راهنمای ورود به پایه دوم ابتدایی برای والدین

راهنمای ورود به پایه دوم ابتدایی برای والدین

دانش آموزان پس از گذر از پایه اول ابتدایی که می توان گفت پایه جدید و پر از چالشی برای آنها بوده است و یک شروع طوفانی محسوب می شود، وارد پایه دوم ابتدایی می شوند. در این پایه قرار است آموخته های سال قبل را تثبیت کنند و در آنها به حد تسلط برسند و سپس کمی پا را فراتر از آموخته های پیشین گذاشته و خود را برای پایه بعدی آماده کنند. ما در این مقاله سعی داریم شما را با کلیات مطالب پایه دوم ابتدایی آشنا کنیم.

معرفی کتاب های پایه دوم ابتدایی

پنج کتاب در پایه دوم ابتدایی تهیه و تدوین شده اند که عبارتند از: ریاضی، هدیه های آسمان، قرآن، فارسی، علوم تجربی که در این بخش به مرور و تحلیل تک تک این دروس و محتوای درونی آنها می‌پردازیم.

کتاب های پایه دوم ابتدایی

 

مروری بر ریاضی پایه دوم ابتدایی

این کتاب شامل 8 فصل می‌باشد که محتوای آنها به قرار زیر است.

فصل یک: شروع کتاب ریاضی پایه دوم ابتدایی با فصل عدد نویسی است. در این فصل طبقه دهگان به کمک جدول ارزش مکانی و چینه به دانش آموزان آموزش داده می شود. نوشتن اعداد دو رقمی چه به حروف و چه عدد انجام می شود و کشیدن چوب خط مربوط به اعداد دو رقمی نیز تمرین می شود. در پایان فصل نیز به جمع چندتا چندتا پرداخته است که تقریبا می توان گفت شروعی برای موضوع پیدا کردن الگوها در پایه های بالاتر است.

فصل دوم: در این فصل با توجه به آموزش اعداد دو رقمی قرار است دانش آموزان مهارت جمع و تفریق اعداد دورقمی را یاد بگیرند. که در ابتدا به کمک ابزارهای کمک آموزشی دانش آموزان انجام میشود و کم کم وارد جمع و تفریق‌های فرآیندی و تکنیکی می‌شویم.

فصل سوم: فصل اشکال هندسی با یادآوری شکل های مربع، مثلث، مستطیل شروع می شود و از دانش آموزان خواسته می شود تا تعداد ضلع ها و گوشه های این شکل ها را بیابند. سپس در ادامه فصل الگویابی مورد بحث قرار گرفته است و دنباله های آسان عددی داده شده و از بچه ها خواسته شده تا آنها را ادامه دهند. در پایان فصل نیز به مبحث تقارن و محور تقارن پرداخته شده است.

فصل چهارم: در این فصل که عنوان آن اعداد سه رقمی است، قرار است طبقه صدگان به دانش آموزان آموزش داده بشود. تمرین های زیادی برای یادگیری اعداد سه رقمی انجام می شود و در پایان فصل نیز وارد جمع و تفریق اعداد سه رقمی می شویم.

مطلب پیشنهادی: چگونه کودک را به ریاضی علاقه مند کنیم؟

فصل پنجم: وارد بحث اندازه گیری می شویم. ابتدا دانش آموزان با وسایلی سعی در اندازه گیری دارند اما کم کم ابزار خط کش و سانتی متر به آنها توضیح داده می شود. در انتهای فصل نیز میلی متر به عنوان واحد اندازه گیری خیلی کوچک شناخته می شود.

فصل ششم: در این فصل اعداد سه رقمی که قبلا آموزش داده شد حالا قرار است با یکدیگر جمع و تفریق شوند. زیر هم نوشته می شوند و اعمال ریاضی روی آنها انجام می شود. در همین فصل موضوع قرض دادن و قرض گرفتن نیز برای بچه ها توضیح داده می شود و آنها باید در جمع و تفریق از آن بهره بگیرند. اگرفرزند شما این موضوع را به خوبی متوجه نمی شود به کمک شکل و یا مربع های کوییزنر به او آموزش دهید.

فصل هفتم: شروع فصل با مبحث کسر آغاز می شود. البته نه اینکه خود کسر مستیما به بچه گفته شود، بلکه در قالب کشیدن شکل و رنگ کردن بخش هایی از شکل این اتفاق رخ می دهد. از بچه ها خواسته می شود بگویند چند قسمت از کل رنگ شده یا نشده است. در ادامه فصل نیز موضوع احتمال برسی شده است و از بچه ها سوالات کوتاهی شده تا شروع کننده موضوع احتمال باشد.

فصل هشتم: این فصل درمورد معرفی نمودارهای آماری است که در آمار پایه پنجم ابتدایی نیز بسیار مهم است اما در این پایه فقط نمودارهای تصویری و ستونی آموزش داده شده است.

 محتوای ریاضی پایه سوم ابتدایی

مروری بر هدیه های آسمان پایه دوم ابتدایی

این درس شامل بیست درس می باشد که به موضوعات پایه پرداخته است. از جمله: نعمت های خداوند، شکرگزاری پرندگان، خداوند مهربان، لزوم فرستاده شدن پیامبران، وضو گرفتن و نماز خواندن، خانواده یک نعمت و خوشبختی بزرگ و.....

علوم تجربی پایه دوم ابتدایی

کتاب علوم پایه چهارم ابتدایی شامل 14 درس است. که سرفصل های آن عبارتند از لزوم مشاهده علمی، هوا و آب سالم و پاک، گردش زمین در دو فصل، حس شنوایی و بینایی، توجه به علائم و نشانه ها در هر جایی، نفت و گاز، دانه و رشد آن، درون لانه پرندگان چه خبر است و نانوایی.

آزمایشات علوم پایه دوم ابتدایی

 

قرآن پایه پنجم ابتدایی

این کتاب شامل پانزده درس است که در هر درس به مقدار اندکی حروف خاص درس عربی مثل تنوین، سکون، الف کوچک، ت آخر کلمات و.... به همراه تعدادی سوره کوتاه از جز سی قرآن که فرزند شما باید آنها را حفظ کند. در صورتی که فرزند شما به یادگیری قرآن علاقه مند است، مقاله ی چگونه به کودکان خود قرآن بیاموزیم را مطالعه بفرمایید.

فارسی پایه دوم ابتدایی

این کتاب شامل هفت فصل و هفده درس میباشد . که هرکدام از فصل ها محتوا و موضوع خاصی دارند. در این پایه روانخوانی و صحیح نویسی دارای اهمیت می شود. پس باید تمرین و تکرار زیادی کنیم تا فرزندمان در نوشتن و خواندن روان شوند و مشکلات حل شوند تا در پایه بعدی به مشکل برنخورند.

 مطلب پیشنهادی: انواع مدارس

 

نکات و توصیه های مهم در مورد پایه دوم ابتدایی

چون پایه دوم ابتدایی، پایه ای مهم و اساسی است که در اصل به نوعی پایه تثبیت آموخته هاست گفتن چند نکته در مورد آن خالی از لطف نیست.

مطالعه خارج از کتاب را زیاد کنید

می‌توان گفت یکی از اصلی ترین و مهم ترین اهداف پایه اول ابتدایی که وارد پایه دوم هم می شود تقویت زبان گفتاری و نوشتاری فرزندان شماست

فرزندتان را به نوشتن مجبور کنید

برای فرزندتان داستان نصفه بنویسید و سپس بخواهید در مدت معین خودش آن را کامل کند. زیرا کودکان شما هنوز در نوشتن محکم و قوی نشده اند و همینطور آنها کم کم باید جمع کردن افکار و آوردن این افکار روی کاغذ  و نوشتن جملات صحیح را یاد بگیرند پس کمکشان کنید تا کم کم در این مسیر پیشرفت کنند.

با فرزندانتان بازی های کلامی انجام دهید

مثلا بازی اسم و فامیل یا بازی شعر خوانی( اگرفرزندتان به حفظ شعر علاقه داشته است) و یا بازی کارت کلمات به این صورت که یک کلمه روی کارت بنویسید و به قید قرعه هر کدام یک کارت بردارید و با کلمه روی کارت جمله بسازید هر کس در زمان تعیین شده جمله ای نساخته باشد بازنده است.

بازی برای بهبود هوش کلامی دانش آموزان

 

از کتاب های صوتی استفاده کنید

بگذارید گوش فرزندتان نسبت به آواها و صداهای مختلف عادت کند و همچنین با شنیدن کلمات جدید از شما در مورد آنها سوال کند به این صورت هم مهارت خوب گوش دادن را تقویت می کنید و هم دامنه لغات فرزند شما بالا می رود و هم اینکه می توانید در پایان از او بخواهید هر آنچه از داستان متوجه شده را برایتان در غالب چند جمله بنویسد و به این نحو نوشتن و جمله بندی او را نیز تصحیح میکنید. پس با این کار چند هدف را به آسانی قابل رسیدن می‌کنید.

کتاب صوتی برای دانش آموزان

 پایه دوم ابتدایی گذرگاه مهم و حیاتی است که باید به بهترین نحو از آن عبور کنیم. این پایه از آن پایه هایی است که اساس و مبنای سال های بعدی را تشکیل میدهد و همینطور دانش پایه در آن تثبیت و همیشگی می شود. زیرا در پایه اول ابتدایی زمانی برای تثبیت و تمرین زیاد وجود ندارد و بچه ها تا حد آشنایی با مطالبی آشنا می شوند که اساس دروس فارسی و ریاضی و قرآن سال های بعدی است. اما در پایه دوم ابتدایی مطالب سال گذشته به طور جد پیگیری و ثتبیت می شوند. قرار است دانش آموزان در این پایه روخوانی و روانخوانی را محکم کنند، دو عملیات مهم ریاضی یعنی جمع و تفریق را حتی تا اعداد دو رقمی و سه رقمی جلو ببرند و تا حدود زیادی با پایه قواعد خواندن قرآن خو بگیرند.

30 مرداد 1401 - نویسنده : مریم صفری

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 3 رای ) 3.5 از 5

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!