تابستان چه کلاس ‌هایی برای کودکم ثبت نام کنم؟

تابستان چه کلاس ‌هایی برای کودکم ثبت نام کنم؟

 

روزهای تابستان بلند و طولانی هستند و با توجه به تعطیلی مدارس کودکان و نوجوانان اوقات فراغت زیادی دارند. از این رو بازار کلاس ‌های مختلف در تابستان گرم است و بسیاری از والدین فرزندان خود را در کلاس‌ های مختلف ثبت نام می ‌کنند. اما در میان کلاس ‌های تابستانه مختلف، بهترین کلاس برای ثبت نام کودکان چیست؟ چه گزینه ‌های مختلفی وجود دارد که می‌ توان کودکان را در آن‌ها ثبت نام کرد؟ با ما همراه شوید تا در این مطلب بیشتر با کلاس‌های تابستانی برای کودکان آشنا شویم.

 

مهارت ‌های سخت و نرم در کلاس‌های تابستانی

شاید اولین بار است که نام مهارت سخت و نرم را شنیده اید! این مهارت ها به چه معنی هستند؟ مهارت های سخت مهارت هایی هستند که افراد برای استخدام در یک شغل یا برای ورود به یک گروه باید آن ها را بلد بوده یا در آن تخصص داشته باشند. مهارت در کارهای هنری مانند نقاشی یا گرافیک، مهارت در برنامه نویسی یا کار با کامپیوتر، مهارت در رشته ورزشی، مهارت در ساخت یا تعمیر یا دیگر مهارت هایی که به واسطه آن می توان کاری را انجام داد، مهارت سخت گفته می شود. توجه داشته باشید که فرزند شما برای آن که بتواند در زندگی آینده خود موفق باشد، باید بتواند یک یا چند مهارت سخت داشته باشد. مهارت نرم به مهارت هایی که گفته می شود که بر روی مهارت های سخت تاثیرگذار بوده و بیشتر جنبه روانی و اجتماعی دارد. مهارت حل مساله، کار گروهی، صحبت در اجتماع و موارد دیگر جز مهارت های نرم دسته بندی می شود. این مهارت ها نیز برای موفقیت در زندگی شغلی، اجتماعی و فردی کودک در آینده نیز بسیار تاثیرگذار بوده و می تواند به موفقیت او کمک کند. بنابراین برای انتخاب کلاس های تابستانه به هر دو مهارت در کودک توجه کرده و سعی کنید هر دو آن ها را تقویت کنید.

 

در انتخاب کلاس های تابستان به چه مواردی توجه کنیم؟

همانطور که در بخش مقدمه نیز اشاره شد، کلاس های تابستانه و فوق برنامه بسیار زیاد و متنوع هستند و این موضوع شاید کمی شما را برای انتخاب کلاس سردرگم کند. با توجه به برخی نکات می توانید انتخاب بهتری برای فرزندتان داشته باشید.

علاقه و استعداد فرزندتان را در نظر بگیرید

بیش از هر چیزی برای انتخاب کلاس باید علاقه و استعداد فرزندتان را در نظر بگیرید. اجبار کودک برای ثبت نام در یک کلاس هیچ گاه او را علاقه مند به یادگیری نمی کند. با او راجع به علایقش صحبت کنید و با یکدیگر کلاس هایی که فرزندتان دوست دارد را انتخاب کنید.

اساتید و موسسات موفق و شناخته شده را انتخاب کنید

کلاس های تابستانی را تنها برای پر کردن اوقات فراغت فرزندتان نبینید، بلکه سعی کنید موسسه و مدرسی را پیدا کنید که کیفیت بالایی داشته باشد. شما برای کلاس های فرزندان هزینه، انرژی و وقت صرف می‌کنید و بدون شک دنبال بهترین نتیجه هستید. بنابراین در میان گزینه های موجود حتما سراغ موسسات و مدرسان موفق و شناخته شده بروید.

کلاسی را انتخاب کنید که منظم باشد

متاسفانه برخی کلاس‌های آموزشی توجه چندانی به نظم برگزاری و حضور کودکان در کلاس ندارند. در این صورت فرزند شما ممکن است کلاس را جدی نگیرد. همچنین تعطیلی های پی در پی او را از یادگیری سرد کند. بنابراین کلاس و دوره ای را انتخاب کنید، که براساس نظم پیش برود.

به سن فرزندتان توجه کنید

نکته مهم دیگر در انتخاب کلاس های تابستانی سن کودکان است. برای مثال برای کودکان زیر 5 سال بازی و وسایل حرکتی در اولویت قرار دارد و برای کودکان بالاتر از این سن باید برنامه‌هایی برای تقویت نیمکره چپ که مخصوص یادگیری است، در نظر گرفته شود. کلاس آموزشی باید متناسب با سن و فهم کودک باشد. در غیر این صورت نه تنها تاثیری نداشته بلکه او را خسته و مایوس می کند.

 

چطور استعداد فرزندمان را کشف کنیم؟

همانطور که در بخش بالا نیز اشاره شد، برای انتخاب کلاس تابستانی و دیگر کلاس های فوق برنامه، استعداد فرزندتان جز ملاک های اصلی باشد. فرزند شما می تواند با پرورش استعدادهای واقعی خود اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده و در یک مهارت و حرفه متخصص شود. برای کشف استعداد فرزندتان راه های مختلفی وجود دارد. می توانید در سنین پایین به رفتارهای او بیشتر دقت کنید. آیا فرزندان از گوش دادن به موسیقی لذت می برد و همزمان با ریتم آن سر خود را تکان می دهد؟ آیا به کشیدن نقاشی علاقه مند است؟ سوال های ریاضی و هوشی را به سرعت حل می کند؟ با کمی دقت در رفتارهای فرزندتان می توانید تا حد زیادی استعدادهای او را تشخیص دهید. تست های روانشناسی مختلفی به صورت آنلاین وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید. همچنین مراکز استعدادیابی وجود دارد که به شما کمک می کند بتوانید به شکل تخصصی تر و کامل تری فرزندتان را استعدادیابی کرده و او را در مسیر رشد استعدادهایش همراهی کنید.

 

کلاس های تابستانه چه مزایایی برای کودکان دارد؟

آیا حتما باید کودکم را در کلاس های تابستانی ثبت نام کنم؟ شرکت در کلاس های تابستانی چه مزایایی برای کودکان دارد؟ طبیعی است که هیچ الزامی برای انجام این کار وجود ندارد اما کلاس های فوق برنامه به خصوص در فصل تابستان مزایای مختلفی برای کودکان خواهد داشت.

بهبود مهارت های اجتماعی

یکی از مزایای شرکت در کلاس های تابستانه بهبود مهارت های اجتماعی کودکان است. کودکان در این کلاس ها با همسالان خود تعامل و ارتباط برقرار می کنند، کار گروهی انجام می دهند و می توانند بودن و حضور در یک جمع به عنوان نمونه ای از اجتماع را به خوبی درک کنند.

استفاده بهینه از زمان

روزهای تابستان طولانی است و انجام ندادن هیچ کاری در آن سخت تر از انجام دادن کار و فعالیت در آن است! اگر فرزندتان را در هیچ کلاسی ثبت نام نکنید، احتمالا وقت خود را با خوابیدن، تماشای فیلم و کارتون یا بازی کردن پر می کند. ثبت نام در کلاس باعث استفاده بهینه از زمان شده و اهمیت زمان را به او یادآوری می کند.

یادگیری مهارت و کشف استعداد

تابستان بهترین زمان برای یادگیری مهارت جدید است. کودکان در تابستان درگیر کلاس های مدرسه و تکالیف ان نیستند. همچنین چند ساعت حضور در مدرسه آن ها را خسته نمی کند. از این رو هم جسم هم ذهن آن ها آماده یادگیری مطالب جدید است.

افزایش اعتماد به نفس

بدون شک یکی از وظایف اصلی والدین تربیت فرزندانی با اعتماد به نفس بالا است. برای این منظور والدین کارهای مختلفی می توانند انجام دهند که ثبت نام در کلاس های تابستان یکی از آن ها است. با یادگیری مهارت جدید، دریافت بازخورد از دوستان و مربی و تعاملات اجتماعی احساس ارزشمند بودن و اعتماد به نفس در کودک به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می کند.

افزایش خلاقیت

متاسفانه سیستم آموزشی در کشور ما معمولا در یک چهارچوب مشخص بوده و اجازه خلاقیت و نوآوری چندان زیادی به کودکان نمی‌دهد. کلاس های تابستانی تا حد زیادی فارغ از این چهارچوب ها بوده و به کودکان این امکان را می دهند خلاقیت خود را شکوفا کنند.

 

انواع کلاس های تابستانی برای کودکان

بعد از آن که با تمامی نکات درباره کلاس های تابستان آشنا شدیم، می خواهیم گزینه های موجود را بررسی کنیم. توجه داشته باشید اگر کودکتان در مهارتی داشته یا به یادگیری علاقه نشان می دهد، کلاس را محدود به تابستان نکرده و حتما بعد از تابستان نیز آن را پیگیری کنید.

کلاس های ورزشی

کلاس و باشگاه ورزشی برای کودکان در هر سنی مناسب است. اغلب کودکان این کلاس ها را دوست دارند و از حضور در آن ها لذت می برند. با توجه به علاقه فرزندان می توانید آن ها را در کلاس های ورزشی مختلفی مانند شنا، فوتبال، والیبال، تنیس روی میز، بدمینتون یا هر ورزش دیگر ثبت نام کنید.

پانسیونهای ورزشی تابستانه معمولا پکیجی از ورزش های مختلف به همراه نهار برای بچه ها فراهم می کنند و دو تا 4 روز در هفته تشکیل می شوند.

کلاس موسیقی

کلاس موسیقی از دیگر کلاس های پرطرفداری است که اغلب والدین دوست دارند فرزند خود را در آن ها ثبت نام کنند. اگر متوجه شدید که فرزندتان استعداد موسیقیایی دارد، می توانید او را در کلاس های مختلف موسیقی ثبت نام کنید.

کلاس های تئاتر و نمایش

این کلاس ها بیشتر بر روی مهارت های نرم کودکان تمرکز کرده و اعتماد به نفس و روابط اجتماعی آن ها را تقویت می کند. در این کلاس ها خلاقیت و تخیل و همکاری گروهی کودکان تقویت شده و از حضور در این کلاس ها لذت خواهند برد.

کلاس زبان

کلاس زبان از جمله کلاس هایی است که نباید فقط به تابستان آن را محدود کنید. کلاس های آموزش زبان در موسسات مختلف به روش های متنوع و متناسب با سن کودکان برگزار می شود که می توانید فرزند خود را در آن ها ثبت نام کنید.

کلاس های هنر و نقاشی

اگر فرزند شما به هنر علاقه مند است، هیچ چیز مانند کلاس های هنری نقاشی استعداد او را شکوفا نمی کند. می توانید او را در کلاس های مختلف نقاشی با سیاه قلم، آب رنگ، مداد رنگی یا کلاس های هنری دیگر ثبت نام کنید.

 

کلاس های رباتیک

یکی دیگر از کلاس های مورد علاقه والدین برای فرزندانشان، کلاس های مربوط به فناوری است. کلاس های مختلفی مانند برنامه نویسی مخصوص کودکان و کلاس های رباتیک نیز می تواند برای کودکان در سنین مختلف جذاب و کمک کننده باشد. در سالهای اخیر در باغ کتاب تهران کلاسهای رباتیک زیادی برگزار شده است.

کلاس های درسی

اگر دوست دارید فرزند شما در درسی اعتماد به نفسش بیشتر شود یا اگر کودک شما در یک یا چند درس مدرسه ضعیف است، تابستان بهترین زمان برای تقویت این دروس است. می توانید فرزندتان را در کلاس پایه سال بعد در درسی که در آن مشکل دارد ثبت نام کنید تا برای سال آینده درس را راحت تر بگذراند. گاهی بهتر است برای جلوگیری از رفت و امد در فصل گرما، کلاسهای آنلاین تقویتی ثبت نام کنید. این کلاسها در بستر اسکای روم برگزار می شوند و به مرور فصل های مختلف یک مبحث درسی می پردازند.

کلاس های داستان خوانی

این کلاس ها برای کودکان زیر 12 سال می تواند یک انتخاب عالی باشد. کودکان مهارت گوش دادن و تمرکز کردن، تجسم و خیال پردازی را می آموزند، با فرهنگ کتاب خوانی آشنا شده و ارتباطات اجتماعی خود را بهبود می بخشند. همچنین کلاسهای فبک (فلسفه برای کودک) نیز باعث رشد توانایی های کودکان در مباحثه و استنتاج می شود.

کلاس هنرهای تجسمی

کار کردن با دست ها و دست ورزی از جمله مهارت هایی است که می تواند ذهن کودکان را بسیار خلاق کند. اگر فرزند شما در کارهای دست ورزی استعداد دارد می توانید او را در کلاس های مختلفی مانند سفالگری، کلاژ، ساخت مدل ها و غیره ثبت نام کنید.

 

 

کلاس های مذهبی

کلاس های مذهبی نیز می توانند یک انتخاب عالی برای کودکان در تابستان باشند. کلاس های حفظ و ترتیل قرآن و داستان های قرآنی نیز برای کودکان جذاب بوده و آن ها را با آموزه های دینی بهتر آشنا می کند.

کلاس های آشپزی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در چند سال گذشته کلاس آشپزی برای کودکان به یکی از انتخاب های پرطرفدار تبدیل شده است. آن ها در کنار دوستان خود پخت خوراکی های ساده را یاد می گیرند و از ترکیب مواد مختلف و خلق یک غذای خوشمزه لذت خواهند برد.

کلاس های نرم افزار و کار با کامپیوتر

این روزها کامپیوتر و نرم افزار حرف اول را در هر چیزی می زند که عدم اطلاع و آگاهی می تواند منجر به عدم موفقیت شخص در کار و زندگی شود. می توانید فرزند خود را از همان سنین کودکی با مهارت های مختلف کامپیوتر و نرم افزارهای مختلف آشنا کنید تا بتواند در آینده به راحتی و به خوبی از آن ها استفاده کند. کلاسهای اسکرچ و اسکرج جونیور ذهنیت کودکان را با برنامه نویسی آشنا می کنند.

 

 

19 تیر 1403 - نویسنده : باهوشک

لطفاً شما هم امتیاز دهید !
( 1 رای ) 5 از 5