راهکارهایی برای افزایش هوش مالی کودکان

راهکارهایی برای افزایش هوش مالی کودکان

تحقیقات و آمارهای جدید نشان می دهد که آگاهی افراد از نحوه مدیریت مالی بسیار کم است. مقاله منتشر شده در مقاله فوربس توسط بث کوبلینر نویسنده کتاب پر فروش زندگی مالی خود را بسازید و یکی از اعضای شورای مشورتی رئیس جمهوری آمریکا در امور مالی تحقیقات جالبی راجع به شرایط مالی افراد ارائه کرده است. 3.9 میلیون دلار سلب مالکیت، 1.1 ترلیون دلار بدهی های وام های دانشجویی و 845 میلیارد دلار بدهی های کارت های بانکی نشان می دهد که بزرگسالان آگاهی زیادی از مدیریت مالی ندارند. برای آن که بتوانید این زنجیره را قطع کنید، باید کودکان خود را از سنین پایین با امور مالی آشنا کرده و سعی کنید هوش مالی آن ها را افزایش دهید. در این مطلب راهکارهایی برای افزایش هوش مالی کودکان به شما ارائه خواهد شد.

هوش مالی چیست؟

قبل از آن که سراغ روش های تقویت هوش مالی برویم، می خواهیم بدانیم که هوش مالی دقیقا چیست؟ هوش مالی یا همان Financial IQ  یا به معنای عامیانه همان شم اقتصادی به توانایی افراد در گرفتن تصمیم های اقتصادی درست و اصولی است. این تصمیم گیری در مرحله اول باعث ثروت آفرینی شده، در مرحله دوم ثروت را حفظ کرده و در مرحله سوم آن را افزایش می دهد. شخصی که هوش مالی بالایی دارد در هر شرایط از خرید و فروش در بورس، سرمایه گذاری ها و هر شرایط اقتصادی خوب یا بد، تصمیماتی می گیرد که می تواند اوضاع مالی خود را ارتقا دهد.

چرا تقویت هوش مالی در کودکان مهم است؟

همه ما ضرب المثل خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج را شنیده ایم. اگر کودک شما از همان سنین ابتدایی با اصول مختلفی مانند هوش مالی آشنا شود، احتمالا در بزرگسالی نیز نمی تواند فرد چندان موفقی در این زمینه باشد. از طرف دیگر در سنین پایین کودکان و نوجوانان بدون فشارها و استرس های مالی می توانند اصول مختلف را یاد گرفته و بتوانند با تصمیم گیری های مختلف، تصمیم گیری درست در زمان رویدادهای مالی واقعی را یاد بگیرند. همچنین همه ما از اوضاع اقتصادی بدی که در جهان و در کشور وجود دارد، آشنا هستیم. این اوضاع می تواند با گذشت زمان، بدتر نیز شود. از این رو شما به عنوان والدین کودکان باید سعی کنید، هوش مالی را در آن ها تقویت کرده و آن ها را برای یک زندگی مالی موفق در آینده آماده کنید.

تقویت هوش مالی

روش های کاربردی برای افزایش هوش مالی در کودکان

در بخش های بالا با تعریف هوش مالی و اهمیت تقویت آن در کودکان آشنا شدیم. اکنون می خواهیم بدانیم که با چه راهکارهایی می توانیم این هوش را در فرزندان خود تقویت کنیم.

کودکان را با پس انداز آشنا کنید

یکی از اصول موفقیت در تجارت و امور مالی داشتن یک پس انداز مناسب است. کودکان شما باید با فرهنگ پس انداز کردن از همان ابتدا آشنا شوند. او را تشویق کنید که بخش هر چند کمی از پول تو جیبی یا پولی که به عنوان هدیه دریافت کرده است را پس انداز کند. به او توضیح دهید علت این کار چیست. شما می توانید به او بگویید که می تواند اسباب بازی مورد علاقه اش را با پس انداز کردن و در چند ماه آینده با پول خود بخرد. این کار او را به پس انداز کردن تشویق کرده و با مفهوم و علت کار آشنا می کند. بهتر است یک قلک فانتزی و زیبا برای او تهیه کنید تا پول های خود را داخل آن پس انداز کند. حتما در پایان کار و زمانی که قلک را باز می کنید، به فرزند خود نیز پول یا چیز دیگری هدیه دهید تا با گرفتن هدیه او به ادامه دادن کار خود تشویق شود.

مطلب پیشنهادی: انواع تست هوش برای سنین مختلف

به آن ها بیاموزید غذای خانگی را جایگزین فست فود کنند

اغلب کودکان و نوجوانان عاشق غذاهای فست فودی مثل سیب زمینی سرخ کرده یا پیتزا هستند. مدیریت مالی به معنای آن نیست که به طور کلی خوردن این خوراکی ها را برای فرزند خود ممنوع کنید، خیر! اما باید او یاد بگیرد که فست فود می تواند به عنوان یک یا دو وعده غذایی در هر ماه مصرف شود. با آن ها راجع به اهمیت، سالم بودن و مقرون به صرفه بودن غذاهایی خانگی صحبت کنید و حتی به آن ها کمک کنید یک غذای ساده و خوشمزه برای وعده غذایی خانواده آماده کنند. با توجه به هزینه نسبتا بالای غذاهای رستوران و فست فود، خرید مکرر آن ها می تواند باعث از دست رفتن حجم قابل توجهی از پس اندازهای شما شود.

هوش مالی در کودکان

به کودک اولویت بندی را بیاموزید

به فرزند خود کمک کنید که اولویت ها را بیاموزد. برای انجام این کار می توانید از او سوال های زیر را بپرسید:

الان می توانم هزینه آن را به طور کامل پرداخت کنم؟

وسیله ضروری دیگری به جز خرید مورد نظر نیاز ندارم؟

آیا خرید من اورژانسی و ضروری است؟

به او بیاموزید که نداشتن چیزهایی که کودکان دیگر دارند، ارزش او را از هیچ کودک دیگری کمتر نخواهد کرد. به او بیاموزید که ارزشمند بودن در چیزهای دیگر معنا می شود. همچنین سعی کنید بدون آن که به احساسات کودک لطمه ای وارد شود به او توضیح دهید که چرا نمی تواند هر چیزی که می خواهد را بلافاصله داشته باشد یا شما برای او تهیه کنید.

هوش مالی کودکان

همیشه ارزان ترین بهترین انتخاب نیست

در زمان خرید وسایل مختلف به فرزندتان بیاموزید که باید ارزش بلند مدت آن ها را در نظر داشته باشد. به جای خرید وسایل ارزان و بی کیفیت، وسایلی با ارزش خرید بیشتر را تهیه کند، حتی اگر هزینه بیشتری بابت آن ها پرداخت خواهد کرد. وسایل با کیفیت طول عمر بیشتری داشته و در دراز مدت باعث صرفه جویی اقتصادی خواهند شد.

کودکان را با اهمیت یادگیری و جستجو آشنا کنید

یکی از روش های تقویت هوش مالی در کودکان آن است که از همان سنین ابتدایی آن ها را به آموزش و یادگیری علاقه مند کنید. یک ویژگی غالب در افراد موفق میل به یادگیری است. به کودک خود بیاموزید که ارزش یک کتاب چقدر می تواند نسبت به یک اسباب بازی بیشتر باشد. اگر از روی کنجکاوی سوالی از شما می پرسد، سعی کنید او را تشویق کنید خودش به دنبال پاسخ سوال رفته و در کتاب یا دنیای اینترنت راجع به آن جست و جو کند. با این روش کودکان می آموزند بر روی آموزش خود سرمایه گذاری کرده و از یادگیری چیزهای جدید هراسی نداشته باشند.

مطلب پیشنهادی: راهکارهای تقویت حافظه کودکان

بازی های مالی با آن ها انجام دهید

یکی از راهکارهایی که به شما کمک می کند فرزند خود را با اصولی مانند سرمایه گذاری آشنا کنید، انجام بازی های مرتبط با سرمایه گذاری است. بهترین روش برای آموزش اصول مختلف به کودکان، انجام بازی است. کودکان از انجام بازی ها لذت می برند و حین آن می توانند اصول مختلفی را بیاموزند. یکی از این بازی ها، بازی جذاب مونوپولی است. شطرنج هم می تواند به آن ها بیاموزد که قبل از تصمیم های مهم باید به خوبی فکر کرده و بهترین تصمیم را بگیرند.

آموزش تفکر مالی به کودکان

به آن ها بیاموزید چگونه بودجه بسازند و نسبت به آن پایبند باشند

یکی از اصول در آموزش سبک زندگی به کودکان، هزینه کردن براساس میزان بودجه است. اولین چیزی که باید به فرزند خود بیاموزید آن است که قبل از سفر رفتن، خرید کردن و یا برگزاری یک مهمانی از خود این سوال را بپرسد. بودجه من برای انجام این کار چقدر است؟ اگر فرزند شما چیزی را از شما می خواهد که در حال حاضر بودجه ای برای آن ندارید، به او این موضوع را توضیح دهید. به او بیاموزید که نباید خریدهای ناگهانی و بدون برنامه داشته باشد و برای بودجه خود حداقل برای یک ماه آینده برنامه ریزی داشته باشد. برای انجام این کار می توانید زمانی که برای خرید وسیله مورد نیازش به فروشگاه می روید، به او بگوئید که برای این خرید فلان مقدار را کنار گذاشته اید تا او بتواند متناسب با آن وسیله مورد نظر را انتخاب کند.

قناعت را به کودک بیاموزید

بسیاری از افراد هر چیزی که دست آورند، باز هم به دنبال چیزهای گران تر و بهتر هستند و هیچ چیز آن ها را راضی نمی کند. عدم رضایت از چیزهایی که دارید، لذت زندگی را از شما می گیرد و باعث می شود که هیچ گاه روی آرامش و شادی را نبینید. برای آن که فرزندان شما در آینده چنین مشکلاتی نداشته باشند، به آن ها بیاموزید که از چیزهایی که دارند لذت برده و در عین حال برای به دست آوردن چیزهای بهتر و ارتقا خود تلاش کنند. به کودکان خود بیاموزید که قدردان چیزهای کوچک از وعده های ناهار، لباس و کفش نو تا خوراکی و اسباب بازی باشد.

آموزش تفکر اقتصادی به کودکان

انواع پول را به او یاد بدهید

از سنین 2 سالگی به بعد کودک شما با مفهوم پول آشنا می شود. بهتر است از این سن به بعد او را با انواع مختلف پول آشنا کرده و ارزش های هر کدام را به او نشان دهید. در سنین بالاتر می توانید فرزند خود را با ارزهای مختلف و تفاوت های آن با یکدیگر نیز آشنا کنید.

به کودکان خود یاد بدهید خرج ها و هزینه های خود را یادداشت کند

یادداشت کردن هزینه ها و پول توجیبی می تواند یک راهکار عالی برای افزایش و تقویت هوش مالی در کودکان باشد. یک دفترچه زیبا برای فرزند خود تهیه کنید و از او بخواهید از ابتدای ماه هر روز تمام هزینه های خود را داخل آن بنویسد. در پایان ماه می تواند ببیند که چقدر پول خرج کرده است. می توانید همچنین از او بخواهید داخل دفترچه خریدها را به دسته های مختلف ضروری یا غیر ضروری تقسیم بندی کرده تا در ماه آینده بتواند مدیریت مالی بهتری بر روی هزینه های خود داشته باشد.

25 مرداد 1401 - نویسنده : مریم صفری

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 2 رای ) 5 از 5

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!