راهنمای ورود به پایه سوم ابتدایی برای والدین

راهنمای ورود به پایه سوم ابتدایی برای والدین

وقتی نام پایه سوم ابتدایی به گوشتان می رسد به یاد چه کلمه ای می افتید؟ مطمئنا اغلب ما با شنیدن اسم پایه سوم ابتدایی به یاد جدول ضرب و سختی های حفظ کردن آن می افتیم، ولی شیرینی باسوادتر شدن فرزندان، مطمئناً از سختی های آن بیشتر است.

در پایه سوم دبستان یکباره از دروس آسان و یک صفحه ای فارسی وارد درس های مفهومی و چند صفحه ای می شویم و باید دانش آموزان را برای آزمون دیکته، املا و نگارش آماده کنیم. در کل در این پایه قرار است از غالب بچگانه خارج شده و وارد دنیای متون طولانی و اعمال ریاضی سخت تر شویم که مطمئنا داشتن اطلاع  از این موضوعات، برای والدین ضروری است.

معرفی دروس و کتابهای پایه سوم ابتدایی

در این پایه تحصیلی تعداد 6 کتاب وجود دارد که نام های آنها عبارتند از: قرآن، ریاضی، علوم تجربی، هدیه های آسمان، فارسی، مطالعات اجتماعی

که دانش آموزان پایه سوم باید بر آنها مسلط  شوند. در زیر به بررسی محتوای تک تک این دروس می پردازیم.

کتاب های پایه سوم ابتدایی

مرور کتاب ریاضی سوم دبستان

فصل اول: شروع کتاب ریاضی سوم ابتدایی با الگوها میباشد. در این پایه بچه ها کم کم شروع می کنند به پیدا کردن رابطه بین شکل ها و یافتن ادامه دنباله ها. این موضوع تا پایه ششم ابتدایی ادامه دارد و در حقیقت در این فصل از کتاب سوم پایه ریزی می شود. در ادامه فصل وارد بخش ماشین های ورودی- خروجی می شویم که فقط با جمع و تفریق هستند، چون بچه ها هنوز ضرب و تقسیم را فرانگرفته اند. سپس در ادامه این فصل با توجه به اینکه در پایه دوم ابتدایی ساعت ها یاد گرفته شده اند، موضوع این قسمت ساعت های بعد از ظهر و موضوع 24 ساعته شدن می باشد. در آخر فصل نیز گریزی به موضوع قرینه زده شده است و از بچه ها خواسته شده است قرینه شکل را رسم کنند یا محور تقارن آن را بکشند.

فصل دوم: ابتدای فصل با معرفی طبقه هزار و اعداد چهار رقمی آغاز می شود. برای تمرین این موضوع از پول و واحد ریال و تومان استفاده شده است. در اخر این فصل نیز به واحد اندازه گیری طول و استفاده از متر اشاره شده است.

فصل سوم: این فصل مقدمه و آغازگر موضوع کسر می باشد و از ابتدا با کشیدن شکل مفهوم کسر را آموزش می دهد.

فصل چهارم: در این فصل موضوع ضرب و تقسیم توضیح داده شده است و بچه ها کم کم با موضوع ضرب و جدول ضرب آشنا می شوند. و سپس خاصیت های آنها مورد برسی قرار میگیرد که می توان گفت شناخت این خاصیت ها بسیار مهم و ضروری است زیرا در پایه های بعدی دانش آموزان از این خاصیت ها بیشتر استفاده خواهند کرد. سپس با توجه به موضوع ضرب، تقسیم نیز آموزش داده می شود. از این قسمت به بعد بچه ها کم کم باید ستون های جدول ضرب را به خاطر بسپارند.

آموزش جدول ضرب

 

فصل پنجم: در این فصل که مربوط به هندسه می شود، ابتدا در مورد خط و نیم خط و مفاهیم هندسی توضیحاتی داده شده است، سپس به مفهوم محیط و مساحت پرداخته شده است. و این موضوعات از پایه توضیح داده می شود و در پایان فصل محیط و مساحت مربع و مستطیل نیز آورده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر از این مباحث هندسی و مهم میتوانید به مقاله آموزش هندسه در همین سایت مراجعه نمایید.

فصل ششم: در این فصل که عنوان آن جمع و تفریق می باشد، به موضوع جمع و تفریق فرآیندی و تکنیکی اعداد چهار رقمی پرداخته شده است. و همچنین جمع و تفریق داخل جدول ارزش مکانی نیز تمرین می شود.

فصل هفتم: این فصل مربوط به آمار و احتمالات است، اما موضوعات اصلی تر و مهم تر در پایه های بالاتر گفته می شود. فقط در این پایه مباحث شروع می شود و آشنایی اندکی رخ می دهد.

فصل هشتم: این فصل باز هم به تکمیل مبحث ضرب می پردازد. ابتدا ضرب ستون 10 گفته می شود، سپس ضرب عدد یک رقمی در چند رقمی آموزش داده می شود. در پایان این فصل هم چون ضرب کامل شده است به تقسیم با باقی مانده می پردازیم.

مطلب پیشنهادی: یادگیری خواندن در کودکان

بررسی علوم تجربی پایه سوم ابتدایی

این کتاب شامل چهارده درس است که به مباحث مختلفی پرداخته است از جمله: خوراکی ها و مواد اطراف ما و در فصل بعدی اندازه گیری این مواد، در دو فصل بعدی به آب و ضرورت آن پرداخته می شود. سپس وارد موضوع نور می شویم و بعد از آن دو فصل مربوط به نیرو قرار می گیرد و در آخر فصول مربوط به زیست گیاهی قرار می گیرد. این کتاب پر از مباحثی است که برای آزمایشگاه و تجربه عینی خوب هستند شما می‌توانید برای جذاب تر شدن این درس بیشتر از آزمایشگاه استفاده نمایید.

علوم پایه سوم ابتدایی

درس هدیه های آسمان پایه سوم ابتدایی

این کتاب شامل بیست درس می باشد که به موضوعات مختلفی پرداخته است. از جمله: ماه رمضان، آشنایی با تکالیف شرعی برای بچه ها و اختصاصا درسی درمورد جشن تکلیف چون دختران در این پایه به سن تکلیف می رسند، این درس در این بخش مطرح شده است. وسپس درسی در مورد ماه رمضان و روزه گرفتن آمده است و مثل همیشه تعدادی از دروس هم مربوط به معرفی پیامبران و معجزاتشان به دانش آموزان آمده است.

پایه سوم ابتدایی

درس فارسی پایه سوم ابتدایی

این درس شامل هفده درس است که در هفت فصل جمع شده است. موضوعات کتاب فارسی متنوع هستند وهمگی درجهت رسیدگی به چهار هدف مهم درس فارسی تهیه و تدوین شده اند. که این اهداف همان بهبود مهارت در خواندن، نوشتن،گوش کردن و نگاه کردن هستند و همچنین یک هدف مهم تر که آن تعلیم و تربیت است. در راستای تحقق همین اهداف محتوای کتاب تهیه شده است و در اختیار بچه ها قرار می گیرد. در این کتاب واژه آموزی ها، شعرهای حفظی، معنای لغات و درک مطلب مدنظر قرار می گیرد.

مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی

این کتاب در هفت فصل و بیست و سه درس تهیه شده است. این کتاب برخلاف مطالعات پایه های بالاتر هنوز وارد مباحث تاریخی و جغرافیایی کشورهای دیگر نشده است و بیشتر به خاطر سن دانش آموزان و تربیت اجتماعی آنها، به مباحثی می پردازد که بیشتر به جامعه و خانواده و زندگی در آن مربوط می شود.

قرآن پایه سوم ابتدایی

در این کتاب هنوز به رسم سال های قبل لوحه و خواندن آن از اهمیت زیادی برخوردار است و مسئله مهم در این کتاب این است که چون دانش آموزان دختر امسال به سن تکلیف می رسند آموزش قواعد زبان عربی روی عبارات مربوط به ذکر های نماز انجام می شود، تا کم کم بچه ها ذکرهای نماز را نیز به طور کامل و صحیح فرا بگیرند.

مطلب پیشنهادی: چگونه به کودکان خود قرآن بیاموزیم؟

جمع بندی: به طورکلی پایه سوم ابتدایی یکی از پایه هایی است که از نظر معلمان آسان و بدون چالش است اما مسئله مهم در آن این است که مطالب این پایه با آنکه آسان هستند اما بسیار مهم و بنیادی هستند و اگر فرزند شما این مطالب را در همین پایه و در زمان خودش فرا نگیرد در آینده دچار مشکل می شود و همیشه از نظر انجام اعمال پایه ریاضی با مشکل مواجه خواهد بود، پس چه خوب است که با تمرین و تکرار بیشتر فرزندتان را خیلی بهتر برای پایه بعدی آماده کنید. بدانید که هر چه بیشتر در این پایه زحمت بکشید مانند سرمایه گذاری بلند مدتی خواهد بود برای تمام پایه‌های بعدی مدرسه فرزندتان.

24 مرداد 1401 - نویسنده : مریم صفری

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 1 رای ) 5 از 5

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!