شما نیز مجبور به توضیح چیزی به فرزندتان باشید و بخواهید در حل تمرینی کمک کنید. پس چه خوب است که اطلاعاتی را هر چند کلی و اجمالی در مورد پایه‌ی تحصیلی فرزندتان بدانید. ما در این مقاله اطلاعاتی را در مورد دروس مربوط به پایه چهارم ابتدایی در اختیار شما قرار می دهیم که می تواند به شما دید کلی بدهد تا در ادامه مسیر با بهره گیری از آن بتوانید فرزندتان را راهنمایی کنید.

 لیست دروس پایه چهارم ابتدایی

در این پایه تعداد ۶ درس همراه با کتاب، با عنوان های ریاضی، علوم تجربی، مطالعات اجتماعی، هدیه های آسمان، قرآن و فارسی وجود دارد و ۲ درس هنر و ورزش نیز هستند که کتاب خاصی ندارند و دانش‌آموزان موظفند در طی ۹ ماه سال تحصیلی در پایه چهارم ابتدایی این درسها را به طور کامل و جامع مطالعه و تمرین کرده، خود را برای آزمون پایان ترم آماده کنند. ما در این بخش تلاش می کنیم نمای کلی از کتاب های پایه چهارم را به شما ارائه کنیم.

کتاب های درسی چهارم ابتدایی

 

ریاضی پایه چهارم ابتدایی

فصل اول: در ابتدای این فصل از کتاب پایه ریاضی چهارم، به الگویابی و پیدا کردن دنبال می‌پردازد. سپس طبق عادت همیشه وارد عدد نویسی و معرفی طبقه جدیدی می شویم که میلیونها نام دارد و ادامه فصل به تمرین و تکرار عدد نویسی و گذاشتن اعداد جدید در جدول ارزش مکانی سپری می شود.

فصل دوم: در ابتدای فصل اعداد مخلوط معرفی شده اند که این فصل مقدمه‌ای برای پایه پنجم ابتدایی می باشد که در آنجا جمع و تفریق و ضرب اعداد مخلوط به طور کامل توضیح داده شده است. مفهوم کسر های مساوی و ساده کردن مورد بررسی قرار می‌گیرد و در انتهای فصل جمع و تفریق کسرها البته با مخرج های مساوی تمرین می شود، ادامه این مبحث و مباحث پیشرفته آن که با مخرج های غیر مساوی انجام می‌شود به پایه پنجم موکول می شود.

فصل سوم: شروع فصل با توضیح روش فرایندی و تکنیکی ضرب آغاز می شود. سپس بدست آوردن حاصل عبارات به صورت تقریبی گفته می‌شود که برای یادگیری این موضوع لازم است به طور کامل تقریب را بلد باشید و در انتهای آن تقسیم بر عدد یک رقمی و دو رقمی مورد بحث قرار می گیرد.

فصل چهارم: این فصل در مورد اندازه گیری واحد های مختلف است. مثلا در ابتدای فصل زاویه و اندازه گیری های آن مدنظر است، در ادامه به ساعت و نظم جلو رفتن آن توجه می شود و در ادامه نیز اندازه گیری طول و واحدهای آن مدنظر قرار میگیرد.

فصل پنجم: این فصل به اعداد مخلوط و اعشاری و نمایش آن ها روی محور می پردازد و همچنین گریز ریزی نیز به مقایسه اعداد کسری و اعشاری می زند. در اینجا لازم است فرزند شما از نظر مرتبه و جدول ارزش مکانی، ارزش ارقام را بداند، تا سوال ها را به طور صحیح حل کند.

فصل ششم: این فصل زاویه ها روشهای اندازه گیری آن ها، وسایل لازم (گونیا) و مفهوم خط های موازی و عمودی می‌پردازد. سپس وارد بخش چهارضلعی ها می شویم و ویژگی های آنها را بررسی می کنیم و مساحت و محیط شکل های مثلث، مربع، مستطیل و متوازی الاضلاع آموزش داده می‌شود. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به مقاله آموزش هندسه ابتدایی مراجعه نمایید.

فصل هفتم: این فصل راجع به آمار و احتمالات است و سوالات آن بیشتر حول محور احتمال خروج مهره های رنگی می‌چرخد.

ریاضی پایه چهارم دبستان

 

قرآن پایه چهارم ابتدایی

این درس شامل روانخوانی، معنی لغات، پیام های قرآنی و داستان های شیرین و آموزنده قرآنی است که با کمی تمرین و تکرار قابل یادگیری هستند. برای تمرین و تکرار بیشتر عبارات قرآنی می توانید به لوح فشرده همراه کتاب و یا اسکن کردن کد روی هر درس مراجعه کنید و از آنها برای تمرین و تکرار استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: چگونه به کودکان خود قرآن بیاموزیم؟

علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی

در علوم پایه چهارم ابتدایی وارد مباحث شیمیایی و مهمی می‌شویم، از جمله مخلوط ها و محلول ها و عوامل موثر در میزان حل شدن حل شونده در حلال، معرفی انواع انرژی ها، گرما و وسایل اندازه گیری آن و شناسایی رساناها و نارساناهای گرمایی. در بخش گیاهی این کتاب به مباحثی از جمله انواع سنگ ها و ویژگی های آنها و نحوه به وجود آمدن آنها. گیاهان دانه دار و بدون دانه تک لپه‌ای ها و دولپه ای ها، زنجیره غذایی حیوانات و چگونگی ارتباط آنها به یکدیگر مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش دیگری از کتاب فصلی برای انجام آزمایشات جذاب و جالب با آهنربا اختصاص داده شده است. یک فصل هم به سیاره های منظومه شمسی اختصاص داده شده است و در آخر در بخش معرفی بدن انسان به معرفی کامل سلول و کارکرد آن، معرفی دستگاه گردش خون و وظایف آن پرداخته شده است.

علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی

مطالعات اجتماعی پایه چهارم ابتدایی

این کتاب به مسائل گوناگون و جالبی پرداخته است، در ابتدا و فصل اول به آداب زندگی اجتماعی و محل زندگی پرداخته است. سپس به تفاوتهای زندگی شهری و روستایی می پردازد و اینکه نخستین شهرها و روستاها چطور به وجود آمده اند، در ادامه راجع به نگهداری محیط زیست و پوشش گیاهی مطالبی ارائه شده است و در پایان یک فصل کامل به شهرهای تاریخی و باستانی ایران در چهار درس پرداخته است.

 هدیه های آسمانی پایه چهارم ابتدایی

 در این درس داستان های مذهبی آورده شده است که در خلال آن موضوعات مختلفی مد نظر قرار گرفته است، از جمله خواندن نماز جماعت، نماز آیات، اذیت نکردن همسایه، اصول تیمم و موارد استفاده از آن، کمک به دیگران، کار خوب و شکرگزاری و همینطور معرفی تعدادی از پیامبران و زنان برتر جهان اسلام در خلال درسها.

فارسی پایه چهارم ابتدایی

در درس فارسی، نویسندگان و نگارندگان کتاب هم اهداف تربیتی را مدنظر قرار می دهند و هم اهداف علمی و درسی. در این کتاب متن درسها در جهت تربیت هر چه بهتر کودکان قرار داده شده اند و تمرین ها برای یادگیری قواعد مهم درس فارسی هستند. قواعدی مانند: کلمات هم خانواده، متضادها، کلمات هم آوا و هم نویسه، کلمات دارای پیشوند و پسوند، چگونگی استفاده صحیح از علامت های نگارشی، اجزای جمله و معنی دار کردن جمله و.....در کتاب گنجانده شده اند تا فهم فرزندان ما را از زبان شیرین فارسی بیشتر و بهتر نمایند. حواستان باشد در این سنین تمرین خواندن و تکرار زیاد متن های درس به روانخوانی و بهبود مهارت دیکته نویسی بچه‌ها کمک می‌کند.

مطلب پیشنهادی: بهترین ابزارهای کمک آموزشی برای مقطع ابتدایی

ارائه چند توصیه برای بهبود درس خواندن در پایه چهارم ابتدایی

هم سن ورود بچه ها به این پایه و هم حجم مطالب درسی این پایه می‌طلبد که والدین همکاری های لازم را انجام دهند و بهترین مدرسه را با توجه به شرایط دلخواه برای فرزندان پیدا کنند تا آنها بتوانند با آرامش و خیالی آسوده درس بخوانند.

مراقب استرس های مربوط به مدرسه باشید

پایه چهارم ابتدایی، اولین پایه دوره دوم مقطع ابتدایی است و تعدادی از دانش آموزان بعد از پایه سوم ابتدایی، با تعویض مدرسه به این پایه وارد می شوند، پس ممکن است کمی اضطراب از قرارگیری درمحیط جدید، فرزندتان را اذیت کند. پس به او آرامش و اطمینان خاطر بدهید که این مدرسه با مدرسه قبلی تفاوت چندانی ندارد و همانطور که بار قبلی موفق شده است این بار نیز موفق خواهد شد.

مراقب ورود فرزندتان به سن بلوغ باشید

این پایه و این سن از پایه های خطرناک و حساس است. فرزند شما در این سن پر از احساسات، علایق و رفتارهای خاص می شود که اگر با ظرافت و حساسیت با آنها رفتار نشود، ممکن است تاثیرات خوبی روی نحوه رفتار فرزندتان نگذارد، پس حتما مراقب باشید.

رفتارهای خاص سن بلوغ

در انتخاب مدرسه و دوستان فرزندتان دقت کنید

مقدار زیادی از زمان فرزند شما در مدرسه و کلاس درس و با معلم و همسن و سالی‌هایش می‌گذرد، پس اینکه در انتخاب این موارد دقت کنید نوعی سرمایه گذاری برای فرزندتان خواهد بود. چون او با این ارتباطات کم کم آینده و خلق و خوی خود را می سازد و برای آینده خود آماده می‌شود. پس در این انتخاب حتما دقت و توجه زیادی را صرف نمایید.

برای اطلاع بیشتر می‌توانید به مقاله معیارهای انتخاب دبستان خوب و مقاله انواع مدارس کشور  مراجعه کنید.

19 مرداد 1401 - نویسنده : مریم صفری

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 1 رای ) 5 از 5

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!