آیا مدرسه تیزهوشان خوب است؟ دولتی است؟ شهریه دارد؟

آیا مدرسه تیزهوشان خوب است؟ دولتی است؟ شهریه دارد؟

با توجه به فضای بالای رقابتی کنکور و افزایش تاثیر معدل، این روزها دانش آموزان و خانواده های آن ها بیش از پیش به دنبال ثبت نام در مدارس تیزهوشان هستند. تحصیل در این مدارس می تواند تا حد زیادی پایه علمی دانش آموزان را قوی کرده و  آن ها را از شرکت در کلاس های فوق برنامه بی نیاز کند. معمولا رتبه های برتر کنکور دانش آموزانی هستند که در مدارس تیزهوشان یا همان سمپاد تحصیل کرده اند. این مدارس چه ویژگی هایی دارند؟ ثبت نام در آن ها چه شرایطی نیاز دارد؟ با ما همراه شوید تا صفر تا صد شرایط ثبت نام در این مدارس را بررسی کنیم.

مدارس تیزهوشان در جهان

کشورهای مختلف جهان درباره مدارس تیزهوشان و جدا کردن این دانش آموزان نظریه های مختلفی دارند. فرانسه یکی از کشورهای مخالف این دیدگاه است. در این کشور برنامه های متنوع و مختلفی برای استعدادیابی دانش آموزان وجود دارد، اما پس از کشف این استعدادها، دانش آموزان از یکدیگر تفکیک نشده و برنامه تحصیلی به طور یکپارچه برای تمامی دانش آموزان اجرا خواهد شد.

کشورهای چین، کانادا و آلمان از جمله کشورهایی هستند که معتقدند دانش آموزان نخبه باید به صورت جداگانه مورد تحصیل قرار بگیرند. در چین کمتر از 10 مدرسه تیزهوشان وجود دارد که دانش آموزان آن با آزمون های مختلف هوش، رفتار، تحصیلی و مصاحبه های مختلف در این مدارس پذیرفته شده و از امکانات بسیار ویژه ای بهره مند خواهند شد.

مدرسه تیزهوشان در کانادا

کشور کانادا نیز از دیگر کشورهایی است که برای هر پایه به صورت جداگانه هر سال آزمون های مختلف برگزار می کند تا دانش آموزان نخبه شناسایی شده و اجازه تحصیل در مدارس تیزهوشان را به دست آورند. همان طور که می دانید در کشور ما نیز هر ساله آزمون های ورودی برای مدارس تیزهوشان برگزار می شود و دانش آموزان نخبه از امکانات آموزشی بیشتری برخوردار خواهند شد.

مدارس تیزهوشان در ایران و شرایط ثبت نام در آن

مدارس تیزهوشان از جمله مدارس دولتی در ایران به شمار می رود که زیر نظر آموزش و پرورش اداره می شود. این مدارس همان طور که در بالا نیز اشاره شد دارای امکانات آموزشی بیشتر و کلاس های فوق برنامه برای تقویت هوش و موارد تحصیلی است. ثبت نام در این مدارس شرایط خاص خود را دارد که دانش آموزان باید همگی آن ها را دارا باشند.

برای ورود به مدارس تیزهوشان هر ساله دو آزمون ورودی پایه ششم به هفتم و ورودی پایه نهم به دهم برگزار می شود. برای ثبت نام در این آزمون باید با استفاده از کد ملی و رمز عبور همگام که توسط مدرسه به شما داده می شود، وارد سایت معرفی شده توسط سازمان آموزش و پرورش یا سایت مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان شده و برای آزمون مورد نظر خود ثبت نام کنید. پس از ثبت نام و شرکت در آزمون در صورت کسب نمره قبولی و دارا بودن شرایط کلی، می توانید در این مدرسه ثبت نام کنید.

مطلب پیشنهادی: مدرسه شناختی چیست؟

شرایط ثبت نام در مدارس تیزهوشان

  • دارا بودن تابعیت ایرانی
  • کسب نمره خیلی خوب در تمامی دروس پایه پنجم برای آزمون پایه ششم به هفتم (حتی اگر یک درس را نمره پایین تر بگیرید، امکان ثبت نام وجود ندارد.)
  • کسب معدل حداقل 19 در پایه هشتم برای آزمون پایه نهم به دهم
  • مدرسه انتخابی باید در حوزه محل سکونت شما باشد.
  • می توانید حداکثر 3 مدرسه را انتخاب کنید.
  • دانش آموزانی که در مدارس تیز هوشان تحصیل می کنند، به شرط دارا بودن شرایط مورد نظر نیازی به شرکت در ازمون ندارند.
  • تغییر رشته برای دانش آموزان پایه نهم در سال اول امکان پذیر نیست.

آزمون تیزهوشان

موارد آزمون ورودی مدارس تیزهوشان

نکته مهم دیگری که باید به آن پرداخته شود، موارد آزمون در هر دو مقطع است. در صورتی که قصد شرکت در آزمون ورودی ششم به هفتم را دارید، باید بدانید که تمامی سوالات به صورت تست هوش بوده و از مباحث درسی سوالی آورده نمی شود. در مورد آزمون پایه نهم به دهم علاوه بر سوال های هوش، دانش آموزان باید سوالات درسی مربوط به ریاضیات، علوم تجربی، معارف اسلامی و قرآن، ادبیات و مطالعات اجتماعی را نیز پاسخ دهند. تعداد و ضریب هر کدام از این موارد امتحانی براساس جدول زیر است. البته هر ساله این تعداد و ضرایب می تواند تغییر کند.

موارد آزمون ورودی مدارس تیزهوشان

شهریه مدارس تیزهوشان چقدر است؟

آیا ثبت نام در مدارس تیزهوشان نیازمند پرداخت شهریه است؟ بله. شهریه مدارس تیزهوشان در هر شهر و استان با توجه به امکاناتی که به دانش آموزان ارائه می دهند، متفاوت خواهد بود. به طور کلی شهریه مدرسه تیزهوشان در هر استان نصف شهریه مدارس غیر انتفاعی در همان استان در نظر گرفته شده است. همچنین براساس گفته سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهایدرخشان، حداکثر شهریه مدارس تیزهوشان در سراسر کشور (در سال 1402) می تواند تا 6 میلیون تومان یا بالاتر باشد. لازم به ذکر است که این مدارس معمولا با دانش آموزان کم بضاعت یا بی بضاعتی که در آزمون ورودی نمره قابل قبول کسب کرده اند، همکاری کرده و شرایط ویژه ای برای ان ها در نظر می گیرد.

مطلب پیشنهادی: معیارهای انتخاب مدرسه خوب

آیا مدرسه تیزهوشان خوب است؟مزایا و معایب آن

برای آن که بتوانیم به این سوال که آیا مدرسه تیزهوشان خوب است پاسخ دهیم، بهتر است ابتدا با مزایا و معایب آن اشنا شویم.

ساعات بیشتر در مدرسه

یکی از ویژگی های مدارس تیزهوشان آن است که دانش آموزان زمان بیشتری را نسبت به مدارس عادی باید در مدرسه حضور داشته باشند. این مساله می تواند باعث خستگی دانش اموزان شده و به آن ها فرصت چندانی برای حضور در کلاس های دیگر مانند کلاس های هنری یا ورزشی را ندهد.

مدسه تیزهوشان

برنامه های آموزشی ویژه و استفاده از کتاب های مکمل

در این مدارس استفاده از کتاب های مکمل و ابزارهای کمک آموزشی جز نکات الزامی است و دانش آموزان در مباحث درسی مختلف باید آن ها را بخوانند. همچنین برنامه های ویژه دیگری برای دانش آموزان در نظر گرفته می شود که تا حد زیادی آن ها از کلاس های فوق برنامه دیگر بی نیاز می کند. این برنامه ها و کتاب ها باعث می شود سطح علمی دانش آموزان تا حد قابل توجهی بالا رود.

امکانات آموزشی بیشتر

در این مدارس با توجه به سرمایه گذاری بر روی نخبه پروری، امکانات آموزشی در نظر گرفته شده برای دانش آموزان در مقایسه با مدارس دیگر بیشتر است. وجود آزمایشگاه های مجهز، کتابخانه های پر از کتاب های مختلف، کارگاه های عملی از امکانات آموزشی بیشتر این مدارس به شمار می رود.

مشاوره تحصیلی برای دانش آموزان

یکی دیگر از مزایای مدرسه تیزهوشان آن است که دانش آموزان می توانند به جای پرداخت هزینه های زیاد برای مشاوران تحصیلی، از مشاور مدرسه خود برای دریافت برنامه و یا رفع مشکلات تحصیلی خود کمک بگیرند.

سخت گیری کادر آموزشی

کادر آموزشی مدارس تیزهوشان معمولا از میان بهترین مدرسان استان انتخاب می شود. کادر آموزشی این مدارس برای افزایش سطح تحصیلی دانش آموزان بیش از مدارس دیگر سخت گیر هستند. این مساله می تواند از طرفی باعث پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شده و از طرف دیگر باعث دلسردی و یا ناامیدی در آن ها شود.

لیست بهترین مدارس پسرانه  لیست بهترین مدارس دخترانه 

مدرسه تیزهوشان مناسب چه کسانی است؟

در پاسخ به سوالی که مدرسه تیزهوشان خوب است یا خیر؟! باید به ویژگی های شخصیتی دانش آموزان رجوع کرد. همان طور که در بالا نیز اشاره شد، مدارس تیزهوشان دارای ساعات آموزشی و سخت گیری های بیشتر بوده و دانش آموزان در یک فضای رقابتی بالا قرار می گیرند. این فضا برای دانش آموزانی که علاقه و پشتکار چندانی برای درس خواندن ندارند، حتی با وجود ضریب هوشی بالا می تواند به یک فضای عذاب آور و خسته کننده تبدیل شود. همچنین این مدرسه برای دانش آموزانی که میزان اضطراب زیادی نسبت به درس و نمره دارند، گزینه مناسبی به شمار نخواهد رفت. مدارس تیز هوشان برای دانش آموزانی که به درس خواندن علاقه دارند و ساعات مطالعه زیاد آن ها را خسته نمی کند، می تواند آن ها را به موفقیت بسیار نزدیک کند.

21 اسفند 1401 - نویسنده : تحریریه باهوشک

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 6 رای ) 2.6 از 5

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!