معرفی بهترین سیستم های آموزشی در جهان

معرفی بهترین سیستم های آموزشی در جهان

آموزش و پرورش و مدرسه هر کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. کشورها تلاش می کنند با مطالعه بر روی سیستم های آموزشی دیگر کشورها بهترین روش و شیوه را برای تعلیم و تربیت دانش آموزان خود پیدا کنند و آن را در کشور خود اجرایی کنند. ما در این مقاله قرار است نکات جالبی را در مورد سیستم آموزشی کشورهای ژاپن، فنلاند، سوئد، آمریکا، هلند و سوئیس را به اطلاع شما برسانیم. پس در این مقاله با ما همراه باشید. (این مقاله هم برای والدین و هم معلمان مفید است.)

 

سیستم آموزشی در هر کشوری چه وظیفه ای دارد؟

سیستم آموزش و پرورش هر کشور به نوعی زمینه ساز آینده آن کشور است. او قرار است نسل آینده ای را پرورش دهد که روزی قرار است تصمیم گیرندگان و سازندگان آن کشور باشند. پس اینکه چه تصمیماتی را اخذ می کند و یا اینکه تصمیم می گیرد چطور افراد را تربیت کند مطمئنا به میزان زیادی آینده آن کشور را تحت تاثیر قرار میدهد. آموزش و پرورش با بنا نهادن مدارس و استخدام تعداد زیادی معلم و همچنین تعداد زیادی کادر اجرایی دیگر تلاش می کند به بهترین نحو این وظیفه را به انجام برساند و فرزندانش را به خوبی تربیت کند.

در مسیر این آموزش بین تمام کشورها و ملت ها اهداف معین و مشخصی وجود دارد که هدف همگی رسیدن به آنهاست. اما آنچه آموزش هر کشور را متمایز میکند چگونگی آموزش و روند آموزشی و همچنین اهداف خردی است که هر کشوری دوست دارد به آنها برسد. ما در این بخش سعی داریم تعدادی از بهترین و جذاب ترین آموزش و پرورش ها و مدارس کشورهای دیگر را به شما معرفی کنیم.

سیستم آموزشی کشور ژاپن

سیستم آموزش ژاپن نیز مثل کشور ما یک سیستم شش سه سه می باشد.یعنی سه سال در مقطع ابتدایی، سه سال در متوسطه اول و سه سال در متوسطه دوم دانش آموزان مشغول به تحصیل می شوند.

سیستم آموزشی کشور ژاپن

دانش آموزان ابتدایی هر زمان که سن شش سالگی را تمام می کنند در اولین ماه آوریل وارد مقطع ابتدایی می شوند. در کشور ژاپن تحصیل به مدت 9 سال اجباری است و همه باید تا مقطع متوسطه اول درس بخوانند و بعد از آن میتوانند به ادامه تحصیل بپردازند یا وارد سیستم مهارتی مورد علاقه خود بشوند. البته آمارها نشان می دهد که نزدیک به 99 درصد بچه ها وارد دبیرستان میشوند و تحصیلاتشان را ادامه می دهند و همچنین جالب است بدانید سطح تحصیلات کشور ژاپن در جوامع جهانی نیز بالاست و دانش آموزانشان در آزمون های بین المللی سنجش سطح سواد در رتبه های بالا قرار می گیرند و بیش از 90 درصد فارق التحصیلان مقطع دبیرستان وارد دانشگاه می شوند. سال تحصیلی در مدارس ژاپن شامل سه ترم می شود یعنی در طول هر سال دانش آموزان موظفند سه ترم درسی را بگذرانند به همراه سه دوره تعطیلی که آنها را برای ادامه آماده می کند. تعطیلات مدارس شامل تعطیلات بهاری، تابستانی و زمستانی می باشد.

مدارس ابتدایی در ژاپن به چند نوع تقسیم می شوند که عبارتند از: 1-مدارس دولتی- این مدارس از مهد کودک تا پایان دبیرستان وجود دارند که در آنها دختران و پسران در کنار هم درس می خوانند و به طور متوسط بین30 تا 40 دانش آموز در هر کلاس مشغول به تحصیل هستند. در این مدارس هزینه کتاب رایگان است اما هزینه ناهار و لباس فرم و اینطور هزینه ها محاسبه میشود. 2-مدارس خصوصی یا غیر انتفاعی- که از نظر هزینه بسیار گران قیمت هستند و ورود به آنها با مصاحبه و آزمون ورودی امکان پذیر است. 3-مدارس بین الملل- این مدارس بیشتر برای دانش آموزان خارجی است که وارد کشور ژاپن می شوند. این مدارس بر اساس سیستم آموزشی بریتانیا یا آمریکا اداره می شوند و هزینه آنها تقریبا بالاست.

مطلب پیشنهادی: بهترین ابزار کمک آموزشی برای مقطع ابتدایی

در مدارس ژاپن چه می گذرد؟

در مدارس ژاپن کلاس ها برای انجام فعالیت به گروه هایی تقسیم می شوند تا در کنار هم وظایفی را به صورت کار گروهی انجام دهند. از جمله اینکه هر گروه موظف است با توجه به نوبت خود روزهایی وظیفه تمیز کردن مدرسه را برعهده بگیرد، سرو ناهار برای دانش آموزان هر روز بر عهده یک گروه است که باید با نظم و به خوبی انجام شود. بسیاری از رویدادها به جز درس های معمول مدرسه در جریان هستند مانند مسابقات طناب کشی، دوره های امدادی، گردش های علمی در مکان های تاریخی و علمی ، مسابقات رقص و دیگر رویدادها که دانش آموزان در آنها با هم رقابت می کنند. البته دانش آموزان مقاطع متوسطه به اردوهای چند روزه هم می روند. همینطور باشگاه های دانش آموزی هم وجود دارند که معلمان با توجه به علایق دانش آموزان و همینطور استعدادهای آنها دانش آموزان را به سمت باشگاه ها هدایت میکنند و آنها میتوانند در روزهای تعطیل و استراحتشان در این فعالیت های گروهی شرکت کنند و به این صورت تعاملشان با مدرسه را حفظ کنند.

 مدارس کشور ژاپن

سیستم آموزشی کشور فنلاند

آموزش در کشور فنلاند شامل 9 سال تحصیل اجباری میباشد که همه موظف به انجام آن هستند و باید آن را طی کنند. این 9 سال شامل یک دوره عمومی اول که شامل کلاس های اول تا ششم است و سپس دوره عمومی دوم که شامل کلاس های هفتم تا نهم می باشد. در این 9 سال آموزش، لوازم التحریر، کتاب ها و لباس فرم مدرسه رایگان در دسترس دانش آموزان قرار می گیرند و گرفتن هر نوع وجه از والدین توسط مدرسه غیر قانونی می باشد.

آموزش کشور فنلاند

معلم در مدارس فنلاند وظیفه تدریس تمامی دروس را در 6 سال اول دارد اما در دوره بعدی معلم هر درس جدا می شود. در مدارس این کشور تکلیف دادن متفاوت است و معلمان تنها میتوانند تکالیفی به دانش آموزان بدهند که حداکثر یک ساعت از زمان آنها را بگیرد و بیشتر وظیفه معلم در مدرسه و ساعت های حضوری با دانش آموزان است. در فنلاند تنها یک نوع مدارس و آن هم مدارس دولتی وجود دارد که همه موظف به تحصیل در آن هستند و تنها در شرایط خاصی مانند دانش  آموزانی که استعداد بیش از اندازه دارند و یا جاماندگان از دروس چند جلسه حق برگزاری کلاس جداگانه را دارند تا پیشرفتشان به دیگر دانش آموزان برسد. در آموزش فنلاند همه دانش آموزان خاص و ویژه محسوب میشوند و باید به بهترین خودشان برسند در این کشور چیزی به نام تنبیه برای درس نخواندن وجود ندارد و اگر دانش آموزی علاقه به تحصیل ندارد معلمان باید علایق او را شناسایی کرده و به سمت مهارتی که در او متبلور شده است سوق دهند تا بتواند شغل آینده خود را انتخاب کند.

مطلب پیشنهادی: معیارهای انتخاب دبستان مناسب

معلمان در مدارس فنلاند به سختی گزینش و انتخاب می شوند. در فنلاند تنها 10 درصد از راه یافتگان به دانشگاه ها می توانند مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کنند که از بین افراد دارای کارشناسی ارشد تنها تعدادی که در مصاحبه های شخصیتی و تخصصی قبول میشوند وارد حیطه معلمی میشوند. معلمان در این کشور به کار خود بسیار علاقمند هستند و به همین خاطر آموزش را به خوبی هدایت و رهبری می کنند و والدین نیز به معلمان اعتماد کامل دارند چون از توانمندی آنها آگاه هستند و آینده فرزندشان را به او می سپارند.

مدارس فنلاند

در مدارس فنلاند چه می گذرد؟

مدارس فنلاند کمترین ساعت اموزشی اما بیشترین موفقیت آموزشی را دارند. در این مدارس ساعات تفریح و بازی مخصوصا در مقطع ابتدایی زیاد است در این مقطع اموزش بیشتر بر پایه بازی و فعالیت هایی است که باعث شناخت بیشتر محیط اطراف می شوند. معلمان مدارس آزادی عمل کامل دارند و قرار است دانش آموزان را به طوری تعلیم دهند که در غالب فعالیت های مفرح یاد بگیرند. البته این نیست که معلمان در مواد درسی هم مختار باشند بلکه مواد درسی استانی هستند اما نحوه انتقال آنها به دانش آموزان بر عهده معلم و روش انتخابی معلم است. دانش آموزان پس از ورود به مدارس میتوانند کفش خود را در بیاورند و بدون کفش تردد کنند همچنین سالن غذاخوری در اختیار دانش آموزان است آنها خودشان غذا می کشند، می خورند و نظافت می کنند. در مدارس این کشور سرانه کتاب خوانی و چاپ کتاب بالاست چون به طور جدی بچه ها به خواندن تشویق می شوند. و در مورد امتحانات باید گفت در مقاطع پایین تر آزمون زیاد رسمی و مهم نیست و فقط در پایان سال آزمون گرفته می شود اما در مقاطع دیگر در نوبت هایی آزمون گرفته می شود و به طور رسمی کارت نمره برای دانش آموزان صادر می شود.

سیستم آموزشی کشور سوئد

سیستم آموزشی سوئد دانش آموز محور است. یعنی تصمیمات بر عهده خود دانش آموز است. او میتواند بدون توجه به محل زندگی در هر مدرسه ای که دوست دارد مشغول تحصیل شود و پس از اتمام دوره ابتدایی حق انتخاب به عهده خود اوست که آیا دوست دارد تحصیل را ادامه دهد یا خیر. البته تحصیل اجباری در سوئد تا 15 سالگی ادامه می یابد و دانش آموزانی که تحصیل را انتخاب می کنند بیش از بیست نوع حق انتخاب برای ادامه تحصیل درمقطع دبیرستان خواهند داشت. در سوئد آموزش رایگان است و بودجه آن از طریق مالیات پرداخت می شود و دولت وظیفه دارد تمامی مدارس را به یک میزان هدایت و تجهیز نماید. گفتنی است که آموزش الکترونیک در این کشور بسیار پیشرفته است به طوری که همه دانش آموزان در مدرسه به سیستم شخصی دسترسی دارند.

آموزش در سوئد

 کودکان 1 تا 5 ساله در سوئد وارد پیش دبستانی می شوند و با توجه به علایق و نیازهای خودشان و بر پایه بازی آموزشاتی می بینند. پس از این دوره، بچه هایی که وارد سن 6 سالگی میشوند می توانند یک دوره آمادگی قبل از مدرسه بروند و سپس وارد مقطع ابتدایی بشوند. با ورود به مقطع ابتدایی دانش آموزان سه سال تحصیلی را طی کرده و سپس وارد دبیرستان دوره اول از سال 4 تا سال 6 می شوند و باز هم با تغییر پایه به دبیرستان دوره دوم 6 تا 9 میروند که تمام این مراحل جزو تحصیلات اجباری می باشند.

در  مدارس سوئد چه می گذرد؟

سوئد کشوری است که بر پایه توجه به جامعه و روحیه برابری بنا شده است و یکی از شهرت های آن به همین منظور است، به همین خاطر تا پیش از اینکه دانش آموزان به بلوغ فکری برسند و بتوانند شغل و راه خودشان را پیدا کنند در مدرسه از این مسائل بسیار صحبت می شود. مخصوصا برابری جنسیتی که سوئد در مورد این قضیه معروف است. آموزش در سوئد یکپارچه است و همگی معلمان باید منابع درسی معینی را درس بدهند.

مطلب پیشنهادی: مدرسه شناختی چیست؟

سیستم آموزشی ایالات متحده آمریکا

سیستم آموزشی آمریکا یک سیستم نامتمرکز می باشد. به این صورت که مبنا و پایه آموزشات از سیستم کل ارائه می شود اما معلمان هر بخش و ایالت در نحوه ارائه و روش تدریس آزادی عمل کامل دارند و خودشان با صلاحدید وموقعیت جغرافیایی خودشان آن درس را می دهند. در آمریکا نیز دو نوع مدرسه دولتی و خصوصی وجود دارد که مدارس خصوصی شهریه دریافت میکنند. آموزش در آمریکا 12ساله میباشد و پس از پایان دوازده سال دانش آموزان موفق به دریافت مدرک دیپلم خود می شوند و سپس میتوانند به دنبال شغل رفته و یا در آزمون ورودی کالج ها شرکت کنند.

مدارس کشور آمریکا

سیستم آموزشی هلند

قوانین سیستم آموزشی هلند کمی با دیگر کشورها متفاوت است. به این نحو که در این کشور کودکان از فردای تولد چهارسالگی یعنی شروع پنج سالگی باید وارد مدرسه شوند. در این کشور مانند کشورهای دیگر ورود به مدرسه زمان خاصی ندارد و از روزی که کودک وارد سن 5 سالگی میشود به مدرسه مراجعه می کند و از این زمان تا سن 12 سالگی در مقطع ابتدایی تحصیل می کنند. پس از آن به راهنمایی منتقل میشوند و تا 16 سالگی باید به تحصیل ادامه دهند تا مدرک دیپلم را دریافت کنند اگر دریافت نکرده باشند ملزم هستند تا 18 سالگی به تحصیل اجباری ادامه دهند تا مدرک دیپلم خود را دریافت کنند.

در مدارس هلند چه رخ می دهد؟

قانون حضور در مدارس هلند بسیار سختگیرانه است. کودکان فقط با داشتن دلایل مهم مجاز به گرفتن مرخصی از مدرسه میشوند. مدارس این کشور نیز به دو نوع خصوصی و دولتی تقسیم می شود که البته تعداد مدارس خصوصی کمتر می باشد و همچنین خرج تحصیل در مدارس دولتی رایگان است اما آنها درخواست کمک داوطلبانه از والدین را دارند. شروع مدارس چون از سن 5 سالگی می باشد با یادگیری مهارت های اجتماعی شدن، مهارت های حرکتی ظریف، استقلال و جدایی از والدین و یادگیری از طریق بازی می باشد وشروع خواندن و نوشتن از سن  6 سالگی می باشد که این تقریبا شبیه دیگر کشورها است. در هر کلاس 20 الی 24 نفر در کلاس های سایز کوچک هستند و روش اداره مدرسه و کلاس درس بر اساس اصول مونته سوری می باشد. ( که میتوانید برای اطلاع بیشتر به مقاله مدارس مونته سوری مراجعه کنید.) البته مدارس مختلف فلسفه های تربیتی خاص خود را دارند که بر اساس آن اعمال تربیتی را انجام می دهند.

 آموزش هلند

سیستم آموزشی کشور سوئیس

یکی دیگر از سیستم های آموزشی موفق متعلق به کشور سوئیس است. در آموزش این کشور 4 نوع مدرسه با عنوان های مدارس محلی، مدارس بین الملل، مدارس دو زبانه و مدارس خصوصی وجود دارد که در مجموع پس از 12 سال تحصیل در مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان دانش آموزان موفق به دریافت مدرک دیپلم می شوند. سیستم آموزشی این کشور نامتمرکز است به همین خاطر اصول کلی به مدارس داده می شوند اما آموزش این اصول ، چگونگی تدریس و حتی زمان ورود دانش آموزان به دبستان بر عهده هر استان میباشد. در این کشور مقطع پیش دبستانی اجباری نیست اما اغلب دانش آموزان در این دوره شرکت می کنند و در آن به بهترکردن سواد ریاضی، مهارت های اجتماعی و زبانی، کاردستی ، موسیقی و هنر می پردازند و دروس اصلی از سن شش سالگی بچه ها و با ورود به مقطع ابتدایی آغاز می شود.

برای آشنایی بیشتر در مورد بهترین دبستان های دخترانه و دبستان های پسرانه به سایر قسمتهای سایت باهوشک مراجعه بفرمایید.

23 شهریور 1401 - نویسنده : مریم صفری

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 8 رای ) 3 از 5

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!