آموزش آشپزی برای کودکان به همراه 6 رسپی خوشمزه و ساده

آموزش آشپزی برای کودکان به همراه 6 رسپی خوشمزه و ساده

احتمالا برای همه ما جالب باشد که بدانیم چرا کودکان به بازی کردن با وسایل خانه و سر زدن به آشپزخانه علاقه زیادی از خود نشان می دهند. کودکان همواره به دنبال پیروی کردن از کارهای والدین خود هستند و با انجام این کار بسیاری از مهارت های زندگی را یاد می گیرند. آشپزی یکی از کارهای مورد علاقه کودکان است که می تواند حس اعتماد به نفس، همکاری و صبر را در آن ها بالا ببرد. در این مقاله با نکات مهم آموزش آشپزی به کودکان، مزایایی آن و چند رسپی ساده برای آشپزی کودکان آشنا خواهیم شد.

نکاتی که آموزش آشپزی به کودکان را مفیدتر و لذت بخش تر می کند

کودکان تشنه تجربه کردن و آموختن هستند. اگر شما به عنوان پدران و مادران آگاه بتوانید استعدادهای کودکتان را در مسیر درست شکوفا کنید، می توانید فرزندانی با اعتماد به نفس و توانمند داشته باشید. مشارکت در آشپزی و آموزش آشپزی به کودکان به آن ها حس ارزشمند بودن می دهد و شادی و نشاط را به محیط خانه می آورد. نکات زیر در آموزش آشپزی به کودکان می تواند تجربه شما را مفید تر و لذت بخش تر کند.

یک تیم آشپزی تشکیل دهید

کودکان از انجام کارهای گروهی لذت می برند. اگر شما آموزش آشپزی به کودکان را به شکل یک بازی درآورده و یک تیم آشپزی داشته باشید، فرزندتان با علاقه بیشتری با شما همکاری می کند. در انتهای کار می توانید از دیگر اعضای خانواده بخواهید نظر خود را راجع به غذا بدهند تا لذت نتیجه کار شما چند برابر شود.

خلاق باشید

خلاقیت یکی از ویژگی های تمامی کودکان است. کودکان هنوز هیچ واهمه ای برای انجام ایده های خاص و عجیب و غریب خود ندارند، شما به عنوان والدین باید بتوانید فضایی برای بروز این خلاقیت فراهم کنید. آشپزی یکی از مواردی است که کودکان خلاق شما می تواند ایده های خود را پیاده سازی کند. در آموزش آشپزی به کودکان، به آن ها آزادی عمل بدهید. از آن ها بخواهید با مواد مختلف غذای آماده شده را تزئین کرده و ایده بدهند.

نگران به هم ریختن آشپزخانه نباشید

متاسفانه بسیاری از مادرها هنگام آشپزی با فرزندشان مدام نگران کثیف شدن و به هم ریختن اشپزخانه هستند و مدام به او در انجام کارها تذکر می دهند. انجام این کار حس اعتماد به نفس را از کودکتان می گیرد. به این فکر کنید که کودک شما از انجام کارش لذت می برد و به دنبال اثبات خود و مهارت هایش است. شما می توانید با صرف مدت کوتاهی بعد از آموزش آشپزی به کودکان، همراه با خود او آشپزخانه را مجددا تمیز کنید.

با او ریاضی تمرین کنید!

کودکان مفاهیم مختلف را به خوبی در زمان بازی کردن یاد می گیرند. اگر می خواهید آموزش آشپزی به کودکان دیگر مهارت های او را نیز تقویت کنید می توانید هنگام آشپزی با او بازی های ساده ریاضی کنید. با او تعداد میوه ها را بشمارید، وزن کردن را به او یاد دهید و نسبت هایی را که در دستور پخت به کار می برید با او کار کنید و کارهای دیگری که می تواند هم برای کودک لذت بخش بوده و هم برای او مفید باشد. [بخوانید: شیرین کردن ریاضی برای کودکان]

از قالب های مختلف استفاده کنید

بعضی از مواد غذایی می توانند یک وسیله بازی ساده هنگام آموزش آشپزی به کودکان باشند. همان طور که کودکان از قالب زدن خمیرهای بازی خود لذت می برند و با آن ها شکل های متفاوت می سازند در آشپزی نیز از انجام این کار لذت خواهند برد. شما می توانید از کودکتان بخواهید بعضی از غذاها را به کمک قالب هایی که به شکل های مختلف هستند، تزئین کنند تا لذت آن ها حین انجام کار و بعد از مشاهده نتیجه کار چند برابر شود.

کار با چاقو را کم کم به او آموزش دهید

کار با چاقو برای کودکان کم سن و سال می تواند بسیار خطرناک باشد. بنابراین قبل از آن که چاقو را به دست کودکتان بدهید، مطمئن شوید او توانایی دست گرفتن آن را دارد. در آموزش آشپزی به کودکان، می توانید ابتدا به او چاقوهای پلاستیکی و اسباب بازی بدهید تا او دست گرفتن درست چاقو و کار کردن با آن را یاد بگیرد. سپس می توانید برش مواد خوراکی نرم مانند موز را به او بسپارید. بعد از کسب مهارت های لازم حتما راجع به خطرات چاقو با او صحبت کرده و هنگام آموزش آشپزی به کودکان مراقب چاقو و دیگر وسایل تیز آشپزی باشید.

مطلب پیشنهادی: آموزش شیرینی پزی به کودکان

کارهای جانبی و ساده را به کودکان زیر 3 سال خود بسپارید

کودکان زیر 3 سال شما می توانند کمک آشپزهای خوبی برای شما باشند و از انجام این کارها نیز لذت ببرند. برای این کودکان می توانید کارهایی ساده در نظر بگیرید. از او بخواهید بعضی از مواد خوراکی را بشوید. اگر برای شستن تمیز مواد اولیه وسواس دارید، می توانید از قبل مواد را بشوئید تا خیالتان بابت تمیز بودن آن ها را راحت باشد. 
می توانید مواد را اماده کرده و از کودکتان بخواهید آن ها را ترکیب کرده و هم بزند. بچه ها از انجام این کار لذت می برند. همچنین در آموزش آشپزی به کودکان می توانید از او بخواهید بعضی از مواد اولیه که جای آن ها را می داند به دست شما داده و بعد از استفاده سر جای خود قرار دهد. چیدن میز از دیگر کارهایی است که می توانید انجام آن را به کودکان کم سن و سال خود بسپارید.

رعایت نکات بهداشتی را به او یاد دهید

همان طور که گفته شد شما در آموزش آشپزی به کودکان می توانید مهارت ها و اصول مهم دیگری را به او یاد دهید. رعایت اصول بهداشتی مساله دیگری است که می توانید حین آموزش آشپزی به کودکان به او آموزش دهید. شستن دست ها قبل از شروع به کار، شستن صحیح میوه ها و سبزیجات، بستن پیش بند، پوشیدن دستکش، بستن موهای بلند و غیره از اصول بهداشتی است که در آموزش آشپزی به کودکان حتما باید مورد توجه قرار بگیرد.

کار با وسایل آشپزخانه را به او یاد دهید

اگر استعداد و توانایی فرزند شما در انجام کارها بالا است و سن او به اندازه ای رسیده که بتواند با وسایل آشپزخانه کار کند، می توانید کار کردن با وسایلی مانند پوست کن، کنسرو باز کن، میکسر، گوشت کوب، رنده و وسایل دیگر را به او یاد دهید.

به او یاد دهید آشپزی با تمام شدن مراحل پخت تمام نمی شود!

به کودکتان یاد دهید که آشپزی با قرار دادن مواد غذایی در فر یا روی اجاق تمام نمی شود! تمیز کردن و مرتب کردن اشپزخانه نیز به همان اندازه مهم است. بعد از آموزش آشپزی به کودکان و اتمام مراحل پخت، از او بخواهید زباله ها را جمع کند، وسایل و مواد غذایی باقی مانده را سر جای خود قرار دهد، ظروف را دستمال بکشد و به هم ریختگی ها را مرتب کند.

فواید و مزایای آموزش آشپزی به کودکان

شاید برایتان جالب باشد که بدانید آموزش آشپزی به کودکان چه مزایای فوق العاده ای خواهد داشت. مهم ترین این فواید شامل موارد زیر است:

تقویت مدیریت زمان و حل مساله:

انجام مرحله به مرحله دستور پخت ها، دقت به زمان دقیقی که باید هم زده شوند و یا در فر بمانند و دقتی که کودک در پخت غذا از خود نشان می دهد، تاثیر بسیار زیادی بر مهارت مدیریت زمان و توانایی حل مساله او خواهد داشت.

افزایش دقت، تمرکز و توجه:

زمانی که کودک شما مواد غذایی را از ظرفی به ظرف دیگر می ریزد، مواد غذایی را خرد کرده و تقسیم می کند، روی انجام آن ها دقت و تمرکز بالایی خواهد کرد. بدون شک این کار می تواند باعث افزایش تمرکز در او شود.

بهبود مهارت کار گروهی:

از آن جا که در اموزش آشپزی به کودکان معمولا یکی از اعضای خانواده او را همراهی می کند، کودک کار کردن با دیگران و مهارت کار گروهی را نیز تمرین کرده و یاد می گیرد.

افزایش هوش ریاضی:

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، متناسب با سن کودکتان هنگام آموزش آشپزی به او می توانید شمردن، تقسیم کردن، وزن کردن و دیگر مهارت های ریاضی را با او کار کرده و هوش ریاضی او را بالا ببرید.

کاهش استرس و خشم:

مطالعات علمی نشان می دهد  که کار کردن با مواد طبیعی، برش دادن یا ورز دادن آن ها علاوه بر تقویت عضلات فیزیکی تاثیر بسیار زیادی بر کاهش استرس و رفع انرژی های منفی دارد.

تحریک خلاقیت:

در آموزش آشپزی به کودکان به خصوص هنگام تزئین نتیجه کار می توانید دست آن ها را باز بگذارید تا ازادانه هر آنچه در ذهن دارند را پیاده کنند. انجام این کار می تواند خلاقیت کودک شما را تا حد زیادی شکوفا کند.

مطلب پیشنهادی: روش های افزایش خلاقیت در کودکان

6 رسپی ساده و خوشمزه برای آشپزان کوچولو

با توجه به سنی که فرزند شما دارد و میزان مهارت های او در آشپزی و استفاده از وسایل، می توانید پخت و تهیه این غذاها را به کودکتان سپرده و یا با هم کارها را انجام دهید. قرار دادن مواد غذایی داخل فر جز کارهایی است که بهتر است انجام آن را خودتان بر عهده بگیرید.

ناگت مرغ برای 4 نفر

مواد لازم:
تخم مرغ یک عدد
شیر کم چرب دو قاشق غذا خوری
کورن فلکس سبوس دار سه و یک دوم فنجان
سینه مرغ بدون پوست و استخوان 450 گرم
کورن فلکس ها را داخل یک نایلون فریزر ریخته و با دست خرد کنید. تخم مرغ و شیر را در یک کاسه با یکدیگر ترکیب کنید. قطعات مرغ را ابتدا در مخلوط مایع قرار داده و سپس آن ها در کورن فلکس بغلتانید. مرغ ها را روی سینی فر بچینید. از این جای کار نوبت به بزرگ ترها می رسد. سینی را در فری که از قبل روشن کرده و در دمای 400 درجه فازنهایت گذاشته اید، قرار دهید. بعد از حدود 15 دقیقه ناگت مرغ شما آماده نوش جان کردن است!

پیتزا

از دیگر غذاهای خوشمزه که کودکان می توانند بخش زیادی از انجام کار را بر عهده بگیرند، پیتزا است. با توجه به سلیقه تان می توانید از مواد مختلفی برای تهیه پیتزا استفاده کنید. در این بخش ما آموزش پیتزای ساده را به شما خواهیم داد.
مواد لازم:
قارچ 200 گرم
رب گوجه فرنگی 3 قاشق غذا خوری
فلفل دلمه یک عدد
گوشت چرخ کرده 200 گرم
پنیر پیتزا رنده شده 1 پیمانه
پیاز یک عدد
نمک، آویشن و فلفل سیاه به مقدار لازم
خمیر پیتزا دو عدد

ابتدا پیازهای خرد شده را کمی تفت داده تا طلایی رنگ شود. گوشت چرخ کرده را همراه با نمک، آویشن و فلفل سیاه اضافه کرده و تفت دهید. مواد لازم دیگر مانند فلفل، قارچ و یا سیب زمینی(اگر دوست دارید) را در اندازه هایی که می خواهید خرد کنید. انجام این کار را می توانید به کودتان بسپارید. 2 قاشق رب را کمی تفت داده و سپس روی خمیر پیتزا بمالید. از این جا به بعد آشپز کوچولو می تواند با خلاقیت خود مواد آماده شده را روی خمیر پهن کرده و به آن شکل دهد. بعد از آماده شدن پیتزا، آن را به مدت 20 دقیقه در فر با دمای 360 درجه فارنهایت قرار دهید.

گراتن سیب زمینی 

از دیگر رسپی های ساده اما خوشمزه برای آشپزی با کودکان، گراتن سیب زمینی است که کودکان می توانند بخش زیادی از کار را انجام دهند. 
مواد لازم
سیب زمینی پوست گرفته شده 1 کیلو
شیر جوشانده 2 پیمانه
خامه فرادما 250 گرم
سیر رنده شده 4 حبه
آرد 1 قاشق غذا خوری
کره پاستوریزه 30 گرم
نمک و فلفل به مقدار لازم

اطراف ظرفی را که برای قرار دادن در فر در نظر گرفته اید با کره کمی چرب کنید. سیب زمینی ها را حلقه حلقه کرده و داخل ظرف بچینید. نمک، فلفل و سیر رنده شده را روی سیب زمینی ریخته و سپس یک لایه دیگر سیب زمینی بگذارید و روی آن مواد گفته شده را بریزید. آرد و شیر را با یکدیگر مخلوط کرده و در نهایت روی سیب زمینی ها بریزید. روی مواد را با فویل پوشانده و بخشی از آن را برای بیرون رفتن بخار شیر با چاقو پاره کنید. ظرف را به مدت 50 دقیقه در فر قرار دهید. بعد از این مدت روی مواد را برداشته و فر را از بالا حرارت دهید تا روی گراتن نیز برشته شود.

سالاد ماکارونی

سالاد ماکارونی از دیگر غذاهای ساده و مقوی و مورد علاقه کودکان است که تهیه ان نیز بسیار ساده می باشد.
مواد لازم
یک بسته پاستا 
فلفل دلمه یک عدد
خیار شور 3 عدد
سیب زمینی پخته شده 1 عدد
سس مایونز و ماست به مقدار لازم
نخود فرنگی و ذرت کنسروی یا پخته شده به مقدار لازم

میزان استفاده از هر کدام از مواد گفته شده در تهیه سالاد ماکارونی بستگی به علاقه شما به طعم و مزه آن ها دارد. برای تهیه این سالاد خوشمزه کافی است ابتدا پاستاها را به مدت 10 دقیقه در آب جوش بجوشانید. سیب زمینی و فلفل دلمه را خرد کرده و با مواد دیگر مخلوط می کنیم. در انتها به مقداری که می خواهیم سس مایونز، ماست و یا ترکیب هر دو را به سالاد زده و در یخچال می گذاریم تا خنک شود.

ساندویچ نان و پنیر با طعم کنجد

این ساندویچ خوشمزه نیز می تواند یک انتخاب مناسب برای آموزش آشپزی به کودکان باشد. برای تهیه این غذای ساده ابتدا نصف پیمانه گردو را خرد کرده و آن را با 200 گرم پنیر مخلوط کنید. دو قاشق کنجد بو داده شده و دو قاشق روغن کنجد را نیز اضافه کرده و هم بزنید. دو عدد سینه مرغ را همراه با 200 گرم قارچ تفت داده و با مواد آماده شده در بالا هم بزنید. مواد آماده شده را در نان تست قرار داده و نوش جان کنید.

ساندویچ تن ماهی

از دیگر رسپی های ساده برای آموزش آشپزی به کودکان که بسیار مقوی می باشد، ساندویچ تن ماهی است. ابتدا کنسرو ماهی را 20 دقیقه جوشانده و روغن ان را بگیرید. یک عدد فلفل دلمه ای نگین شده را با یک عدد کرفس خرد شده به تن ماهی اضافه کنید. یک چهارم پیمانه سس مایونز را یک قاشق سوپ خوری آبلیمو و مقدار کافی نمک و فلفل ترکیب کرده و به مواد بالا بزنید. 
 

23 آذر 1400 - نویسنده : تحریریه باهوشک

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 6 رای ) 4.7 از 5

شاید تمایل داشته باشید این ها را هم بخوانید.

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!