ترفندهایی برای آموزش نقاشی به کودکان در سنین مختلف

ترفندهایی برای آموزش نقاشی به کودکان در سنین مختلف

آموزش نقاشی به کودکان می تواند اولین قدم برای ورود آن ها به دنیای هنر باشد. مطالعات نشان می دهد که کودکانی که در زمینه های هنری فعالیت می کنند، رشد مغزی آن ها نسبت به کودکان دیگر بیشتر است. هنر نه تنها یک فضای آزاد و باز به کودکان برای عرصه خود و هر آن چه در ذهن دارند، می دهند، بلکه باعث هماهنگی بیشتر دست و چشم خواهد شد. در هنر می توانید مفاهیمی مانند رنگ ها، اندازه، نسبت، تعادل و غیره را به کودکان خود آموخته و کودکی فعال و خلاق تربیت کنید.

 

چرا آموزش نقاشی به کودکان اهمیت دارد؟

هنر می تواند نقش مهمی بر سلامت و رشد پایدار جسمی و روحی کودک داشته باشد. ثابت شده است که هنر یک راه طبیعی برای درمان افسردگی و اضطراب در بزرگسالان و کودکان است. جالب است بدانید کودکانی که در یکی از زمینه های هنری فعالیت می کنند، کم تر از همسن و سالان خود بیمار خواهند شد.
برخی از روانشناسان معتقدند آموزش نقاشی به کودکان می تواند به رشد سریع و بهتر مغز کمک کند. هنر همچنین یک روش شناخته شده برای کمک به روند درمان کودکان مبتلا به اوتیسم و سایر بیماری ها است. نقاشی همچنین می تواند یک عامل موثر برای کمک به کودکانی باشد که دارای مشکلات یادگیری هستند. البته لازم به ذکر است که نقاشی را نمی توان به طور جداگانه یکی از شاخه های هنر درمانی دانست، اما می تواند به عنوان یک ابزار برای کمک به درمان کودکان مفید باشد. 
آموزش نقاشی به کودکان باید به شکلی سرگرم کننده انجام شود و کودک نباید به آن به شکل عادتی که به او تحمیل شده است، نگاه کند. حتما زمانی را انتخاب کنید که کودک شما حوصله نقاشی کشیدن را دارد و او را مجبور به انجام آن نکنید. آموزش نقاشی را با صبر و حوصله و به شکلی سرگرم کننده انجام دهید تا کودک شما از انجام آن لذت ببرد. در ادامه این مقاله ترفندهایی را به شما به اشتراک خواهیم گذاشت تا با کمک آن ها هم کودک خود را به نقاشی علاقه مند کرده و هم به او به شکلی ساده آموزش دهید.

آموزش نقاشی به کودکان

 

نکاتی برای آموزش نقاشی به کودکان

در این بخش از مقاله، نکات مهمی را برای آموزش نقاشی به کودکان در سنین مختلف بیان خواهیم کرد. در نظر داشته باشید که هنگام آموزش نقاشی به کودکان باید به آن ها فضا و ابزار کافی برای کشف هنر و نبوغ در او بدهید. کودکان خردسال کنجکاو هستند و دوست دارند خود را به شیوه های منحصر به فردی ابراز کنند. نکته مهم در آموزش نقاشی به کودکان آن که آن قدر آموزش برای آن ها باید جذاب باشد که کودک کاملا درگیر آن شده و تا خود را در دنیای آن آزادانه رها کند.

 

آموزش نقاشی به کودکان 2 تا 5 ساله

آموزش نقاشی به کودکان 2 تا 5 ساله ممکن است کمی سخت باشد اما شما با چند راهکار ساده می توانید آن را به بهترین شکل انجام دهید.

  • هنر و نقاشی را در غالب یک بازی درآورید تا کودک شما از انجام ان لذت برده و سرگرم شود.
  • محیطی را آماده کنید که کودک شما در آن آزاد و رها شود. برای مثال اگر از رنگ های روغنی استفاده می کنید، لباس هایی تن او بپوشانید که اگر کثیف شود برایتان مهم نباشد. همچنین می توانید کف اتاق را با روزنامه بپوشانید تا از رنگی نشدن فرش خیالتان آسوده باشد.
  • کودکان در این سن از هر چیز جدیدی هیجان زده خواهند شد. او را تنها محدود به وسایل نقاشی نکنید. برای او وسایلی مانند شن، ماسه، گچ، رنگ و غیره آماده کرده تا کودک شما نبوغ خود را برای استفاده از آن ها به کار گیرد.
  • چیزی در نقاشی را به کودک خود تحمیل نکنید. اگر کودک شما دوست دارد موهای خودش در نقاشی را صورتی یا زرد بکشد، او را مجبور نکنید که آن را تغییر دهد. بر عکس اجازه دهید آزادانه هر آنچه در ذهن دارد را روی کاغذ آورده و با او راجع به چیزهایی که کشیده است، صحبت کنید.
  • راجع به نقاشی کشیده شده با فرزند خود صحبت کنید. این کار باعث تقویت قدرت تخیل و داستان گویی او خواهد شد.
  • هنر می تواند یکی از روش های عالی برای بیان احساساتی باشد که نمی توانیم به خوبی آن ها را بروز دهیم. اگر کودک شما عصبانی است، از او بخواهید یک نقاشی بکشد تا بتواند احساسات خود را از طریق آن تخلیه کند.
  • نقاشی های او را برای افراد دیگر خانواده مانند پدر، مادر، خواهر و برادر به نمایش بگذارید. این کار هم باعث افزایش اعتماد به نفس کودک شده و هم او را به نقاشی علاقه مند خواهد کرد.
نقاشی کودکان

 
آموزش نقاشی به کودکان 5 تا 9 ساله

تا سنین قبل از 5 سال، کودکان بر اساس تصورات ذهنی خود نقاشی می کشند، اما از این سن به بعد کودکان می توانند مشاهده کرده و نتیجه مشاهده را روی کاغذ بیاورد. نکات زیر می تواند به آموزش نقاشی به کودکان 5 تا 9 ساله شما کمک کند:

  • اشیایی ساده که دارای شکل هندسی هستند را انتخاب کرده و از کودکتان بخواهید آن را بکشد. می توانید از یک فنجان یا اسباب بازی کوچک مورد علاقه خودش شروع کنید.
    از کودک خود بخواهید هنگام نقاشی کشیدن به جای نگاه کردن زیاد به کاغذ، بر روی چیزی که می خواهد بکشد، تمرکز داشته باشد.
  • می توانید همراه با او نقاشی کشیدن یک طبیعت و محیط را تمرین کنید.
  • نقاشی های او را در یک دفتر نگه داری کنید. با این کار می توانید او را برای تهیه یک کتاب داستانی مصور نیز آماده کنید.
  • او را مجبور به کشیدن نقاشی نکنید. اگر حداقل هفته ای یک نقاشی نیز بکشد، کافی است.
  • کلیپ ها و فیلم های آموزش نقاشی و سبک های مختلف را با یکدیگر دیده تا اطلاعات بیشتری راجع به هنر و نقاشی به دست آورد.
  • اگر در نقاشی او ایرادی دیدید، آن را به شکل سوال از او بپرسید. مثلا از او بپرسید که چرا این قسمت را این شکلی کشیده است؟ یا برای آن دلیل خواهد آورد و یا متوجه ایراد کار شده و آن را اصلاح می کند.
نقاشی کودکان

 
آموزش نقاشی به کودکان 9 تا 11 ساله

کودکان در این سن می توانند مفاهیم پیچیده تری را درک کرده و اصولی مانند روابط فضایی، چشم اندازها و محیط های سخت تر را نیز در نقاشی های خود بیاورند. نکات زیر می تواند به آموزش نقاشی به کودکان 9 تا 11 ساله کمک کند:

  • به نقاشی کشیدن از یک جسم تنها اکتفا نکنید. می توانید دو جسم را روی یکدیگر و یا کنار هم قرار داده و از او بخواهید آن ها را به شکلی که می بیند بکشد.
  • این سن زمان مناسبی برای رعایت تناسب و اندازه ها در نقاشی است. از کودک خود بخواهید که به اندازه و تناسب آن ها در نقاشی توجه کرده تا نقاشی او حرفه ای و دقیق از آب درآید.
  • در این سن کودک شما می تواند نقاشی صورت را آغاز کند. می تواند روبه روی آینه نشسته و صورت خود را بکشد. همچنین می تواند از کسی بخواهد روبه روی او نشسته تا او صورت او را نقاشی کند.
  • ممکن است کودک شما از نتیجه نهایی کار دلسرد شود. به او اطمینان دهید که با تمرین می تواند هر روز بهتر از روز قبل شود.
  • او را به مکان های هنری مختلف مانند موزه ها و گالری های نقاشی ببرید تا با سبک های مختلف هنر آشنا شده و به آن ها علاقه مند شود.
  • برای آموزش نقاشی به کودکان 9 تا 11 ساله، می توانید هر هفته چالش در نظر بگیرید. می توانید با فرزند خود به پارک رفته و از او بخواهید هر چیزی که دوست دارد را بکشد. همچنین می توانید از او بخواهید چیزی در مدرسه را که برای او دوست داشتنی و خوشایند است، بکشد.
  • در این سن کودک شما می تواند از ابزارها و سبک های مختلف نقاشی، از استفاده از مداد رنگی تا رنگ روغن و سیاه قلم استفاده کند. با او صحبت کنید تا سبک و مدلی را که دوست دارد، انتخاب کنید.
آموزش نقاشی به کودکان

 
چگونه کودک خود را به نقاشی و هنر علاقه مند کنیم؟

کودکان در این سنین بیش از هر چیز دیگری به تائید خانواده خود نیاز دارند. بنابراین مهم ترین مساله که باعث علاقه کودک شما به نقاشی شود آن است که شما نتیجه کار او را تائید کنید. به جای تشویق های بیش از اندازه و اغراق آمیز، بر روی جنبه های مثبت و خاص نقاشی او تاکید کنید. به او بگوئید که نقاشی که کشیده است طبیعی است و واقعا شما چیزی که کشیده است را احساس می کنید. 
همان طور که در بالا نیز اشاره شد، نقاشی های او را به نمایش بگذارید. می توانید یک نمایشگاه خانگی کوچک آماده کنید و با این کار به کودک خود بها و ارزش دهید. همچنین حتما نقاشی های کودک خود را در یک دفتر نگه داری کنید. به جای انتقاد از نقاشی از او سوال بپرسید تا فرزند شما خودش ایرادهای احتمالی کار را متوجه شده و آن را تغییر دهد.
آموزش نقاشی را مرحله به مرحله و با برنامه ریزی آغاز کنید. سعی کنید ابتدا از نقاشی هاس ساده تر شروع کرده تا مطمئن شوید که فرزند شما توانایی کشیدن آن را دارد.
نکته مهم دیگر آن که نقاشی نباید چیزی باشد که باعث افزایش فشار و تنش بر کودک شود. نقاشی را بدون توجه به نتیجه آن انجام دهید و آن را به عنوان یک سرگرمی برای او تعریف کنید.

نقاشی کشیدن کودکان

 
مزایای نقاشی برای کودکان و نوجوانان

بعد از آن که با ترفندهای آموزش نقاشی به کودکان آشنا شدیم، می خواهیم به طور علمی و روانشناسی بدانیم که آموزش نقاشی به کودکان چه مزایای ویژه ای برای آن ها به دنبال خواهد داشت؟

  • طراحی و نقاشی می تواند به رشد مهارت های حرکتی کودک کمک کند. شما می توانید از ابزارهای مختلفی مانند مداد، رنگ های انگشتی، رنگ روغن و غیره استفاده کنید.
  • نقاشی می تواند تاثیر فوق العاده ای بر افزایش تمرکز کودکان داشته باشد. زمانی که کودک شما نقاشی می کشد، غرق در دنیای آن شده و به هیچ چیز دیگری فکر نمی کند.
  • نقاشی و طراحی همچنین باعث افزایش هماهنگی دست و چشم می شود. این مهارت کلیدی در رشد کودک بسیار مهم است. از این رو با انجام این کار شما به رشد کودک خود کمک خواهید کرد.
  • نقاشی و طراحی می تواند باعث افزایش اعتماد به نفس در کودک شما شود. این که کودک شما ببیند از عهده انجام کار جدیدی برآمده و شما او را تحسین و تایید می کنید، به شکل چشمگیری اعتماد به نفس او بالا خواهد رفت.
  • آموزش نقاشی به کودکان زیر 5 سال به آن ها کمک می کند با اندازه ها، رنگ ها، الگوها و طرح ها آشنا شده وذهن ریاضی و تحلیلی آن ها تقویت شود.
  • نقاشی باعث می شود که کودکان توانایی تصمیم گیری را بیاموزند. زیرا هنگام نقاشی کشیدن آن ها تصمیم می گیرند که چه رنگی را برای نقاشی خود انتخاب کنند. آن ها می توانند رنگ های مختلف را با یکدیگر مقایسه کرده و از نظر خودشان بهترین و مناسب ترین رنگ را انتخاب کنند.
  • افزایش خلاقیت از دیگر مزایای آموزش نقاشی به کودکان است. کودکان هنگام نقاشی خالق دنیای خود خواهند بود و می توانند بدون هیچ محدودیتی فکر کرده  و هر چه در ذهن دارند را روی کاغذ بیاورند.
  • رهایی از اضطراب از دیگر مزایای آموزش نقاشی به کودکان است. نقاشی برای کودکان می تواند یک فعالیت لذت بخش بوده و به آن ها در بروز احساسات منفی کمک کند.
  • شما می توانید کودک خود را در فعالیت های گروهی کشیدن نقاشی شرکت دهید تا با این کار فرزند شما انجام کارهای گروهی را نیز تجربه کرده و یاد بگیرد.
     

04 مهر 1400 - نویسنده : تحریریه باهوشک

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 2 رای ) 4.8 از 5

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!