ضوابط ثبت نام در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم و نحوه ثبت نام

ضوابط ثبت نام در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم و نحوه ثبت نام

 همانطور که می دانیم هر ساله مرکز ملی استعدادهای درخشان به منظور جذب دانش آموزان مستعد و باهوش آزمون های ورودی برگزار می کند تا دانش آموزان با نمرات برتر بتوانند در مدارس تیزهوشان ثبت نام کنند. تمامی دانش آموزان پایه ششم در صورت داشتن ضوابط عمومی و تخصصی می توانند در این آزمون شرکت کنند. ثبت نام این آزمون به صورت کاملا اینترنت در سایت my.medu.ir انجام شده و زمان آن هر ساله معمولا در فروردین ماه تا اردیبهشت ماه است. با ما همراه شوید تا در این مطلب به طور کامل با ضوابط شرکت در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم و نحوه ثبت نام آن آشنا شویم.

 

شرایط عمومی پذیرش در آزمون تیزهوشان

همانطور که در بخش مقدمه نیز اشاره شد، تمامی دانش آموزان به شرط داشتن شرایط عمومی و اختصاصی می توانند در آزمون تیز هوشان ثبت نام کنند. شرایط عمومی ثبت نام در این آزمون شامل موارد زیر است:

  • ·        داشتن تابعیت ایرانی
  • ·        کسب نمره خیلی خوب در همه دروس نوبت دوم پایه پنجم ابتدایی
  • ·        کسب نمره خیلی خوب در همه دروس پایه ششم ابتدایی( لازم به ذکر است کسب یک نمره خوب حداکثر در یکی از دروس پایه پنجم و ششم و مابقی نمره خیلی خوب نیز ممنوعیتی برای ثبت نام ندارد.)
  • ·        داشتن تابعیت ایرانی (البته دانش آموزان با تابعیت غیر ایرانی نیز در صورت داشتن شرایط و مدارک مورد نیاز می توانند در آزمون شرکت کنند.)
  • ·        پرداخت هزینه آزمون: هزینه ثبت نام در آزمون تیزهوشان در حال حاضر 100 هزار تومان است که هنگام ثبت نام در سایت و به صورت آنلاین پرداخت می شود.
  • ·        تربیت بدنی و شایستگی عمومی جز موارد درسی به حساب می آید.

 

شرایط اختصاصی پذیرش در آزمون تیزهوشان

در کنار شرایط عمومی، شرایط اختصاصی نیز برای پذیرش در مدارس تیزهوشان وجود دارد. در ادامه با این موارد آشنا خواهیم شد.

·        دانش آموزانی در مدرسه تیزهوشان پذیرفته می شوند که صرفا حداقل نمره قبولی و حد نصاب را کسب کرده باشند.

·        دانش آموزان باید مدارس استعدادهای درخشان را با توجه به محل سکونت خود انتخاب کنند. در صورت وجود چند مدرسه سمپاد در منطقه سکونت دانش آموز، می تواند حداکثر سه مدرسه را به عنوان اولویت های تعیین مدرسه انتخاب کند.

·        حوزه آزمون براساس منطقه آموزشی و محل تحصیل دانش آموزان تعیین می شود.

·        بعد از پذیرش نهایی دانش آموز در یک ناحیه، امکان جابجایی او به منطقه دیگر وجود ندارد.

·        دانش آموزان خارج از کشور نیز باید در آزمون ورودی شرکت کنند.

·        در صورت قبولی یکی از دانش آموزان دو قلو در آزمون ورودی، نفر دیگر به شرط کسب حداقل 80 درصد امتیاز آخرین نفر قبول شده، می تواند در مدرسه همراه با خواهر یا برادر خود ثبت نام کند. توجه داشته باشید که اولویت و نوع مدرسه انتخابی دانش آموزان دو قلو باید مشابه باشد.

·        آزمون تیزهوشان هیچ گونه سهمیه ای نداشته و تنها سهمیه مربوط به دانش آموزان دوقلو است.

 

نحوه ثبت نام آزمون تیزهوشان پایه ششم به هفتم

همانطور که در بخش های بالاتر نیز اشاره شد، ثبت نام آزمون تیزهوشان پایه ششم به هفتم به صورت آنلاین برگزار می شود. برای ثبت نام این آزمون باید در زمانی که توسط سازمان آموزش پرورش اعلام می شود وارد سایت my.medu.ir شوید. بعد از ورود به سایت نقش دانش آموز را انتخاب کرده و نام کاربری، گذرواژه و کد امنیتی داده شده را وارد کنید. در صورت فراموشی رمز عبور کافی گزینه فراموشی رمز عبور را بزنید تا رمز برای شما پیامک شود. با وارد کردن رمز وارد پرتال شخصی خود خواهید شد. گزینه آزمون سمپاد را انتخاب کرده و سپس صفحه را به سمت پایین اسکرول کنید تا گزینه ثبت نام و دریافت گواهی را ببینید. روی آن کلیک کنید.

می‌ توانید فایل راهنمای ثبت نام را دانلود کنید تا هیچ ابهامی هنگام ثبت نام برای شما پیش نیاید. برای ثبت نام باید اطلاعات شخصی مانند نام و نام خانوادگی، منطقه محل سکونت، داشتن خواهر یا برادر دوقلو، اولویت بندی مدارس و غیره را پر کرده و مدارک مورد نیاز را بارگذاری کنید. بعد از تکمیل اطلاعات باید تیک گزینه توافق نامه مبنی بر اینکه تمامی بندهای قوانین و مقررات ثبت شده را مطالعه کرده و پذیرفته ام را بزنید. بعد از زدن تیک، گزینه پرداخت را بزنید تا وارد صفحه پرداخت الکترونیکی شوید. کافی است مانند هر خرید اینترنتی دیگر شماره کارت خود و اطلاعات آن را وارد کرده و پرداخت نهایی را انجام دهید. در پایان گزینه تکمیل فرآیند خرید را بزنید و رسیدی که به شما داده می شود را نزد خودتان نگه دارید.

 بخوانید: نمونه سوالات پر تکرار تیزهوشان ششم به هفتم

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام آزمون تیزهوشان پایه ششم به هفتم

بهتر است مدارک مورد نیاز برای ثبت نام آزمون را از قبل تهیه کرده تا هنگام ثبت نام به راحتی آن ها را بارگذاری کنید. مدارک مورد نیاز شامل موارد زیر است:

  • ·        مشخصات فردی و شناسنامه ای
  • ·        سوابق و مدارک تحصیلی پایه های قبل تر
  • ·        عکس داوطلب با فرمت jpg، حداکثر حجم 70 کیلوبایت، حداقل عرض و ارتفاع 300*200 و حداکثر 400*300، عکس رنگی و مربوط به سال جاری دانش آموز

 

منابع آزمون تیزهوشان پایه ششم به هفتم

منابع آزمون تیزهوشان پایه ششم به هفتم در چند سال اخیر بسیار تغییر کرده است. در چند سال گذشته منابع تا حد زیادی از کتاب های درسی بود اما در چند سال اخیر منابع کاملا تغییر کرده و سوالات در حوزه هوش، استعداد و خلاقیت است. بنابراین منابع آزمون تیزهوشان ششم به هفتم کاملا متنوع است و دانش آموزان می توانند از منابع مختلف هوش و استعداد استفاده کنند.

 

اعلام نتایج آزمون تیزهوشان سمپاد چگونه است؟

معمولا جواب نهایی آزمون در مرداد ماه و از طریق سامانه اینترنتی سمپاد اعلام می شود. دانش آموزان پذیرفته شده می توانند در زمان تعیین شده با به همراه داشتن مدارک مورد نیاز به مدرسه مراجعه کرده و روند ثبت نام را طی کنند.

 بخوانید: آیا مدرسه تیزهوشان خوب است؟

محتوای آزمون تیزهوشان چیست؟

آزمون تیزهوشان به صورت چهار گزینه ای و در دو دفترچه برگزار می شود. دفترچه اول شامل سوالات هوش و استعداد تحلیلی بوده و 60 سوال دارد. مدت زمان پاسخگویی به این سوالات 75 دقیقه است. دفترچه دوم شامل 60 سوال در حوزه هوش، سرعت، دقت و تمرکز است که مدت زمان پاسخگویی 25دقیقه دارد.

 آیا ثبت نام در دبیرستان متوسطه دوم نیز نیاز به آزمون دارد؟

دانش آموزانی که در سال هفتم پذیرفته شده و در مدرسه سمپاد تحصیل می کنند، برای دوره دوم متوسطه دیگر نیازی به آزمون مجدد ندارند و مستقیما به مدرسه تیزهوشان در دوران متوسطه دوم فرستاده می شوند. لازم به ذکر است دانش آموزان در صورتی می توانند در مدارس سمپاد بمانند که تمام نمراتشان بالای 14 بوده و افت تحصیلی نداشته باشند.

 

 

03 تیر 1403 - نویسنده : باهوشک

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 1 رای ) 4.5 از 5

شاید تمایل داشته باشید این ها را هم بخوانید.

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!