ویژگی های یک مشاور کودک و نوجوان خوب چیست؟

ویژگی های یک مشاور کودک و نوجوان خوب چیست؟

برای همه ما پیش می آید که در تربیت فرزندمان گاهی احساس ناتوانی می کنیم و دوست داریم از فرد آگاهی کمک بگیریم و یا حتی سوال کوچکی برایمان پیش می آید که دوست داریم از فردی که متخصص تر است کمک بگیریم. این فرد متخصص میتواند همان مشاور تحصیلی، مشاور مدرسه، مشاور کودکان و یا هر مشاور دیگری باشد که به او مراجعه کنیم تا مشکلمان را مطرح کنیم. ما در این مقاله سعی داریم تا ویژگی‌های یک مشاور خوب را به شما معرفی کنیم تا بتوانید از او کمک بگیرید.

 

چرا باید از مشاور کمک بگیریم؟

تربیت صحیح و درست فرزندان رسالت و وظیفه بزرگی است که به دوش والدین است. آنها باید تلاش کنند تا فرزندانی مستقل، آگاه، محترم، مودب و با مسئولیت تربیت کنند و آنها را برای ساختن آینده هر کشور آماده کنند. در مسیر تربیتی زمان هایی پیش می آید که مشکلات از توان والدین خارج است یا کودک دوست دارد رازش را با کسی غیر از والدین در میان بگذارد در این زمان ها لزوم مراجعه به مشاور مشخص می شود.

شما مجبورید زمان هایی به یک فرد آگاه و متخصص در حوزه کودک مراجعه کنید و از او کمک بگیرید یا برای پشت سرگذاشتن بحران های روحی فرزندتان به او مراجعه کنید. اما مشکلی که اغلب والدین در این زمان ها به آن برخورد میکنند نداشتن آگاهی در مورد چگونگی انتخاب یک مشاور خوب است. زیرا مراجعه به هر کسی هم صحیح نیست و لزوما راه گشا نمی باشد. ما در این مقاله تلاش داریم شما را در انتخاب مشاور کمک کنیم.

 

ویژگی های یک مشاور خوب برای کودکان

در این بخش ویژگی هایی که باعث می شود شما بتوانید به یک مشاور اعتماد کرده و فرزندتان را به او بسپارید معرفی میکنیم.

در دسترس باشد

گاهی اوقات ممکن است یک مشکل اضطراری برای شما و کودکتان رخ دهد که نیاز باشد از طریقی با مشاور ارتباط برقرار کنید و یا اینکه حتی مشکل اضطراری هم نباشد اما شما امکان مراجعه حضوری ندارید، در این صورت خوب است که بتوانید از طریق یک درگاه با مشاورتان در ارتباط باشید و سوالات مختصر خود را بپرسید. پس مشاوری را انتخاب کنید که بتوانید به آسانی با او ارتباط بگیرید.

به روز و آپدیت باشد

مشاور خوب مشاوری است که از آخرین متدهای تربیت فرزند و حل مشکلات کودکان آگاه باشد و بتواند از روش های نوین و جدید برای حل مسائل کودک کمک بگیرد.

مطلب پیشنهادی: چگونه فرزندانی شاد تربیت کنیم؟

از نظر قیمت مناسب باشد

اگر از جمله والدینی هستید که قرار است دفعات متعددی به مشاور مراجعه کنید و بودجه محدودی هم دارید حتما به این مسئله دقت کنید و فردی را انتخاب کنید که توان مالی آن را داشته باشید.

مورد پذیرش کودک باشد

مشاور قرار است مشکلات کودک شما را رفع کند و با او ارتباط برقرار کند. به طوری که کودک به او اعتماد کند و مشکلاتش را با او در میان بگذارد و همچنین به توصیه های او گوش کند. پس در انتخاب مشاور و استمرار جلسات مشاوره ای حتما به نظر فرزندتان در مورد مشاور گوش کنید چون او مهمترین شخص در این انتخاب است. همچنین شما به عنوان والدین نیز میتوانید مواردی را مدنظر قرار دهید از جمله صبر و حوصله مشاور، شادابی و خوش رویی مشاور، توانمندی در صحبت کردن و برقراری ارتباط چشمی با مخاطب را در مشاور ارزیابی کنید و بهترین فرد را انتخاب کنید.

مشاوره با کودکان

رزومه قابل قبولی داشته باشد

یکی از مسائل مهم در انتخاب یک مشاور خوب پیشینه او میتواند باشد. پس با اولین مراجعه حضوری میتوانید از مشاور خود تقاضا کنید تا مجموعه ای از فعالیت های خود را برای شما بازگو نماید.

به اصول اخلاقی پایبند باشد

شما قرار است از مشاور راه حل بگیرید و همچنین قرار است فرزندتان را با آرامش خیال به دست او بسپارید تا روی تفکراتش کار کند. پس باید مراقب  سلامت اخلاقی مشاور باشید و مطمئن شوید که او برای فرزندتان مفید است.

محرم اسرار باشد

مشاور باید رازدار باشد و در حفظ و نگهداری اطلاعات کودک دقیق و درست عمل کند و پاسدار اطلاعات باشد. او باید بتواند از این نظر اعتماد کودک را جلب کند تا او اطلاعاتش را در اختیار  مشاور قرار دهد و با او ارتباط بگیرد.

مشاور کودکان

به موقع و به جا ارجاع دهد

گاهی پیش می آید که مشکل کودک فقط با مشاوره و روش های درمانی آن قابل حل شدن نیست و نیاز به دارو یا روش های دیگری است که مشاور در آنها تخصصی ندارد. در این صورت او باید بدون فوت زمان شما را به افراد دیگری ارجاع بدهد تا مشکل پیش آمده رفع شود. پس بسیار مهم است که مشاور مورد نظر شما فردی منصف و با اخلاق حرفه ای باشد.

مطلب پیشنهادی: چرا کودکان دروغ می گویند؟

محیط و فضای مشاوره

مشاور باید محیط مناسبی را جهت انجام فرآیند مشاوره تهیه کند تا در کودک احساس آرامش و راحتی به وجود بیاید که بتواند تعامل بهتری با مشاور خود داشته باشد. این محیط باید آرام و بدون سر و صدا باشد تا حواس مشاور و کودک به چیزی غیر از فرآیند مشاوره پرت نشود. اگرمشاور مختص کودکان باشد چه بهتر است محیطی که در آن مشاوره میدهد برای کودکان جذاب تر باشد.

 مشاوره با کودکان

آیا مراجعه به مشاور مدرسه کار خوبی است؟

بله زیرا بیشتر اوقات مشاور مدرسه از سمت آموزش و پرورش برگزیده می شود و یا توسط کادر مدرسه آزموده و انتخاب می شود. چون افراد کاردان و با تجربه ای مشاور را برگزیده اند و آنها به خوبی میدانند چه آیتم هایی برای یک مشاور مهم است، پس احتمال اینکه مشاور خوبی باشد بسیار زیاد است و می توان به او مراجعه کرد. البته در مورد صحت این مسئله با مدیر نیز میتوانید صحبت کنید.

29 شهریور 1401 - نویسنده : مریم صفری

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 1 رای ) 5 از 5

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!