چگونه یک مهد کودک زیبا و استاندارد طراحی کنیم؟

چگونه یک مهد کودک زیبا و استاندارد طراحی کنیم؟

مهد کودک اولین جایی است که کودکان در آن از آغوش امن خانواده جدا شده و در آن استقلال را تجربه می‌کنند. در مهد کودک بر روی توانایی‌ ها و استعدادهای کودکان تمرکز می‌شود تا در کودکان در بهترین سن یادگیری بتوانند مهارت های خود را ارتقا دهند. از این رو فضا و معماری مهد کودک باید به گونه ای باشد که کودکان در آن احساس امنیت و آرامش کرده و از سپری کردن زمان در آن لذت ببرند. شما می توانید با تکنیک ها و راهکارهایی یک مهد کودک زیبا و مدرن طراحی کنید. با ما همراه شوید تا بیشتر با این اصول آشنا شویم.

ساختمان مهد کودک باید شامل چه بخش‌ها با چه ویژگی‌هایی باشد؟

اگر قصد دارید یک مهد کودک زیبا و مدرن طراحی کنید، باید بدانید که ساختمان شما باید دارای چه بخش ها با چه ویژگی هایی باشد؟

کلاس های گروهی

هر کودک نیازمند 5.1 متر مربع در کلاس‌های گروهی است. بنابراین اگر کلاس شما حدود 25 تا 30 دانش آموز دارد، باید حدود 70 متر مربع مساحت نیاز دارید.

کلاس های عادی

علاوه بر کلاس های گروهی شما نیاز به اتاق هایی برای کلاس های عادی دارید. هر گروه سنی نیاز به یک کلاس عادی دارد. کلاس ها را می توانید با پارتیشن وال از یکدیگر جدا کنید. دیوارها باید عایق صوتی و ضربه داشته باشند و بهتر است در جنوب یا غرب ساختمان واقع شوند.

اتاق استراحت کارکنان

در یک مهد کودک جدید و مدرن نیاز به یک اتاق برای استراحت کارکنان خود دارید. همچنین یک اتاق برای سرایدار نیز لازم است.

آشپزخانه

اشپرخانه از دیگر بخش‌های مهم یک مهد کودک مدرن است. مساحت آن باید بر اساس تعداد کودکان باشد تا کودکان در ان احساس راحتی داشته باشند. انواع وسایل غذاخوری و حداقل یک یخچال بزرگ نیز باید در آشپرخانه باشد.

راهرو و ورودی

بهتر است در مهد کودک مدرن خود، یک فضا برای تحویل دادن و تحویل گرفتن کودکان داشته باشید. راهروها نباید خیلی طولانی و خسته کننده باشند.

سرویس بهداشتی کودکان

از دیگر بخش ‌های ضروری در ساختمان مهد کودک، سرویس بهداشتی است. سرویس ها باید دارای نور و تهویه مناسب باشند. حداکثر ارتفاع دست شویی از کف زمین 60 سانتی متر است. وجود یک دوش برای موارد ضروری الزامی است.

محوطه بازی

برای بازی کودکان باید یک محوطه جداگانه در نظر گرفته شود. محوطه بازی در فضای باز باید دارای فضای سبز باشد. باید سایه به اندازه کافی وجود داشته باشد. می توانید از زمین های ماسه ای با ارتفاع 25 تا 30 سانتی متر استفاده کنید.

زمین شنی در طراحی مهد کودک

الزامات در طراحی مهد کودک

  • بعد از آن که با بخش های مختلف یک مهد کودک آشنا شدیم، باید الزامات طراحی آن را نیز بدانیم.
  • لامپ های اتاق ها باید حداکثر 1 متر با زمین فاصله داشته باشند.
  • هر اتاق باید یک فایل و تهویه مناسب داشته باشد.
  • هر کلاس باید دارای دماسنج باشد.
  • نصب هر گونه تزئینات بر دیوار باید از کف حداقل 1.5 متر فاصله داشته باشد.
  • تمامی پنجره ها باید دارای حفاظ بیرونی باشد.
  • کلیدها و پریزها دور از دسترس و در فاصله حداقل 1.5 متری از زمین نصب شوند.
  • لبه همه پله ها باید ضربه گیر داشته باشد.
  •  از کف پله تا سقف باید حفاظ پلاستیکی یا چوبی در نظر گرفته شود.

مطلب پیشنهادی: مزایا و معایب مهد کودک

 

ایده هایی برای طراحی یک مهد کودک مدرن و زیبا

اگر شما نیز قصد دارید یک مهد کودک مدرن و زیبا طراحی کنید، باید از ایده هایی بهره بگیرید که طراحی شما را خاص و متفاوت کند. ایده های زیر می تواند به شما در رسیدن به این هدف کمک کند.

یک فضای جداگانه برای لابی و رختکن در نظر بگیرید

اگر ساختمانی که برای مهد کودک در نظر گرفته اید از نظر مساحت بزرگ و قابل توجه است، می توانید دو فضای جداگانه برای لابی و رختکن در نظر بگیرید. کودکان می توانند در رختکن یک فایل شخصی داشته باشند و قبل از ورود به کلاس لباس های خود را تعویض کرده و وسایل خود را در فایل بگذارند. همچنین می توانید یک لابی زیبا طراحی کنید تا والدین بتوانند در آن منتظر کودکان خود مانده و یا با مربیان فرزندان خود صحبت کنند.

رختکن مهد کودک

یک کتابخانه زیبا داشته باشید

در مهد کودک خود یک کتابخانه زیبا با کتاب های مورد علاقه کودکان داشته باشید. می توانید در روزهای خاصی از هفته برای کودکان کتاب بخوانید و داستان تعریف کنید. این کار علاقه به کتاب خوانی را نیز در کودکان افزایش خواهد داد.

طبیعت زیبا و پر نشاط را وارد مهد کودک کنید

یکی دیگر از ایده های زیبا برای طراحی مهد کودک مدرن استفاده از گیاهان و حتی حیوانات در محیط مهد کودک است. با حفظ اصول ایمنی می توانید گل هایی را در طراحی مهد کودک استفاده کنید که علاوه بر زیبایی، گل یا میوه می دهند و کودکان را با روند رشد آن ها آشنا کنید. حضور یک حیوان خانگی و یا پرندگان نیز می تواند برای کودکان بسیار جذاب باشد.

دکوراسیون مهد کودک با گیاه

فضای آموزشی را از فضای استراحت جدا کنید

یکی از اصول مهم در طراحی مهد کودک مدرن و شیک و البته اصولی، جدا کردن محیط های آموزشی و فضای استراحت است. اگر فضای استراحت و آموزش کودکان یکی باشد، کودکان نمی توانند به خوبی خستگی کارهای آموزشی را به در کند. در اتاق استراحت کاناپه هایی راحت برای کودکان فراهم کنید تا بتوانند بعد از ورزش یا مهارت های آموزشی، پای خود را دراز کرده و استراحت کنند.

میز ناهارخوری گروهی داشته باشید

یک ایده جذاب برای کودکان آن است که وعده غذایی خود را با دوستان و روی یک میز بزرگ و رنگارنگ سرو کنند. برای آن که مهد کودک شما طراحی مدرن و زیبا داشته باشد، می توانید داخل آشپزخانه یک یا چند میز را قرار داده تا کودکان در کنار یکدیگر لذت خوردن خوراکی های خود را بهتر و بیشتر تجربه کنند.

مطلب پیشنهادی: معیارهای رتبه بندی مهدکودک ها

از اصول روانشناسی رنگ ها استفاده کنید

همان طور که می دانید رنگ ها دارای روانشناسی هستند و هر رنگ می تواند تاثیر متفاوتی بر ذهن و روان افراد بگذارد. کودکان بیشتر از بزرگ سالان نیز تحت تاثیر رنگ ها قرار می گیرند. برای طراحی یک مهد کودک مدرن و شیک حتما اصول روانشناسی رنگ ها را بدانید و از آن برای طراحی و رنگ آمیزی ساختمان و وسایل مهد استفاده کنید.

طراحی فضای بیرونی را جدی بگیرید

خلاقیت و زیبایی در طراحی فضای بیرونی مهد کودک نیز یکی از اصولی است که حتما باید به آن توجه کنید. اگر فضای بیرونی شما جذابیت و زیبایی کافی نداشته باشد، والدین و کودکان رغبت چندانی برای وارد شدن به آن نشان نخواهند داد، حتی اگر فضای داخلی مهد شما بسیار زیبا باشد.

طراحی فضای بیرون مهد کودک

تکنولوژی را وارد فضای مهد کودک کنید

با توجه به توسعه تکنولوژی در زندگی، شما نیز می توانید آن را وارد مهد کودک خود کنید. می توانید یک اتاق جداگانه به عنوان اتاق دیجیتال در نظر بگیرید. در این اتاق کودکان می توانند از تبلت ها و یا لپ تاپ ها و یا بازی های کامپیوتری استفاده کنند. البته استفاده از این اتاق باید دارای زمان محدود و مشخص باشد.

یک فضا برای نمایشگاه های کودکان در نظر بگیرید

اگر می خواهید مهد کودک شما یک مهد کودک متفاوت و خاص باشد، باید بر روی استعدادهای مختلف کودکان کار کنید. آموزش نقاشی، مجسمه سازی، موسیقی، زبان و مهارت های دیگر باید جز برنامه های اصلی شما باشد. مدتی بعد از برگزاری کلاس های آموزشی، می توانید یک نمایشگاه کوچک برای هنرنمایی کودکان برگزار کنید. والدین می توانند در این نمایشگاه شرکت کرده و از دیدن هنرهای فرزند خود لذت ببرند. این کار می تواند تاثیر زیادی نیز بر روی اعتماد به نفس کودکان داشته باشد.

نورپردازی مهد کودک را جدی بگیرید

نور آفتاب برای رشد کودکان الزامی بوده و می تواند بر روی خلق و خوی آن ها تاثیر بسیار زیادی بگذارد. طراحی فضای داخلی و خارجی مهد کودک باید به گونه ای باشد که نور خورشید به اندازه کافی وارد اتاق ها و سالن شود.

از طراحی فضای آکوستیک استفاده کنید

کودکان به آرامش نیاز دارند. یک مهد کودک در یک خیابان شلوغ که سروصدای خیابان مدام کودکان را آزار می دهد، بدون شک نمی تواند یک مهد خوب و مدرن باشد. برای جلوگیری از بروز این مشکل می توانید از طراحی فضای آکوستیک استفاده کنید.

از وسایل با اندازه کوچک و مناسب کودکان استفاده کنید

اگر وسایل مورد استفاده در مهد کودک از مبلمان، قفسه ها، میز ناهار خوری و هر وسیله دیگر در ابعاد مناسب برای بزرگسالان انتخاب شود، کودکان نه تنها در آن احساس امنیت نمی کنند، بلکه استفاده از آن ها برایشان سخت خواهد بود. از این رو یک ایده جذاب و متفاوت برای طراحی مهد کودک مدرن و شیک استفاده از وسایل در اندازه کوچک و مناسب کودکان است.

طراحی مهد کودک

از اشکال و احجام مختلف استفاده کنید

استفاده از اشکال و احجام مختلف مانند فرم های دایره ای، مستطیلی و یا مکعب در فضای مهد کودک مدرن نه تنها زیبایی خاص و متفاوتی به آن می دهد، بلکه می تواند باعث تقویت خلاقیت کودکان نیز شود.

فضای بازی جداگانه داشته باشید

همان طور که در بخش های بالاتر نیز به آن اشاره کردیم، برای طراحی مهد کودک مدرن و شیک شما باید یک فضای جداگانه برای بازی کودکان داشته باشید. این فضای بازی می تواند فضای بیرونی، داخلی و یا هر دو باشد. وسایل بازی باید دارای امنیت بالا و جذابیت بوده و فضایی روان، سیال و بدون محدودیت برای کودکان داشته باشد.

 

بهترین مهد کودک های تهران و سایر شهرها، به فضا، معماری، دکوراسیون و امکانات، اهمیت فراوانی می‌دهند. اگر شما هم به دنبال تاسیس یک مهد کودک زیبا و استاندارد هستید، باید نکات گفته شده را در نظر بگیرید.

تحربه ها و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

15 آبان 1401 - نویسنده : تحریریه باهوشک

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 1 رای ) 5 از 5

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!