علل لجبازی کودکان به همراه راهکارهای آسانی برای رفع لجبازی کودکان

علل لجبازی کودکان به همراه راهکارهای آسانی برای رفع لجبازی کودکان

برای اغلب ما پیش آمده است که با انجام کاری مخالفیم و احساس میکنیم علاقه ای به انجام آن کار نداریم. حال اگر مقدار مخالفت ما کم باشد آن کار را بالاجبار انجام می دهیم اما اگر از پایه با آن موضوع مشکل داشته باشیم مطمئنا شروع به مخالفت می کنیم و اگر فرد روبرو بیشتر اصرار کند شروع به لجبازی می کنیم. کودک نیز همین طور است چون زبان کودکانه ای دارد و نمیتواند بزرگسالان را قانع کند مطمئنا شروع به لجبازی و خلاف میل شما عمل کردن می کند. والدین نیز اگر آگاه نباشند از سوی دیگر همین عمل را مقابل کودک انجام می دهند و به این صورت بین این دو یک جنگ متقابل شروع می شود. ما در این مقاله قرار است راهکارهایی ساده ارائه کنیم تا لجبازی بچه ها بیش از اندازه نشود.

 

چرا کودکان لجبازی میکنند؟

با افزایش سن کودک و ورود او به سنین مستقل شدن او کم کم احساس می کند که باید از والدین جدا شده و خودش تصمیم گیری کند و همچنین این احساس در او به وجود می آید که تصمیماتش صحیح است و نیازی به در میان گذاشتن آن با شما ندارد. باید گفت این احساس حتی در رفتارهای کوچک کودک نیز مشخص است. مثلا او زمانی که بتواند به آسانی بنشیند و به آسانی غذا بخورد با غذا دادن شما به خودش مخالفت می کند و سعی می کند با لجبازی قاشق را نگه دارد. از همین زمان کم کم لجبازی در رفتار او شکل می گیرد و شروع به مخالفت می کند. لجبازی کودک به دو دلیل انجام می شود، یا اینکه کودک با تصمیم شما مخالف است و اصولا با انجام کاری که شما میخواهید مخالف است و لجبازی می کند و یا اینکه اصرار مکرر شما و تاکید شما به او نتیجه عکس می دهد و او را به لجبازی وادار می کند. البته گاهی اوقات هم لجبازی به خاطر رفتار بدون ثبات والدین است. ممکن است آنها یک روز در مورد کودک محکم برخورد کنند و روز بعدی در مقابل لجبازی او کوتاه بیایند در این صورت کودک سعی می کند تا شانس خود را در مورد رفتار والدین امتحان کند و ببیند که آیا ممکن است والدینش کوتاه بیایند یا خیر. به این صورت او تلاش دارد تا همواره با لجبازی رفتار والدینش را برسی کند.

همانطور که میدانید کودکان بسیار باهوش و زکاوت هستند و شما باید در رفتار با آنها با دقت و ظرافت برخورد کنید تا اینکه شما بتوانید آنها را کنترل کنید نه اینکه آنها شما را کنترل کنند. به همین خاطر در این مقاله با ما همراه باشید تا راهکارهایی را جهت بهبود روابط با فرزندتان به شما بیاموزیم.

لجبازی در کودکان

عواقب لجبازی بیش از اندازه

اگر لجبازی و جنگ میان والدین و کودک ادامه پیدا کند و به یک مشکل مزمن تبدیل شود، علاوه بر متشنج کردن فضای خانه عواقبی را به دنبال دارد که در این بخش به آنها اشاره می کنیم.

درگیری ذهنی همیشگی در کودک

اگر لجبازی کودک شما بیش از اندازه طول بکشد کم کم به یک عادت در زندگی او تبدیل می شود و همیشه در تلاش است تا لجبازی کند و هر اتفاقی که برایش رخ می دهد به دنبال راهی است تا با آن بتواند بیشتر لجبازی کند.

مطلب پیشنهادی: دیسلکسیا در کودکان چیست؟

سوظن و بدبینی کودک

کودک شما کم کم به همه چیز وهمه کار حساس و بدبین می شود و به نظر می رسد که لجبازی برای او به یک عادت تبدیل می شود که قرار است همیشه و در مورد هر کاری آن را انجام دهد.

بدخلقی در کودک

لجبازی کم کم باعث میشود کودک شما در تمام کارهایش مثل یک عادت لجبازی را به کار بگیرد. به این صورت کم کم در بین دوستانش بد اخلاق شناخته می شود و شروع به منزوی شدن میکند.

عواقب لجبازی در کودکان

بی منطق بار آمدن کودک

کودک از این به بعد یاد میگیرد که بدون هیچ دلیلی و بدون هیچ فکری فقط باید با دیگران مخالفت و لجبازی کند. او کم کم قوه تفکر عقلانی خود را از دست می دهد و دیگر به هیچ کس گوش نمیدهد.

 

چگونه میتوانیم از لجبازی کودکمان جلوگیری کنیم؟

با توجه به موضوعاتی که در قسمت قبلی مطرح شد، تاکید بیش از حد بر روی خواسته هایمان و فشار زیاد روی کودکان آنها را لجباز، گستاخ و گاها بی ادب بار می آورد. اما والدین فکوری که نگران تربیت فرزندشان هستند و میخواهند با فرزندشان در یک جبهه باشند و با او وارد جبهه مقابل و جنگ نشوند میتوانند با انجام چند راهکار ساده این مشکل را رفع کنند.

منظورتان را دقیق و واضح به کودک بگویید

گاهی اوقات در دستوراتی که به کودکتان می دهید مراقب نیستید که شاید او منظور شما را اشتباه برداشت کرده و راه را اشتباهی برود و به این خاطر شروع به لجبازی می کند. به همین خاطر ابتدا مطمئن شوید که او منظور شما را درست متوجه شده باشد و اگر ابهامی دارد در همان آغاز برطرف کنید. شاید به همین آسانی مشکلتان حل شود.

قبل از دادن دستور به شرایط و علایق کودک فکر کنید

اینکه خودتان را جای فرزندتان قرار دهید و سعی کنید تصمیمی که می گیرید تا جایی که ممکن است به سلیقه فرزندتان شبیه باشد از اختلاف نظرات جلوگیری می کند. تصمیمات درست بگیرید اما در آنها تا جایی که می شود علایق کودکتان را هم مدنظر قرار دهید.

لجبازی در کودکان

دلایل منطقی برای کودک بیاورید

سعی کنید کودک را با زبان بچگانه و قابل فهم قانع کنید که چه کاری به صلاح او می باشد و چرا به این کار اصرار دارید. دورنمای کار را به او نشان دهید و بد و خوب را برایش تشریح کنید تا بتواند بدون لجبازی و منفی‌بافی بهترین انتخاب را داشته باشد.

بعد از انجام کار بگذارید به فعالیت قبلی بازگردد

اگر کودک به دستور وصحبت شما گوش کرد از این قضیه سواستفاده نکنید و او را دوباره به دنبال دستور خودتان نفرستید بگذارید تا مدتی به فعالیت مورد علاقه خودش بپردازد سپس دوباره از او کاری بخواهید. اگر به مدت طولانی او را از فعالیت های مورد علاقه اش دور کنید و خسته اش کنید، شروع به لجبازی می کند و دیگر به حرف شما گوش نخواهد داد.

مراقب لحن صحبت کردن باشید

لحن صحبت شما با کودکتان باید مهربانانه، زیرکانه و بدور از دستوری بودن باشد. اگر کودک احساس  کند دارد دستوری دریافت می کند و موظف به انجام آن است مطمئنا با شما لج می شود و آن را اجرا نمی کند.

رفع لجبازی کودکان

همفکری کنید

می توانید در بسیاری از تصمیم گیری ها و دستورات با کودک صحبت کنید و او را هم از تصمیماتتان آگاه کنید و نظرش را بخواهید در این صورت او نظری خواهد داد که به نظر خودش عملی است و به اجرای آن علاقه دارد. پس اگر از او بخواهید اجرا کند، حتما انجام می دهد.

مطلب پیشنهادی: لکنت زبان در کودکان

سن و شخصیت کودک را در نظر بگیرید

نحوه صحبت و دستور دادن شما باید متناسب با سن و میزان درک کودکتان باشد. سعی نکنید شخصیت فرزندتان را خورد کنید و چیزهایی از او بخواهید که نه به آنها علاقه دارد و نه مناسب سن او می باشد. این کار او را دلزده و عصبانی میکند و او به لجبازی روی می آورد.

آرامش و صبر داشته باشید

با اولین مخالفت فرزندتان و یا مشاهده اولین علائم لجبازی عصبی و پرخاشگر نشوید زیرا این رفتار تاثیر بسیار بدی در فرزندتان میگذارد و او را نیز حساس می کند.

حق انتخاب از طریق چند گزینه به کودک بدهید

برای رفع مشکل پیش رویتان چند گزینه به کودک بدهید و به او حق انتخاب بدهید که هر کدام را دوست دارد انتخاب کند. به این صورت هم باعث ایجاد احساس استقلال در او می شوید و هم اینکه از انتخاب اشتباهی که ممکن است با فکر خودش انجام شود جلوگیری می کنید.

لجبازی در کودکان

مقابله به مثل نکنید

اگر کودکتان شروع به لجبازی می کند شما سعی نکنید همان رفتار را ادامه دهید. چون این کار شرایط را سخت تر می کند. شما باید با رفتار صحیح الگوی فرزندتان باشید نه اینکه مانند او شروع به لجبازی بی مورد کنید.

29 شهریور 1401 - نویسنده : مریم صفری

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 1 رای ) 4.5 از 5

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!