هنگام انتخاب پرستار کودک به این نکات توجه کنید

هنگام انتخاب پرستار کودک به این نکات توجه کنید

این روزها تعداد والدینی که هر دو آن ها شاغل بسیار زیاد شده است. این افراد برای مراقبت و نگه داری از فرزندان خود مجبور هستند یا آن ها را به مهد کودک فرستاده و یا برای آن ها پرستار بگیرند. انتخاب پرستار برای بسیاری از کودکان می تواند انتخاب بهتری باشد، زیرا کودک در خانه مانده و اضطراب جدایی کم تری را تجربه می کند. از طرف دیگر توجه و مراقبت پرستار به کودک شما در مقابل یک مهد کودک با چند کودک بدون شک بیشتر است. اگر شما نیز قصد انتخاب پرستار کودک دارید، حتما نکات زیر را در نظر داشته باشید.

 
مادریار یا کودک یار؟

قبل از آن که به نکات مهم برای انتخاب پرستار کودک بپردازیم، باید بدانیم که آیا مادریار و کودک یار با یکدیگر تفاوتی دارند یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگوئیم اگر شما علاوه بر نگه داری از کودک خود دنبال کسی هستید که در انجام کارهای خانه مانند آشپزی و یا نظافت نیز به شما کمک کند، شما باید یک مادریار استخدام کنید. مادریارها معمولا مدرک تحصیلی خاصی نداشته و فعالیت آموزشی و تربیتی خاصی انجام نمی دهند. 
کودک یار اما کسی است که معمولا دارای مدرک مرتبط با کودکان، آموزش و اصول تربیتی است، وظیفه ای در قبال کارهای خانه ندارد. اما کودک یار علاوه بر مراقبت از کودک شما، مهارت های خاصی را نیز به او می آموزد. برای مثال زبان دومی را با او کار می کند، به او نقاشی، موسیقی یا هر مهارت دیگری که شما می خواهید و کودک یار در آن تخصص دارد را یاد می دهد. 

 

چگونه یک پرستار کودک خوب انتخاب کنیم؟

انتخاب پرستار کودک شاید یکی از سخت ترین کارهایی باشد که باید انجام دهید. کودک شما در این سنین از افراد مختلف تاثیر گرفته و اعتماد به نفس، شادابی، رشد یا عدم رشد مهارت ها و استعدادها و دیگر ویژگی های شخصیتی او علاوه بر والدین به افرادی که بیشترین وقت را با او می گذرانند، وابسته است. از این رو انتخاب اشتباه در پیدا کردن پرستار، می تواند تاثیرات منفی زیادی بر کودک شما بگذارد.

گام اول

در ابتدای کار مشخص کنید که شما به دنبال انتخاب کودک یار و یا مادریار هستید. برای هر کدام از این دسته از افراد، ویژگی ها و چیزهایی که به دنبال آن هستید را دقیقا مشخص کنید. لیستی که آماده کرده اید، را اولویت بندی کنید تا اگر پرستاری همه ویژگی های مورد نظر شما را نداشت، بتوانید  بر اساس اولویت بندی یک شخص مناسب را انتخاب کنید.

گام دوم

برای انتخاب پرستار کودک، شما راه های مختلفی پیش رو دارید. ممکن است شما در میان دوستان و آشنایان خود کسی را بشناسید و یا دوستان شما قبلا برای کودک خود پرستار گرفته باشند و او را به شما معرفی کنند. راه بهتر آن که شما از موسسات معتبر در این زمینه کمک گرفته، اشخاصی که به شما معرفی می کنند را بررسی کرده و یک شخص را انتخاب کنید. در این موسسات پرستارها از فیلترهای اولیه مانند بررسی سوابق کیفری، تجربه کاری، تخلفات رانندگی، سلامت جسمی و روحی و غیره گذشته اند. از این رو خیال شما بابت بسیاری از مسائل راحت است.

پرستار کودک


 
گام سوم

در صورتی که انتخاب پرستار کودک را خودتان بر عهده گرفته اید، حتما تحقیقات جامعی راجع به خودش، شخصیت، خانواده، سابقه کیفری و موارد دیگر انجام دهید. به محل سکونت آن ها بروید، از آن ها ضامن بخواهید و کارهای دیگری که خیال شما را بابت صلاحیت او آسوده کند.

گام چهارم 

با او مصاحبه کنید. سعی کنید هیچ گاه پرستار کودک را بدون حداقل یک جلسه مصاحبه انتخاب نکنید. در جلسه مصاحبه از او راجع به شرایط کاری، مهارت ها، علاقه مندی ها و موارد دیگر سوال بپرسید. سعی کنید با پرسیدن سوال هایی میزان مسئولیت پذیری و عاطفی بودن او را تشخصی دهید. در جلسه مصاحبه شما می توانید اطلاعات زیاد و قابل توجهی راجع به پرستار کودک به دست آورید.

گام پنجم

از ابتدای کار قرارداد طولانی مدت نبندید. اجازه دهید که پرستار چند روز یا حداکثر یک ماه به صورت آزمایشی در منزل شما کار کند. در صورتی که از کار و شخصیت او مطمئن شدید، می توانید قرارداد طولانی تری را با او امضا کنید.

 

پرستار کودک چه ویژگی هایی دارد؟

  • پرستار کودک باید بتواند با فرزند شما رابطه ای عاطفی و دوستانه برقرار کند، تا کودک شما در کنار او احساس امنیت و آرامش کند. 
  • مراقب وسایل تیز، برنده و خطرناک متناسب با سن کودک باشد.
  • به هیچ وجه او را کتک نزده و یا مورد آزار و اذیت روحی قرار ندهد.
  • در صورت مساعد بودن شرایط، با هماهنگی پدر و مادر کودک را به پارک ببرد.
  • اگر کودک داروی خاصی مصرف می کند، سر زمان تعیین شده به کودک دارو بدهد.
  • وعده های غذایی را سر وقت به کودک شما داده و تا حد امکان از خرید خوراکی های مضر مانند پفک، چیپس و غیره خودداری کند.
  • اگر از قبل راجع به مهارت خاصی در کودک یار صحبت شده است، زمان های مشخصی برای آموزش به کودک در نظر گرفته شود.
  • مراقب بهداشت، دست شویی رفتن و دیگر کارهای شخصی کودک باشد.
  • در زمان های مناسب، کودک را بخواباند و برای او قصه بگوید.
پرستار کودک

 
نکات مهمی که در انتخاب پرستار کودک به شما کمک می کند

در این بخش از مقاله نکات مهمی را به شما خواهیم گفت که در انتخاب پرستار کودک اهمیت زیادی خواهد داشت.

کنترل از راه دور

یکی از کارهای مهمی که بعد از انتخاب پرستار باید انجام دهید، کنترل از راه دور او است. به خصوص اگر کودک شما زیر 3 سال است و نمی تواند با شما به خوبی صحب کنید، سعی کنید از صحت رفتار پرستار زمانی که شما در منزل نیستید، مطمئن شوید. اگر توانایی خرید دوربین مدار بسته دارید، حتما در داخل خانه دوربین نصب کرده و رفتار پرستار با کودک را از راه دور کنترل کنید. همچنین می توانید به یکی از همسایه های خود بسپارید که اگر صدای گریه مداوم کودک شما را شنید به او سر زده و یا به شما اطلاع دهد.

همسویی رفتار پرستار با پدر و مادر

نکته مهم دیگری که در انتخاب پرستار کودک باید به آن توجه کنید، همسویی رفتار پرستار با شما است. به این مساله توجه داشته باشید که کودک شما 6 تا 7 ساعت در طول روز را با پرستار خود سپری می کند، از این رو تاثیر پذیری زیادی از او خواهد داشت. سعی کنید راجع به اصول تربیتی مختلف، روش های تشویق و تنبیه، عادات غذایی و خواب، میزان بازی و غیره با پرستار صحبت کنید تا شیوه تربیتی و رفتاری هر دو شما یک سمت و سو داشته باشد.

آشنایی کودک و پرستار قبل از شروع به کار

نکته مهم دیگر در انتخاب پرستار کودک آن است که قبل از آغاز به کار، چند جلسه با حضور والدین برای آشنا شدن کودک با پرستار اختصاص دهید. این جلسات می تواند در خانه و یا در پارک باشد. ابتدا به کودک خود راجع به این که قرار است کسی که ملاقات می کند، پرستار او باشد، چیزی نگویید. اجازه دهید کودک شما با او ارتباط برقرار کرده و از او بپرسید که او را دوست دارد یا نه؟ بعد از تایید اولیه کودک با او صحبت کرده و یک ماه آزمایشی در خانه را آغاز کنید.

عدم تعویض مداوم پرستار

زمانی که شما یک پرستار خود برای فرزند خود انتخاب کرده اید که کودک شما هم به اندازه کافی به او عادت کرده است، تعویض پرستار یکی از بدترین کارهایی است که می تواند بر روحیه فرزند شما تاثیر منفی بگذارد. اگر در یک ماه آزمایشی، پرستار توانست نظر مثبت شما را به خود جلب کند، از او این اطمینان را بگیرید که در صورت عدم بروز مشکل، تا هر زمان که لازم باشد او پرستار کودک شما خواهد ماند.

غذا دادن به کودک

 

مادر بودن پرستار

یکی از نکات مثبتی که برای انتخاب پرستار یک امتیاز محسوب می شود، مادر بودن پرستار است. اگر پرستاری که شما انتخاب می کنید، خودش مادر باشد، تجربه بهتر و بیشتری برای مراقبت از کودک داشته و احتمالا می تواند ارتباط صمیمی تر و راحت تری با فرزند شما برقرار کند.

سن پرستار

سن پرستار کودک مساله دیگری است که هنگام انتخاب باید به آن توجه کنید. پرستار کودک شما می تواند از 20 سال تا 45 سال سن داشته باشد. البته در این گروه سنی باید ویژگی های شخصیتی افراد را نیز مورد بررسی قرار دهید. پرستار کودک نباید بدون تجربه، کم سن و سال و سر به هوا باشد. از طرفی نباید سن او آنقدر بالا باشد که حوصله سرو کله زدن با کودک و یا حتی توان جسمی مراقبت از او را نداشته باشد. 

تحصیلات پرستار کودک

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، کودک یار می تواند مدرک تحصیلی مرتبط با کار خود مانند روانشناسی کودک، کودک یاری و غیره داشته باشد. داشتن تحصیلات یک الزام نیست اما بدون شک می تواند یک امتیاز محسوب شود. البته اگر کودک شما مشکلاتی مانند بیش فعالی، اوتیسم، یا مشکلات ذهنی و جسمی دارد، حتما سعی کنید پرستار کودکی انتخاب کنید که دانش و اطلاعات کافی در مورد نحوه برخورد با این کودکان را داشته باشد.

نقاشی کشیدن کودک

آشنا کردن پرستار با کمک های اولیه

حادثه هیچ گاه خبر نمی کند! برای آن که خیالتان بابت بروز هرگونه مشکل آسوده باشد، از پرستار کودک خود بپرسید که آیا از کمک های اولیه اطلاعی دارد یا خیر؟ اگر پاسخ او خیر بود، جای جعبه کمک های اولیه را به او نشان دهید، کارهای مقدماتی کمک های اولیه را به او یاد داده و آدرس نزدیک ترین مراکز درمانی را به او بگویید.

آشنا کردن پرستار با منزل

نکته مهم دیگر بعد از انتخاب پرستار کودک، آشنا کردن او با محیط خانه است. راه های خروج اضطراری را به او یاد دهید، محل کلید برق اضطراری و فیوزها را به او نشان دهید، کار با سیستم دزدگیر خانه را به او آموزش دهید، سرویس بهداشتی را به او نشان دهید و محل خوراکی های مورد نیاز در آشپزخانه را به او بگویید.

 تهیه لیست مراقبت های مورد نیاز

برای آن که خیالتان آسوده باشد که پرستار کودک تمام کارهای لازم را انجام می دهد، از قبل یک لیست تهیه کرده و آن را در اختیار او قرار دهید. اگر کودک شما از چیزی می ترسد، به خوراکی خاصی علاقه دارد، بیماری خاصی دارد و یا داروی خاصی مصرف می کند و هر اطلاعات لازم دیگر را لیست کرده و در اختیار پرستار قرار دهید.

18 مهر 1400 - نویسنده : تحریریه باهوشک

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 2 رای ) 4.3 از 5

نظرات کاربران

پیام شما با موفقیت ارسال شد. منتظر تایید مدیریت باشید!
متن پیام الزامی است!